9.493 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 29 Svar

Hunde i bilen i Sverige? Hunde i bilen i Sverige?

Har I set de nye regler ang. størrelsen på bure, hvis man har hunden i bur i bilen i Sverige? Overholder jeres bure det?

"I Sverige har man præcise krav til, hvor stort buret skal være til den pågældende hund.

* Burets længde skal svare til hundens længde fra snude til sædeknogler i stående stilling ganget med 1,10

* Burets bredde skal svare til hundens brystbredde ganget med 2,5. Hunden skal kunne ligge ned og vende sig uhindret.

* Burets højde skal svare til højden over hundens isse i den stilling, hvor den er højest.

* Taget af buret må højest være 5% kortere end burets længde

* Hvis du transporterer mere end én hund i buret, skal bredden for hver hund øges med brystbredden af den største hund."

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af loftslampe som er ved at falde ned og pt hænger i én skrue 400 kr.
  • Lavt tryk på varmt vand bruser 1.000 kr.
  • Gravearbejde med minigraver, 12kvm 1.600 kr.
  • Den gamle opvaskemaskine skal udskiftes og der skal monteres en ny opvaskemaskine. 625 kr.
  • 16A Kraftstik 1.500 kr.
  • Løsne 10 skruer 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hunde i bilen i Sverige?
  • #1   26. feb 2016 Jeg har godt læst de regler og funderet lidt over hvordan jeg nu lovligt skal transportere min hund med i sommerhus smiley Altså til sommerhuset kører vi i gemalens passat van med et stort variocage bur bag i. Bredde og dybde er rigeligt stort, meeeeen altså hundens isse i den stilling, hvor den er højest kan altså ikke være i lastrummet selv uden bur smiley
    ... og hunden ligger alligevel altid ned og sover hele vejen derover.

• #2   26. feb 2016 Jeg spekulere også meget over, hvilket stort lastvogntog, der skal til, hvis man vil transportere et 12-spand-huskyer ud til et løb.....

• #3   26. feb 2016 Jeg har 3-4 voksne border collier i et variocage dobbeltbur... tror måske ikke helt det overholder reglerne smiley

• #4   26. feb 2016 Mit er vist heller ikke højt nok ifølge reglen smiley

• #5   26. feb 2016 Jeg har næsten 20cm frirum over burene op til loftet bilen - men jeg kunne ikke få nogle bure, der var højere....

• #8   26. feb 2016 Det bur Lanka har i bilen nu opfylder vist kravene for hendes vedkommende. Men hvis hun selv skulle vælge, ville hun helt klart hellere have en mindre lukket transportkasse, hun kunne lege hule i...

• #9   26. feb 2016 nej vi har et dobbeltbur i aluminium man kan dog tage skillevæggen ud. Men altså det har vi ikke taget ud så jo den overholder det ved gonzo men ved Leika nope slet ikk. Men hun kan snildt vende sig og hun slapper faktisk mere af. istedet for at sætte sig og lægge sig 1000 gang så lægger hun sig bare og hun hopper frivilligt op i buret og lægger sig og hun har ikk været vandt til det før i sommers.

• #10   26. feb 2016 Gigantracerne kan man vel kun transportere lovligt i bur hvis man vælger en decideret varevogn der kan rumme et bur med reglemeteret højde. Jeg tænker en irsk ulvehunds isse i den stilling hvor den er højest må være pænt højt smiley Til gengæld kan vel rent faktisk lovligt transportere den spændt fast med sikkerhedessele på bagsædet af en Morris Mascot....
    .... hvis man altså kan få ulven krøllet så meget sammen at den kan komme derind smiley

• #12   26. feb 2016 Det ligner på en måde lidt, at de regler er baseret på de "nye" (der var ingen før) regler, der kom for nogle år siden for hestehold. Det er vel ganske sandsynligt, man har tænkt, det var smart at kopiere over på hundehold, problemet er bare, at det er to meget forskellige måder at holde dyr på, og derfor også nogle meget forskellige behov itf pladskrav i hvilke situationer... smiley

• #13   26. feb 2016 Man bliver jo i de fleste tilfælde nødt til at pille buret ud og lade hundene være, fastspændte, i bagagerummet...
    Det er simpelthen for dumt.

• #14   26. feb 2016 Gad nok vide hvordan alle vores bekendte og venner har fået deres hunde med til løb og ferie i Sverige i år... De bruger alle alm bure med to huskies i hver eller hundetrailer med små rum og én hund i hvert.
    Måske de reelt ikke følger op på reglerne?

• #15   26. feb 2016 Mine har vidst mere end rigeligt plads, så vi kan vidst trygt køre igennem Sverige i næste uge. Men deres bur er også reeet stort.
    For så vidt er det jo fint at der er en lov om at de skal være i bur - men ejer ved nok bedste selv hvad hunden trives med, stor eller lille plads.

profilbillede
  • #18   26. feb 2016 Bur eller sikkerhedssele er ikke et lovkrav, MEN hunden skal transporteres sikkert - både for sig selv og føreren. Men hunden skal være sikret ved opbremsninger smiley

• #19   26. feb 2016 Mette Marie - det ER et krav i Sverige:

I forbindelse med den øgede grænsekontrol mellem Danmark og Sverige, oplever flere hundeejere at blive tjekket. Tolderne tjekker om hundens papirer er i orden, men er også interesserede i, om dyret transporteres korrekt.

Hunden skal sidde fastspændt i sele ELLER i bur. I Sverige har man præcise krav til, hvor stort buret skal være til den pågældende hund.

