{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.147 visninger | Oprettet:

Rikke L
Rikke L
Tilmeldt:
17. jul 2015
Følger: 4 Emner: 4 Svar: 42

Stamtavle {{forumTopicSubject}}

Hej HG!

Ift. til stamtavle:
Hvilke fordele er der ved en stamtavle?Jeg ved det giver garanti for hunden og sådan, men kan den bruges til noget? Har den andre fordele?

Er der nogle af jer, som har en raceren hund uden stamtavle? Og evt. "valgte det fra", fordi det ingen betydning havde for jer? Hvorfor?

Eller nogle der fortryder de ikke har stamtavle?

Er bare lidt nysgerrig, da emnet hund er meget oppe herhjemme. Og synes det er svært at forklare hvorfor en stamtavle er en god ting at have. smiley




Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stamtavle
  • Rikke L
    Rikke L Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 4 Emner: 4 Svar: 42
    #3   3. okt 2016 Selvfølgelig smiley
    Men tænker nu mere, at nogle gange er en hvalp med stamtavle solgt til 12-15000 og en uden til 8-9000. Ikke at prisen skal spille den store rolle, det gælder jo om at finde den rigtige opdrætter.


  • #4   3. okt 2016 Stambogen er et garantistempel.
    En DKK-stambog giver adgang til hundeweb, hvor du kan læse sådan cirka alt om racers resultater og sundhed.
    Stambogen giver adgang til udstilling, begivenheder, prøver og opdræt.

    På min race er stambogen uundværlig. Vi kan ikke bruge hundene til noget seriøst uden tavlen. Der kræves DKK/FCI tavle for at deltage i løb, mentalbeskrivelse, shows og avl.


  • Rikke L
    Rikke L Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 4 Emner: 4 Svar: 42
    #5   3. okt 2016 Udover udstillinger, hvad så med konkurrencer? Har det en betydning? smiley
    Spørger måske lidt dumt, men bliver i hvert fald klogere, tak smiley


  • #7   3. okt 2016 Jeg valgte racehund fordi jeg gerne ville have en hund med nogle bestemte egenskaber. Stamtavle fordi jeg så i højere grad kunne tjekke for racerelaterede sygdomme, noget som jeg ikke ville kunne gøre i nær samme grad hvis hunden var uden stamtavle - hvis overhovedet.

    Jeg brugte i høj grad lige så meget stamtavlen til at vælge til som til at vælge fra. Stamtavle er jo ikke lig med sund, men den kan give et ret godt fingerpeg om hvalpen man har kig på har risiko for at have nogle skavanker eller alvorlige sygdomme, hvorefter man så kan vælge at sige "nej tak".

    Så for mig var den vigtigste årsag til stamtavlen ikke at jeg ville have en "fin" hund eller fordi hunden skulle udstilles. Jeg har faktisk intet brugt stamtavlen til efter hvalpen først var blevet valgt. Det var stort set kun for at øge chancen for at få så sund en hund som muligt.


  • #8   3. okt 2016 Du kan ikke bruge købsprisen som rettesnor for noget som helst.
    Der findes billige gode hvalpe og dyre skodhvalpe.
    Kig på opdrætter. Er vedkommende uddannet og kyndig i racen, adfærd og opdræt?
    Præges hvalpene godt nok?
    Bliver de voksne hunde stimuleret godt nok? Er temperamentet godt nok?
    Hvordan fordeler opdrætter hvalpene mellem køberne?
    Alle disse ting siger noget om hvordan jeres fremtid med hunden vil blive.
    Opdrætter skal være en person man stoler på. En person man tør spørge om hjælp og har lyst til at mødes med en gang i mellem.


  • #9   3. okt 2016 I min optik så køber man enten hund med stambog eller blanding. Ren uden stambog er alt for ricikabelt. Fordi man ikke ved hvorfor der ikke er stambog på afkommet, fordi man ikke kan undersøge om forældredyrene er beslægtet, og fordi man ikke var muligheden for at fælge evt sundhed og sygdom og ud fra dette vælge tidlig fra i avlen og sådan set også som hvalprkøber.
    Vil man have en billig hund og ikke gider hundesport eller avl. Så køber man en blanding evt. Fra et dansk internat smiley

    Stambogen er et værktøj der skal bruges af opdrætter og køber.
    Opdrætteren bruger det til at matche han og tæve, sikre genetisk variation i racen, kontrollerer sygdom, sind, eksteriør og brugsegenskaber. Stambogen er de fremtidige generationers livline hvis noget dukker op i racen, kan det måske spores tilbage og indgåes ved at vælge disse linier fra i fremtidig avl.
    For hvalpekøberen er stambogen et værktøj til at vælge en hund efter forældre der kan og har det køberen ønsker. Ønsker man et bestemt udseende, bestemte jagtegenskaber, et bestemt temperament osv. Så kan man vælge linier med disse ønsker. Man kan også tjekke at opdrætteren laver avl som svarer overens med ens egne etiske overbevisning. Feks i forhold til indavl eller antal hvalpe efter en tæve. Og man kan undersøge sundheden i linierne.

    Og ja så er der selvfølgelig hele spørgsmålet om at med en stambog bliver købet et forbrugerkøb - og så står køber godt i forhold til købelov, skulle Fido blive syg og dårlig grundet dårlig avl.


