2.283 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 84 Svar

Fodertråd igen igen igen ... Fodertråd igen igen igen ...

Ja, jeg må melde mig under fanerne som en af idioterne, der giver overpris for roe, ris, og kornaffald - sådan er det nu engang bare at være mig åbenbart smiley

Jeg fodrede med HIKE til mine tre hunde. Med kort mellemrum mistede jeg to af dem og havde således kun én tilbage.
Han har altid ædt sin mad uden problemer, men det holdt han så op med.
Han åd for at overleve - og det havde jeg det i grunden ret skidt med, da jeg godt vil have at mine hunde kan lide deres mad.

Tilbage til Royal Canin, som han er født og opvokset på - INGEN problemer.

Jeg ville så godt have at han skulle have mere end ét slags foder - min veninde, der er biolog kunne forklare hvorfor og det gav god mening.
Jeg valgte Olivers - HIKE ville min hund ikke røre mere smiley - Olivers ville han godt spise.

Efter 14 dage på Olivers primært - og lidt RC, ca 1/3 - kom jeg til at kigge på min hunds pels. Fyldt af skæl, tør og kedelig.
Hmm - tilbage på udelukkende RC - 1½ uge efter, pels flot, blank, skinnende og uden skæl.

Jeg tror bare han skal have RC smiley

Min hvalp fik fra opdrætter noget jeg ikke kan huske hvad hedder lige nu - men ikke noget, der var tilgængeligt i DK.
Ugen før jeg hentede ham, havde ham, en søster og moderen haft en omgang diarré så de var røget på specialfoder fra RC ....
Jeg fik med til 1 uges tid af det her RC foder.

Jeg havde forinden bestemt mig for, at hvalpen skulle fodres med 2/3 Essentials, 1/3 RC ... og det var da en fantastisk beslutning .. eller noget ...

Min hvalp spiser enten fra min hånd i forbindelse med træning (her er RC pillerne for små og jeg bruger Essentials) eller på sporet, hvor han får RC whestie fordi pillerne er som skabt til formålet.

Og hvad sker ?
Når han får for meget Essentials får han løs mave - når overvægten ligger på RC har han den fineste mave ....

Er der en eller anden, der forsøger at fortælle mig et eller andet her smiley

Næ, jeg må blot erkende at jeg betaler for noget skodfoder, som ikke er værd at æde - og at mine hunde er snothamrende dumme for det er nu engang det, der passer bedst til dem smiley

Tag nu ikke tråden FOR alvorligt, men læs den med et glimt i øjet ...

Bodil Jørgensen får et kuld hvalpe
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Bortskaffelse af haveaffald 500 kr.
  • Fragtmand 1.000 kr.
  • Rengøring af toilet, køkken og vinduer. 300 kr.
  • Opsætning af vaskemaskine og tørretumbler 1.000 kr.
  • Handyman til tilkobling af vaskemaskine 550 kr.
  • Siemens Opvaskemaskine med fejl E:24 – hjælp ønskes 1.120 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fodertråd igen igen igen ...
  • #4   18. maj 2016 Tak Ulla - hvis jeg lige pludselig står med behovet før tør, kedelig og skællet pels på mine hunde, så bliver du den første jeg henvender mig til smiley

• #7   18. maj 2016 Der skal jo også være nogen, der holder liv i RC, så vi kan få nogle sponsorgaver til udstillingerne.
    Stor tak til jer! smiley smiley smiley

Og op et vist sted med hellige tanker om hvilket foder, der er bedst - hvis hunden trives bedst på RC, så skal den da have RC.

Bare jeg må fodre med det, jeg synes er bedst kvalitet - kæft, hvor er jeg heldig, at mine hunde trives godt på det, griner....

• #8   18. maj 2016 Martine: Du er ikke den eneste af den slags idioter smiley Jeg har også prøvet alt muligt fint til Perle, men hun trives slet og ret bedst på RC. Så jeg betaler også dyrt for roer, ris og affald. Ofte kan man dog få det på tilbud i Maxizoo smiley
    Jeg har fx prøvet:
    Kingsmoor - det ville hun absolut ikke æde og hun så meget depri ud når hun fik maden serveret
    Taste of the Wild - det gled ned, men hun tabte sig
    Olivers - tør og skællet hud
    Vi har så også den lille udfordring at hun jo har haft nyresvigt i forb. med Leptospirose som unghund. Dvs. hun har med overvejende en lille skade i sine nyrer (der dog ikke er målbar) og derfor skal hun ikke have alt for højt proteinindhold i sit foder. Så ris, roetrævler og kornaffald er helt fint til os.
    Hendes opdrætter fodrede med et eller andet ret billigt foder fra Maxizoo og deres hunde var flotte i pelsene og fyldt med energi.......

