{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.120 visninger | Oprettet:

Min næste hund. {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen.
Jeg har en dejlig tæve på 12 år. Hun er rottweiler/schæfer mix. Nu er hun jo ved at være en gammel dame og jeg går derfor med overvejelsen om at jeg skal have en hvalp ind i hjemmet, der er inden tvivl om at jeg skal have hund igen men jeg er meget i tvivl om jeg skal introducere en hvalp for min gamle hund eller om jeg skal lade hende være gammel og nyde sin alderdom og først anskaffe mig ny hund når hun ikke er her mere. Tror bestemt hun har nogle gode år endnu for selvom hun er en gammel dame er hun stadig glad og leger gerne med os. Dog kan hun ikke gå lige så lange ture længere. Jeg har hørt mange holdninger til at have gammel og und hund sammen men kunne godt tænke mig at høre hvad i syntes.

En anden overvejelse jeg går med er hvilken race jeg skal have. Jeg er lidt lun på Eurasier, samoejde og Finsk Lapp. Men har også kigget på Alaska malamute og Australian Shepherd. Jeg ved godt disse hunde er ret forskellige men det er også derfor jeg har svært ved at finde ud af det. De har alle egenskaber som ville passe godt til mig og mit liv, måske i kan hjælpe mig med hvilken i syntes passer bedst eller måske har en helt anden race at anbefale mig. Jeg søger en hund som godt kan lide at være aktiv. Jeg vandre og syntes det kunne være rigtig fest at have min hund med mig på mine ture, evt med let opbakning selv (heraf malamute overvejelsen) den skal altså være en hund som kan passe godt til udendørs livet men da jeg jo trods alt ikke vandre hele året rundt skal den også kunne fungere i en "hverdag" jeg har mulighed for at have en rolig hund med på mit arbejde men da min mand og jeg arbejder forskudt af hinanden så vil en hund der er hjemme typisk ikke være alene mere end 4 timer, og da min mand overvejer at arbejde hjemmefra skal den måske slet ikke være alene. Jeg er generelt et aktivt menneske og kunne være dejligt at have en hund der kunne nyde at tage med på mine løbeture ?? optimalt uden snor men min nuværende hun har altid været i snor så det er ikke en dealbreaker. Kunne være dejligt med en lærenem hund som godt kan lide lydighedstræning men må indrømme at jeg har en forkærlighed for hunderacer med stor selvstændighed da jeg fået syntes de har mere personlighed. Pelspleje er ikke et problem da jeg er vant til meget Pelspleje da min nuværende hund desværre er alligergiker og derfor fælder som en sindssyg. ?? lad mig høre hvad i tænker, jeg syntes selv det er negativ svært ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min næste hund.
  • #1   17. aug 2016 synes bestemt eurasieren har det hele et skønt sind og maaaasser af personlihhed....følger glad og gerne Isabellas trekløver, de har da personlighed og er altid så glade, en fryd at høre/se.

  • #2   17. aug 2016 Syntes du skal lade din gamle hund nyde sin alderdom, og vente med ny hund til den ikke er mere. En hvalp er en stor mundfuld at takle for en 12 årig..


  • #5   18. aug 2016 Hvis din hund generelt er glad for andre hunde, specielt hvalpe, og ikke har problemer med at få besøg af andre hunde i eget hjem, samt har et rimeligt godt helbred, ville det være ok med en hvalp.
    Hvis ikke, ville jeg helt klart vente med at få hvalp, til din gamle hund er væk.


  • #6   18. aug 2016 Ih tak for de mange kommentarer allerede smiley Jeg havde faktisk selv en overbevisning om at det måtte være rarest for hende at nyde sin alderdom i ro og fred uden en hvalp i hjemmet. Har mødt en del mennesker som siger at en hvalp kan live en gammel hund og og øge dens aktivitetsniveau og energi så derfor overvejet jeg om man skulle. Men kan se flere af jer siger som jeg selv tænkte, så venter med hvalpen til min gamle dame ikke er her mere, hvilket forhåbentlig er lang tid endnu ?

  • #7   18. aug 2016 Lige for at svare på #4.

    Jeg ved godt jeg kigger efter meget modstridende egenskaber smiley også derfor jeg tænkte at jeg ville spørge om hjælp, meninger og råd. Det vigtige for mig er egentlig at finde en race der passer til mit liv så jeg kan få en glad hund der trives.