  • Rikke L
    Rikke L Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 4 Emner: 4 Svar: 42
    #10   3. okt 2016 Maj-Britt: jeg mener ikke, at det bliver valgt fra af opdrætteren. Men der er jo nogle, som en gang i mellem får et kuld hvalpe, som ikke er "rigtige" opdrættere (eller har en kennel). Og hvis man har kemi med sådan en "opdrætter", og kan mærke at hundene er sunde og raske, så betyder en stamtavle vel ikke så meget igen? (Jeg snakker ikke om de der hundehandlere fra udlandet).
    Alle vægter nok ikke en stamtavle så højt, det er derfor jeg spørger. smiley


  • Rikke L
    Rikke L Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 4 Emner: 4 Svar: 42
    #11   3. okt 2016 M. l: Tusind tak. Det hjælper at høre andres valg omkring det. Der er selvfølgelig nogle fordele, det er klart. smiley

  • #12   3. okt 2016 Man kan ikke mærke på hunde om de er sunde og raske, det skal de undersøges grundigt for, ligeledes kan der ligge arvelige sygdomme i linjerne, det ved man ikke uden tavlen

  • #13   3. okt 2016 Jeg ville ikke turde købe en "ren" race uden tavle, der er en eller anden grund til at hvalpene ikke har kunnet få tavle (og jeg kan ikke finde en positiv grund)

  • Rikke L
    Rikke L Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 4 Emner: 4 Svar: 42
    #14   3. okt 2016 Malene: selvfølgelig smiley det er også vigtig at besøge en masse forskellige opdrættere og finde den man stoler bedst på osv.
    Der er bare så mange ting, der skal styr på inden man køber hund og store spørgsmål. smiley


  • #17   3. okt 2016 ej vend den om...man behøver ikke have kennel for at få stamtavle på sin racerene hunds hvalpe...

    Hvorfor skulle man snyde sig selv for flere tusind kr...for min race er det alligevel op til 8000kr pr hvalp...gang det lige med fem+

    for ikke at registrere dem for nogle få hundrede kr.....det lugter når folk undlader...!


  • Rikke L
    Rikke L Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 4 Emner: 4 Svar: 42
    #18   3. okt 2016 Ditte: Det ved jeg. smiley jeg er skam bare ikke så god til at forklare mig uden det bliver rodet for andre at læse. I misforstår mig nok lidt, men det er så også min egen skyld smiley ift. til sundhed tænker jeg mere også på, hvordan stedet er, hvor de vokser op. Om forældrene til hunde (og hvalpene) er glade. Ens mavefornemmelse siger jo også en del.
    Vi har heller ikke været ved at kigge en masse endnu, det var bare et scenarie, hvis man kan kalde det det. Der er jo nogle der sælger uden stamtavle. Prøver mest bare at blive klogere og høre meninger fra de erfarne herinde.


  • #19   3. okt 2016 Det var så lidt. smiley

    Angående sundhed, du kan jo normaltvist ikke se på en 2-4 år gammel hund om den har HD med mindre det er meget slemt. Eller om den har epilepsi eller andre sygdomme der som regel først viser sig når hunden når en bestemt alder.

    Berner sennen har f.eks. problemer med kræft. Her kan du jo sagtens se "sunde og raske" 3-4 år gamle forældredyr når du er ude og besøge hvalpe, men hvor de allerede er væk en 2-3 år efter pga. kræft.


  • #21   3. okt 2016 nu har jeg selv hunde uden tavle, og vil lige gøre klart jeg ikke er i mod tavle overhovedet!
    men i min verden betyder tavlen ikke alt, desuden vil mange også påstå den eneste tavle der dur er en tavle fra DKK, og du skal tænke på der findes mange andre forbund end bare DKK.
    Tavlen kan bruges til at se sygdoms historie længere tilbage i familien, samt kan bruges hvis hunden skal udstilles, det er kun i DKK man kan se sygdoms historien langt tilbage i andre forbund er det bare for at vise det her er mor, far farmor, mormor osv osv.
    En hund uden tavle kan være ligeså god som en med.
    Fordi en hund ikke har tavle betyder det ikke at der er noget galt, det er jo ikke alle hunde der har tavle fra starten af og hvis din hjemme hund man får et kuld på ikke har tavle, så kan hvalpene heller ikke få det, så en tavleløs hund er ikke nødvændigvis tavleløs fordi der er noget galt.
    at tro at man hellere vil have 5000 mere for en hvalp er en grund til at avle med tavle, eller en grund til der er noget galt med tavleløse giver ingen mening. Håber da hvis man avler man gør det for at glæde de små liv der kommer til verdenen og ikke for at tjene store penge på dem.
    I min verden skal man købe hund hos en man er tryg ved, en man føler kan svare på spørgsmål og har styr på hvad han/hun holder, og så selvfølgelig en der er villig til at vise sundheds tjek og diverse tjek på forældre til kuldet, hvis en avler ikke vi bevise han/hendes hund er rask ville jeg aldrig i mit liv købe en hund derfra.
    jeg vil ikke tale imod at vælge tavle, men vil heller ikke tale imod at vælge en tavleløs, det handler i bund og grund om hvad hunden skal bruges til og hvad man går op i mht. hunden.