• #9   18. maj 2016 Emma -

Annamaet .. kornfri smiley

• #10   18. maj 2016 De er hovedsponsor ved vores udtagelser - så ja, en eller anden MÅ jo støtte dem lidt tilbage smiley

Aj, jeg propper lidt Essentials på den lille - og en masse andet skrammel - jeg har god erfaring med at jo mere forskelligt, jo bedre mave i det lange løb.
    Min Flax er fodret op på RC, men har også fået en masse andet ved siden af - han har stort set aldrig dårlig mave smiley

• #13   18. maj 2016 Dana er vokset op på RC.
    Jeg skiftede hende over på Essential, og Anton er vokset op på billigt skodfoder fra supermarket, han røg også over på Essential.
    Begge fungere fint på det, Dana skal passe på vægten, Anton er bare superslank, og kan åbenbart æde hvad han vil, uden at tage på smiley Han er endda en kastrat smiley
    Det er meget minimalt hvad jeg kommer til at træde i på græsplænen, og deres afføring ser fin ud smiley
    Jeg tror bare man skal fodre med det der passer ens hund bedst smiley

• #16   18. maj 2016 Åh ja... tror selv Dana synes det er snyd smiley smiley

• #17   18. maj 2016 Emma - nej desværre .. der var andre ting om hvalpen, der interesserede mig mere at finde ud af smiley

• #20   18. maj 2016 Kan desværre ikke hjælpe dig lige der smiley

Men Gurli har lige gennemhullet den (lidt) med hendes to hunde - siger det bare smiley

• #25   18. maj 2016 Min den ene får også løs mave af korn fri. Lige som nogen mennesker får af for meget korn. Vi er alle forkellige også i dyre verden og værd du glad for du har fundet noget den kan lide og fungere på. smiley

• #26   18. maj 2016 Min gamle husky-tæve var vanvittigt kræsen, og uanset hvad jeg serverede af fint og dyrt kvalitetsfoder, så kunne jeg aldrig få hende til at spise nok til at være i pæn foderstand...

Ja altså.. lige indtil jeg faldt over noget billigt skodfoder oppe ved den lokale mølle, og i afmagt forsøgte mig med det.
    Det var granulat, der primært bestod af kornflager (virkede det til) men der var HONNING tilsat. Og møghunden syntes selvfølgelig, at det var det mest fantastiske i hele verden og levede et godt langt liv med fin pels, perfekt foderstand, fin hud, klare øjne osv, da jeg først overgav mig og købte det til hende fast...

At jeg så helst ikke snakkede alt for højt om, hvad jeg fodrede med.. Tjaaaaah.... smiley

Haha - slog det lige op, og det findes så endnu. Jeg havde ret i, at det er temmeligt skidt - men til gengæld huskede jeg forkert. Det var ikke honning men sirup, der var i:

Sammensætning:
    Hvede, kyllingemel, majs, kyllingefedt, glucosesirup, lammekødmel, umelasserede roefibre, ærter, hvedeklid,
    hydrolyseret kyllingkødprotein, ris, majsstivele, lucerne, rapsolie, lakseolie, salt, gær, kaliumklorid, solbær, grønkål,
    spinat, rødbede, rosmarin, hyben, granatæble.

• #27   18. maj 2016 Orijen er et godt valg. Chili får senior-varianten, men hun er også ved at være en gammel bitch. smiley

• #30   18. maj 2016 Min den lille får ihvertfald Essentials i et stykke tid fremover - pillerne er som skabt til at træne med, på den måde jeg træner smiley

Jeg har købt to sække hvalp - men har aftale om at jeg kan ændre den ene til en anden variant, hvis det ikke dur til hvalpen smiley

• #32   18. maj 2016 Jeg elsker tråde hvor vi skal hakke noget ned smiley

Men bortset fra det så skal man da fodre med det ens hunde fungere på smiley

• #33   18. maj 2016 Hun er ikke sulten nok smiley

• #34   18. maj 2016 Hvad hakker vi ned, Janni ?

• #35   18. maj 2016 Foder smiley
    Men jeg driller dig bare Martine smiley

• #37   18. maj 2016 En jeg kender var til en opvisning med rovfugle. En af trænerne havde en lille falk som han skulle demonstrere hvordan den jagede i luften - til det formål havde han en lang snor med noget kød bundet i.
    Falken blev sluppet og den fløj hen og satte sig på et hustag lidt derfra. Træneren svingede det her kød rundt og rundt, men falken var helt og aldeles ligeglad.

Det var han lidt ærgerlig over - men der var ikke så meget han kunne gøre lige i situationen.

Han sagde så at den ganske enkelt ikke var sulteT nok - altså ikke sulten men sultet - for det er der jo alt andet lige en stor forskel på smiley

Min har ikke muligheden for at æde fra en skål, da jeg ikke serverer noget for ham i sådan en - men hey - det er jo bare min måde smiley

• #38   18. maj 2016 Du tager fejl, Janni - det er ikke en tråd hvor vi disser foder - det har vi jer til smiley

Næ, det er en tråd hvor vi lægger kortene på bordet og erkender vores idioti for åbent tæppe.

