{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.984 visninger | Oprettet:

Hjælp til at få hundehvalp til at sove i sin kurv {{forumTopicSubject}}

Jeg har en dejlig fransk bulldoghvalp på 9 uger, som bestemt ikke vil sove alene.
Når vi skal sove, lægger jeg hende ind i sit kanvashus, som bliver lynet om natten. Hun græder, og bliver ved, tisser derinde selvom hun var ude før hun blev lagt i seng. Jeg kan lugte ammoniakken og tager hende ud, fordi jeg er svag.
Hun er morsyg, og vil ikke sove til middag, hvis jeg ikke sidder ved siden af, og vågner hvis jeg går. Hun går gladeligt ind i sit kanvashus om dagen og leger, men det er åbenbart et torturrum om aftenen.

Hvordan får jeg hende bedst til at sove alene? Bare ved simpel ignorering?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til at få hundehvalp til at sove i sin kurv
  • #1   16. aug 2016 En fransk bulldog er en selskabshund og vil ikke være alene
    Og da slet ikke en lille baby på kun 9 uger, der lige er taget fra sin mor.
    Hvis hun skal blive glad for at være i buret, skal det være med positiv træning og ikke bare ved at blive lukket inde og først blive taget ud når hun har tisset og piver.
    Efter min mening bør hunde ikke være i bur, andet end ved kørsel (eller i helt særlige tilfælde) men hvis man alligevel vælger det, skal hunden vænnes langsomt til det, ved at putte lækre ting dering og kun være der efter eget valg i starten, uden den bliver lukket


  • #2   16. aug 2016 HVORFOR - skal hun partu lukkes inde om natten?
    Kan hun ikke bare få en kurv ved siden af sengen?


  • #7   16. aug 2016 Mine har op til de første 6 mdr sovet i deres stof bur ved siden af min seng, så jeg kan sætte min hånd ned til dem. Ud over det sov jeg i den samme t-shirt i en uge så den stank af mig og så fik de også den der ned.
    Mine var i bur for at de kunne lære at give lyd hvis de skal tisse.
    Min hvalpe har altid fået lov at kunne gå i buret om dagen. Har kun puttet dem, hvis jeg har haft to hunde, mere for at de fik hvilet sig og den gamle hund også får lidt ro. Men de første 14 dage- 3 uger går på at skabe ro og tillid imellem dig og hvalpen og det kræver nærvær og at du evt ligger dig på gulvet og i bare nusse stille og roligt så den slapper af sammen med dig.


  • #8   16. aug 2016 Men dine handlinger har du nu skabt en angst i hvalpen, en separationsangst. Den bliver svær at fjerne og du skal straks ændre dine metoder.
    Hvalpe skal ikke lukkes inde.
    Giv den tryghed og selskab, så skal du se den blomstre.


  • #9   16. aug 2016 Du er da ikke 'svag' fordi du tager din hvalp ud af buret. Hun tisser sikkert derinde fordi hun er utryg ved at blive afskåret fra samvær med den nye 'flok' som hun dårligt har lært at kende endnu. Som andre foreslår så sæt i det mindste kurven/buret ved siden af sengen så du kan række hånden ned til hende om natten.
    Og mht at sove til middag, så sover hvalpe når de bliver trætte. Ikke når vi lige mener de skal sove smiley
    Og ja, hun er 'morsyg'; hun er en lille hvalp taget fra sin mor og sine søskende. Hun har behov for tæt kontakt til sin nye 'flok'.
    Jeg har pt en 17 uger gammel hvalp. Han har sovet i sengen fra første nat hos os (vi har vores hunde hos os i sengen om natten) og ligget i sofaen hos os om aftenen. Til gengæld har han aldrig tisset indenfor om natten smiley Nu er han ved at blive lidt mere selvstændig og kan godt finde på at hoppe ned fra sofaen for at lægge sig under sofabordet istedet og der går nok ikke så længe før han også kan finde på at lægge sig på gulvet om natten. Om dagen er han alene med vores anden hund. De er blevet aktiveret om morgenen så de er trætte, når vi forlader dem om morgenen, så de lægger sig i deres kasser og sover. Han har endnu ikke haft nogen uheld mens de er alene.


  • #13   16. aug 2016 Jeg er enig i det ovenstående, det er helt misforstået at lukke en lille baby inde og væk fra "flokken" om natten, selvfølgelig vil den ikke det, den er utryg og bange.

    Når vi har hvalpe lægger vi altid et tæppe ved siden af sengen, og så lægger de sig som regel der, hvis de bliver urolige om natten kan man lige stikke hånden ned til dem. Hurtigt så flytter de sig og lægger sig andre steder i rummet eller huset - men det er vigtigt at de føler tryghed i starten, i naturen ville en hvalp jo aldrig blive lukket væk fra sin fører og sin flok.

    Og en 9 ugers hvalp skal ud og tisse om natten, deres blære er lille og kan ikke holde i 8-10 timer, så man må op og ud med dem en gang i løbet af natten ellers tisser de altså indenfor.


