2.381 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 37 Svar

Klip af lille hund? Klip af lille hund?

Sagen er den, at min kære mor har Mocca som en en lille Chi.
Mocca er en meget.. Bestemt dame, for at sige det pænt.
Hun har altid haft problemer med at hendes hår ved ørene filtrede sammen, og jeg har altid kunne groome hende (både rede hende om sommeren og så få redt ørehår ud) selvom hun aldrig har været fan. Men her inden for det sidste års tid er hun altså blevet en smule sær, og det er ikke en overdrivelse når jeg siger at mine fingre er ofre for hendes tænder omkring 5-6 gange når jeg prøver, inden jeg opgiver og sætter hende ned. (Det gør aldrig ondt, da hun godt ved hun ikke må, hun markerer bare at hun vil have mig til at stoppe)
Hun døjer også lidt med dårlig ryg og/eller hofter der selvfølgelig ikke gør det at rede hende lettere.

Hun har en tyk og fyldig pels, og jeg vil gerne gøre hvad jeg kan for at lette varmen her i sommerperioden, men sandheden er at jeg har ingen forstand på at klippe hund (på grund af hendes særhed kan vi ikke have en fremmede til at gøre det).
Så er der nogen gode tips til hvordan det skal gøres? Eller hvad jeg ellers kan gøre måske?
Vil bare gerne gøre det der er bedst for hende, så alle gode råd er velkomne smiley (altså, angående hendes pels situation, ikke hendes særhed ^^ )

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Dishwasher e15 error 1.000 kr.
  • Mount 7 lamps to the ceiling 800 kr.
  • Montere et vitrineskab 500 kr.
  • Vandhane problemer 500 kr.
  • Opsætning af lampe 500 kr.
  • Kogeplade afmontering og montering 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Klip af lille hund?
  • #1   8. jun 2016 Du må IKKE klippe hende, det gør intet godt for hende. Pelsen er ikke kun god imod kulde, men også god imod varmen, hun har det ikke for varmt med den pels, og ellers køl hende lidt ned på andre måder.
    Mine er sorte, Rosa har nærmest mere pels end krop, og hun klare sig fint, selvom hun da bliver varm at røre ved, men hun har det ikke for varmt smiley

I forhold til filtrede øre, så hvis du slet ikke kan få lov til at holde det, så klip dem, men nøjes med det. For du risikere altså at ødelægge pelsen hvis du klipper hende, og du gør hende en bjørnetjeneste.
    Jeg klipper Luckys øre og hale nogle gange, netop fordi det er svært at holde specielt ørerne men hele kroppen ville jeg ikke klippe smiley

• #2   8. jun 2016 Arg dang :b aner ikke hvad jeg så gør med hendes underuld og det /:
    Klipper også ørene fra tid til anden, men selv det er desværre blevet en kamp /:

• #3   8. jun 2016 Chihuahuaen er jo ikke en race der skal klippes eller hvor pelsen skal passes som sådan. Jeg har aldrig børstet Rosa. Lucky gør jeg når vi lige skal have hygge tid, og hvis han fælder meget. smiley
    Så jeg tænker at i kan prøve at gøre det til noget hyggeligt igen, stille og roligt, og jeg tvivler på at hun filtre helt til. Jeg har aldrig oplevet en chihuahua der filtrede på hele kroppen, men det betyder jo selvfølgelig ikke at det ikke sker.

Du skal jo også huske at racen høre til i de varmere lande, så jeg tror bestemt ikke at hun lider i varmen. smiley De fleste chier smider sig i solen når det er varmt. Men lider hun lidt i varmen, så gør et håndklæde vådt (eller en klud) og læg det på hendes ryg, du kan også få køledækken og tæpper, som hun kan køle af på smiley

• #4   8. jun 2016 Jeg bruger en grov Coat King til Miko, den er genial til at tage underuld.

Som der allerede er skrevet, så må du endelig ikke klippe hende!! Det er det værste man kan gøre, ved den type pels.