"Jeg hedder Martine og jeg fodrer med roe-korn-og risrester"

"Hej Martine"

smiley :D smiley :D smiley

• #39   18. maj 2016 Hej Martine - Er det kreaturer du har ? smiley smiley smiley

• #40   18. maj 2016 Ift at hvalpen får lidt tynd mave af essentials, så oplevede jeg det samme, da Coco var hvalp. Et par år senere snakkede jeg med en forhandler, som sagde, at det så de faktisk ret ofte med hvalpe. Jeg stod så og skulle lave et foderskift for et lille års tid siden, og da jeg kunne få essentials enormt billigt, afprøvede jeg det igen, og ja, nu er det det, der fungerer herhjemme smiley

Prøvede også Olivers en overgang og oplevede også skæl i pelsen og kedelig farve...

Ja, så konklusionen herfra er også: køb det der fungerer for hunden! smiley

• #41   18. maj 2016 Interessant A-S smiley

Jeg fastholder også Essentials fordi jeg som sagt gerne vil fodre med mere end en slags foder - så det er vel bare i starten at dosere det lidt "forsigtigt", så tænker jeg at han vænner sig til det.

• #42   18. maj 2016 Emma Esther gør det samme. Og har bare sådan hvorfor skal jeg arbejde for kartofler som jeg får hver dag, når jeg kan få lov at arbejde for en engelsk bøf smiley

• #43   18. maj 2016 Martine, erkend blot, at du ikke er værdig til dette noble forum. Du giver dine hunde lortefoder, og så vil rygtet endda vide, at du ind i mellem hæver din røst over for dine hunde, ja ligefrem giver dem det indtryk, at du bestemmer over dem.
    Det kan vi ikke lide, fyyyyyyh til dig.

• #45   18. maj 2016 Emma - det ved jeg ikke. Men jeg ved til gengæld, at der er mere end én vej til Rom og at vi allesammen som regel ender med at finde den, der passer bedst til os og hunden smiley

• #46   18. maj 2016 Her i anden omgang har hun jo fået voksenfoderet, så om det bare er hvalpefoderet, som gør det, eller om hendes mave lige skulle blive lidt mere hårdfør, ved jeg ikke, men som det er idag skifter jeg mellem tre-fire varianter af Essentials, sådan når sækken er tom, så tager jeg en ny variant, og det giver ingen problemer overhovedet.

• #49   18. maj 2016 Flax fra dengang han kun havde prøvet RC smiley

profilbillede
  • #53   18. maj 2016 Matine har lige kigget hans billeder og sikke en lækker hund, elsker han er så mørk i hoved, må jeg spørger om hvor stor han er? Synes bare de malle hanhunde jeg har mødt har været kæmpe, men synes han virker lille i forhold til dem jeg har mødt. Har mødt mange små tæver og synes det var en kæmpe forskel.

• #54   18. maj 2016 Minion er hos opdrætter opvokset på RC (og lidt blandet varieret da de var gamle nok) men som grundfoder RC...og han har fået det i begrænset mængde gennem hele sin hvalpetid -som fodertilskud. Jeg fik 17 kg med af opdrætter og da jeg ikke er lavet af det pureste guld, så har han da fået en håndfuld i ny og næ (da han skiftede til voksenfoder var over halvdelen for længst doneret væk)...det var dog også med andre fodermærker og en overvægt af råt..men jeg er overbevist om det på ingen måde har skadet ham..

Opdrætters erfaring er at RC har fungeret ret godt til hendes hvalpe og hun har, selvom hun er for alle mine forsøg med forskelligt tørfoder og varians, frarådet Essentials da hun kun dårlige erfaringer med foderet, kedelig pels, skæl og nogle gange opkast af nærmest ikke fordøjede foderpiller...8 timer efter indtagelse.. det imponerede hende ikke just.

• #56   18. maj 2016 Jeg HADER RC. korn og animalske biprodukter tilsat sukker til en fuldstændig sindssyg pris. Så jeg har købt alle mulige lækre fodermærker til min hund! kornfri, med masser af frisk kød, grøntsager og høj fedtprocent. Sund skal han jo være!

eller det vil sige - det gjorde jeg indtil for nylig. For pelsdyret nægter simpelthen at æde noget som helst der bare minder om kvali smiley der går max en uge med nyt foder, og så ligner han i hovedet at jeg giver ham hestemad, og sulter sig selv til han ligner en spinkel dæmon.

så nu hedder det RC morgen, middag og aften. Han ELSKER det! skider perfekte lorte, og kan holde vægten oppe, sådan nogenlunde. Så nu viger idealerne. Jeg giver også overpris for skrald, og min hund elsker det smiley

• #58   18. maj 2016 Min hund fungerede egentlig fint på essentials, men vi skiftede til hills da han var blevet for rund.
    Synes det er imponerende hvad det foder har gjort for ham, og derfor skifter vi med stor sandsynlighed ikke tilbage til essentials.
    Så jeg melder mig også i gruppen af idioter smiley

• #59   18. maj 2016 Vi må lave en klub smiley

• #60   18. maj 2016 Der er sikkert mange af os, de tør bare ikke alle komme frem smiley

• #62   18. maj 2016 Mine får Hike kornfrit i øjeblikket, jeg er blevet rigtig hellig smiley

Bortset fra at jeg så lige har bestilt en portion Royal Canin starter til Ghini, som hun skal have hvis og når hun er blevet parret og måske går i sultestrejke, det ved jeg nemlig at hun elsker smiley

Whippernes maver kan klare hvad som helst, det er bare ikke alt, som de er lige begejstrede for og ikke alt de kan holde vægten på.