• #20   26. feb 2016 Malene - de skriver faktisk seperat om trækhunde
    "Draghundar
    Om du transporterar draghundar på lastbilsflak eller liknande ska transporten ske i burar eller liknande. Burarna ska vara dragfria och väl ventilerade. Du måste se till att det inte förekommer någon genomströmningsventilation och att avgaser inte sugs in i burarna. Burarna ska vara väl förankrade på flaket och skydda hundarna mot ogynnsamt väder."

Ialt i alt forekommer det ret fjollet at have så strenge krav til de bure man transportere hunde i, men ikke hvis man blot vælger at sætte hunden i bagagerummet - der er mange bagagerum der er mindre end et bur smiley

• #21   26. feb 2016 @19: Det er faktisk ikke helt det der står op jordbruksverkets side om transport:
    "Om du transporterar enstaka hundar i personutrymmet i din bil ska du se till att de transporteras på ett säkert sätt. Du kan också transportera hunden i kombiutrymmet på din bil om du har god uppsikt över den under hela transporten. Hunden ska inte riskera att bli skadad eller lida i samband med transporten. Du måste se till att hunden är säkrad vid inbromsning till exempel genom att använda transportbur eller säkerhetsbälte som är anpassat för hundar."
    Så gad vide hvad der egentlig gælder ???? Jordbruksverkets formuleringer er trods alt lidt åbne for fortolkning af hvad der er sikker transport.

• #22   26. feb 2016 Du har ret Mette Marie - jeg tog ud fra den her artikel, hvor det er sat meget mere firkantet op:

http://www.belladyreklinik.dk/artikler/transport-af-hunde-i-sverige/

• #23   26. feb 2016 DKK har lige trykt reglerne om burstørrelse i Sverige i Hunden. Hvis ikke de passer, er det da ret bekymrende, synes jeg..

• #24   26. feb 2016 Burstørrelserne passer. Det er fortolkningen om hvorvidt de SKAL være i bur eller fastspændte vi er lidt i tvivl om.

• #25   26. feb 2016 Det er overhovedet ikke noget nyt krav - det er ene og alene fordi politiet alligevel står ved broen og kontrollerer alle der kører over - så nu går de op i alt mulig andet udover ID kontrol

• #26   26. feb 2016 Hunden må ikke være løs i bilen - den skal enten være i bur eller fastspændt med sikkerhedssele

• #28   26. feb 2016 Nej Ulla - grænsekontrol startede også først i november.
    Jeg har boet i Sverige i 10 år og er aldrig blevet stoppet og fået tjekker bure - men nu står de der alligevel, har fået påtale om en lygte der var sprunget og at jeg havde tændt tågelygter samtidig med alm lys - det er jo sådan noget de lige tjekker alligevel står der - åbenbart!

• #31   26. feb 2016 Ja men nu er det sket at nogle er nægtet indrejse i år - så står det jo en frit for hvad man gør, så må man jo kalkulere med risikoen at blive nægtet indrejse, hvis man møder en emsig betjent

• #33   26. feb 2016 Der findes vel også kæmpe biler og mulighed for at have special laver bure - ikke fedt at køre galt og få en mastiff i nakken.
    Eller måske en sele istedet for

• Berit R
    Berit R Tilmeldt:
    okt 2019

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 1
    #34   12. okt 2019 Jeg har fået lavet specielle remme der er spænder i begge ender( de der sidder på alm hundesnore) og så har hundene som normalt, seler på. De er ydermere sat fast i de 2 transport anordninger, bilen er født med. Så de er spændet fast med 75 cm snor og har hele bagagerummet, ( Toyota Avensis stationcar) jeg tænker det er fint nok

• #35   12. okt 2019 Nej, Berit, det er langt fra godt nok til Sverige. En almindelig hundesnor holder ikke til noget, så er der bare en smule smæk på et sammenstød, ryger vovse afsted.

At du bruger der herhjemme, må du selvom. Men i Sverige ville du få en bøde.

Og så er tråden i øvrigt 3 år gammel. Jeg forstår stadig ikke hvorfor folk støver dem op så mange år efter.

• #37   14. okt 2019 Hvis man tænker bur som sikkert pga., at de ikke kan "flyve rundt" i buret, så er det svenske regler jo nærmest også forværrende for sikkerheden? En ret stor hund, og så et bur, der er 2,5 gange bredere end brustpartiet? Det er altså virkelig store bure, der skal til... Ville aldrig kunne få plads til noget Sverige-lovligt til de tre huskyer, selvom min bil er på gule plader..

• #39   14. okt 2019 Jeg synes, det er en virkelig svær balancegang.
    Jeg vil gerne have, at hundene har ret god plads, fordi jeg tit kører lang med dem, og de fx. ligger i bilen, når jeg underviser, er på uddannelse, eller træner med én af dem. Og jeg vil også gerne have, at det er trygt og sikkert for mig, at åbne bagsmækken, uden at have en hel flok huskyer flyvende ud.
    Ooooogggg så vil man jo gerne have, at de er rimeligt beskyttede, hvis uheldet nu skulle være ud.

• #41   14. okt 2019 Jeg vil da til hver en tid hellere have hunden i en sikkerhedsgodkendt og crashtestet sele på bagsædet end jeg ville have den i et bur, som er ingen af delene.
    Det er da total utopi at bilde sig selv ind at hunden er sikrere i "et bur", hunden er sikrere i et crashtestet bur. Har I set de film, hvor de tester bure? Så hellere lade bilens airbags hjælpe til (plus godkendt sele self) end få sin hund mast synder og sammen i et eller andet metalskrammelbur.

Kommentér på:
Hunde i bilen i Sverige?

Annonce