  • Rikke L
    Rikke L Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 4 Emner: 4 Svar: 42
    #23   3. okt 2016 Ginne: Tak. smiley det med indavl og sygdom er i den grad også i tankerne.
    Den race vi er faldet for er bichon havanais, hvor en stamtavle er et must, synes jeg.


  • #24   3. okt 2016 Tavleløse hunde burde max koste en 3-4000 Kr., da der meget sjældent er lagt kræfter i sundhedstjek, røntgen, øjenundersøgelser, DNA-tests osv. Der er som regel tale om en ups-parring eller en parring med en tilfældig ikke-avlsgodkendt hanhund. Med andre ord aner du intet om sundheden på dyrene i linjen.
    Så ser du en tavleløs hund til mere end det beløb, så sæt lige spørgsmål til formålet med kuldet. Man avler næppe for at forbedre eller vedligeholde sin race..


  • Rikke L
    Rikke L Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 4 Emner: 4 Svar: 42
    #25   3. okt 2016 Det her er altså ikke et spørgsmål om pris, jeg har måske formuleret mig forkert. Jeg gav bare et eksempel ift pris. Er sådan set ligeglad med om prisen er 15000 eller 8000 i sidste ende kommer det slet ikke an på det. Der er nogle, som ikke har stamtavle, så derfor vil jeg bare vide, hvor vigtig den var.
    Jeg er trods alt kun et "barn". Jeg har en stor interesse for hunde, og vil bare blive klogere. Der er delte mening om alt, og jeg synes også at en stamtavle har sine fordele. Jeg ved slet ikke så meget som jer, så jeg lyder nok ikke særlig fornuftig. smiley


  • #26   3. okt 2016 Malene det er da lidt at sætte tingene i bås? smiley
    jeg har et kuld på min coco (DSG) dejlige små hvalpe det var bestemt ikke ups og hun er så også ved at blive indmønstret nu (da jeg ikke vidste det var muligt før hun var gravid) der er både blevet tjekket for diverse fejl og mangler, også selvom racestandarten og sygdoms historie i racen ikke ligger til dette.
    jeg ville da personligt blive utroligt ked af at blive anklaet for at have lavet hvalpene for at tjene penge, jeg har gjort det fordi jeg nyder dyr og følte Coco kunne bidrage med SÅ meget og hendes små hvalpe kunne give så stor glæde til en familie, så har bestemt ikke sparet på noget med sundhed, eller hvad hvalpene får med når de skal hjemmefra.
    er endda så heldig at jeg er blevet kontaktet af en opdrætter i DKK som gerne vil komme og se på hvalpene, da hun selv leder efter nogle hun kan få indmønstret da der trods alt mangler i gen-puljen.
    Så det er altså ikke alle der har tavleløse hvalpe der er slemme mennesker, selvfølgelig skal man være obs. men det skal man dælme også når man køber fra en opdrætter der har 4 tæver der hver får 2 kuld om året! der findes trods alt hvalpefabrikker og dårlige mennesker i alle hjørner af avl, med eller uden tavle.


  • #27   3. okt 2016 Nanamusen
    Du skriver at dine hvalpe kan bidrage så meget?

    Bidrage til hvad?

    De kan jo aldrig bidrage til Racen når ikke de har stamtavle

    Og du kan ikke engang vide om du har lavet indavl


  • #28   3. okt 2016 Jeg skrev jeg følte Coco kunne bidrage med så meget til racen smiley og det kan hun uden tvivl, hun er en fantastisk DSG med et helt ubeskriveligt skønt sind og så er hun en sund og rask tæve
    men hvalpene de kan da bidrage til at være en dejlig sund familie hund? og der er en chance for de også kan blive indmønstret så på den måde ville de kunne bidrage til avl hvis det var et ønske.
    De kan bruges til rotte, mulvarpe og kanin jagt hvis det er noget man interessere sig for, eller de kan bruges som en følgesven i mange år, det er trods alt en aktiv race smiley
    havde fået tavle på Coco for længe siden hvis jeg havde vidst det var en mulighed, men det vidste jeg desværre for sent, men de kan da bidrage til det samme som hvis de alle have tavle fra starten af.
    men forstår ikke hvorfor en hund der er sund, rask og 100% racetypisk ikke kan bidrage til racen bare fordi den ikke har tavle? den kan da være ligeså ægte og ligeså rask som en med tavle, forskellen er bare (hvis hunden er medlem af DKK) at der findes hundeweb og man kan se et stamtræ.
    men hvad så hvis man køber en hund fra et af de andre forbund? der får du jo næsten det samme som hvis hunden er uden tavle, man kan jo i princippet godt lave et stamtræ til ens hund uden tavle, hvis man kender forældre, bedsteforældre osv. smiley
    mht. indavl så er faren fra tyskland så chancen er meget lille, for Coco er fra et opdræt i DK smiley


  • #29   3. okt 2016 Selvfølgelig skal mavefornemmelsen være med, men man kan jo lige så godt vælge et sted der har det hele, sunde hunde, tavle så der kan baggrundstjekkes (samt udstilles og avles, hvis det fanger én) og som giver en god mavefornemmelse

  • Rikke L
    Rikke L Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 4 Emner: 4 Svar: 42
    #30   3. okt 2016 Pia: Du kommer lidt mere ind på, hvad jeg mener ift til kenneler og dem der har hvalpe 1-2 gange, det var det jeg mente. smiley

  • Rikke L
    Rikke L Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 4 Emner: 4 Svar: 42
    #31   3. okt 2016 Nanamusen: Tak. smiley Har nemlig også selv det syn.

