{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.077 visninger | Oprettet:

Klog/intelligent? {{forumTopicSubject}}

Hvad er forskellen egentlig?

Jeg undrer mig lidt - vi passer hus og hund hos kærestens forældre, de har en aussie, vi har en schæfer. Aussien ER jo en hyrdehund, og en arbejdshund, ot derfor lavet til at samarbejde med mennesker, men den er ikke tæt på så pleasende som schæferen..

Det er jo fair nok, MEN det der undrer mig er at Spotti (aussie) virker nærmest dum i forhold til Nicki (schæfer)(sagt lidt groft).. Hun FORSTÅR meget mere - når man beder hende hente noget, gå ind/ud osv, hvor Spotti bare glor dumt på en, selvom de nok er opdraget nogle lunde ens.. og det her gælder også når kærestens søster (som træner med ham) snakker med/til ham, så det er ikkw bare fordi det er os.

Altså han er en klog og lærenem hund vil jeg sige, men han er svær at kommunikere med, hvorimod f.eks. Nicki er super let at kommunikere med.

Hvad ville I kalde den forskel? Hvis man nu skulle sige jeg kan bedre lide det ene (xxx) fremfor det andet (yyyy)?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Klog/intelligent?
  • #1   26. jul 2016 Man kan f.eks sagtens være klog uden at være intelligent.

    Intelligens er noget man bliver født med, og så kan man udvikle det til "maks" . Man kan f.eks godt være vildt intelligent men ikke have mulighederne for at udnytte det. Der findes jo også flere måder at være intelligent på.

    At være klog har noget at gøre med viden. Altså hvis du f.eks ved vildt meget om heste, jamen så kan du være klog på heste. Man behøves ikke være intelligent for at være klog

    Se f.eks dette link : http://www.genigal.dk/intelligent-kontra-klog/


  • #2   26. jul 2016 Hvor gammel er den ?? Og tit kommer det an på hvad de er vant til. Men Boston er meget mere pleaser end min veninde fordi han er trænet til at skulle bare gør noget uden kommando. Nogen mener det er en klog hund, hvor andre mener den kloge hunde den der bare står og stirre på dig, og venter på en kommando.
    Min første hund gik i kurven hvis jeg fandt en godbid frem i huset, hvor en udbrød, fuck hvor den dum. Nej egentlig ikk, for hun viste hun fik den hvis hun gik der over og lagde sig. Men tiggede hun fik hun den ikke.


  • #3   26. jul 2016 Hundene er cirka lige gamle, aussien er måske et halvt år ældre.. vores schæfer er fra januar 15 smiley

  • #4   26. jul 2016 Aussien er først hjernemæssig med som 3 års. De er meget sent færdig i deres udvikling i forhold til andre hyrde racer. Har også lidt at sige smiley


  • #6   27. jul 2016 Nu har jeg godt nok hverken aussie eller schæfer, men jeg har tre meget forskellige hunde også intelligensmæssigt.

    Nanna er en whippet og hun er helt utroligt sød, hun kan da også lære lidt ting og er ekstremt følsom overfor min sindstilstand, men klog er hun ikke.

    Soko er noget terrier-mix og hun er kvik! Det giver sig udtryk på mange måder, fx er hun ekstremt god til at kommunikere med os, Forleden nat havdehun tømt vandskålen og var tørstig, så hun vækkede mig med en pote på skulderen og fortalte det ved at løbe frem og tilbage mellem vandskål og seng. Man er aldrig i tvivl om hvad Soko vil smiley
    Hun har også en formidabel rummelig sans. Da jeg boede på 4. i et område fyldt med katte, kunne hun huske om det var på for eller bagsiden hun havde set en kat på gåturen,

