mad aggression.. {{forumTopicSubject}}
Jeg sad lige på animal planet og så dyrepolitiet Houston.
Deri var den dejligste bokser han som var blevet efterladt alene og var meget undervægtig samt havde hjerteorm.
De lavede en række psyke tests på vovsen og ved alle tests reagerede den som den skulle men da der kom mad ind i billedet blev den aggresiv og knurrede og i sidste ende bed ud efter den falske hånd.
Resultat : hunden blev aflivet.
Det fik mig egentlig til at tænke lidt over det der med mad aggression. Jeg har haft og kender mange hunde som er de dejligste og blideste væsner men som forvandler sig til rovdyr når de får mad og jeg ser det som en normal del af hundens natur at beskytte sin mad.
Vil en mad aggression være grund nok til at aflive en ellers velfungerende hund ? ( nu tænker jeg i almindelighed og ikke kun i denne sag da de selvfølgelig skal vide sig 100% sikker på hundens natur inden den kommer ud til en familie )
Skal man ikke bare lade sin hund spise i ro og fred og lade den beskytte sin mad som den ville gøre i naturen ?
Eller skal man igang med at lære hunden at "dele" med os ejere ? Vi har jo set i hundehviskeren ( skønt jeg ikke bifalder hans metode ) at det kan lade sig gøre at vænne en hund af med mad aggression.
.. eller skal man i sidste ende aflive sin hund fordi den vogter sin mad og måske kan bide hvis man vil tage det fra den ?
Har i hunde med mad aggression og hvor stort synes i problemet er ?
.. glæder mig til at høre andres mening på dette felt.
jun 2005
Følger: 84 Følgere: 76 Hunde: 5 Emner: 119 Svar: 8.030
Synes der er mange løsninger, man kan prøve, og kan den ikke finde ud af det, ja så røg den i køkkenet med opsyn.
Spisning tager ikke ret meget tid i en hverdag, så det kunne jeg nok godt leve med ;0)
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.299
sep 2005
Følger: 71 Følgere: 68 Hunde: 12 Emner: 641 Svar: 9.594
Der er nogen der mener at det bare er et must at deres unger og dem selv kan sidde og grave i hundens mad uden den siger noget til det.
Og så er der dem der mener at hunden skal have komplet fred når den spiser, og et sådan hjem kan den jo sagtens være i.
I naturen er det jo bestemt heller ikke fryd og gammen når flokken den spiser.
Og specielt en hund der har været udsultet og underernæret vil jo reagere sådan, eller det vil med stor sandsynelighed reagere sådan.
Det er jo heller ikke umuligt at den ville holde op med det hvis den kom et sted hen hvor den fik det godt, og den hurtigt fandt ud af at de faste måltider var faste.
Jeg ville ikke aflive den, for herhjemme har hundene ro til at spise
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.299
aug 2006
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 7 Svar: 140
maj 2006
Følger: 70 Følgere: 92 Hunde: 5 Emner: 233 Svar: 11.254
aug 2006
Følger: 29 Følgere: 33 Hunde: 2 Emner: 893 Svar: 11.797
maj 2005
Følger: 35 Følgere: 36 Hunde: 2 Emner: 235 Svar: 2.566
Nu er det jo sådan at jeg ikke selv ser det som et problem, en hund med mad aggression skal self. ikke ud til småbørnsfamilier, men jeg mener bestemt godt at en hund med mad aggression kan fungere i en familie med børn i den ældre gruppe.
Jeg mener at beskytter instinktet overfor sin mad ligger til deres natur og at det er vores ansvar at forstå og respektere hundens natur, er der børn i familien må man lære dem IKKE at fodre hunden og ikke at nærme sig hunden når den spiser, som f.eks. janie skriver, så put hunden i køkkenet indtil den er færdig.
Jeg mener bestemt ikke at mad aggression alene kan være en grund til aflivning, men kan self. ikke tage alle over en kam.
Nogle der ved om de også afliver vovser i danske kenneler i stedet for at putte dem videre til formidling ved mad aggression ? .. ren nysgerrighed..
jun 2005
Følger: 84 Følgere: 76 Hunde: 5 Emner: 119 Svar: 8.030
Min hvalp er helt syg med at skulle have Carlos's ben. Hun har skam sit eget, men naboens græs er altid grønnere ;0)
Jeg lader ham selv bestemme hvor meget han vil finde sig i. Og hun bliver skam også sat på plads af ham. Det drejer sig kun om ben. Han deler med glæde alt hvad der ligger på græs, tallerkner, skåle og hvad ved jeg med hende. Men hans kødben skal hun altså holde sig fra så længe han ligger med det. Når han rejser sig og går, kan hun nuppe det hvis hun har lyst.
Vi skal også passe på med ikke at tage alt hundens sprog fra dem. Jeg føler mig sikker på, hvalpen lærer en masse af Carlos's reaktioner, hvilket vil hjælpe hende ude i den store verden.
Ved godt andre vil være uenige, men det er så min holdning ;0)
maj 2005
mener også at vi som mennesker skal passe på med at menneskeligegøre vores dyr for meget, de er jo i bund og grund dyr.
... siger tøsen hvis hund ligger inde under dynen og snorker lige nu *ggg*
aug 2006
maj 2005
aug 2006
aug 2006
maj 2005
en bette trunte på 2 år render sku næsten altid rundt med et stykke mad i hånden og hvis hun/han så beslutter sig for at klappe hunden samtidig med at hun spiser kiks så er det jo at det kan gå galt.
Men det er jo i bund og grund ting man kan kontrollere.
Synes at problemet med nervøse hunde ( som tit bliver viderformidlet ) er sværre, da man ikke der ved hvornår hunden "slår til" hvis den bliver angst. Ved en mad aggressiv hund er det jo "kun" når der er mad i sigte.
maj 2005
Det var da med halv blanke øjne jeg sad og så resten af programmet.
... men skylden skal ikke gives til dyrepolitiet fordi de træffede den beslutning, det var en beslutning de slet ikke havde behøvet at træffe hvis ejeren bare havde passet sin hund ordentligt.
maj 2005
Har flere gange skældt ud på tvét fordi en hund som med noget træning kunne komme på rigtig vej igen bliver aflivet... men som sagt, så er det ejerne der er slynglen her og ikke dyepolitiet.
Lige i det her tilfælde havde jeg godt nok været klar til at hoppe på flyet og få bassen hjem til mig... men det nytter jo ikke noget når programmet er flere år gammel :((
maj 2005
Men det er nogle utrolige grumme oplevelser nogle af disse hunde har været ude for... forstår ikke at ejerne ikke selv kan se at det er galt..
aug 2006
mad aggression..