  • Rikke L
    Rikke L Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 4 Emner: 4 Svar: 42
    #32   3. okt 2016 Nogle der har bekendtskab med DRU? Mener jeg det hedder. smiley
    Er der en stor forskel mellem DKK og dem?


  • #33   3. okt 2016 Altså jeg har været så heldig en rigtig sød pige har ville forklare mig forskellen mellem alle de forskellige forbund og klubber (så er selv meget grøn på området!) MEN så vidt jeg forstår så er DKK det man skal gå efter og DRU er så det næst bedste, men de er overhovedet ikke i samme gruppe som DKK smiley

  • Rikke L
    Rikke L Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 4 Emner: 4 Svar: 42
    #34   3. okt 2016 Nanamusen: Okay. Det har jeg også haft indtrykket af. smiley

  • #36   3. okt 2016 Nanamusen

    Når ikke der er tavle på, sådan de ikke bidrage til Racen.
    De er jo ikke registreret, altså kan de ikke bidrage.

    Hvorfor vil du ikke svare på, hvordan du kan vide at du ikke har lavet indavl?
    Når ikke der er stamtavle på, sådan du jo ikke vise hvad du har parret.
    Det kunne for eksempel være helsøskende.


  • #37   3. okt 2016 Rikke L
    En DKK tavle er samtidig en FCI tavle, da DKK er medlem af FCI
    FCI er anerkendt i hele verden.
    Du kan gå på udstillinger, deltage i internationale konkurrencer i hele verden.

    Det kan du ikke med en DRU tavle, der lukker du af for dig selv.

    Ikke fordi jeg har noget mod dru, men man skal gøre op med sig selv hvad man eventuel vil med hunden inden man køber


  • #38   3. okt 2016 hvis en hvalp/ hund kan indmønstres så kan de jo godt bidrage til racen? smiley
    og man kan igen altid få en dejlig familie hund hvor folk ikke ønsker at avle, hundetræne eller udstille, men som bare ønsker sig en sund og rask hund som de kan give kærlighed? smiley
    Jeg har da svaret på hvorfor jeg mener det ikke er indavl? smiley
    hannen er tysk/ har tysk i sig, Coco er dansk, og det er ikke samme opdrætter? hvordan skulle de være søskende? smiley


  • #40   3. okt 2016 At hannen er tysk, tæven dansk og de ikke har samme opdrætter er ikke ensbetydende med at de ikke er i tæt familie.
    Jeg fik for mange år siden en hund fra USA,
    Pudsig nok, så havde han dansk opdrættede halvsøskende i Danmark.

    Min sidste Malle havde en kuldbroren i Danmark, selv om de kom fra Belgien.

    Og nej, du kan ikke vide om dine hvalpe kan bidrage til Racen.
    Du ved jo ikke, om de overhovedet bliver indmønstret, måske er de ikke racetypisk nok.


  • #41   3. okt 2016 Jeg har 2 hunde uden tavle. Fortryder jeg lige netop de 2? nej det gør jeg ikke, jeg elsker dem, og jeg var HELDIG. Vil jeg købe uden tavle igen? måske hvis det er en omplaceringshund, ellers nej, jeg køber ikke en lille hvalp uden tavle igen.
    For mig handler det om en enkelt ting, at jeg vil kunne tjekke at sundheden bagud i linjen er i orden, jeg er nemlig så "heldig" at have en hund med PL på begge bagben pga benstillingen (han har kalve/ko haser)
    For mig handler det altså ikke om hverken udstilling eller avl, men simpelthen at jeg vil have den mulighed, ingen kan love en 110% rask hund, men de kan gøre et godt forarbejde og derved er der altså større sandsynlighed for at man ikke får en hund med en masse arvelige sygdomme.
    Derudover vil jeg gerne være sikker på at jeg får det jeg betaler for, altså den race jeg ønsker mig.

    Nu har vi snakket om at få en SBT herhjemme engang langt ude i fremtiden, og der er det endnu mere vigtigt med stamtavle pga raceloven.


  • Rikke L
    Rikke L Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 4 Emner: 4 Svar: 42
    #42   4. okt 2016 Pia: bichon Havanais smiley

  • #46   4. okt 2016 Jeg køber kun hunde med tavle.
    Har en race, der har en god bunke arvelige sygdomme med sig og disse springer gerne både et og to led over. Det vil sige, at for at jeg kan optimere mulighederne for, at jeg ikke køber en syg hund, så kræver det at jeg ved, hvor meget sygdom, der er i anerne.

    Derudover har jeg brug for at vide noget om deres øvrige egenskaber fordi hundene skal bruges i brugshundesport - også her er det nødvendigt at vide hvilke egenskaber anerne har givet videre til deres afkom.

    Og - selvom det er muligt at stille til prøver i mit program uden stamtavle, så er er nogle konkurrencer, man ikke kan deltage i uden og det virker tosset at udelukke sig selv på forhånd.