    Når vi kom den lange vej op af trappen efter turen og hvis hun havde hilst på en kat (=skreget lungerne ud, så kat og resten af nabolaget troede hun skulle dø) løb hun med 100% sikkerhed til vinduerne på den side hvor hun havde set katten.
    Hun snyder også tit de andre to, særligt for at komme til en af favorit lænestolene. Hvis det er Simba der har taget hendes stol løber hun hurtigt mod havedøren. Vi har fritgående gæs i haven, som Simba stadig har lidt svært ved at accepter. Simba hopper på den hver gang og løber med.
    Hvis det er Nanna der ligger på hendes plads gør hun et par gange og Nanna springer op og spørger "kommer der nogen"? smiley

    Simba er labrador-spanelblanding og tror han er sådan gennemsnitlig intelligent. Han er utrolig let at træne med i forhold til de to andre, for han vil gøre alt for en bold, hvilket ikke virker særligt kløgtigt. Til gengæld er det let at lære ham ting.


  • #7   27. jul 2016 Man skal nok også have et større sammenligningsgrundlag for at konkludere noget racemæssigt. smiley

    Lia (groenendael) er intelligent når jeg sammenligner hende med venner og families hunde - dvs. hun lærer nye kommandoer lynhurtigt, kan selv finde ud af at gå rundt om en lygtepæl/træ hvis snoren er blevet snoet rundt om den, men angående selvstændig problemløsning, der når hun ikke min tervueren til sokkeholderne - og det er stort set samme race og 100 % samme træner. Lia har faktisk nok en bedre træner, da jeg har lært en del gennem årene.

    Ved kattene er der også stor forskel. Har haft en kat som krævede meget mental stimulering og træning for ikke at kravle på væggen, mens en anden aldrig lærte "sit" - heller ikke selvom alle de andre ved siden af ham smækkede numsen i jorden, så stod han bare der med et "hvaffor noget???" udtryk på sit lille fjæs. smiley

    Eller måske var han den klogeste fordi jeg ikke kunne nænne ikke også at give ham en guf bare fordi han ikke fattede hvad der foregik?


  • #8   27. jul 2016 Nu har vi haft to Collier, og de siges at være intelligente. Rollo var meget intelligent, dygtig og alt det der. Max har bestemt ikke opfundet den dybe tallerken. Så rent racemæssigt kan der også være stor forskel. smiley

  • #16   27. jul 2016 Der er også meget stor forskel på mine - men de er også avlet til to vidt forskellige ting, så det giver nok ret god mening.

    Saga er meget langsom at træne med. Hun tilbyder kun det, som hun allerede kan, og er ret hurtig til at "give op". Hun kigger virkelig på en, som om hun siger: " Hvad vil du NU kvinde?!" smiley

    Alligevel er hun lynhurtig til at aflæse mine signaler i "hverdagen". Selvom jeg intet sagt eller har gjort, så kan hun alligevel tit fornemme hvad jeg har tænkt mig.
    Selvom jeg bare sidder ned, og så rejser mig op, har hun allerede der på fornemmelse om jeg har tænkt mig at klippe hendes klør, hente mad eller gå udenfor.
    Så jeg tror faktisk hun er ret intelligent, og god til at aflæse ens mindste vink, det er bare kombineret med en god portion selvstændighed, så hun gider ikke bruge det til at træne smiley

    Dumle er betydelig mere simpel, hun er en vaske ægte pleaser. Nu er jeg selvfølgelig også vant til nogle mere selvstændige hunde, men hun overrasker mig gang på gang med hurtigt hun opfatter mine signaler, når man træner.

    Det skal man lige vænne sig til, for man skal virkelig være opmærksom på hvad man gør, og hvordan man står, når man giver hende et signal smiley


  • #17   27. jul 2016 Jeg har ikke lige læst alle svar, men grunden til jeg spørger er, at jeg super gerne vil kigge på racer der har den egenskab.

    For mig er det okay at den ikke er ultimativ pleaser som f.eks. bc eller schæfer, den må gerne have sin egen mening.. Det jeg synes er lidt frustrerende er når hunden gang på gang på gang bare står og glor på en smiley

    men okay, det kan også være han er et dårligt eksempel på en aussie, har kun mødt et par stykker smiley

    Mine forældres cocker spaniel er ikke ultimativ pleaser overhovedet, men han er sjov at træne og snakke med, fordi han forsøger bare alt han har lært, for at få belønningen smiley Nicki arbejder rigtig meget for os, hvorimod mine forældres hund gør det helt klart for belønningen, men det er også hyggeligt smiley

    Jeg tror egentlig jeg er helt vildt dårlig til at beskrive hvad jeg leder efter, hmm..