Det uld hun har ved ørene, som filtrer, det kan du bare rykke af (det gør ikke ondt, så længe det kun er ulden du tager), det virker langt bedre, end at klippe det.

• #5   8. jun 2016 Camilla - som jeg nævnte er hun blevet en særling på det sidste, så hun er enormt svær at rede /:

• #6   8. jun 2016 Camilla, det pels de har på ørerne er ikke kun uld, det er altså pels der sidder fast (det er det i hvert fald ved Lucky) Det er bare så blødt/fint at det filtre som en i h....
    Så hvis det er det samme ved Mocca, skal man endelig ikke begynde at rykke i det, for jo det gør skide ondt. smiley
    Men ja hvis det er ulden, så sker der ikke noget ved det. Lucky har noget der ligner hvalpepels på benene, det kan jeg sagtens sidde og rykke af uden han trækker en mine, ørerne derimod skal klippes, eller børstes selvfølgelig.

• #7   8. jun 2016 Hvis i er helt sikre på at det ikke er pga. smerter, så starter i forfra ligesom hvis hun var hvalp.. Masser af godbidder, hvis det er helt slemt, starter i ud med at vise hende børsten evt røre hende med den uden at børste, godbid.. Det gentager i, og når hun så med tiden bliver tryg ved det, så kan i begynde at gå små skridt videre smiley

At børste hende skal være noget hun finder positivt.
    Jeg ved godt det er rigtig svært, når først hun har bestemt sig til at det er frygteligt, men det er nok det bedste råd.

• #8   8. jun 2016 Hvis hun er blevet "sær", så er der en grund til det. Få hende tjekket grundigt for smerter!

Det jeg kan se på billedet, ved ørerne, det er uld, som kan rykkes af. Selvfølgelig skal man passe på, ikke at tage den rigtige pels, og har man klippet i ulden, så vil det også sætte sig bedre fast. Men som udgangspunkt skal uld rykkes, ikke klippes. Jeg arbejder ved en hundefrisør, og har selv en chi-blanding der får rykket ørerne efter behov. smiley

• #9   8. jun 2016 Vi ved nemlig ikke om det er smerter.
    For at være helt ærlig er hendes skæbne lidt uvis for tiden, netop fordi vi ikke ved hvordan hun har det.

• #10   8. jun 2016 Det skal i jo så have fundet ud af, før i kan arbejde med noget som helst andet. smiley

• #11   8. jun 2016 Camilla, nu skal Chien jo have lang PELS ved ørerne, så vil bestemt ikke tro at det er ren uld. Og hvis man ikke klipper det helt ned, men bare lige spidserne, ændre det sig ikke synderligt. Luckys er det blødeste fineste pels på ørerne, men det skal man ski ikke begynde at rive i, det har altid siddet fast ligesom resten af hans pels, men det føles ikke som resten.
    Men ja vi bliver nok ikke enige, og det er også utrolig svært at se på et billede af en hund man ikke kender. Jeg kan jo kun snakke ud fra min egen, som bestemt har pels på ørerne, jeg har aldrig hørt om en chihuahua der kun havde uld på ørerne, men hvad ved jeg også om det.

Anna Så få hende tjekket helt igennem, så ved i hvad i står med og så er det nemmere at finde ud af hvad i skal gøre derfra smiley
    Håber hun er ok smiley

• #12   8. jun 2016 Camilla - hun blev scannet sidste år, hvor de fandt ud af at hendes hofteskåle er for store i forhold til hoften, og der var noget med hendes ryg. Hun var smertebehandlet i en periode, men vi stoppede efter anbefaling fra dyrlæge. Vi skal også til at snakke med dyrlægen om hendes fremtid her om lidt smiley

• #13   8. jun 2016 Mocca's er mest pels smiley men små totter er der også lidt af ^^ altså af uld

• #14   8. jun 2016 My only - Nej, de har ikke kun uld på ørerne, som sagt skal man ikke tage den rigtige pels. Men det er meget normalt, at de også har uld, i større eller mindre grad. Den uld kan så blokere, for rigtig pels, så når man rykker ulden af, så vokser den rigtige pels ud. Hvis man klipper ulden, så sætter den sig, og giver ikke plads til den rigtige pels, og du får problemer med filter. Hvis hunden kun har rigtig pels, som aldrig har været klippet, så filtrer den ikke. Pels der bliver klippet, bliver blød, og filtrer.