    Hvis man er ligeglad med de specifikke egenskaber hos sin kommende hund og heller ikke vil lægge arbejdet i at sikre sig så vidt muligt at hunden ikke har arvelige sygdomme i bagagen, så er stamtavlen ligegyldig.

    Og nej, stamtavlen er IKKE en garanti for at hunden er rask... Den er udelukkende et arbejdsredskab.



  • #48   4. okt 2016 Tavlen er lidt ligesom en lommeregner.. Den giver dig en masse muligheder for at regne rigtigt og er et super godt hjælpemiddel - men der sker altså ikke noget hvis du bare lader den ligge og ikke bruger den smiley

    Jeg kommer aldrig til at få/købe en hund uden tavle, med mindre det er en internat hund. smiley


  • #49   4. okt 2016 Med en tavleløs hund, så kan man ikke tjekke familie og forfædre det er rigtigt og det er da også møg træls, men hunden kan stadigvæk testes for AD, HD, OCD, ryg status, øjn undersøgelse, man kan sagtens få lavet en DNA test og få hunden røntgenfotograferet. At man har en hund hvis forældre aldrig har lidt af noget overstående betyder jo ikke at den hund man selv får, ikke kommer til at få det problem, det er bare en forsikring om begge forældre i hvert fald ikke har fejlet det da de blev brugt i avlen, som du selv siger det kan jo komme senere i livet.
    men at sige jeg købte en hund der var en familie hund der pludseligt er lig med avls hund, du kan ikke vide hvor meget jeg har lagt i det kuld hun har fået eller hvor mange teste hun er kommet igennem for forskellige fejl og mangler før jeg fik hende parret, hun har som 3 årig fået et kuld hvalpe, da jeg synes hun er en fantastisk hund og har rigigt meget at bidrage med i den forstand hendes hvalpe med stor sandsynlighed bliver ligeså dejlige af sind og sundhed som hende., heldigt for mig fandt jeg ud af at hun kan indmønstres så hvis ønsket skulle være der kan hun få et kuld til der kan bidrage til racen tavlemæssigt, da hendes næste kuld så ville kunne være født med tavle, der er ingen sikkerhed for et kuld til næste år er et ønske dog.
    Jeg ved ikke om hvalpene kan ind mønstres med 100% sikkerhed men jeg ved at min tæve kan, da jeg har taget kontakt til DSGK da jeg fandt ud af det var muligt i første omgang. Så det ville overraske mig hvis hvalpene ikke er racetypiske nok, men det er jo ikke til at sige før de bliver voksne ?
    Jeg siger ikke jeg ikke kan se hvordan de skulle være i familie, jeg tror det bare ikke da hannen er 8 år gammel, Coco er 3 og de kommer fra helt forskellige steder, Smutti er født 5 år før Coco er født, hans mor har været omkring de 2-4 år da hun fødte Smutti, dvs. hvis Smuttis mor og Cocos mor skulle være søskende så ville Cocos mor have været 7 eller 9 år da hun fødte Coco, hvilket ikke er tilfældet, hendes mor var omkring de 2/3 år. dvs. coco’s mor i dag er omkring de 5-6 år det betyder også Smutti er ældre end Coco’s mor med mindst 2 år, og det er hans første kuld så han kan umuligt være far til Cocos mor og smuttis mor er omkring de 10-12 år nu, så cocos mor og smuttis mor kan heller ikke være kommet i samme kuld
    Så de kan umuligt være søskende og det ville være temmelig forbløffende hvis de var fætter/kusine eller halv fætter/halv kusine, dette er dog en mulighed.
    og så kan det trods alt testes med en DNA-prøve som jeg da uden tvivl vil få lavet hvis en køber er i tvivl om hvorvidt det er indavl, det er ikke ligefrem fordi det ville være et problem, personligt tror jeg bare ikke de er
    desuden er linjeavl som det er kaldt lovligt i DKK og andre forbund og der laver de en procents regning der ville ligge på 6,25% indavl hvis de tilfældigvis skulle være fætter kusine, så der kan man åbent avle på hunde der er beslægtet uden det er ulovligt. ikke at jeg siger man skal gøre det overhovedet!


  • #50   4. okt 2016 Det er ikke kun forældredyrene, det handler om, når man skal forsøge at nedbringe risikoen for, at man køber en syg hund....



  • #51   4. okt 2016 CH det var ikke for at sige det kun er forældre, med stamtavle kigger man jo et godt stykke tilbage smiley men hvad nu hvis din tavle stopper ved oldeforældre? hvordan kan du så vide tip oldemor og tip oldefar ikke fejlede noget?
    når Coco bliver indmønstret så vil hvalpene hun får også kun få en tavle der rækker en generation tilbage, altså tilbage til at coco er rask og deres far er rask, og det kan jo i princippet også dokumenteres nu?
    og noget der undre mig er at folk der normalt vil købe med tavle ikke ville have noget i mod at købe tavleløs hund fra et internat, men der ved man jo slet ikke hvad hunden kommer fra?
    så er det da bedre at købe en tavleløs hund hos en person der rent faktisk har taget opdrættet seriøst og har tjekket sin hunde i hoved og bag og kan dokumentere hundene er raske ?