  • #19   27. jul 2016 Annø, men kærestens søster er her også, og det er jo hende der primært har trænet med ham - så hun burde da kende ham, men han gør det samme med hende. Han er generelt meget.. ja, tung er nok det rigtige ord.

    Men som sagt, det kan også være han bare er et meget dårligt eksempel smiley


  • #22   27. jul 2016 Ja, jeg tror også det er begreberne der driller mig. Hvis nu jeg vil have en hund, som f.eks. er intelligent på samme måde som BC, schæfer, og Lapinette collier, altså en der kan i høj grad lære at kommunikere med sin ejer, hvad ville man så kalde den egenskab?

    Er det måske bare et 'symptom' af, at de ikke har kommunikeret med ham (aussie) på den måde? Han ER nemlig rigtig god til tricks, super dygtig, men sådan i hverdagen, der virker han bare dum (i mangel på bedre ord), men han ER jo ikke dum.

    Det behøver jo ikke nødvendigvis være hyrdehunde, men nu er det bare lige dem jeg kan bruge som eksempel smiley


  • #24   27. jul 2016 Jinx: Jeg synes da mine forældres cocker spaniel er ret klog, men han er ikke en pleaser. Nu var det mest for at sammenligne nogle hunde på nogle lunde samme grundlag (schæfer og aussie) smiley

    Når f.eks. Isabelle fortæller om sine eurasier, specielt Fie, der vil jeg da også sige at de er ret kloge smiley


  • #26   27. jul 2016 Trine, bidrager jeg til den diskussion? Fordi det var absolut ikke meningen..

    Jeg vil netop gerne finde dén egenskab jeg leder efter, i andre racer end dem jeg lige nævner, men det er jo svært at sige" jeg leder efter en hunderace der har en egenskab jeg ikke kan beskrive" smiley


  • #31   27. jul 2016 Nu findes der jo - også indenfor hundeverdenen - forskellige former for intelligens smiley Så det bliver lidt en sammenligning af æbler og pærer.
    Jeg kender massere af meget trænbare hunde fra mange år på træningsbanerne. Hunde som lynhurtigt lærer hvad man vil have dem til og som glad og gerne gentager det i en uendelighed. Dem har vi med det med at udnævne til kloge og intelligente. Det er typisk racer som BC, schæfer, kelpie, malenios, sheltie, labrador, toller, rottweiler, dobermann osv osv. Typisk når ingen af de hunde en lille terrierhvalp til sokkeholderne hvad angår problemløsning smiley
    Jeg har Doberman og Irsk Terrier. Ireren er typisk terrier. Dvs. ikke superminded på samarbejdsøvelser og kræver en del gentagelser før de ved, hvad det er man vil have dem til, når man træner samarbejdsøvelser med dem. MEN til gengæld eminent til problemløsning. Doberen lære lynhurtigt hvad det er man vil have hende til og hun tåler gentagelse på gentagelse på gentagelse af det samme uden at miste motivationen. Har hun først lært et signal, så glemmer hun aldrig igen. Til gengæld kan hun virke ret 'blond', når det kommer til problemløsning.


  • #35   27. jul 2016 Lige det med at hente pinden, der tror jeg nu at det for mange hundes vedkommende er en selvbelønnende adfærd - altså at de nyder det. Lia er omvendt ikke en apporthund, så hende får jeg ikke til at gøre det mere end højst to gange inden hun begynder at stille spørgsmålstegn ved formålet med øvelsen. At løbe efter guffer som jeg kaster, bliver hun derimod ikke træt af, man er vel et madøre. smiley

    For mig er intelligens et flydende begreb, hvor selvstændig problemløsning nok er det som tydeligst viser hvor intelligent en hund er. En hund kan være en pleaser og være intelligent, eller være en ikke-pleaser og være intelligent - og omvendt: en uintelligent pleaser og en uintelligent ikke-pleaser, selvom det naturligvis kræver lidt brikker at flytte med for at lære øvelser.

