{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.499 visninger | Oprettet:

Hunden humper :( {{forumTopicSubject}}

Ak ja... Jeg synes generelt ikke det er det helt store problem, at Uffe humper en gang i mellem, når han bliver lige lovlig overgearet/stresset..
Sidst havde jeg jo en tråd om ham og min mors corgiehvalp.

Han har en tendens til nogle gange at humpe mig. Og dér fikserer han. Altså så grelt så slut-kommandoen ikke siver ind. Jeg må faktisk fysisk lægge ham ned (da han måtte være i sofaen kunne det hjælpe at skubbe ham ned fra den) førend han ligesom stopper fikseringen.

Nogle gange er det tydeligt at det er fordi han er for højt oppe at ringe under leg. Andre gang, som feks igår, der sidder vi bare stille og roligt på gulvet foran blæseren og "petter". Imens er min kæreste igang med at hænge lamper om. Inden da havde vi hængt hylder op. Sådan ret pludseligt kan jeg bare se det hele ændrer sig for Uffe. Han begynder altid at slikke på min arm først, bliver stiv i kroppen, gør sig høj i hovedet og så ruller han ellers derudaf.

Hvis ikke jeg opfanger og slutter ham allerede ved slikket (det er jo ikke altid at det fører til humpning, så det er ikke altid jeg fanger det er den slags slik), så når han at fikserer så meget, at han bliver døv for slut-kommandoen.

^ er det stres? overstimulans? Og det er KUN mig han gør det på. Han kunne ikke drømme om at gøre det på min kæreste. Men hvorfor kun mig og ikke ham?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hunden humper :(
  • #1   14. sep 2016 Jeg ved at andre vil være uenige i min påstand, men jeg kalder den slags humpen for dominans-humpning = han rangere højere i hierakiet end dig pt. mener han. smiley

• #4   14. sep 2016 Hierarki findes kun mellem individer i samme dyreart, som bor og lever sammen. Det findes ikke på tværs af arter, Anita.

Jeg tror hundens humpning er en overspringshandling. Prøv at læse om dem.
    Overspringshandlinger bruges i mange stressituationer samt situationer hvor hunden simpelthen ikke ved hvad den skal.
    Afled og giv den andet at se til.
    Hvis hunden reelt stresser, så få den ned i gear og tilpas aktivitetsniveauet, så I ikke kommer derud.

• #5   14. sep 2016 Hihi. jeg ved ikke hvilke ord der udtrykker hvad jeg tror, men jo jeg tror helt sikkert at nogle hunde anser sig som "herren i huset" og bestemmer over dens menneske. Det ses jo tydeligt nu hvor nærmest alle skal ha hund selvom de ikke aner noget om dyr. smiley ER IKKE en henttydning til TS

• #6   14. sep 2016 Jeg tror han bliver ved fordi din måde at løse det på ikke er virksom til at lære ham at lade være.
    Det med at lægge ham ned, er jo ret "gammeldags" og konklusionen her må være at det ikke virker.
    Jeg ville nok simpelthen rejse mig op, når han gør det og så give ham en time-out. Altså luk ham væk så han indser at den adfærd udløser adskillelse fra flokken. Det er en ret hård metode, så hold øje med at han ikke er selv for længe, kun lige præcis indtil han er rolig, starter han igen, så er det væk igen, osv.
    Hvorfor han gør det ved dig og ikke kæresten? Måske fordi kæresten er af hankøn? Måske fordi kæresten har sagt meget tydeligt og klart NEJ da han gjorde det første gang? Det er ikke til at vide smiley

• #8   14. sep 2016 Øhh...TIME OUT ? Det er ikke et barn der kan sidde og tænke over hvad h*n har gjort forkert. Sorry, men jeg tror bestemt ikke på T-U funker på hunde/dyr. smiley

• #9   14. sep 2016 Gider ikke maj-Britt. Jeg ved godt hvad andre mener, men dett er altså det jeg har opleve gennem hele livet med hunde. Så for mig er alle andres mening ligegyldig, det skrev jeg jo NÆSTEN fra start af. smiley

• #11   14. sep 2016 Ggg. Jamen jeg ved på forhånd hvad der står om den slags, jeg ser bare sagen på en lidt anden måde, som for øvrigt fungere og altid har fungeret, uden at være hård el.ond. Jeg kan bare ikke udtrykke mig korrektt om det, derfor misforståes jeg altid i dettte emne. smiley