• #15   8. jun 2016 Luckys har altid været sådan, og det er bare fordi han har lang og silkeblød pels som de skal have. MEN han har også uld, og jeg vil gerne trække lidt af min påstand tilbage, for jeg prøvede det lige, og man KAN godt rykke lidt ud, MEN det var bestemt ikke behageligt for ham, og det er skide svært med så blød en pels at se og mærke forskel på det. Så jeg ville aldrig nogensinde begynde på det selv, eller sige til andre at de skulle og slet ikke med en hund som Mocca, som netop ikke bryder sig om det.
    Og ja jeg er helt sikker på at jeg kun tog ulden, og han brød sig bestemt ikke om det.

• #16   8. jun 2016 Uld er død pels, og gør ikke ondt at rykke af, medmindre man har haft klippet det ofte. Nogle hunde synes bare ikke, at det er det fedeste, at få taget uld, selvom det ikke gør ondt, men sådan er det med så mange ting. Rigtig pels sidder fast, og man kan mærke det, så snart man får fat i det, uld kan rykkes af, uden besvær, medmindre man har haft klippet i det.

Jeg vil så også mene, at hvis man end ikke kan pille ved hundens ører, uden den siger fra, i sådan en grad som der beskrives, så er der altså noget seriøst galt, som intet har med pelsplejen at gøre, og så er det ikke denne man skal bekymre sig om.

• #17   9. jun 2016 Camilla - vi er på sagen smiley men hun har aldrig været fan af det. Hendes bror var på samme måde. Han kravlede bare helt op i hovedet på mig når jeg begyndte at groome smiley

• #18   9. jun 2016 Jeg ville få tjekket op på om hun har ondt. Som allerede nævnt, så gør dyr ting af en grund. Og smerter er ofte grunden til det. Man skal altid tage ændringer i adfærd alvorligt. .

Så jeg ville tage omkring dr dyr.

• #20   9. jun 2016 Altså som jeg også sagde har hun aldrig været vild med det.
    Og det tog til efter jeg mistede Amigo (hendes bror) vi går og mistænker hun måske lider af det samme som ham (dårlige gener.), vand i hjernen. Men vi forhørte dyrlægen der scannede ham om vi burde få hende scannet, og han frarådede det, da hun ikke har symptomer.

Men hun har også, som jeg sagde, dårlige hofter og noget med ryggen, vi ved bare lige nu ikke om det er forværret.
    Har snakket med min mor om at vi skal se på hvordan hendes fremtid ser ud, men det desværre ikke min beslutning i sidste ende.

• #21   10. jun 2016 Hvis det var min hund, ville jeg først og fremmest tage hende et smut forbi dyrlægen, for at udelukke smerter.
    Hvis det ikke er på grund af smerter, at hun reagerer som hun gør, ville jeg stille og roligt vænne hende til at få nusset ører, og simpelthen klippet de sammenfiltrede områder af. Når vi snakker chi-ører får de sjældent mere end bare et lille sammenfiltret område, som oftest i forbindelse med fældning, og det giver ikke problemer at klippe en lille tot her og der smiley

Når det så er sagt, så skal man også huske på at chi er en af verdens dygtigste manipulatorer. Hvis først hun har fundet ud af, at hun slipper for pelspleje, ved at hapse jer, så kan det altså tage sin tid at få hende overbevist om at pelspleje er nødvendigt smiley De er nogen banditter, de kære små smiley

