407 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
10 Svar
Byttespring?!? Byttespring?!?
Hvad kalder man det når fx hunde springer/hopper op i luften med forparten og lander oven på "byttet"( musehul, muldvarpeskud, bold m.m) med samlet forben?
Jeg ved at der er mange film med netop det, både med hunde, ræve m.m... Men hvad kalder man dette spring/hop?
For jeg kan simpelthen ikke finde det når jeg sørger??
På forhånd tak for hjælpen
0 synes godt om
jan 2008
Følger: 1 Følgere: 3 Hunde: 6 Emner: 30 Svar: 367
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Stand
Halsgivning/gø byttet op
Jagt
Spring
Drab/træk til jorden
Bære
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 85 Svar: 7.568
Mine terriers jagt er delt ind i:
opspore byttet, snige sig ind på det/løbe det op/grave det ud, spring på byttet/samle byttet op, drab og så direkte til 'spise byttet'
Så vidt jeg husker fra min etologi tror jeg nok at man kalder det spring de laver hvor de springer lodret op og lander med forpotern for 'musespring'. Min gamle tæve lavede nogle meget flotte demonstrationer af det når hun jagtede muldvarpe og mosegrise og en snevinter var det mus under sneen. Hun fik ret ofte gevinst når hun lavede det
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 80 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 364 Svar: 14.614
aug 2006
Det oplistede er fra ende til anden - men vi har jo fremelsket forskellige egenskaber i racerne.
Og nej - vores bærer heller ikke hjemmefanget bytte nogen steder hen, det ryger lige i halsen...
aug 2006
I andre?
jan 2006
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 85 Svar: 7.568
aug 2006
Det ligner jo ikke nødvendigvis det der lige op og ned spring. Det er bare et afsæt.
Man ser det konstant når hvalpe leger.
jan 2006
De gange (få heldigvis) en af mine hunde har løbet en kanin op (eller hare, jeg har svært ved at se forskel) har de bare drønet efter den og hugget ned i den. Der har ikke været noget spring - det var bare lige på og haps.
Hvis man sidestiller et bytte med en bold - så har jeg heller ikke set nogen af mine løbe alt hvad remmer og tøjler kan holde, for så tilsidst at springe efter tingene - det er bare galop galop og haps.
Der hvor jeg tænker spring er jo, hvis byttet er højere oppe end hunden kan nå - så er den nødt til at springe. Men en bold / et lille dyr i ringe størrelse ? Nej, så er der ikke noget afsæt.
At hvalpe leger er lidt noget andet, synes jeg.
Min hvalp, som er 4½ måned nu, har da bestemt også ændret "metode" hvis man kan sige sådan - siden han var helt lille hvalp.
Hvis jeg smider en bold til ham maser han bare på og samler den op i løbet - altså ingen stoppen-op - det er bare en hurtig opsamling i farten - og så videre i samme retning som han kom fra. (Hvilket jo skal indlæres så han bare vender om pronto, men det er jo en helt anden historie).
Så jeg "tolker" det her hvalpespring som manglende erfaring / manglende eller utilstrækkelig motorik.
Man ser det jo iøvrigt også med en hel "ny" hvalp der skal hoppe ned af en sofa f.eks - den tager jo "tilløb" og springer op i luften .. når den har gjort det et par gange, så hopper den jo også bare ned uden tilløb. Erfaring.
Så nej, jeg tvivler på, at en hund i høj fart efter et bytte vil "spilde tiden" med et afsæt eller et spring .. jeg tror at det vil tage for meget tid og i luften kan de jo iøvrigt ikke reagere hvis byttet pludselig ændrer retning. Der er det helt klart smartest at blive på jorden.
Byttespring?!?