Hjertescanning (hvordan foregår det) Hjertescanning (hvordan foregår det)
Luna skal ind og have en hjertescanning den 29. august. Jeg er lidt i tvivl om, hvordan det fungerer.
Luna er ret usikker på fremmede mennesker og nervøs over for fremmede mænd. Jeg mener, at dyrlægen sagde, jeg godt måtte komme med ind.
Det er en der mand der hedder Ulrik, som kommer ud til dyreklinikken med en en bil med noget udstyr i. Jeg mener at dyrlægen sagde, at jeg godt måtte komme med ind, og at en fra dyreklinikken også gik med.
Men er der nogle der har prøvet det, som ved hvordan det foregår? Jeg tror det er det, der hedder en ultralydsscanning. Bliver hun lagt på en briks/bord eller hvordan? Og jeg har også læst noget om, at de nogle gange skal barberes på brystet? Hvis der er nogle der vil være søde at forklare det hele i detaljer, vil jeg blive rigtig glad.
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.993
Jeg ville ikke have hende barberet på maven, så det sagde jeg, og så lod de være. Men de bruger sådan nogle ultralydsaktiverendegel-halløj, og det blev hun jo fuldstændig indsmurt i, så hun måtte i bad, da vi kom hjem.
Det foregik så ved at jeg blev bedt om at stå ved hendes hoved og snakke lidt med hende, så hun lå stille, og så blev hun lagt ned på siden, med det øverste ben trukket lidt op, så de kunne komme til rundt om på brystkassen. Og så lyttede først dyrlægen derefter samtlige studerende (for det er en "særlig" (mis)lyd hun har på hjertet, så alle skulle lige høre...
apr 2009
Følger: 34 Følgere: 38 Hunde: 8 Emner: 169 Svar: 3.782
De skal op og ligge på hans bord og så scanner han nedefra gennem et indhak i bordpladen. Du får lov at være med hele vejen
sep 2012
Følger: 2 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 47 Svar: 157
Det lyder til, at han er rigtig god til hundene. Luna er vel heller ikke den første, der er nervøs ved fremmede. Jeg tænkte lidt på, om jeg skulle tage nogle af hendes godbidder med, så er det altid meget nemmere at være Luna, når godbidderne er der.
Ved I, hvor lang tid sådan en scanning foregår? Og får vi svar med det samme bagefter?
jun 2011
Ift barbering, det skal du jo selv bestemme. Min har cirka 5-10cm lange hår på undersiden, men hun reagerer virkelig dårligt på at blive barberet. Jeg har oplevet det gentagende gange; hun bliver fuldstændig deprimeret, ligger konstant ned, vil ikke gå tur, vil ikke spise, vil ikke snakke i op til en uge. Hun er voldsomt generet af det, og efterfølgende af den kløe, der opstår, når pelsen vokser ud. Så at skulle bruge 5min på at vaske hende, da vi kom hjem, var virkelig at foretrække her.
sep 2012
Og jeg glemte helt at svare på det første indlæg. Hun har symptomer som at hun bliver træt, når vi går længere ture, når vi går ud er hun glad og begejstret og frisk, men går vi mere end 30 min cirka (vil jeg tro) så sakker hun helt bagud og er helt færdig, jeg har nogle gange båret hende hjem, fordi hun er så træt. Desuden hoster hun, når hun løber/leger, og hun sover meget. Da vi var til flåttjek sidst hørte dyrlægen muligvis en mislyd i venstre side af hendes hjerte, ikke noget voldsomt, hun var faktisk lidt i tvivl, men sammenholdt med de symptomer jeg har nævnt, så blev vi enige om, at en hjertescanning er en god idé.
Jeg ved godt, at alle racer kan få hjerteproblemer, men synes bare ikke jeg har hørt om sheltier før med hjerteproblemer. Men så læste jeg om noget der hed PDA, og der står at en af de hyppgist repræsenterede racer bl.a. er shetland sheepdogs, og så blev jeg nervøs, for synes de symptomer der nævnes er dem Luna har. Dyrlægen nævnte dog ikke hvilken/hvilke hjertesygdomme, hun mistænkte, at Luna kunne have.
jun 2011
sep 2012
Hun er blevet tjekket for hjertelungeorm, det blev hun her i foråret, hvor jeg nævnte symptomerne for dyrlægen, og testen viste negativ.
sep 2012
jun 2011
Så det kan gå begge veje
Hjertescanning (hvordan foregår det)