1.530 visninger
|
Oprettet:
Hunde forstår hvad vi siger... {{forumTopicSubject}}
Mange af os finder det nok ikke som nogen stor overraskelse, men sjovt at der nu er lavet forsøg, der peger i retning af, at hundene rent faktisk forstår mere af vores sprog end blot enkelte ord og kommandoer...
Jeg tror vi skal være glade for, at de i det mindste ikke taler
http://videnskab.dk/naturvidenskab/din-hund-forstaar-bogstaveligt-talt-hvad-du-siger
jun 2009
Følger: 49 Følgere: 256 Hunde: 3 Emner: 427 Svar: 10.538
Ej, min søster har faktisk en teori om, at hunde også kan kende forskel på hinandens sprog. Altså, at der er forskel på "sproget" hos en tysk og en dansk hund. Bandit reagerer ikke på danske hunde i videoer, men hører han udenlandske, så er der en reaktion, haha.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 67 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.939
Der er hos fugle - ret udtalt, endda, så hvorfor ikke også hos hunde, især når de har sprogforståelse.
jun 2009
Følger: 49 Følgere: 256 Hunde: 3 Emner: 427 Svar: 10.538
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 67 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.939
Mange pionerer er blevet kaldt tosser.... Det er i bund og grund ikke andet end et dogme, når vi siger at hunde kun forstår simple kommandoer. Indtil nu er det ikke undersøgt og det ser så ud til at den første undersøgelse peger på noget ganske andet...
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 67 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.939
Hvad siger du til den opdagelse, der her er gjort med den dokumentation, der foreligger.
Tror du ikke på det, de har lavet?
dec 2012
Følger: 35 Følgere: 259 Hunde: 2 Emner: 35 Svar: 3.531
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 67 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.939
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 67 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.939
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 67 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.939
Simpelthen fordi, det, når man har en nær nær relation med hunden, kan mærkes at hundens respons ofte passer til det, man siger.
Og så kan det i øvrigt også mærkes helt intuitivt...
jun 2014
Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.104
Noget der er lidt sjovt er, at efter jeg én gang forklarede Nicki, hvorfor hun skulle være alene hjemme, har hun INTET ballade lavet. Hun er derudover også blevet vildt god til, hvis kun en af os går. Førhen blev hun urolig og pivet, hvis en af os gik - enten var det begge, ellers var det ingen!
Nu ligger hun sig bare og sover med det samme, det er dejligt
Vi snakker ofte sammen - som Isabelle, så bruger jeg faktisk ofte forklaringer fremfor direkte kommandoer. "Gå nu ud af køkkenet, der er ikke plads", "læg dig lige her i stedet for", "vent lige til jeg har lagt mig" og sådan
mar 2008
Følger: 33 Følgere: 937 Hunde: 8 Emner: 355 Svar: 8.048
Der er selvfølgelig de meget brugte sætninger, som "pys far" "skal vi ud og gå tur" osv. Som nok er blevet kommandoer.
Men når jeg snakker til ham, så ligner han virkelig en der lytter. Hvor meget han forstår ved jeg ikke, men han holder en klar interesse for det jeg siger!
Og det er ligegyldigt om jeg har haft en lorte dag, eller fortæller ham hvor sød og dejlig han er....
aug 2008
Følger: 30 Følgere: 1464 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 30 Svar: 29.965
Især Zenta. Det beviser hun gang på gang.
Selvfølgelig forstår de, de gængse ting som om de skal ud og tisse, have mad og sådan. Og nej det handler ikke kun om tonefaldet, for de kender forskel på om de skal have mad eller om de skal ud.
Men Zenta forstår feks. hvis jeg siger til hende at noget at varmt. Altså hvis jeg giver dem rester fra maden der er varmt. Så tøver hun allerede inden hun når hen til maden og tager den MEGET forsigtigt, og nej det er ikke fordi hun kan fornemme at det er varmt, for hun gør det samme hvis jeg snyder hende og siger at noget fra køleskabet er varmt.
Den anden dag havde hundene taget een bold med ud og den ville de begge have.
Jeg bad så Zenta hente en mere inde i huset.
Hun stiller sig i gangen og kan åbenlyst ikke lige få øje på en bold mere. (De har ellers en million stykker legetøj).
Jeg ved så at der ligger en i sengen fra da de havde været alene hjemme og jeg siger til hende at der ligger en bold i sengen .. Indrømmet, her regnede jeg ikke med noget.
Men hun vendte rundt, løb ind i soveværelset og hentede bolden som hun kom med.
Siger jeg til Zenta at hun lige skal komme hen fordi hun har noget i pelsen, så smider hun hvad hun har, også selvom det er midt i leg og kommer hen til mig mens hun ligner en der har fået et lag tæsk.
Altså hun udstråler at hun har noget klamt i pelsen og det skal jeg lige fjerne før alt er godt igen.
Siger jeg til hende om jeg må se maven, så smider hun sig på ryggen.