• #63   18. maj 2016 Først og fremmest handler det jo om at finde et foder som hunden trives på smiley Jeg har haft hunde i mange år, og har selvfølgelig fodret med foder fyldt med korn og animalske biprodukter, og haft det fint med det. Mine hunde har også fungeret fint på det.

Nu fodrer jeg med kornfrit, forskellige mærker) og råt. Hundene ser super fine ud, og skider små faste pøller, så jeg er glad for det kornfrie, men er absolut ikke religiøs omkring det. Mine hunde får også madrester (inkl. kornprodukter), og deres godbider/tyggestænger er ikke kornfrie.

Det vigtigste for mig er helt klart at hunden trives, og så er jeg sådan set ligeglad med om der er korn, eller ej i foderet. Det må være op til den enkelte hundeejer at vurdere hvad der fungere bedst smiley

• #66   19. maj 2016 Jeg synes næsten alle omkring mig fodrer kornfrit nu og deres agiteren nærmer sig religion smiley

Det var nemmere, da jeg havde hende her, hun fik pedigree hele livet og oplevede aldrig at nogen dengang stillede spørgsmålstegn ved det.
    Hun var ekstremt kræsen og spiste intet andet, 50 gram om dagen, så holder en sæk længe smiley

Hun er 15 år på billedet og blev 16½ smiley

profilbillede
  • #67   19. maj 2016 Emma du må da lige være beamet ned fra Mars smiley

Jeg synes det er helt omvendt - hvis man ikke fodrer kornfrit er man totalt yt og vil ikke sin hund det bedste, man vil betale overpris for affald osv osv osv ...

Selvom jeg kan fortælle om 2 x Cane Corso med A-hofter og 0-albuer, tre maller med A og 0, 4 schæferhunde med A og 0 + hunde, der bliver trænet hårdt fysisk x 5-6 om ugen ... alle fodret med RC .. og jeg kan fortælle om mine forsøg med henh. Acana, TOTW, WB, Olivers uden korn - og hvordan det ikke har fungeret, at mine konkurrencehunde har tabt energi, har skulle spise alt for store mængder foder og på nogle af mærkerne alligevel tabt vægt ... og når jeg så har sat dem tilbage på RC, så kører alt som det plejer, energi og udholdenhed som er så vigtig i den sport jeg dyrker ...jaja, så er det jo på ingen måde noget bevis for at RC ikke er et lorte (undskyld mit sprog) foder smiley :D

Jeg har derimod aldrig oplevet en tråd om kornfri hvor folk harcelerer så kraftigt imod at nogen foretrækker at fodre uden korn - men omvendt ?? Uha da da smiley

Nej - det undrer mig at du har den opfattelse, ihvertfald når man kigger fodertråde herinde smiley

• #68   19. maj 2016 Iøvrigt - for en del år siden var jeg i det BARF-center, der lå (ligger?) i Glostrup fordi de havde et godt tilbud på oksehaler vist.

Jeg havde vores daværende cane corso hanhund, Lamto, med på turen og han sad på forsædet i min Vito, det var sådan et dobbeltsæde, hvor han elskede at sidde og trone.

Da jeg havde købt mine ting, tilbød manden derinde at hjælpe mig med at få dem ud i bilen.
    Han fik øje på Lamto og sagde "Nej, hvor ER den flot - sikke en pels og hvor den dog skinner og ser sund og rask ud" (noget i den stil, husker det ikke helt ordret) - "man kan tydeligt se hvor godt BARF er at fodre sine hunde med, når man ser på din hund".

Hmm - problemet var så, at Lamto jo primært var min kærestes hund, og han (kæresten) er RC-mand om en hals smiley
    Lamto var således fodret op på RC, han levede af RC og havde på intet tidspunkt forsøgt at køre på BARF.

Nu er jeg jo en flink person (som regel) men fanastisme, tunnelsyn og religiøs tro, der nærmer sig det idiotiske, får mig i ret dårligt humør .. så jeg undgik derved ikke at fortælle BARF-manden at han rent faktisk stod overfor en RC-hund ....
    Dette fik hans begejstring og lovprisning af Lamto til at dale betragteligt - han blev tavs, stod lidt ... og så vendte han om på hælen og marcherede surt ind i sin forretning igen smiley

Nej du - jeg giver intet for folk, der lader sig styre af tro - det er viden der tæller smiley

• #69   19. maj 2016 Tja, Jackie fik det billige nede fra lidl, og det kørte hun fint på, ok hun sked lidt mere end Dana gør smiley
    Jeg tvivler stærkt på at det var fodret, der var årsag til at hun fik leukæmi som 8 årig. smiley