• #12   14. sep 2016 Drop nu den gamle myte. Ja, der er mange der får hund lige pt som intet aner om hunde og det medfører hunde, der er frustrerede over ikke at blive forstået af deres mennesker. Der er altså ikke nogen hund, der gør rundt med drømme om 'verdensherredømme'. Hunde skelner ikke mellem rigtigt og forkert, men mellem sikkert og farligt. Begreber som magt, dominans osv osv er noget der hører til i menneskeverdenen.
    En ulveflok består af et par forældreulve samt afkom i forskellig alder. Alle hjælper til med at passe fx årets hvalpe. Og ja, forældreulvene 'bestemmer' i kraft af deres status som 'mor og far', men det er ikke sådan at, der derudover findes et tydeligt 'hieraki' og en 'hakkeorden'. Andre end forældreulvene kan fx godt tage initiativ til jagt. Det er heller ikke altid forældreulvene, der fx går forrest eller spiser først.
    Jeg møder rigtig mange mennesker med problemer med deres hunde; jeg har endnu til gode at møde nogen hvor problemet helt grundlæggende er at hunden vil bestemme. Det handler ALTID om at hunden er misforstået og behandlet/opdraget/trænet uhensigtsmæssigt.
    TS hunds humperi er formegentlig en stressbetinget adfærd, der er blevet til en 'dårlig vane' eller et mønster. Jeg ville ikke gøre andet end ret konsekvent afbryde kontakten med ham og skubbe ham væk - sådan lidt kontant - når han gør det.

• #13   14. sep 2016 Anita - hunde er flok dyr, så at blive adskilt fra flokken er den "ultimative" straf.
    hunden kan selvfølgelig ikke tænke over hvad den har gjort, ingen her har sagt den skal det. Den skal bare adskilles fra flokken i et kort øjeblik.

ts- jeg ved ikke om det er muligt at aflede den, når han går ind i det der, hvis det er så prøv det.
    ellers ville jeg fysisk fjerne hunden og gå fra den, i et andet rum. komme tilbage når hunden er normal og lade som ingenting.

• #14   14. sep 2016 Jeg elsker simpelthen at du mener at den menneskelige følelse af at ville bestemme, den kan hunde godt have, og finde ud af, men en time-out det kan de ikke forstå.

Hvor må det være fedt at kunne sortere i hvilke menneskelige egenskaber/følelser man synes sine hunde kan have, alt efter hvad der passer bedst i ens verden..

• #15   14. sep 2016 Jamen jeg må le!

• #16   14. sep 2016 OK Stine, det var sådan set også bare ordet Time out jeg reagerede på smiley

Mette, Nu du er så klog om ulve, har du så ligesom jeg har/haft ulve/hybrider og studere ulve i det fri ? for de lever altså i et hieraki om folk vil de eller ej. PS. Self.tror jeg ikke at hundene vil overtage verdensherredømmett, er det Cesar Millans ideer du prøver at prakke på mig LOL. Hihihi

• #17   14. sep 2016 Jeg tror desværre der er noget rigtigt i, at min kæreste fra starten har sagt mere hårdt fra end jeg har. Jeg prøver jo til dels at slutte stille og roligt, og ikke bare råbe ad ham, som min kæreste gjorde.

Skal jeg forlade rummet når det sker, eller skal jeg sende ham ud i haven feks? Der kan han jo se os igennem havedøren?

• #18   14. sep 2016 Jeg ville forlade rummet, så du ikke skal give ham unødig opmærksomhed for at få ham i haven.

• #19   14. sep 2016 Men ja, for 30 år siden skulle hunden 'kende sin plads i hakkeordenen' og udvise 'underdanighed'og man skulle være leder for hunden ellers havde man spillet falit som hundeejer. Jeg er vokset op med terriers og har altid haft terries. Jeg prøvede jo også at se mine terriers på den måde og gøre de ting man nu skulle. Det prellede bare altid af på dem og jeg fremstod som en komplet fiasko. Nu har hundeverdenen heldigvis ændret sig og det er OK at mine hunde ligger i sofaen og sover i sengen. Jeg tænker slet ikke over alt det der lederskabsfis mere. Jeg har ret lydige hunde, der gerne vil arbejde sammen med mig uden at jeg har behov for at 'vise dem hvem der bestemmer' osv. Jeg har pt en 5 mdr gammel terrier, der vil slå små knuder på sig selv for at regne ud hvad det er jeg gerne vil have ham til. Han er supernem at omgås og virkelig en fornøjelse af have med at gøre. Er jeg leder for ham ? Nej, det tror jeg ikke. Men han har regnet ud at det faktisk godt kan betale sig at forsøge at regne ud hvad de tobenede vil have ham til og at det godt kan betale sig at hænge ud med os. Hunde ved godt at vi ikke er samme art og derfor giver 'lederskab' ikke rigtigt nogen mening. Men derfor kan en hund godt lære at den har nogle rammer den kan agere indenfor.