    Og så er der jo også alle de andre faktorer der spiller ind, som f.eks. drift og instinkter.


  • #36   27. jul 2016 Emma: Det var ikke ment som et forsvar eller noget imod dit indlæg smiley
    Lidt tankevækkende: de egenskaber, der indgår i den helt gængse 'hr og fru Jensen' opfattelse af hvad der er en intelligent hund (hurtig til at lære og gør det den får besked på hver gang uden at stille spørgsmålstegn), er egenskaber som vi ikke nødvendigvis opfatter som tegn på intelligens hos vores medmennekser.
    Nu er jeg jo 'terriermenneske' så en lidt sjov historie er nok at jeg engang havde en Ruhåret Foxterrier, som jeg havde meget svært ved ikke at opfatte som lettere retarderet: Den var meget uselvstændig, supersød og rar over for alt og alle, supernem at træne med og ville gøre ALT for at få sin bold. Den ville hente den bold igen og igen og igen og igen..... lige til den segnede. Stillet overfor problemløsningsopgaver var den virkelig 'blond' og den endte stort set altid med at opgive og søge hjælp hos mig. Den opførte sig på mange måder præcis som min nuværende Dobertæve når det kommer til træning og indlæring. Men mens jeg med foxen altid havde den tanke i baghovedet at den vist ikke var den hurtigste server i kælderen, så opfatter jeg min Dobertæve jeg som en helt normal hund med normale 'åndsevner'. Fordi min FORVENTNING til terrieren var en lille selvstændig rad med lav motivation for samarbejde, en vis modvilje mod gentagelser og gode evner for selvstændig problemløsning.


  • #37   27. jul 2016 Kan huske dengang den første liste med 100 hunderacer, inddelt efter intelligens, kom på gaden. Nøj hvor blev jeg mobbet, for min bullmastiff lå absolut i bunden af den liste smiley Han var super intelligent, men meget selvstændig, og ikke særligt pleasende. Så jeg havnede ofte i diskussion, med folk omkring rigtigheden af den liste. Det kom jo så senere frem, at listen var lavet ud fra trænbarhed/lydighed. Hvilket jo ikke er det samme som intelligens smiley
    Tror at vi mennesker ser meget forskelligt på det her med hvad en intelligent hund er. Alt efter hvad vi forlanger/forventer af hunden, og om hunden lever op til forventningerne.


  • #39   27. jul 2016 Når jeg læser disse forskellige tanker om, hvad der er intelligent og hvad der ikke er, kommer jeg til at tænke på min venindes Briard, den morsommeste hund jeg nogensinde har kendt.

    Min veninde købte ham for at træne med ham, og han blev da også lydighedschampion, men han var mildt sagt ikke specielt lærenem. Men når han havde lært en øvelse, så sad den også fast, og blev udført villigt hver gang.

    Men han havde virkelig nogle lidt alternative løsninger til træningen ind i mellem. F. eks. havde min veninde en gang glemt sin apport buk til træning, så hun lånte af en af de andre hundefører. Helt fint, hunden spænede ud og hentede den, og tilbage på plads, men hos apport bukkens ejer i stedet for hos sin egen ejer. Det var selvf. morsomt, men var det en intelligent løsning eller ... ?

    En anden gang blev han bedt om at søge efter et eller andet i et afmærket felt. Der hentede han de 4 pinde, der var sat som hjørneafmærkninger, og bragte dem tilbage til ejeren en for en. Måske ikke den helt korrekte udførelse af øvelse, men han fandt da en løsning smiley


  • #41   27. jul 2016 Enig Emma, jeg synes heller ikke, han var en dum hund. Han var som sagt ikke særlig lærenem, men han fandt på løsninger.

