28. apr 2009 Følger: 2 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 54 Svar: 679
Hunden humper :( {{forumTopicSubject}}
Ak ja... Jeg synes generelt ikke det er det helt store problem, at Uffe humper en gang i mellem, når han bliver lige lovlig overgearet/stresset..
Sidst havde jeg jo en tråd om ham og min mors corgiehvalp.
Han har en tendens til nogle gange at humpe mig. Og dér fikserer han. Altså så grelt så slut-kommandoen ikke siver ind. Jeg må faktisk fysisk lægge ham ned (da han måtte være i sofaen kunne det hjælpe at skubbe ham ned fra den) førend han ligesom stopper fikseringen.
Nogle gange er det tydeligt at det er fordi han er for højt oppe at ringe under leg. Andre gang, som feks igår, der sidder vi bare stille og roligt på gulvet foran blæseren og "petter". Imens er min kæreste igang med at hænge lamper om. Inden da havde vi hængt hylder op. Sådan ret pludseligt kan jeg bare se det hele ændrer sig for Uffe. Han begynder altid at slikke på min arm først, bliver stiv i kroppen, gør sig høj i hovedet og så ruller han ellers derudaf.
Hvis ikke jeg opfanger og slutter ham allerede ved slikket (det er jo ikke altid at det fører til humpning, så det er ikke altid jeg fanger det er den slags slik), så når han at fikserer så meget, at han bliver døv for slut-kommandoen.
^ er det stres? overstimulans? Og det er KUN mig han gør det på. Han kunne ikke drømme om at gøre det på min kæreste. Men hvorfor kun mig og ikke ham?
dec 2007
Følger: 16 Følgere: 40 Hunde: 4 Emner: 81 Svar: 5.565
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 136 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 162 Svar: 12.826
Jeg tror hundens humpning er en overspringshandling. Prøv at læse om dem.
Overspringshandlinger bruges i mange stressituationer samt situationer hvor hunden simpelthen ikke ved hvad den skal.
Afled og giv den andet at se til.
Hvis hunden reelt stresser, så få den ned i gear og tilpas aktivitetsniveauet, så I ikke kommer derud.
dec 2007
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 5.024
Det med at lægge ham ned, er jo ret "gammeldags" og konklusionen her må være at det ikke virker.
Jeg ville nok simpelthen rejse mig op, når han gør det og så give ham en time-out. Altså luk ham væk så han indser at den adfærd udløser adskillelse fra flokken. Det er en ret hård metode, så hold øje med at han ikke er selv for længe, kun lige præcis indtil han er rolig, starter han igen, så er det væk igen, osv.
Hvorfor han gør det ved dig og ikke kæresten? Måske fordi kæresten er af hankøn? Måske fordi kæresten har sagt meget tydeligt og klart NEJ da han gjorde det første gang? Det er ikke til at vide
dec 2007
dec 2007
dec 2007
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 89 Svar: 7.732
En ulveflok består af et par forældreulve samt afkom i forskellig alder. Alle hjælper til med at passe fx årets hvalpe. Og ja, forældreulvene 'bestemmer' i kraft af deres status som 'mor og far', men det er ikke sådan at, der derudover findes et tydeligt 'hieraki' og en 'hakkeorden'. Andre end forældreulvene kan fx godt tage initiativ til jagt. Det er heller ikke altid forældreulvene, der fx går forrest eller spiser først.
Jeg møder rigtig mange mennesker med problemer med deres hunde; jeg har endnu til gode at møde nogen hvor problemet helt grundlæggende er at hunden vil bestemme. Det handler ALTID om at hunden er misforstået og behandlet/opdraget/trænet uhensigtsmæssigt.
TS hunds humperi er formegentlig en stressbetinget adfærd, der er blevet til en 'dårlig vane' eller et mønster. Jeg ville ikke gøre andet end ret konsekvent afbryde kontakten med ham og skubbe ham væk - sådan lidt kontant - når han gør det.
jul 2012
Følger: 8 Følgere: 8 Hunde: 3 Emner: 117 Svar: 2.602
hunden kan selvfølgelig ikke tænke over hvad den har gjort, ingen her har sagt den skal det. Den skal bare adskilles fra flokken i et kort øjeblik.
ts- jeg ved ikke om det er muligt at aflede den, når han går ind i det der, hvis det er så prøv det.
ellers ville jeg fysisk fjerne hunden og gå fra den, i et andet rum. komme tilbage når hunden er normal og lade som ingenting.
jun 2012
Følger: 5 Følgere: 6 Emner: 19 Svar: 748
Hvor må det være fedt at kunne sortere i hvilke menneskelige egenskaber/følelser man synes sine hunde kan have, alt efter hvad der passer bedst i ens verden..
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 5.024
dec 2007
Mette, Nu du er så klog om ulve, har du så ligesom jeg har/haft ulve/hybrider og studere ulve i det fri ? for de lever altså i et hieraki om folk vil de eller ej. PS. Self.tror jeg ikke at hundene vil overtage verdensherredømmett, er det Cesar Millans ideer du prøver at prakke på mig LOL. Hihihi
apr 2009
Følger: 2 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 54 Svar: 679
Skal jeg forlade rummet når det sker, eller skal jeg sende ham ud i haven feks? Der kan han jo se os igennem havedøren?
jul 2012
feb 2013
jul 2012
Når du fjerne hunden fra dig, så siger "nej" i et bestemt toneleje også går du din vej.
Så forhåbentlig med tiden fatter hunden allerede når du siger nej at den skal stoppe.
dec 2007
Og nej jeg tror ikke at hunde har menneskelige "følelser" men nogle respektere ikke deres ejere og det kalder jeg dominans.