  • #52   4. okt 2016 I min race er der dokumentation for ophav tilbage til den første registrerede schæfer i 1899, så vidt jeg husker.
    Så det er ikke relevant at bekymre sig om, om stamtavlen stopper for vores vedkommende, der er rigeligt at tage fat på...

    Jeg ville ikke støtte tavleløs avl - kommer hunden fra et internat er den opgivet og man støtter ikke andre end internatet.
    Derfor tror jeg, der for mange er forskel...

    Jeg synes ikke det er seriøst opdræt at avle tavleløst. Ikke at en tavleløs hund er mindre værd for ejeren, mere eller mindre syg, mere eller mindre sød, men simpelthen fordi man ikke tager sin race alvorligt, IMO.


  • #53   4. okt 2016 Det er jo heldigt at schæfer har det sådan smiley
    Altså jeg tænker der er en grund til nogle blandings racer som mops/chi er så populære, de sælger jo hvalpene til 8-9000 kr. Men det gør jo ikke opdrætter useriøs hvad nu hvis personen har et ønske om at udvikle en race de måske menere er sødere og sundere? (ikke at det nødvændigvis er tilfældet)
    vil ikke påstå alle der avler uden tavle er seriøse mennesker for selvfølgelig er det ikke alle der er det, men hvis du står som i mit eget tilfælde og inderligt ønsker et kuld hvalpe på din hund, men hunden ikke har tavle, sørger for at få den tjekket for alt den overhovedet ville kunne fejle og derefter finder en han får den tjekket i hoved og bag, og derefter får din tæve parret, så synes jeg virkelig ikke der er noget galt. At jeg så finder ud af Coco ville kunne få tavle efter hun var blevet parret er så en skam uden tvivl, for havde jeg vidst det før, havde hun fået tavlen først, men det var bare ikke tilfældet.
    hvis vi nu siger hun skal have hvalpe igen efter hun har fået sin tavle, så ville jeg gøre præcis som jeg har gjort nu, få hende tjekket for alt, racerelateret og ikke racerelateret, jeg vil bruge lang tid på at finde den perfekte han, få ham tjekket for alt racerelateret og ikke racerelateret, så vil jeg få hende parret, når hvalpene kommer vil jeg gøre som jeg gør nu og sørge for de vokser op bliver sunde og raske, få dem chippet vaccineret ormekur osv osv. give den store hvalpe pakke jeg laver, som jeg gør nu og få dem tjekket i hoved og bag før de skal hjemmefra. den eneste forskel der kommer til at være vil blive en tavle på hvalpene samt at jeg pludseligt har rettigheden til at sælge en hvalp til 9000 kr. hvilket i min verden er absourd.


  • #54   4. okt 2016 For mig handler det mindst af alt om penge.
    Det handler om at varetage racens behov som RACE.

    Omend jeg har virkelig meget at kritisere tavleavlen for, så er det nu engang den eneste måde, man kan kontrollere en races udvikling (eller afvikling) på.

    At skabe en ny race er et ekstremt stort arbejde - det kan på ingen måde sammenlignes med at man parrer to søde hunde og så vupti...
    Og der skal der altså tavle på fra 1. generation for at man kan skabe en race.

    Helt generelt synes jeg der avles alt for meget... både med og uden tavle. Tankeløst avl her og der og allevegne...
    Og den eneste måde man kan navigere i det der rod er, at der er noget dokumentation for, hvad hundene indeholder..



  • #55   4. okt 2016 men der er jo også stor forskel på om det er en ups kuld med naboens søde hund, eller om det er en der rent faktisk har en 100% racetypisk hund, men hunden har bare ingen tavle, og ikke alle racer som DSG har åbent for indmønstrning, hvad gør man så hvis man rent faktisk er et seriøst menneske med et seriøst ønske om at skabe nogle dejlige små væsner?
    Jeg mener bestemt heller ikke penge burde spille en rolle i avl, men det gør det jo når tavle hunde kan sælges for 9000 kr, men en 100% raceren hund uden tavle kun kan sælges for 4000 kr.
    hvorfor kan tavle hunde ikke koste det samme, hvis penge ikke spiller en rolle? for så ville der nok være langt flere mennesker der var villig til at købe en hund med tavle, købere går jo både op i pris og kvalitet, og fordi hunden har tavle betyder det jo netop ikke at hunden er sundere eller bedre end hvis hunden ikke har tavle.

    At der bliver avlet for meget er en helt anden diskution, men det kan vi blive enige om, der er alt for meget tankeløst avl både mht. hunde med tavle og hunde uden tavle.
    men igen så skal du også tænke på der er et ton af forskellige forbund der har tavle hunde, men kun DKK har hundeweb, i bund og grund er det kun hunde fra DKK der kan bruges til noget hvis man gerne vil se langt tilbage mht. avlen og forfædre.


  • #56   4. okt 2016 I forhold til en races bevarelse og udvikling er der for mig ingen forskel på, om parringen er tilfældig eller ikke tilfældig, når vi taler tavleløst.

    Og det skulle jo rent faktisk være nr. 1 grund til at avle...



  • #58   4. okt 2016 I forhold til det med pengene - igen, hvis jeg taler ud fra min race, så er der en væsentlig forskel i både indsats og pris for at avle et kuld hvalpe med tavle i forhold til ikke-tavle.