    Jeg har flere veninder med hyrdehunde. Border collies primært. Og syntes flere af dem virker "små psykotiske". Ikke noget ondt om racen! Og det kan selvfølgelig være at de ikke får deres natur til rette. Netop derfor vil jeg rigtig gerne have en race som passer til mit liv og mine omgivelser. Men har jo selv kigget på aussie og den er vel egentlig ikke så langt fra en border collie når det kommer til stykket.

    Ønsket om uden snor og lydighedstrænings mulig, var egentlig mest af praktiske årsager da det er nemmere at vandre og løbe uden at skulle kæmpe med en hund der ikke høre efter også smiley men kan som sagt godt overleve en hundesnor hvis der er racer med selektiv hørelse som ville fungerer bedre i mit liv smiley

    Glemte forresten at nævne at jeg har 2 katte også, kan det blive et problem med en hyrdehund?

    Labrador havde jeg ikke lige overvejet, tror du godt den kan trives på vandreture? Har hørt de tilpasser sig meget deres ejers aktivitetsniveau. Min nuværende hund (schæfer/rottweiler) har ikke rigtig trives på vandreture, hun blev hurtigt træt og udstråler generelt at hun hellere ville ligge hjemme i haven og hygge. Så hun ende med at blive feriebarn hos mine forældre når jeg var på tur. Så en race der ville syntes det var fedt med 7-14 dages vandring, let oppakning og overnatning i det fri, med nogle løbeture om ugen når man er hjemme, det ville være optimalt.


  • #8   18. aug 2016 Jeg synes du skal tage ud og besøge nogle kenneler, så finder du hurtigt ud af hvilken en race der siger dig mest og evt hvilken en det slet ikke skal være.

    Jeg tror du bliver overrasket, blandt andet over personligheder. Aussien fx ligger længere fra borderen end man lige tror.

    Overvej lige det med selvstændigheden - det kan godt være at du synes det er fedt lige nu, men hvis du virkelig gerne vil træne lydighed, så bliver det altså mere end dobbelt så hårdt med en selvstændig race.

    Men som sagt, tag på kennel besøg, få mødt racerne, så kan det være at det giver sig selv i sidste ende smiley


  • #9   18. aug 2016 Har du overvejet, at et parl af de racer du kigger på, er ret gøende? Hvordan har du det, med det? smiley

    Umiddelbart tænker jeg faktisk, at det liv, du ønsker sammen med hunden passer bedst med eurasieren.
    Hyrdehundene skal virkelig ud og bruge hovedet noget mere, end på vandreture og til lidt let lydighed, og en mutte har SÅ meget selvstændighed, at det kræver en kæmpe-indsats at få den til være velfungerende familiehund.


  • #11   21. aug 2016 Vent til din gamle dame ikke er her mere.
    Hun fortjener at nyde sin alderdom i fred smiley


  • #13   21. aug 2016 Jeg ville sige en schæfer er perfekt til det du ønsker.

    Vandre ture med egen oppakning.
    En god pels til et aktivt udendørs liv. Dem kan du tage med på shelterture i minusgrader og de vil elske det.
    Løbemakker.
    Aktiv, men nem og rolig i hverdagen.
    Fantastisk til lydighedstræning, vil gøre alt for sin ejer.
    Minimalt pelspleje, bare en børste i ny og næ.

    Jeg ville vente med hvalpen, til den gamle var væk. Det er virkelig hårdt for en gammel hund, at have hvalp i huset.


  • #14   21. aug 2016 Du skal bare være forberedt på at det ikke er hundes fulde liv, den kan være med på vandre ture. De første 2 år kan du ikke rigtig forlange noget fysisk aktivitet af den, ingen trapper, løbeture, spring eller lange vandringer.
    Kun hvalpesjov og lydighed.

    Vi har 2 hvalpe i øjeblikket, på 11 og 13 måneder. Den lille er mit håb at bruge til noglelunde det samme som du ønsker.
    Vandreture, løbemakker, brugshund/lydighed og en rolig hund i hjemmet smiley
    Hun har alle egenskaberne og nogle fantastiske drifter, jeg tror hun kan komme langt som brugshund smiley
    Hun er en lille tæve, så hendes opbakning vil være en let lille taske med hendes egne ting.
    Hun er ikke klar endnu, men måske næste sommer kan vi starte ud med nogle små shelter/Vandreture på Bornholm smiley



Kommentér på:
Min næste hund.

Annonce