• #22   10. jun 2016 Ann-Marie - vi ved at hun desværre har smerter, men er lige pt ikke i smertebehandling, og min mor har planer om at kontakte dyrlægen i dag ^^

• #24   10. jun 2016 Pia - jeg er meget enig, men vi mistænker at det hun fik før gav hende dårlig mave, og så har hun egentlig haft en god nok periode, men er faldet tilbage. Og som sagt får dyrlægen et opkald i dag smiley

• #25   10. jun 2016 I må meget gerne give en tilbagemelding ! Håber at I får fundet en løsning for den lille. Det er jo svært for os andre at sige om det udelukkende er et adfærdsproblem, eller om det mest skyldes smerter.

• #26   10. jun 2016 Vi skal starte hende op på loxicom igen og så se hvordan det går (både med mave og andre skavanker) hvis hun stadig har problemer efter noget tid skal vi til dr. Dyr og have en samtale om hendes fremtid, altså, om der er noget andet vi kan gøre for hende, eller om hun skal forenes med sin aller bedste ven Amigo igen på den anden side af regnbuebroen smiley

• #27   10. jun 2016 Men hvis hun "kun" har problemer med hofter/ryg, så findes der jo masser af andre muligheder, udover smertestillende medicin.
    Har I fået hende ordentligt undersøgt ? Så I kender det præcise omfang af hendes hofte og rygproblemer ?

• #28   10. jun 2016 Altså vi har fået hende røntgen. Hendes hofteskåle er for store i forhold til hoftebenet. Og dyrlægen anbefalede selv at hun blev smertebehandlet bare

• #29   10. jun 2016 Har dyrlægen nævnt andre muligheder ? F.eks operation, akupunkturbehandling, svømning/træning eller lign. ?

• #30   10. jun 2016 Nej, ikke lige umiddelbart.

• #31   10. jun 2016 Måske I skulle tage en snak med dyrlægen om alternativer ? Men jeg undrer mig lidt over at jeres chi ikke har fået smertestillende konstant, hvis dyrlægen har konstateret at der er problemer med hofterne ? Sådanne problemer forsvinder jo ikke af sig selv, og kræver konstant behandling, medmindre det kan klares med operation eller lign.

• #32   10. jun 2016 Hun havde rigtig dårlig mave på et tidspunkt, og der var vi nødt til at stoppe behandlingen. Hvorfor den ikke startede igen er også mig en gåde. Men det er som sagt ikke min men mor mors hund, så det må hun forhåbentlig vide

• #33   10. jun 2016 Ok. Måske hun så skulle overveje et andet smertestillende middel ? Men uanset hvad, så vil det være en god idé at tage en snak med dyrlægen omkring alternativer til medicinen, specielt hvis det giver hende problemer med maven.

Havde en bullmastiff med dårlig ryg, som fik akupunkturbehandling 1 gang om måneden. Det virkede fantastisk på ham, og han slap helt for smertestillende medicin, fra han var 7, til han blev omkring 11 1/2 år.

• #34   11. jun 2016 Jeg lufter ideen for min mor smiley
    Det er nemlig så ærgerligt at hun skal gå og have det skidt smiley

• #36   11. jun 2016 Pia - vi fik af vide at det nok var medfødt, men er en tilstand man mest ser hos de større hunde, som labrador, hvor skålen bare er for stor.

• #37   11. jun 2016 Pia med: hvad er Iser ?

• #39   12. jun 2016 Tak Pia smiley

• #40   13. jun 2016 Mocca blev startet op på smertestillende igen i fredags, og det er bare en kæmpe forandring der er kommet.
    Tror stadig ikke jeg må rede hende, men hendes humør er virkelig forbedret! Så skønt at se hende som sit livsglade jeg igen smiley smiley

• #42   13. jun 2016 Så er der i hvertfald ingen tvivl om at hun har haft ondt smiley Godt at I fik startet hende op på smertestillende igen !

Kommentér på:
Klip af lille hund?

Annonce