Mentalbeskrivelse DKK {{forumTopicSubject}}
Hejsa glade hundefolk
Jeg overvejer at få min lille pudel mentalbeskrevet. Derfor har jeg set introduktionen på youtube, og undre mig over noget af det.
Under mentalbeskrivelsen skal man i flere af øvelserne forblive passiv, men for eksempel under øvelse 5a bevægelse- skræk, stopper ejeren op når "skrækket" kommer. Det er efter min mening ikke passivt. Hvis ejeren blot går videre, som de gjorde i forvejen, ville jeg synes det var passivt.
Hvad mener i ?
Link til videoen: https://www.youtube.com/watch?v=4eb-WLyHx5I
Gå ind til 7:10min, det er øvelse 5a som jeg refererer til.
Synes i det er passivt at ejeren stopper op ?
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1331 Hunde: 1 Emner: 204 Svar: 13.775
okt 2011
Følger: 4 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 46 Svar: 231
aug 2008
Følgere: 1104 Hunde: 2 Emner: 88 Svar: 2.760
Hun er jo passiv i det hun ikke reagerer på hundens reaktion.
Jeg ville da også selv stoppe op og lade hunden undersøge, fremfor bare at trække videre uanset hundens reaktion.
okt 2011
Jeg tænker mere på det signal, man selv sender ved at stoppe op i netop sådan en situation- det er efter min mening en måde at signalere "hov, pas på/det er måske farligt". Hvor hvis man blot gik, lige så stille videre(med hunden i lang løs line)så ville hunden efter min opfattelse få et passivt signal fra ejer.
mar 2008
Følger: 15 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 44 Svar: 2.198
jan 2006
Følgere: 87 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 367 Svar: 14.850
okt 2011
Jeg overvejer at tage kontakt til DKK, fordi jeg er nysgerrig efter at hører, hvorfor de mener ejer skal stoppe op i den øvelse, når meningen er at ejer skal være passiv.
Jeg ved at min hund vil opfatte min standsning som en bekræftelse i at "det her er noget farligt, så vær på vagt".
Tak for jeres svar
God søndag
mar 2008
okt 2011
mar 2008
okt 2011
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 89 Svar: 7.732
Det man ønsker at se i en mentaltest er jo ikke hundens reaktion i samarbejde med føreren, men den 'rå' reaktion, som hunden viser uden førerens indblanding. Ikke det den er trænet til. Og det kan dælme være svært at se i kunstige set-ups. Alligevel så har jeg faktisk fået noget ud af de mentalbeskrivelser jeg har haft hunde med i. Der har været drysset et par forklariner på adfærd, jeg ikke helt kunne greje, af. Men især med fx Carlson tror jeg ikke testen gav noget særlig godt billede af hunden; han var allerede på testtidspunktet meget trænet - og især meget miljøtrænet. Derudover var han en hund, der hele tiden havde sit fokus på mig og mine reaktioner og han kopierede mine reaktioner. Så i fx momenter, hvor han blev forskrækket så var han typen, der nok reagerede lidt, men jeg jo skulle forholde mig passivt og da hans første reaktion altid var at tjekke min reaktion, så blev han også passiv hver gang. Testerne sagde blankt til mig bagefter at han havde været uhyggelig svær at greje og at de ikke var helt sikre på hvordan de skulle bedømme flere af momenterne; de så en hund, der hele tiden bare kopierede sin fører
Min næste hund Clinton skal beskrives efter den nye svenske BPH test, når han bliver gammel nok. Opdrætter betaler, da hun gerne vil have mentalbeskrevet så mange af 'sine' hvalpe som muligt; hun bruger det som redskab i avlen: når man har fået testet så mange hvalpe som hun har gennem tiden, så kan man sagtens se mønstre og bruge det til fx. at styre uden om linier/kombinationer, hvor der fx har været mange skudrædde hunde eller dårlige afreaktioner. Jeg er spændt at se hvordan det foregår.
mar 2008
Mentalbeskrivelse DKK