• #70   19. maj 2016 Jeg må indrømme, at jeg er glad for sådanne fodertråde her. De nuancerer hele foderdebatten - og også mit syn. Jeg har aldrig rigtig vidst så meget om foder, men da jeg skulle have Berta for 4 år siden, satte jeg mig ind i alt - primært gennem viden herindefra. Jeg fandt således frem til, at kornfrit var det bedste. Således fik hun Acana, da vi fik hende hjem, og det fungerede hun bare super på. Jeg så helst ikke, at hun kom over på RC pug eller noget andet foder med korn i, for det er jo ikke særlig sundt. Kornfrit er vejen frem! Men med tiden har jeg jo efterhånden lært - gennem sådanne debatter - at hundene jo fungerer forskelligt, og det nytter således ikke at give dem fx kornfrit, hvis de ikke fungerer på det. Jeg råfodrer nu og hvis jeg gik over til tørfoder, ville det nok også blive kornfrit igen - men igen, det er jo også fordi hun fungerer på det!

Så korte af det lange: Tak for at nuancere mit syn smiley

• #71   19. maj 2016 Undskyld jeg spørger
    nu har vi i flere år hørt at korn, majs og riser skod ingredienser i hundefoder
    nu er kartofler, ærter og bønner også blevet skod ingredienser
    Hvad er det man vil have ud over kød sit foder for at fodret er OK

• #72   19. maj 2016 Optimalt vil man vel have den type grøntsager som hundene kan optage i deres system.

Diverse korntyper ved vi jo, at hunde kun optager en meget lille procentdel af, derfor er det bare fyld, lidt dyrt fyld, når man påtænker kiloprisen på foderet.

Men selvom de ikke optager korn, så kan det jo være, at den enkelte hund har brug for det til at holde maven i orden, og så ellers optager resten af foderet godt, så den trives og ser godt ud - hvad er så problemet?

At jeg forsøger at undgå korn i foderet er meget pga. min økonomiske sans, jeg nægter at give en svimlende kilopris for f.eks. brudris, altså ris i dårlig kvalitet, uegnet til brug til mennesker men meget brugt i hundefoder. Så vil jeg hellere købe et kødfyldt foder og så koge ris i ordentlig kvalitet og putte i foderet.

• #73   19. maj 2016 Jeg smider lidt Essentials i hundenes RC - man skal aldrig bare afvise, hvad andre har søgt viden om smiley

• #74   19. maj 2016 Mht at betale en dyr kilopris for en masse fyldprodukter; tja, mange hunde lider jo af alt for lidt motion og så er 'uudnytteligt fyld' en ganske god ingrediens og dermed måske pengene værd smiley
    Jeg har kun haft en enkelt hund, hvor noget dyrt foder gjorde en stor positiv forskel; min gamle Daffy, der havde en lidt træls hud og pels og som var megasvær at fodre på fordi hun blev for tyk bare hun kiggede på maden. Hun blev superflot på noget Acana bestående af fisk, da det foder dukkede op herhjemme. Ellers har jeg nu aldrig oplevet at mine hunde har trivedes dårligt på fx RC og lignende produkter. Stormy var totalt spændstig, fyldt med energi og med en superflot tæt blank pels nærmest uden et eneste skæld; Han fik RC Veterinary Diet: Urinary S/O low purine. Dvs. et foder primært baseret på vegetabilsk indhold.

• #75   19. maj 2016 Sådan lige en glad update - Czhaplin har fået MEGET Essentials her de sidste to dage, grundet træningen er intensiveret (herren har jo rundet de 9 uger smiley ) og ingen løs mave smiley

Lover godt fremover, og min plan om 50/50 RC og Essentials ser ud til at lykkes smiley

• #78   19. maj 2016 Spøjst - kæresten og jeg er de eneste, der bruger RC af dem vi træner med smiley

De andre bruger henh. Olivers, Orijen, Josera, Acana, Hills og Essentials - men okay, vi bor jo også i nærheden af millionbyen Vordingborg, kæresten min og jeg smiley

Iøvrigt har min dyrlæge (Faxe, primært Lars og Ken) været positive over, at jeg fik holdt Irocs allergi stangen i så mange år, vha råfodring smiley

• #83   19. maj 2016 Lis - jeg synes der er sket en ændring, forstået på den måde, at IPO-folk er blevet mere "foder-interesserede" (tidligere brugte ALLE RC) - og dyrlægerne er ikke helt så anti-råt som tidligere smiley

• #87   19. maj 2016 Min dyrlæge kommenterede Ghinis tandsæt sidst, at det var flotte tænder og at hun garanteret spiste en masse ben.
    Omvendt har jeg måttet høre for, at jeg skulle give Xingu flere ben.

Xingu får så let tandsten og spiser i læssevis af ben, jeg renser selv tænder på hende en gang om måneden, men alligevel er det nødvendigt at få dem renset hos dyrlægen i ny og næ.