    Så når jeg siger, han var en morsom hund, skal det ikke forstås som dum, men har var en sjov hund og med en ejer med masser af humoristisk sans til at opmuntre den side af ham, blev det kun endnu sjovere.


  • #42   27. jul 2016 Sådan en hund kan jeg også godt lide, Lene smiley

  • #43   27. jul 2016 Emma, det med regnestykket har i hvert fald også været der med en hest.. Han var overbevist om at den kunne regne, men man fandt ud af at den simpelthen blot aflæste sin ejer smiley

    EDIT: Her er der noget om det: https://en.wikipedia.org/wiki/Clever_Hans


  • #47   28. jul 2016 Lenschow, det kan jeg godt forstå, at hun var træt af, det må være så surt, når man er glad og stolt over et fint resultat, og selvfølgelig er der ingen, der får titlen forærende uanset hunderace.

    Omvendt så kan jeg ikke nægte, at jeg ville være mere imponeret af en, der gjorde en pyr til lydighedschampion end en, der gjorde det med en border.

    Da jeg havde mine første pyrer og trænede forskellige steder med dem, blev man ofte mødt af trænere, der ikke havde specielt meget racekendskab og holdningen var lidt, at en hund var en hund, og "hvis du bare bærer dig ad, ligesom jeg gør med min sheltie, lab osv., så vil din pyr, beagle, afghaner osv. være lige så dygtig som min sheltie, lab osv."

    Jeg ved det tog lysten fra adskillige pyr ejere, for de kunne ikke få det til at fungere på samme måde og følte sig til grin. I dag oplever jeg, at der er meget mere viden om og accept af, at racer er forskellige, skal motiveres forskelligt, og at en første præmie i klasse 1 med visse racer/hunde kan være et lige så flot resultat som en første præmie i klasse 3 er med andre racer/hunde.

    Men ingen skal da have nedgjort deres flotte resultater.


  • #49   28. jul 2016 Åh ja, jeg har også hørt den der med borderen (bare omvendt). Sagt af mine kollegaer, der absolut er ikke-hundemennesker: nå ja, klart den vandt, det er jo også en border collie, verdens klogeste hund.

    Jeg ville aldrig selv sige det, men som Lene er jeg også en snas mere imponeret når det er en anden race end de gængse der klarer sig godt.
    På den anden side har jeg selv trænet med både whippet og terrier og gået til konkurrencer med dem. Jeg havde også en drøm om at lave freestyle/lp med en bullterrier/saluki eller anden aparte race. (Altså ikke aparte på DEN måde, bare ikke sædvanlige racer i de sportsgrene).
    MEN den drøm har jeg ikke mere. Ikke fordi det ikke kan lade sig gøre, min whippet elsker at træne og hun kan begå sig alle steder. Selv om hun ligner en forsagt lille hund er hun sindsygt cool og helt upåvirket af omgivelser.
    Problemet er bare at hun ikke har vedholdenheden og selvkontrollen til at blive ved og ved og ved. Og det kræves altså når man rykker lidt op i klasserne. Det at arbejde de to minutter er klasse 1 freestyle program varer er meget svært for hende.
    Så jeg synes faktisk det er lidt at øve vold på hende.s natur.
    Hun kan godt klare at gå et program på 2 min, men det har edderdylme krævet træning og der er i min verden ingen grund til at kræve 3 eller 4 min. Det ville bare kræve FOR meget af hende.
    Hun er hurtigt og intens, for det er hun lavet til og at hun kan jage mus en hel dag eller træne en halv med masser af belønninger er slet ikke lige så hårdt som at gå et lille bitte freestyle-program.

    Mit smil stivner gerne lidt når nogen siger at de har den her whippet og den vil de gerne lave til lydighedschamp/brugshund eller hvad nu. Ikke fordi de ikke kan, men de kan bare sjældent så længe som der skal til.