  • #14   16. aug 2016 Jeg tror I misforstår, men måske fordi jeg måske ikke har givet jer nok info.

    Hun er i kanvasbur fordi jeg synes den er hyggelig, der er tæpper og legetøj derinde, og den var lukket for at teste om hun ville sove derinde så hun ikke går rundt om natten som hun gør, hvis hun ligger i sin hundekurv. Hun tissede i buret 10 minutter efter hun var kommet derind, selvom hun lige havde været ude, derfor var jeg ikke forberedt på et uheld. Selvfølgelig er vi ude om natten, hver gang hun vågner. Pt er det to gange hver nat, og vi har aldrig uheld indenfor.
    Så læs derfor: Hun var inde i kanvasburet i 10 minutter, hvor jeg hele tiden var der, men så tog jeg hende ud, fordi jeg godt kunne mærke, at det var for meget for hende.

    Jeg taler blidt til hende mens hun er derinde og skal sove og stikker hånden derind.
    Hun er vænnet til kanvasburet med snacks og leg, og nyder at være derinde om dagen og er vænnet til at den er lynet i lidt tid.
    Men ja, er enig i at de ikke skal sove alene, derfor sover vi pt i sofaen.

    Jeg er enig med Lenschow, vi bygger vores viden fra forskellige kilder, jeg har hørt og læst, at man ikke skal tage hunden op når den græder, så den indser, at det ikke hjælper at græde, men det er bare ikke en metode jeg har det godt med at benytte.

    Jeg synes, at dem som har kaldt mig 'ansvarlig hundeejer' osv, kunne have spurgt ind til de væsentlige detaljer, som jeg ikke selv havde overvejet at skrive, fordi jeg syntes det lå til højrebenet at antage, at man ved, at hundehvalpen skal ud om natten, og at hun skal sove ved siden af sengen. Jeg er ikke idiot. Jeg gør mit bedste og har lavet min research, jeg mangler bare hjælp til det her.
    Det er ligesom om, at de ting jeg skrev blev twistet til det værst tænkelige.
    At sove med hunden i sengen er bare ikke mig, så skal have fundet en løsning.

    Så prøver at stille mit spørgsmål igen:
    Hvordan får jeg bedst muligt flyttet min hundehvalp fra sofaen og ned på gulvet ved siden af min seng?
    Ideen med madrassen er noteret smiley


  • #16   16. aug 2016 Læg dig på en madras på gulvet, sammen med hvalpen, så den lærer at sove der. Senere rykker du selv op på sofaen/ i sengen, med madrassen tæt på, så du kan nusse hvalpen, hvis den bliver urolig.
    Der er ingen, der siger at hvalpen skal være i din seng, men at lukke den inde er ikke en løsning, og slet ikke fordi du synes det er hyggeligt....
    "Hun er i kanvasbur fordi jeg synes den er hyggelig, der er tæpper og legetøj derinde"
    Det er sikkert ikke noget din hund er enig med dig i.

    Der er ingen, der anklager dig for at være idiot, men de kilder du har læst, der fortæller at man ikke skal tage sig af hvalpen, når den er utryk, er stærkt forældede. Find nye og bedre kilder til viden om hundeopdragelse, så din hund ikke skal "udsættes" for flere kedelige "træningsmetoder", der bygger på studier at hakkeorden hos høns.


  • Albusandme
    Albusandme Tilmeldt:
    aug 2016

    Hunde: 1 Emner: 30 Svar: 245
    #17   16. aug 2016 Albus sov i sin boks på min seng/på en stol lige ved siden af min seng i de første mange uger. Først da jeg kunne mærke at han var 100% tryg i min lejlighed/ sin boks rykkede han ud i køkkenet. Hun er ikke vant til at være alene, og det kan blive meget svært at gøre hende renlig hvis hun først begynder at associere hendes hule/sovested med et sted man går på toilettet. Jeg ville starte fuldstændigt forfra. Kogevask huset uden brug af skyllemiddel, og find ud af hendes yndlingsgodbid. Den får hun kun derinde. Hun sover i huset lige ved siden af hvor du sover, på den måde kan du nemlig tage hende ud hver gang hun begynder at pive. Albus faldt i de første mange aftener i søvn op ad min hånd. Det kan også hjælpe hende at du lægger en tshirt derind som lugter af dig. Jeg ville dog tage en gammel tshirt som det ikke gør noget hun tygger lidt i. Tag helt små skridt her i den første tid, så skal det nok blive rigtigt godt!

  • #18   16. aug 2016 Jeg hæfter mig ved at du nu skriver: "Jeg taler blidt til hende mens hun er derinde og skal sove og stikker hånden derind." ... og det hjælper ikke.

    Jeg ville aldrig sidde og gøre sådan når en hvalp skulle sove. Vi gør det når vi har hvalpe, at de om dagen får lov til at lege og sove som det passer dem. De får mange oplevelser (uden at overstimulere) i løbet af dagen, og så smider de sig et sted og sover med jævne mellemrum når de er trætte - og det er så det.
    Så snart de vågne rkommer de udenfor så de kan tisse.
    Om aftenen, når hvalpen er mæt og har været ude på en lille tisse-gå-tur, så går vi i seng, slukker lyset, ingen snak, ingen nussen, ingen forstyrrelser - der er ro og mørkt.

