Hjælp til at få hundehvalp til at sove i sin kurv Hjælp til at få hundehvalp til at sove i sin kurv
Jeg har en dejlig fransk bulldoghvalp på 9 uger, som bestemt ikke vil sove alene.
Når vi skal sove, lægger jeg hende ind i sit kanvashus, som bliver lynet om natten. Hun græder, og bliver ved, tisser derinde selvom hun var ude før hun blev lagt i seng. Jeg kan lugte ammoniakken og tager hende ud, fordi jeg er svag.
Hun er morsyg, og vil ikke sove til middag, hvis jeg ikke sidder ved siden af, og vågner hvis jeg går. Hun går gladeligt ind i sit kanvashus om dagen og leger, men det er åbenbart et torturrum om aftenen.
Hvordan får jeg hende bedst til at sove alene? Bare ved simpel ignorering?
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.082
Og da slet ikke en lille baby på kun 9 uger, der lige er taget fra sin mor.
Hvis hun skal blive glad for at være i buret, skal det være med positiv træning og ikke bare ved at blive lukket inde og først blive taget ud når hun har tisset og piver.
Efter min mening bør hunde ikke være i bur, andet end ved kørsel (eller i helt særlige tilfælde) men hvis man alligevel vælger det, skal hunden vænnes langsomt til det, ved at putte lækre ting dering og kun være der efter eget valg i starten, uden den bliver lukket
jun 2010
Følger: 45 Følgere: 61 Hunde: 2 Emner: 126 Svar: 3.855
Kan hun ikke bare få en kurv ved siden af sengen?
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 2.728
Mine var i bur for at de kunne lære at give lyd hvis de skal tisse.
Min hvalpe har altid fået lov at kunne gå i buret om dagen. Har kun puttet dem, hvis jeg har haft to hunde, mere for at de fik hvilet sig og den gamle hund også får lidt ro. Men de første 14 dage- 3 uger går på at skabe ro og tillid imellem dig og hvalpen og det kræver nærvær og at du evt ligger dig på gulvet og i bare nusse stille og roligt så den slapper af sammen med dig.
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.766
Hvalpe skal ikke lukkes inde.
Giv den tryghed og selskab, så skal du se den blomstre.
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.483
Og mht at sove til middag, så sover hvalpe når de bliver trætte. Ikke når vi lige mener de skal sove
Og ja, hun er 'morsyg'; hun er en lille hvalp taget fra sin mor og sine søskende. Hun har behov for tæt kontakt til sin nye 'flok'.
Jeg har pt en 17 uger gammel hvalp. Han har sovet i sengen fra første nat hos os (vi har vores hunde hos os i sengen om natten) og ligget i sofaen hos os om aftenen. Til gengæld har han aldrig tisset indenfor om natten
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.247
Når vi har hvalpe lægger vi altid et tæppe ved siden af sengen, og så lægger de sig som regel der, hvis de bliver urolige om natten kan man lige stikke hånden ned til dem. Hurtigt så flytter de sig og lægger sig andre steder i rummet eller huset - men det er vigtigt at de føler tryghed i starten, i naturen ville en hvalp jo aldrig blive lukket væk fra sin fører og sin flok.
Og en 9 ugers hvalp skal ud og tisse om natten, deres blære er lille og kan ikke holde i 8-10 timer, så man må op og ud med dem en gang i løbet af natten ellers tisser de altså indenfor.
jun 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 18
Hun er i kanvasbur fordi jeg synes den er hyggelig, der er tæpper og legetøj derinde, og den var lukket for at teste om hun ville sove derinde så hun ikke går rundt om natten som hun gør, hvis hun ligger i sin hundekurv. Hun tissede i buret 10 minutter efter hun var kommet derind, selvom hun lige havde været ude, derfor var jeg ikke forberedt på et uheld. Selvfølgelig er vi ude om natten, hver gang hun vågner. Pt er det to gange hver nat, og vi har aldrig uheld indenfor.
Så læs derfor: Hun var inde i kanvasburet i 10 minutter, hvor jeg hele tiden var der, men så tog jeg hende ud, fordi jeg godt kunne mærke, at det var for meget for hende.
Jeg taler blidt til hende mens hun er derinde og skal sove og stikker hånden derind.
Hun er vænnet til kanvasburet med snacks og leg, og nyder at være derinde om dagen og er vænnet til at den er lynet i lidt tid.
Men ja, er enig i at de ikke skal sove alene, derfor sover vi pt i sofaen.