• #20   14. sep 2016 også ville jeg slutte en kommando på. Hvis du er vant til at bruge "nej, stop, hold" eller andet.
    Når du fjerne hunden fra dig, så siger "nej" i et bestemt toneleje også går du din vej.
    Så forhåbentlig med tiden fatter hunden allerede når du siger nej at den skal stoppe.

• #21   14. sep 2016 Sig bare NEJ i et tonefald han reagere på, så stopper han smiley

Og nej jeg tror ikke at hunde har menneskelige "følelser" men nogle respektere ikke deres ejere og det kalder jeg dominans. smiley Uanset hvad det hedder på korrekt dansk.:-)

Enig i din sidste kommentar Stine. Jeg tænker heller ikke på den slags og har aldrig haft problemer med hunde el.dyr wha so ever da jeg bedre forstår dem en jeg fatter mennesker. smiley Måske er det grunden til at jeg ikke kan forklare hvad jeg mener i dette emne.

• #23   14. sep 2016 Anita nej jeg har ikke haft ulve eller ulvehybrider (sidstnævnet kan man vel ikke rigtigt bruge til ret meget i den her sammenhæng, da det jo er et lidt spøjst blandingsprodukt og der er ingen garanti for at den nye kombenation af gener ikke giver noget der slet ikke ligner forældrene) og jeg har heller ikke studeret ulve i det fri. Men jeg kender folk der har og jeg holder øjne og ører åbne overfor hvad der sker fx. rent forskningsmæssigt.

• #24   14. sep 2016 Anita, han er i alle henseender ufattelig stærk i kommandoen "slut". Men når han først fikserer på mig, så trænger den IKKE ind. Heller ikke i et meget bestemt tonefald. Hvis det gjorde, så var der jo no problemos med at få ham til forstå, at det er SÅ uønsket.
    Som skrevet i indlægget, så kan han godt stoppes HVIS jeg er god nok til at registrere alle de små første tegn. Når vi helt hen til at han gør sig høj og stiv, så er det for sent for mig at slutte ham. Så er han allerede fikseret og døv....

Stine - du har nok ret. Han er jo helt døv når det er. Næste gang siger jeg "slut", rejser jeg mig op og går min vej smiley

• #25   14. sep 2016 Jeg ville nok sende ham ud af rummet, så han lige kan komme ned på jorden og forstå, at det altså ikke er acceptabel adfærd. Personligt ville jeg bare hive fat i halsbåndet og så lede ham ud. Han lukker jo af for verbale kommenadoer og fysiske korrektioner, så tænker at han lukkes ud vil være en "pause" fra hans fiksering, så han lige kan komme ned igen.

• #26   14. sep 2016 "en nogle respektere ikke deres ejere og det kalder jeg dominans." Hvad med bare at kalde det 'manglende respekt' - så bliver det vel ikke misforstået smiley
    ... og nej, jeg tænker ikke på Cesar Milan måden. Den klaphat vil jeg ikke forsøge at prakke dig på smiley

• #27   14. sep 2016 Lisa - det lyder som en plan. håber det lykkedes for dig.

• #28   14. sep 2016 Han har ikke halsbånd på andet end på tur smiley
    Jeg tror jeg forsøger at gå min vej når det er.

Da vi havde min mors corgie på besøg var han mere lydhør og slet ikke så døv. Der blev han sendt indenfor to gange indtil han slappede af. Der kunne han se os igennem døren. Men han fikserer på en helt anden måde når det er mig smiley

• #31   14. sep 2016 Mette. Jeg har haft flere blodpropper i hjernen, så min omgang med sproget er nede i børnehøjde, derfor kan jeg ikke "bare" skrive sådan. Oki ? smiley

• #33   14. sep 2016 Jeg tror ikke at han som sådan mangler respekt overfor mig. Det er mig der bruger ham mest. Forstået på den måde, at jeg går nok 8/10 med ham. Jeg træner ham. Udelukkende mig. det er for det meste mig der leger med ham osv osv smiley for det meste også mig der fodrer.
    Og i alle andre henseender er han super lydhør og en dejlig og dygtig hundsemand.