Enig i din sidste kommentar Stine. Jeg tænker heller ikke på den slags og har aldrig haft problemer med hunde el.dyr wha so ever da jeg bedre forstår dem en jeg fatter mennesker.
feb 2013
apr 2009
Som skrevet i indlægget, så kan han godt stoppes HVIS jeg er god nok til at registrere alle de små første tegn. Når vi helt hen til at han gør sig høj og stiv, så er det for sent for mig at slutte ham. Så er han allerede fikseret og døv....
Stine - du har nok ret. Han er jo helt døv når det er. Næste gang siger jeg "slut", rejser jeg mig op og går min vej
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 257 Hunde: 3 Emner: 426 Svar: 10.536
feb 2013
... og nej, jeg tænker ikke på Cesar Milan måden. Den klaphat vil jeg ikke forsøge at prakke dig på
jul 2012
apr 2009
Jeg tror jeg forsøger at gå min vej når det er.
Da vi havde min mors corgie på besøg var han mere lydhør og slet ikke så døv. Der blev han sendt indenfor to gange indtil han slappede af. Der kunne han se os igennem døren. Men han fikserer på en helt anden måde når det er mig
dec 2007
apr 2009
Og i alle andre henseender er han super lydhør og en dejlig og dygtig hundsemand.
Det er kun når jeg ikke er hurtig/dygtig nok til at fange de små signaler inden en humpning. Og det er jo heller ikke noget der sker på daglig basis
feb 2013
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Jeg skubber ham ned, og så er det overstået. Det er en kropslig reaktion, hormonelt, det har intet at gøre med dominans overhovedet.
Det er så let at komme ud over ved bare at fjerne hunden - og jeg ville aldrig nogensinde gøre det til en konflikt imellem hunden og mig og da slet ikke FOR hunden.
Det er ikke noget, han vælger til, det er noget, der sker.
Humperi i teenageperioden er noget, man må forvente og her må man så reagere afslappet og have overskud.
Det betyder ikke at hunden humper alt og alle i fremtiden, det betyder bare, at den har hormoner på fuld knald... Det går over.
dec 2007
aug 2006
Stress og kropslig reaktioner på hormoner i kroppen....
Dominans har intet med humperi at gøre.
apr 2009
jul 2012
Det er aldrig på os (jo det er sket få gange i hendes liv, men så er det simpelthen fordi vi har været tættest på, eller fordi vi har været udløseren)
hun gør det altid i leg, KUN i leg.
der er slet ingen tvivl om at det er fordi det hele kører op i en spids for hende, så skal hun lige have afløb for stressen.
vi kan så bare sige nej, bum så er det slut. så stopper vi selvfølgelig alt leg efter det, så hun kan få lov at slappe af igen.
Men det er altså ikke fordi hun inde midt i legen tænker "hov, det er som om jeg er ved at miste min høje plads i hiarkiet, det må jeg hellere skynde mig at få lavet om på"...
dec 2007
aug 2006
feb 2013
Nå, ja og pt er der ved at gå hormonbombe i den for lille Clinton på 5 mdr. Han kommer nogen gange til at 'jumpe' Perle, når de leger brydeleg og det bliver vildt: Reaktionen fra Perle er at hun rejser sig og går.
feb 2014
Følger: 5 Følgere: 168 Hunde: 3 Emner: 683 Svar: 6.005
MEN det er kun noget hun gør efter at hun har leget vildt med Anton, og vi sidder fredeligt i vores sofa og ser tv.
Og allerede første gang fik hun et : NEJ ! STOP DET DER NU ! og så blev hun skubbet væk.
Derfor er det ikke så tit hun gør det, hun ved godt at der bliver sagt meget bestemt : NEJ !! allerede når hun slikker. Så sukker hun bare og lægger sig ned, og insistere på at jeg sagtens kan bruge den ene hånd til at klø hende på maven, mens jeg ser tv
Så ham Uffe der, jeg ville sige meget bestemt : NEJ og skubbe ham væk med den anden hånd.
apr 2009
Tak for tips. Og så må jeg være bedre til at se det inden det sker
jul 2012
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1331 Hunde: 1 Emner: 204 Svar: 13.777
Jeg tænker hvis der ikke skal mere til før det "går galt" kan det jo være han stresser lidt allerede inden
apr 2009
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1331 Hunde: 1 Emner: 204 Svar: 13.777
dec 2007
maj 2008
Følgere: 64 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.583
Jeg elsker komik og glæder mig allerede
PS! Anita vær ikke ked af det. Du har reddet dagen for mange besserwissere
dec 2007
Jeg har ikke brug for at læse eller lære mere om hunde da de 2 jeg har er de sidste i mit liv. forstå det som du/I vil.
feb 2014
Følger: 5 Følgere: 168 Hunde: 3 Emner: 683 Svar: 6.005
Diskutere jeres forskellige holdninger på et voksent nieveu for hulan
Så er det vist på tide at fjerne fluebenet fra denne tråd, # 61 gjorde det overflødigt at følge den mere
dec 2007
PS. Jeg har i det hele taget aldrig tænkt over min omgang og "sproget" ang. dyrene/hundene da jeg nærmest er opdraget af dyr og derfor altid har og altid reagere instinktivt i mine forhold til det/de givne dyr. Mange forstår ikke den sætning fordi I er opdraget af forældre/mennesker, mine forældre kom i 2 række hvad min opvækst angår. Maybe det kan få nogle til at forstå, om ikke andet så bare en lille smule.
Og så er vi vist færdige med at gennemgå min elendige sprogbrug/formulerings evne.
dec 2007
dec 2007
PS. Mange tak for din opmuntrende kommentar ang. mit sprog, det hjælper med at give mig mod på at kæmpe videre når jeg får en af de jævnlige "tilbagefald=ny/e blodprop/per i knolden".
Hunden humper :(