Ghini rører aldrig et ben, den slags gider divaen ikke bruge sit krudt på, men hun har simpelthen ikke skyggen af tandsten smiley

• #89   19. maj 2016 Lis A, ikke ret mange hundefolk eller andre kan læse ud fra e ingrediensliste om der er lidt kød elle hoved parten af det færdige foder der er kød.
    Det undrer bar at alle de der omtaler mange ingredienser som skod glimrer med deres fravær til spørgsmålet om hvad det så er for ingredienser de mener de skal i fodret d over kød

• #91   20. maj 2016 Leif: Det står da som regel på ingredienslisten. Altså hvor mange % kød der er i et foder.

• #93   20. maj 2016 Lis: helt enig, men synes bare at jeg har set flere ingredienslister, hvor der f.eks. har stået at der var 35 % kød i produktet, og så efterfølgende udspecificeret at der var brugt 20 % frisk kød og 80 % tørret kød ?
    I sådan et tilfælde går jeg da ud fra at 35 % af foderet er rent kød ?

• #95   20. maj 2016 Tænkte jeg nok, men jeg kunne jo have misforstået et eller andet smiley

• #97   20. maj 2016 Lis men der er jo en ligeså stor del vand i f.eks. grønt...altså jeg vælger at mene når min ene producent skriver:

Fuldfoder med oksekød til udvoksede hunde, 70% kødandel - tilberedt med 65% frisk kød og indvolde. Med 30% grøntsager. Afvejet protein-/fedt-forhold. Kornfri.

Så er det bare fordelingen, jeg er ret glad for "frisk kød" betegnelsen fordi kødmel ikke i min verden helt er kød...i hvert fald ikke noget jeg ville/kunne sætte tænderne i til aftensmaden.

Men igen ...i og med jeg supplerer min råfodring med lidt forskelligt, så er jeg lidt luksus ligeglad med om der skulle snige sig lidt planter, lidt korn osv. ind. Han er godt dækket ind og jeg vil hellere varians end at undgå og dermed skabe en intolerance smiley

• #100   20. maj 2016 Ingredienslisten er de varer der er brugt til at fremstille fodret, hvis der står frisk kød 60% frisk kød er det 6 kg pr 10 kg. ingrediens, men det friske kød bliver tørret under produktionen så andelen af kød i det færdige produkt vil falde fra de 6 kg. til ca. 2 kg.hvorimod bliver der angivet tørret kød så er det en reel angivelse af det kød der er i fodret, forøvrigt bliver alle ingredienser formalet meget fint som første led i foderprocessen, så om der står tørret kød eller tørret kødmel går ud på et,
    et foder, uden koncentrerede vegetabilske protein og uden vegetabilske højprotein ingredienser, med 30 % protein vil indeholde ca. 50 % kød i det færdige produkt, og ikke ret meget foder indeholder 30 % protein.
    Men mangler stadig at høre hvilke vegetabilske der ikke er skod

• #101   20. maj 2016 hvis man har et hundefoder hvor der på ingredienslisten står 75 % frisk kød, vil man have en protein % på under 30 %
    har man et tilsvarende hundefoder hvor der på ingredienslisten står 75 % tørret kød, vil man have en protein % på ca. 60 %
    Ingredienslisten bag på fodersækken indikerer ikke hvor meget der er af de enkelte råvarer i det færdige foder men hvor meget der er brugt af de enkelte råvarer til at fremstille fodret, For at halvdelen at det færdige foder skal være kød skal der bruges ca 80 % frisk kød da ca 3/4 af frisk kød er vand.

• #102   20. maj 2016 Det er så fantastisk at læse dine indlæg, Leif - altid rart når der er en, der virkelig ved hvad han taler om smiley

• #103   20. maj 2016 Ja, ingredienslisterne kan være ret 'luskede' at fortolke. Det er jo ikke ligefrem opskriften de trykker smiley

• #105   20. maj 2016 Nej Emma det er ikke mig der har opfundet navnet skodfoder eller skod ingredienser, det tror jeg også nogle i denne tråd kan bevidne.
    Hvis du har et tørfoder som indeholder 70 % tørret kød, vil du have en protein % på lige omkring de 50 %, og mig bekendt er Orijen noget af det foder med højest proteinindhold, omkring de 38 %, her er der omkring 80 % kød størstedelen frisk.
    med 70 % frisk kød vil du have en protein indhold på godt 25 % alt afhængig af hvilken øvrige produkter der er i fodret

• #108   20. maj 2016 Jeg har dog også læst herinde, at der er allergihunde, der kun kan fungere på netop dette foder, og så kan man vel alligevel ikke rigtig sige, at det er skodfoder.

Ikke rigtigt nej smiley

Jeg kan more mig lidt - på en pæn måde naturligvis - over folk med familiehunde, der, hvis det går vildt til, løber en agiltybane, eller går et rallyprogram i adstadigt tempo, skal belære mig om hvilket foder er godt eller skidt.

Det giver ikke en helt store mening, hvis man sådan tænker over det -vel smiley

• #111   20. maj 2016 Emma jeg tror ikke Martine mente det nedladende -og slet ikke rettet mod jer, der også har brugshunde iøvrigt.