    Man kan ikke få en hvalp til at sove ved at tale til den og nusse med den - en hvalp sover når den er træt.


  • #19   16. aug 2016 Kennelmor, ignorerer du hvalpen hvis den pyldrer eller hvordan vænner du den til at sove alene?

    Claudia I, tak for svar, føler det er noget jeg kan bruge! smiley


  • #20   16. aug 2016 Det har jeg skrevet længere oppe, den får et tæppe ved siden af vores seng, men kan ellers gå hvor den vil i huset. Piber den stikker jeg hånden ned til den, men jeg tænder ikke lys eller pyldrer om den, jeg står kun op, hvis jeg tror det er fordi den skal ud.
    Vi har haft flere hvalpe og der har aldrig været problemer med dem om natten, jeg tror de tænker, at når vi sover kan de også ligeså godt sove, for der sker alligevel ikke noget spændende - her er det MEGET kedeligt om natten smiley


  • Albusandme
    Albusandme Tilmeldt:
    aug 2016

    Hunde: 1 Emner: 30 Svar: 245
    #21   16. aug 2016 Kan se at jeg ikke uddybede at det selvfølgeligt først er når hun er stille at du tage hende ud:) men med masser af godbidder og noget der lugter af dig derinde burde det være muligt at vente til hun er stille (selv hvis det i starten bare er 1.5 sekunder) uden et uheld. Og så ud til hendes toiletsted, og tilbage til hulen igen bagefter. Ville give kennelmor ret i at nusseriet skal holdes på et minimum i hendes hule. Giv hende noget at gnave i istedet for:)

  • #22   16. aug 2016 "Hun er vænnet til kanvasburet med snacks og leg, og nyder at være derinde om dagen og er vænnet til at den er lynet i lidt tid. "

    Nej - hun er ikke vænnet til noget endnu, hun er 9 uger gammel og er først lige startet med tilvænningen til dit hjem og dit liv.

    Du har fået rigtig mange virkelig gode råd til hvordan du kan træne din hund til at være ved siden af sengen om natten, så jeg vil ikke gentage en masse, men jeg vil minde om, at se tingene fra hundens perspektiv, for jeg tror, det er der, det er glippet for dig.

    Og det perspektiv skal fastholdes i alle opdragelses- og træningsmæssige forhold fra nu af.


  • #23   16. aug 2016 Jeg gør lidt som kennelmor, men vores sover så bare i sengen. Vi oplever heller ikke noget piveri osv om natten. Vi lufter af for natten ved 23-tiden og står op 5:30. Clinton har ikke bedt om at komme ud og tisse en eneste nat (og det samme gjaldt Perle). Jeg må lige understrege at jeg Ikke mener at hunde ikke kan sove i deres egen kurv. Vi har vores i sengen fordi vi godt kan lide at have hundene i sengen smiley Og som voksne vælger vores Irske Terriers ofte at sove på gulvet ved siden af sengen helt af sig selv (Perle - vores Dobermann - har aldrig sovet andre steder end i sengen smiley ).

  • #25   16. aug 2016 Se lige situationen med hvalpens øjne: den er lige blevet taget fra alt den kender, dens søskende og mor, og i et helt ukendt og fremmed miljø. DU er "mor" nu, og den hvalpen skal finde tryghed hos. Det eneste det handler om lige nu er at du har en lille hvalp der gerne skal falde på plads i huset smiley

    Du er ikke svag, fordi du giver din hvalp tryghed. Det er derimod forfærdeligt IKKE at handle på, at hunden er ulykkelig, og lade den skrige sig passiv.
    Der er kommet flere forslag til, hvad du kunne gøre - jeg ville have hvalpen i sengen fordi det er lettest, men hvis det ikke er dig, så sov på en madras ved hvalpen eller lignende.

    Alt det andet skal NOK KOMME senere hen smiley Det er let at lære en tryg og glad hvalp langsomt at rykke længere og længere væk fra sengen; det er et langtrukkent helvede, for alle parter, at arbejde med en ulykkelig hvalp med seperationsangst.


  • #27   16. aug 2016 Hun er kun en lille baby, og skal derfor ikke lære at sove alene.

    Træk kurven ind til din seng, så du hurtigt kan stikke en støttende hånd ned til hvalpen i løbet af natten.

    En hvalp på 9 uger skal også ud om natten..


  • #29   16. aug 2016 Vi bor i en stor etværelses, hvor seng og sofa står tæt på hinanden - derfor jeres forvirring.
    Tak for jeres svar, jeg har modtaget mange fine råd jeg kan teste, så jeg finder ud af, hvad der virker bedst for os.

    Tråden lukkes nu smiley


  • #30   16. aug 2016 Du kan desværre ikke lukke tråden - det vil stadigt være muligt at kommentere.

Kommentér på:
Hjælp til at få hundehvalp til at sove i sin kurv

Annonce