    Min terrier er en helt anden snak, hun har en vedholdenhed, som næsten er større end min, så selv om hun ikke er en pleaser, kan hun sagtens træne og arbejde længe uden belønning. (hvad er en pleaser egentlig? Der findes vel ikke nogen hunde der arbejder bare for vores skyld?)
    Med terrieren er det ikke at modarbejde hendes personlighed at kræve hun arbejder flere minutter koncentreret.

    Så jeg er altså kun imponeret af de anderledes racer når det ser ud som om hunden morer sig og befinder sig godt i det den gør. Og jeg vil aldrig anbefale nogen af købe fx en whippet til lydighed.
    Der er enkelte individer der klarer sig godt, men det er så få at det ikke er værd at forsøge sig med.
    Til gengæld forstår jeg ikke helt at der er så få forskellige racer fx i freestyle, hvorfor er der SÅ mange bordere. Efter min mening vil mange samarbejdende, arbejdsvillig racer kunne gøre det godt her.
    Kan på den anden side godt forstå at man vælger en border, hvis man vil være god til sporten: alle de gode har jo en.



  • #51   28. jul 2016 Så jeg er altså kun imponeret af de anderledes racer når det ser ud som om hunden morer sig og befinder sig godt i det den gør.

    Præcis Randi

    Jeg mindes en gang på en international pyreneer debatliste, at der var en amerikansk dame, der havde fået en championtitel på en pyreneer, og vi var alle vildt imponerede.
    Men min imponerthed forsvandt som sol for duggen, da jeg fandt ud af, at hun havde trænet fri ved fod med elektrisk halsbånd, for ellers kunne hun nemlig heller ikke få en hurtig og præcis gang fvf. Så ville jeg godt nok hellere have undværet den titel.


  • #52   28. jul 2016 Jeg kan fortælle at Nanna strøede med at løbe agility og hun løb som død og helvede, de første par måneder. Så blev hun langsommere og langsommere og jeg fattede intet. Fik en ny hund, den gamle var jo i stykker smiley
    Efter Soko flyttede ind var det primært hende der trænede agility. Nanna var kun demohund på mine begynderhold. Det betød at hun tog 1-2-3 forhindringer - belønning - bur.
    Efter nogle måneder på den måde var hun så tændt på agility. Hun blev jo pakket sammen før hun overhovedet var færdig med at løbe.
    Så kom der fart på hende igen, men hun kan ikke klare at man skal køre samme del igen og igen og deler nødvendigt i agility, for ar JEG kan lære at handle hunden.
    Så for Nanna er ultra-ultra korte pas sagen: tre godbidder - slut, en anden hund trænes.


  • #54   28. jul 2016 Min opfattelse af aussien er bestemt, at det er en virkelig intelligent og lærenem race (ok, der en del forskel på linierne) men at den bestemt ikke "lystrer" hvem-som-helst. De arbejder for dem, de er vant til at træne med, og for andre, som de måske har én eller anden form for tilknytning til. Men jeg har set flere eksempler på aussier i familien, der er sindsygt dygtige og lydige overfor ét af familie-medlemmerne, men i den grad kan "spille dumme", hvis andre familie-medlemmer beder dem om det samme smiley

  • #60   28. jul 2016 Min gamle husky og min gamle beagle, var på et tidspunkt med i et forsøg, der skulle afklare hvilke racer, der var klogest.
    Der blev ialt testet 100 hunde, 10 af hver i 10 racer - og de fik 10 opgaver hver.
    Min beagle scorede TÅRNHØJT - tror faktisk hun blev nr. 3 ud af de 100 hunde, hvor huskyen måske lå nede omkring 50-60 stykker individuelt. Men opgaverne gik alle som én på at løse en opgave på tid - for at få fat i en guf. Og det betød selvfølgelig at et madøre som beaglen, var væsentligt mere motiveret for at løse dem end huskyen var.

    Til daglig var jeg ihvertfald ikke ligefrem i tvivl om, hvem der var mest intelligent/snu/udspekuleret osv., og det var ikke beaglen smiley


Kommentér på:
Klog/intelligent?

Annonce