Men du må da også give hende (og jeg) ret i at jo mere en hund bliver brugt, jo vigtigere er den rette næring... jeg siger ikke det ikke er vigtigt for alle hunde smiley men jeg tænker i mit stille sind altså også at mit lille omend aktive (for hans race -sgu ikke i sammenligning med en malle eller en border c) ...så stadig ikke brugsegnede eller nær brugte flappeklappebullerdyr.... har behov for high-performance tilegnet foder smiley ...som hverken Martines eller jeres bordere smiley

Det er en erkendelse jeg godt kan bære på mine skuldre smiley

• #113   20. maj 2016 ZiwiPeak, Emma, havde det været dansk produceret havde deklarationen lydt kød og animalske biprodukter, de skriver ikke rigtig i deklarationen hvorstor 5 andel der er af de forskellige kødvarianter og når de sætter deklarationen op som de gør kan der være rigtig meget tang i fodret uden at du kan se det, og så har de 15 % vand derfor kommer protein % ikke højere end 35 %.
    Grunden til at multi alergiske hunde kan tåle hydroliserer proteiner er at ved hydroliseringen med syre eller base smadres DNA ét i proteinet så hundens krop ikke kan kende proteinets ophav, men så har det altid undret mig at det er rent affald eller vegetabilske proteiner man hydroliserer, i stedet for at bruge ordentlig kød, samtidig giver hydroliseret animalsk protein en smagsforstærkning af kød.
    Du kan læde i denne tråd hvad jeg tidligere har skrevet om hydrolisering.
    http://www.hundegalleri.dk/forum/generel-diskussion/642036-hydroliseret_animalsk_protein

• #115   20. maj 2016 Emma jeg tror ikke Martine mente det nedladende -og slet ikke rettet mod jer, der også har brugshunde iøvrigt.

Deri har du ret - jeg refererede til andre tråde end lige netop denne her, for sådan er det nu engang når man debatterer foder.

• #116   20. maj 2016 Og "nedladende" .. tja, det er din opfattelse og så må jeg jo tage min skrivestil op til overvejelse ..

.. og nej, DET er heller ikke ment nedladende ...

• #119   20. maj 2016 Det har vi bestemt også - jeg forsøgte bare at illustrere at det kræver noget mere af et foder, hvis Fido skal andet end det omtalte .. og at jeg undrer mig over at høre, at det er et biip foder jeg bruger som mine hunde ikke har godt af ... når man alt andet lige, ser hvad de har opnået smiley

Det giver ikke meget mening for mig ...

• #120   20. maj 2016 Men Martine, vi holder jo alle på at man skal bruge det ens hunde trivedes på.
    JEG kan jo godt personligt mene at RC ikke er noget at råbe hurra for og sige at jeg ikke vil betale for en sæk med korn i, men der betyder jo ikke at dine hunde ikke kan trivedes på det?

Om hunden er familiehund eller hardcore brugshund betyder ikke så meget for mig. Hunden skal jo have hvad den har brug for, for at fungere i hverdagen.

• #122   20. maj 2016 Herinde Janni, her gør vi - men med mindre du lider af meget korttidshukommelse, så bør du kunne huske adskillige tråde med folk, der overfalder hundeejere, der fodrer MED korn - og det er dem, jeg hentyder til her.

Det betyder ikke så meget for dig, om hunden skal yde på toppen fysisk og psykisk - eller den skal ligge og snue det meste af dagen, og så tage en tur frem og tilbage til den lokale lufteplads ?

Der er ingen divergens i den måde vigtighed i fodring spiller ind ?

• #123   20. maj 2016 Præcis Emma - vi kan vel blive enige om at usprøjtede æbler må være sådan nogenlunde sunde .. min bror kan bare ikke tåle at spise dem .. så er det skodæbler, eller bare ikke for alle smiley

• #124   20. maj 2016 Jamen jeg kan jo kun svare for mig selv.
    JA jeg er fortaler for kornfrit, gu fanden er jeg det, men hvad folk vælger at fodrer med, må de jo selvom. Det vigtigste er jo at hundene trivedes.

Jeg kan da selv opleve at "blive overfaldet" af folk der fodrer med råt og vådfoder, for de mener jo at det er det bedste af det bedste. Det er vel ikke meget anderledes, end her?

Og nej, jeg mener at foderet er vigtigt til alle hunde, uanset om det er familiehunden eller brugshunden.

• #125   20. maj 2016 Nu stiller jeg lige det samme spørgsmål igen, så det ville være fint hvis du gider svare på det ... gør du ikke, så lader du bare være, og fortsætter med at misforstå tingene smiley

Der er ingen divergens i den måde vigtighed i fodring spiller ind ?

• #126   20. maj 2016 Jeg misforstår ikke.
    Men det er altså ikke vigtigere for mig at dine hunde får det rigtige foder, end det er for mig at mine egne får det rigtige foder.
    En brugshund skal have hvad den har brug for, det samme skal en familiehund.

• #127   20. maj 2016 Aj, jeg magter det ikke Janni - du får ret og jeg håber så at jeg får fred.

• #129   20. maj 2016 Det må det da være !!!

Sjovt, at du oplever det - hvad er det for steder du træner hund henne ? Jeg har endnu til gode at opleve foderdebatter i IPO-kredse så det er ret interessant at høre jeres andres oplevelser.