Jeg er enig med Lenschow, vi bygger vores viden fra forskellige kilder, jeg har hørt og læst, at man ikke skal tage hunden op når den græder, så den indser, at det ikke hjælper at græde, men det er bare ikke en metode jeg har det godt med at benytte.
Jeg synes, at dem som har kaldt mig 'ansvarlig hundeejer' osv, kunne have spurgt ind til de væsentlige detaljer, som jeg ikke selv havde overvejet at skrive, fordi jeg syntes det lå til højrebenet at antage, at man ved, at hundehvalpen skal ud om natten, og at hun skal sove ved siden af sengen. Jeg er ikke idiot. Jeg gør mit bedste og har lavet min research, jeg mangler bare hjælp til det her.
Det er ligesom om, at de ting jeg skrev blev twistet til det værst tænkelige.
At sove med hunden i sengen er bare ikke mig, så skal have fundet en løsning.
Så prøver at stille mit spørgsmål igen:
Hvordan får jeg bedst muligt flyttet min hundehvalp fra sofaen og ned på gulvet ved siden af min seng?
Ideen med madrassen er noteret
jun 2010
Der er ingen, der siger at hvalpen skal være i din seng, men at lukke den inde er ikke en løsning, og slet ikke fordi du synes det er hyggeligt....
"Hun er i kanvasbur fordi jeg synes den er hyggelig, der er tæpper og legetøj derinde"
Det er sikkert ikke noget din hund er enig med dig i.
Der er ingen, der anklager dig for at være idiot, men de kilder du har læst, der fortæller at man ikke skal tage sig af hvalpen, når den er utryk, er stærkt forældede. Find nye og bedre kilder til viden om hundeopdragelse, så din hund ikke skal "udsættes" for flere kedelige "træningsmetoder", der bygger på studier at hakkeorden hos høns.
aug 2016
Hunde: 1 Emner: 30 Svar: 244
apr 2011
Jeg ville aldrig sidde og gøre sådan når en hvalp skulle sove. Vi gør det når vi har hvalpe, at de om dagen får lov til at lege og sove som det passer dem. De får mange oplevelser (uden at overstimulere) i løbet af dagen, og så smider de sig et sted og sover med jævne mellemrum når de er trætte - og det er så det.
Så snart de vågne rkommer de udenfor så de kan tisse.
Om aftenen, når hvalpen er mæt og har været ude på en lille tisse-gå-tur, så går vi i seng, slukker lyset, ingen snak, ingen nussen, ingen forstyrrelser - der er ro og mørkt.
Man kan ikke få en hvalp til at sove ved at tale til den og nusse med den - en hvalp sover når den er træt.
jun 2009
Claudia I, tak for svar, føler det er noget jeg kan bruge!
apr 2011
Vi har haft flere hvalpe og der har aldrig været problemer med dem om natten, jeg tror de tænker, at når vi sover kan de også ligeså godt sove, for der sker alligevel ikke noget spændende - her er det MEGET kedeligt om natten
aug 2016
Hunde: 1 Emner: 30 Svar: 244
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Nej - hun er ikke vænnet til noget endnu, hun er 9 uger gammel og er først lige startet med tilvænningen til dit hjem og dit liv.
Du har fået rigtig mange virkelig gode råd til hvordan du kan træne din hund til at være ved siden af sengen om natten, så jeg vil ikke gentage en masse, men jeg vil minde om, at se tingene fra hundens perspektiv, for jeg tror, det er der, det er glippet for dig.
Og det perspektiv skal fastholdes i alle opdragelses- og træningsmæssige forhold fra nu af.
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.483
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.518
Du er ikke svag, fordi du giver din hvalp tryghed. Det er derimod forfærdeligt IKKE at handle på, at hunden er ulykkelig, og lade den skrige sig passiv.
Der er kommet flere forslag til, hvad du kunne gøre - jeg ville have hvalpen i sengen fordi det er lettest, men hvis det ikke er dig, så sov på en madras ved hvalpen eller lignende.
Alt det andet skal NOK KOMME senere hen
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1318 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.369
Træk kurven ind til din seng, så du hurtigt kan stikke en støttende hånd ned til hvalpen i løbet af natten.
En hvalp på 9 uger skal også ud om natten..
jun 2009
Tak for jeres svar, jeg har modtaget mange fine råd jeg kan teste, så jeg finder ud af, hvad der virker bedst for os.
Tråden lukkes nu
jun 2010
Hjælp til at få hundehvalp til at sove i sin kurv