Zenta forstår virkelig mange ting og er ekspert i at skelne imellem dem.
Laika virker ikke til at forstå lige så mange ting, hvilket egentlig er sjovt, for Laika er virkelig skarp når der omhandler hjernearbejde. Der er hun virkelig en klog hund.
Men samtidig er hun ikke glad for at være i centrum og jeg tænker om det er derfor hun "virker" til at forstå mindre.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 67 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.939
Har du læst artiklen overhovedet?
Endnu engang - hvad er det for noget bevis, du eftersøger når nu denne dokumentation ikke på nogen måde giver dig åbenhed overfor dette fænomen?
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 4.972
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 67 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.939
Præmissen er, at hunde forstår vores sprog...
maj 2008
Følgere: 64 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.555
aug 2008
Følger: 30 Følgere: 1464 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 30 Svar: 29.965
Nå ja, det giver jo mening.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 67 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.939
aug 2008
Følger: 30 Følgere: 1464 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 30 Svar: 29.965
Og hvor er det dog sørgeligt.
mar 2008
Følger: 33 Følgere: 937 Hunde: 8 Emner: 355 Svar: 8.048
Han giver så meget igen
mar 2008
Følger: 33 Følgere: 937 Hunde: 8 Emner: 355 Svar: 8.048
mar 2008
Følger: 33 Følgere: 937 Hunde: 8 Emner: 355 Svar: 8.048
Ja Camilla det tror jeg helt sikkert også....!
mar 2008
Følger: 33 Følgere: 937 Hunde: 8 Emner: 355 Svar: 8.048
mar 2008
Følger: 33 Følgere: 937 Hunde: 8 Emner: 355 Svar: 8.048
aug 2013
Følger: 10 Følgere: 73 Hunde: 3 Emner: 263 Svar: 7.759
okt 2006
Følger: 58 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.819
jun 2010
Følger: 81 Følgere: 87 Hunde: 1 Emner: 130 Svar: 1.316
Men det er jo ikke helt noget nyt at nogle arter forstår dele af vores sprog. Mange papegøjer forstår efter min tro, altså også mange af de ting de lærer at sige. Der er også et eksempel med en hvidhval i fangeskab, som begyndte at imitere menneske lyde for at lyde vred så passerne/trænerne forstod at de skulle smutte
Det samme med menneskeaber som har lært håndtegn for at kommunikere. Som har sat forskellige håndtegn sammen for at vise et ord som de ikke havde lært..
De kære dyr forstår nok langt mere end vi tror
aug 2013
Følger: 10 Følgere: 73 Hunde: 3 Emner: 263 Svar: 7.759
aug 2013
Følger: 10 Følgere: 73 Hunde: 3 Emner: 263 Svar: 7.759
aug 2008
Følger: 30 Følgere: 1464 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 30 Svar: 29.965
aug 2008
Følger: 30 Følgere: 1464 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 30 Svar: 29.965
Det er jo sygt at man tror at det er nødvendigt at spille med musklerne for at have en velfungerende hund.
dec 2012
Følger: 35 Følgere: 259 Hunde: 2 Emner: 35 Svar: 3.531
Men derudover...så ville det da være rart hvis folk indså at det var deres eget behov for dominans...og ikke deres hunds
dec 2012
Følger: 35 Følgere: 259 Hunde: 2 Emner: 35 Svar: 3.531
Og njah og ja
dec 2012
Følger: 35 Følgere: 259 Hunde: 2 Emner: 35 Svar: 3.531
dec 2012
Følger: 35 Følgere: 259 Hunde: 2 Emner: 35 Svar: 3.531
jeg ser meget mere den der med de skizofrene og DID/multiple personligheder/personlighedsspaltning (hvad de nu end har lyst til at kalde det denne måned -det gør jo ikke tingene mindre forvirrende!)
Men altså det ER jo en personlighedsforstyrrelse... men en personlighedsforstyrrelse er ikke nødvendigvis...ja ja du ved hvor jeg vil hen
Og bare ret på dem...så er der da en mindre i verden der træder folk over tæerne fremover
aug 2013
Følger: 10 Følgere: 73 Hunde: 3 Emner: 263 Svar: 7.759
Og ja den med skizofreni er dælme også en klassiker, jeg får også fnidder hver gang jeg ser den
aug 2013
Følger: 10 Følgere: 73 Hunde: 3 Emner: 263 Svar: 7.759
Hvor andre er ramt i så stor en grad, at der for mig altså ikke er nogen tvivl om at man er syg.
Dernæst spiller behandling jo så også en KÆMPE rolle, men det kan igen også afhænge af hvor ramt man er. Der er jo heldigvis rigtig mange som har den ene eller anden psykiske lidelse, som lever et normalt liv med job, partner, børn, ville, volvo og vovse
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 67 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.939
aug 2013
Følger: 10 Følgere: 73 Hunde: 3 Emner: 263 Svar: 7.759
Hunde forstår hvad vi siger...