• #130   20. maj 2016 Jamen Martine, jeg forstår det bare ikke?
    Jeg siger jo ikke at en hardcore brugshund ikke har andre behov end en familiehund, selvfølgelig har den da det!
    Men jeg kan ikke se at det er vigtigere at en brugshund får hvad den har brug for, end det er med alle andre hunde.
    ALLE hunde skal have hvad de har brug for, også selvom det ikke er det samme de behøver.

• #131   20. maj 2016 Nå - forlader lige tråden for jeg skal ud at gå dagens 2. spor med ham den i undervognsbehandling indsmurte hundehvalp .. og så står den på vask og strygning bagefter smiley

profilbillede
  • #132   20. maj 2016 Janni - som sagt, jeg magter ikke din debatstil lige nu .. beklager smiley

• #135   20. maj 2016 Min debatstil? Hvad er det galt med min debatstil?
    Nå men det kan jeg jo ikke gøre noget ved.

• #137   20. maj 2016 når nu debatten er kommet til brugshunde som virkelig skal bruge energi, kommer jeg ed mere end 25 års erfaring fra slædehundeport på europæisk topplan, er skal hunde kunne løbe op til 50 km, 3 dage i træk med en snithastighed på mellem 30 og 32 km/timen. her fodrer alle med en blanding af råt kød og tørfoder med korn, korn fordi der kan man holde en stabil sukker balance i hunden under ekstreme konkurrencer.

• Foder Engros Hinnerup
    Foder Engros Hinnerup Tilmeldt:
    aug 2015

Følger: 1 Svar: 7
    #138   23. maj 2016 Uden at kende de andres produkter, så syntes jeg det er lidt voldsomt at skrive kornaffald smiley
    Lige som med kød, så er der stor forskel på kornkvalitet.
    Jeg sælger et Dansk produkt, og den serie med korn er absolut en god kvalitet, og er med på at mange er imod korn, men faktum er at rigtig mange hunde trives godt med det.
    Med hensyn til dårlig mave, så er der heller ikke nogen facitliste, men det er vigtigt hvis de har sart mave at skifte over minimum 10 dage, hvor man første dag bruger 90 % af det gamle og 10 % af det nye. Så skift 10 % hver dag, og når du er nede på 10 % af det gamle, så fortsæt med det til det er brugt op.
    Og hvis den får dårlig mave er det tit en god ide at se hvad kødkilden er, da det tit er det der er årsagen.
    Når du vælger foder så sørg for at det kan returneres, og du samtidig kan få en god rådgivning, så kan du relativ hurtigt finde noget der duer.

• #139   23. maj 2016 Mit indlæg er ment sarkastisk - jeg har ALDRIG haft problemer med at fodre med korn smiley

• #140   23. maj 2016 Sarkastiske indlæg er fantastiske. De er så at sige dobbeltvirkende. De, der fanger ironien, får eet budskab, og de, der ikke lige ser sarkasmen, fanger en ganske anden mening.
    Flere af den slags - så sætter jeg sgu vand over til en gang cowboykaffe smiley

• #141   23. maj 2016 Martine : Bor du virkelig her ved Vordingborg smiley

Gys... smiley Det er jo tæt på mig smiley
    Tør man spørge om hvilken side af million-byen du bor på ? smiley

• #142   24. maj 2016 Leif - nu har du godt nok fået mig til at tænke smiley tak for det. jeg har lige et spørgsmål til. Hvis der er 30% råfedt i analytiske bestanddele på et tørfoder, er det så 30% af energien i foderet der kommer fra fedt, eller er det 30% af massen der er fedt? og i fald det er masse, er det så næringsmæssigt det samme som at fodre med et stykke fersk kød, der analytisk indeholder 30% fedt (teoretisk set... smiley ), eller er der også her forskel på tørret og fersk? altså - skal der gives mere fedt for at ramme samme % hvis man fodrer fersk, fx råt, end tørt? håber det giver mening, er lidt forvirret

• #143   24. maj 2016 Rotteberg, det er da godt at få nogen til at tænke:-)
    nej vis der er 30% fedt i fodret er der 30 g. fedt i 100 g foder, hvilket ikke har noget med energi fordelingen at gøre da fedt giver dobbelt så meget energi som protein og kulhydrater.
    hvis du har et frisk kødprodukt, 100 g, med 20% protein, 15 % fedt, 5 % mineraler (råaske) og 60 % vand og du tørrer det ned til 0 vand rører du kun ved proteinindholdet i % da vand ikke binder sig til fedt og mineraler, så har du 40 g tørret kød med 20 g. protein, 15 g. fedt og 5 g mineraler, dvs. de 60 gr. vand udelukkende har været bundet i de 20 g. protein og hvis du så sætter % på det tørrede kød har du 80% protein,15 % fedt og 5% mineral

• #144   24. maj 2016 ihhhh Leif det var lige præcis hvad jeg gerne ville vide! tusind tak!!!

Kommentér på:
Fodertråd igen igen igen ...

Annonce