    En avlskåring kræver en helvedes masse arbejde - Færdselsprøve, udeholdenhedsprøve, mindst en IPO1 eller PH-kåring, DNA-test, HD-AD krav, udstillingskrav...
    De ting kommer man ikke til over en nat og det er heller ikke helt gratis...


  • #60   4. okt 2016 Kan selvfølgeligt se at der er mange useriøse personer der bare avler for at avle og ikke ser det som noget der kræver man kaster penge i det, for det er helt 100% dyrt at få sine hunde tjekket for diverse fejl og mangler og det er ikke bare lige noget man går ud og gør hvis man får et ups kuld, det er fuldstændig rigtigt!
    og det er bestemt heller ikke fordi jeg er i mod stamtavle! synes den er praktisk på flere måder og forstår godt den sikkerhed der medfølger når man ved hvad ens hund kommer fra! Der er trods alt en grund til jeg vælger at få min tæve indmønstret! synes jo netop det er langt bedre end en tavleløs!
    men som i mit eget tilfælde så findes der bare nogle personer med tavleløse kuld som faktisk sørger for at få tjekket hundende ordenligt før de begynder at få hvalpe på dem! ville uden tvivl ønske mit kuld havde tavle, og håber da inderligt når de en dag bliver store nok til at blive vurderet til indmønstring at de kan gå igennem, for det ville da være fantastisk, men selvfølgelig kun hvis det er noget familierne interessere sig for!

    synes om hundene har tavle eller ej, så skal man sætte sig ind i racen og sørger for at lave et godt stykke arbejde, hundene skal tjekkes og passes ordenligt på, og man skal have ordenlige omgivelser til hunde og hvalpe, man skal ikke få kuld på kuld og man skal ikke snyde eller være lummel. I min verden ville alt være fint hvis nu man bare lige tænkte sig om før man gør noget, det ville gøre avl mere seriøs på alle fronter hvis man rent faktisk bare intresseret sig en smule for hvad man lavede!


  • #61   4. okt 2016 Nanamusen
    Du har selv skrevet, at du har købt din DSG til familiehund.

    Pludselig, så er din "kun familiehund" blevet en avlshund.
    Det er i mine øjne useriøs, samtidig, så har du jo også taget røven på din hunds opdrætter.
    Du køber en familiehund, som pludselig er en avlstæve.

    Inden du parrede din tæve vidste du jo hellere ikke at din hund evt kan indmønstres, så da du parrede, har det jo været af alle de forkerte grunde.

    Og endnu engang, så synes jeg at det er utrolig sørgeligt, at man skamavlerer (ikke møntet på dig) på en race som er under rekonstruering.
    Man ødelægger racen allerede inden den er kommet ordentligt på benene.


  • #62   4. okt 2016 jeg har ikke købt coco, hun er købt af en ældre dame jeg kender som ikke længere kunne tage sig af hende og da vi har kendt hinanden siden coco var hvalp havde vi meget tæt bånd så hun er givet til mig smiley men opdrætter af coco og tidl. ejer har begge lavet kontrakt på at avl på hende er i orden. så at jeg vælger at få et kuld er ikke at tage røven på opdrætter. at jeg ikke vidste man kunne indmønstre hende betyder da ikke jeg har fået hvalpe af den forkerte årsag? jeg prøver ikke at avle på en syg hund eller have en hvalpefabrik
    jeg fik hvalpe fordi coco er en ubeskriveligt fantastisk hund og fordi nogle mennesker gerne vil have racerene hunde der ikke nødvændigvis har stamtavle, uanset om hunden er med tavle eller ej, så bidrager den jo til racen hvis den er sund, rask og 100% racetypisk.
    at jeg så er en af de heldige få med en race der kan indmønstres betyder det jo ikke at folk der ikke kan ikke går op i racen, det et jo personligt hvad folks holdning til tavle er og det giver ikke andre ret til at kaste mudder efter dem bare fordi de mener tavle er bedre.
    synes det kommer så meget an på hvordan man ser på det. igen tavle folk vil også argumentere for hvorfor det kun er en af forbundende med tavle hunde der dur og det er bare ikke alle der går op i de ting.
    jeg synes aldrig man skal skamavle, ikke på DSG'en eller nogen anden race.
    men du skal tænke på mange af de fx. Dsg'ere som ikke kan blive indmønstret er de slanke, da man efterhånden har et ønske om en kompakt hund, hvad så med alle de folk der ønsker deres DSG skal være slank og sporty? de kan bare ikke få en hund? der er ikke forskellige grupper inden for netop denne race og derfor vil den heller ikke komme i flere varationer der vil kun være DSG udstillings hund og så vil det være dommerne der bestemmer hvordan racen skal se ud. racen har jo ændret udseende siden den først kom ud så var den ved at uddø og nu kommer der en helt 3 version nu.
    jeg er ikke i mod tavle men synes virkelig ikke man har ret til at blande sig i hvad andre fortrækker, synes man som avler skal være ordenlige ved sine dyr, synes man som ejer skal være ordenlige ved sine dyr og så synes jeg man skal købe hvad der gør en tryg samt købe efter ens behov. synes den kamp der er mellem tavle ingen tavle er for åndsvag, for så længe man har ordenlige hunde som blivet behandlet med kærlighed og får alt de har brug for, så er jeg i bund og grund ligeglad med om du synes blandings hunde er de bedste i verdenen .