Det er kun når jeg ikke er hurtig/dygtig nok til at fange de små signaler inden en humpning. Og det er jo heller ikke noget der sker på daglig basis smiley

• #35   14. sep 2016 Derudover er Uffe en unghund med hormonerne rasende rundt i kroppen. Jeg ville slet ikke lægge ret meget i det humperi. Jeg ville som sagt bare skubbe ham væk på en måde så han kan fornemme at du ikke synes det er OK smiley

• #37   14. sep 2016 Min gode hanhund på nu 6 år, humper (helt ufrivilligt) flere gange om ugen. Det foregår når han siger godmorgen. Han står på gulvet, lægger forbenene op på sengen og så tager kroppen over.

Jeg skubber ham ned, og så er det overstået. Det er en kropslig reaktion, hormonelt, det har intet at gøre med dominans overhovedet.

Det er så let at komme ud over ved bare at fjerne hunden - og jeg ville aldrig nogensinde gøre det til en konflikt imellem hunden og mig og da slet ikke FOR hunden.
    Det er ikke noget, han vælger til, det er noget, der sker.

Humperi i teenageperioden er noget, man må forvente og her må man så reagere afslappet og have overskud.
    Det betyder ikke at hunden humper alt og alle i fremtiden, det betyder bare, at den har hormoner på fuld knald... Det går over.

• #39   14. sep 2016 Det er jeg enig i...jeg mener bare ikke altid at det er grunden smiley Min sidste og "eneste hanhund der har humpet" brugte sin bamse når tæverne var i løb, men han prøvede aldrig på mig eller andre.

• #40   14. sep 2016 Næ, der er to grunde til humpen.

Stress og kropslig reaktioner på hormoner i kroppen....

Dominans har intet med humperi at gøre.

• #41   14. sep 2016 Jeg synes også jeg tager det roligt i optrækket. Og igen, inden han rent faktisk når ud i at ville have ben om min arm og humpe, så kan han sagtens snappes ud af det ved et roligt "nej" eller "slut" smiley

• #42   14. sep 2016 Jeg har en tæve der humper. sjældent, men det sker.
    Det er aldrig på os (jo det er sket få gange i hendes liv, men så er det simpelthen fordi vi har været tættest på, eller fordi vi har været udløseren)
    hun gør det altid i leg, KUN i leg.
    der er slet ingen tvivl om at det er fordi det hele kører op i en spids for hende, så skal hun lige have afløb for stressen.
    vi kan så bare sige nej, bum så er det slut. så stopper vi selvfølgelig alt leg efter det, så hun kan få lov at slappe af igen.
    Men det er altså ikke fordi hun inde midt i legen tænker "hov, det er som om jeg er ved at miste min høje plads i hiarkiet, det må jeg hellere skynde mig at få lavet om på"...

• #43   14. sep 2016 De gør det jo også af flere årsager. Mine 2 hybrid søstre brugte hinanden så når den ene var højløbsk teede den anden sig som om hun var en han og omvendt. Desv. døde Prixie sidste år, så Beauty har ikke haft nogen at "afreagere på" de sidste 2 gange hun har være i løb.

• #45   14. sep 2016 Tæver gør det OGSÅ af stress og af hormonpåvirkning...

• #46   14. sep 2016 Nemlig! Min gamle Foxterriertæve humpede puder, når hun var i løbetid. Jeg fjernede hende bare fra puden, gav hende noget andet at rette sit fokus mod og så var den ikke længere.
    Nå, ja og pt er der ved at gå hormonbombe i den for lille Clinton på 5 mdr. Han kommer nogen gange til at 'jumpe' Perle, når de leger brydeleg og det bliver vildt: Reaktionen fra Perle er at hun rejser sig og går.

• #47   14. sep 2016 Dana kan finde på at lave det samme som Uffe, først slikke og så humpe smiley
    MEN det er kun noget hun gør efter at hun har leget vildt med Anton, og vi sidder fredeligt i vores sofa og ser tv.
    Og allerede første gang fik hun et : NEJ ! STOP DET DER NU ! og så blev hun skubbet væk. smiley
    Derfor er det ikke så tit hun gør det, hun ved godt at der bliver sagt meget bestemt : NEJ !! allerede når hun slikker. Så sukker hun bare og lægger sig ned, og insistere på at jeg sagtens kan bruge den ene hånd til at klø hende på maven, mens jeg ser tv smiley

Så ham Uffe der, jeg ville sige meget bestemt : NEJ og skubbe ham væk med den anden hånd.

• #49   14. sep 2016 Det er også mest i opkørte situationer hvor vi leger og tumler. Så kan han ikke altid styre det.
    Tak for tips. Og så må jeg være bedre til at se det inden det sker smiley

• #52   14. sep 2016 Ja da ?? hvorfor skal vi have alt det sjove? hunde vil være med på moden ??

• #53   14. sep 2016 Sker der meget for ham i løbet af dagen?

Jeg tænker hvis der ikke skal mere til før det "går galt" kan det jo være han stresser lidt allerede inden smiley

• #54   14. sep 2016 Næ.. ikke rigtigt. Min kæreste går hjemme, men de laver ikke rigtigt noget sammen andet end at gå ture en eller to gange og nusse smiley

• #55   14. sep 2016 Ja okay.. Jeg ved ikke om understimulans kan give stress, men hvis det kan, kan det være du skal lokke kæresten til at lave noget hjerne aktivering med ham smiley

• #56   15. sep 2016 Sorry all. Men prøv lige at læs hvorfor jeg brugte ordet "dominans" i stedet for "respekt" som 1 var så "sød" at finde for mig, da det var det ord jeg rent faktisk ville frem tii, i stedet for at gøre mig "dum" og til grin. IGEN i mangel af bedre /andre ord som jeg ikke lige kan komme på, og bilde jer ind "mere el.mindre" at jeg stadig tænker som folk gjorde i 70erne. Det gør ondt når man pludseligt konstant misforståes pga. en akut opstået hjerneskade som man ikke bare kan genoptræne i løbe af 0 , 5 .men måske skal man være i situationen for at forstå, afhængig af ens empati. smiley

• #57   15. sep 2016 Den viden, der deles med lettere arrogance, er næppe den sidste nye. Blot den seneste. Der er stor sandsynlighed for, at vi om nogle år kan sidde og grine af mange af disse skråsikre udsagn.
    Jeg elsker komik og glæder mig allerede smiley

PS! Anita vær ikke ked af det. Du har reddet dagen for mange besserwissere smiley

• #59   15. sep 2016 Helt enig Søren. Jeg kan også selv grine af det for det meste, men ind imellem så "flækker facaden" smiley

Jeg har ikke brug for at læse eller lære mere om hunde da de 2 jeg har er de sidste i mit liv. forstå det som du/I vil. smiley

• #62   15. sep 2016 Hvor er det klamt, at sidde og gøre nar af andres meninger og skrevne ord smiley

Diskutere jeres forskellige holdninger på et voksent nieveu for hulan smiley
    Så er det vist på tide at fjerne fluebenet fra denne tråd, # 61 gjorde det overflødigt at følge den mere smiley

• #64   16. sep 2016 "Tante" Ingen grund til at tage #61 med andet end et grin. Gennem alle de år jeg har været her på HG ved jeg jo at Maj-Britt bare VIL/Skal være kontrer, uanset hvad. Det er så slemt at hun modsiger sig selv hvis tråden bliver for lang og meningerne ml hende og "ofret/ofrene begynder at "mødes" bare for at kører diskussionen videre. Så jeg ved altid før jeg skriver, at M-B vil kommentere og prøve at gøre mig "eller/og" andre til grin. Jeg kan selv kun grine af det og synes faktisk pga.min "forhåndsviden" at det er ret morsomt. smiley smiley

PS. Jeg har i det hele taget aldrig tænkt over min omgang og "sproget" ang. dyrene/hundene da jeg nærmest er opdraget af dyr og derfor altid har og altid reagere instinktivt i mine forhold til det/de givne dyr. Mange forstår ikke den sætning fordi I er opdraget af forældre/mennesker, mine forældre kom i 2 række hvad min opvækst angår. Maybe det kan få nogle til at forstå, om ikke andet så bare en lille smule.
    Og så er vi vist færdige med at gennemgå min elendige sprogbrug/formulerings evne. smiley

• #66   16. sep 2016 Vark. Det er din udlægning og opfattelse af min "endnu engang" elendigt formulerede kommentar. Tro hvad du vil. Det hverken kan eller vil jeg prøve at lave om på, for det kan jeg ikke. Desu. kan man jo også være bedøvende ligeglade med hvordan andre opfatter een når vi/alle kun "mødes" på en skærm.

• #68   16. sep 2016 Vark. det er da heller ikke KUN ud fra mine egne oplevelser. Jeg har læst ufattelig mange bøger i årenes løb, og lært en masse af de mennesker jeg har arbejdet med også igennem alle årene. men min "basis viden" tillægger jeg instinktet, måske tar jeg fejl, men det syntes for mig at være det jeg har lært mest ved. smiley

PS. Mange tak for din opmuntrende kommentar ang. mit sprog, det hjælper med at give mig mod på at kæmpe videre når jeg får en af de jævnlige "tilbagefald=ny/e blodprop/per i knolden".

Kommentér på:
Hunden humper :(

Annonce