  • #63   4. okt 2016 Der er ikkenogen hunde der bidrager til en race før den er registreret og dokumenteret som værende renracet.
    Og det kan man nu engang kun, hvis en stamtavle er involveret.



  • #64   4. okt 2016 Utrolig så mange undskyldninger du kan finde for at avle på alt muligt.

    Og utroligt, at du bliver ved med at påstå at tavleløse hunde bidrager til racen.

    En hund eller et hvilket som helst andet dyr kan ikke bidrage til racen, hvis ikke det er registreret.

    Giver CH #63 hundrede % ret.

    Et dyr uden stamtavle, selv om det ifølge opdrætter er renracet, kan ikke anerkendes som renracet og skal betragtes som en blanding, ligeledes skal prisen også sættes som på blandinger.

    Dette er der faldet dom for flere gange inden for kattenes verden.
    Ved ikke om der også er faldet dom for det samme med hunde, men da der er dannet presidens med katte, så er den vel lige så gældende i hundeverdenen


  • #65   4. okt 2016 Ifølge racestandarden skal en DSG være kompakt, så der er nok en grund til, at de slanke er uønskede ved indmønstring.

    Det er umuligt at dokumentere, om en hund er renracet, hvis den ingen stamtavle har. Alle hunde uden stamtavle er i min verden blandinger, uanset, hvor racetypiske de ser ud, der kan være indblandet andre racer generationer tilbage, der blot ikke kommer til udtryk i udseendet.

    Jeg har et hold gode venner, der har en hund, som ligner en labrador 100% og er købt som labrador uden tavle, den opfører sig bare som en border collie. Efter lang tids granskning fandt de ud af, at der er border collie i en af oldeforældrene. Deres næste hund bliver med tavle smiley



  • #66   4. okt 2016 jeg finder ikke på alle mulige undskyldninger for at avle på diverse ting og sager og siger heller ikke at tavle er noget dårligt, siger bare at det ikke hjælper nogle at tale ned til andre fordi de ikke er af samme overbevisning og at uanset hvilken form for avl der er tale om så skal man tage det seriøst og passe ordenligt på hundende. jeg kommer aldrig til at kunne bevise om Coco har noget andet end DSG i sig, men til gengæld er hun så racetypisk hun kan blive indmønstret, og derved få tavle. hvis det er et ønske kan hun så blive brugt i avl. hvad så i de tilfælde? det gør ikke hende 100% ægte at få tavle hvis hun er en blanding i forvejen.
    i min verden der synes jeg om hunden er raceren eller ej ikke at man skal sælge den for 8-9000 kr, det er ikke ligefrem mange familier der bare gerne vil have en sund og rask hund der går op i deres hund skal koste 9000 kr, de ønsker sig bare en billig og sød følgesven og i min verden er det helt okay at man ikke vil købe en hund for 9000 kr.
    Desuden stort set alle racer en blanding eller har indavl i sin linje et eller andet sted langt tilbage, det er jo ikke alle hunde der er født til at se ud som vi gerne vil have det, så fordi det var 100 eller 50 år siden racerne blev blandet så er det pludseligt okay?
    jeg prøver ikke at tale i mod tavle overhovedet, jeg siger bare jeg synes det er for åndsvagt at hate på alle tavleløse hunde og folk der avler på hunde uden tavle, da der er en million andre ting der rent faktisk er kæmpe problemer i, som hvalpefabrikker, folk der indavler og hunde som bliver vanrøgt af ejere. Dette er jo ikke kun tavleløse hunde det sker for, der er da mange hvalpefabrikker der sælger hunde med tavle.
    i min verden er der bare vigtigere ting end en tavle på en hunden, og der er mange der bare ønsker sig en sund og rask hund, som sådan set er ligeglad med hvor mange præmier hunden har vundet og hvor fin den var i opstilling eller til agility, eller at den overhovedet er ægte. der er bare stor forskel på hvilken hunde folk ønsker sig og hvis jeg havde gået 100% op i tavle så havde jeg aldrig ejet min Mops/Chi blanding, hvilket i min verden havde været en skam for han er en fantastisk hund også selvom han bestemt ikke er ægte.
    hvis folk gerne vil have en 100% sikkerhed for den hund de køber er ægte så synes jeg uden tvivl folk skal købe en hund med tavle, men hvis man bare ønsker sig en hvilken som helst hund/ den hund man bare forelsker sig i, så synes jeg ikke nødvændigvis det er et must at købe en raceren hund. Det er jo noget helt tredje at snyde sine købere og sige "min hund er 100% ægte" og så finder man ud af at den er 20% det 30% det og 50% det. Det er jo ikke i orden, specielt ikke hvis sælgere ved hvad de laver! man skal når man har et tavleløst kuld aldrig kalde sin hund for 100% RENRACET, det er jo udelukkende et salgstrick, for det ved man netop ikke, man skal da oplyse sin køber om fordele og ulemper ved fravalg af tavle. Jeg har da snakket med alle tre købere af mine hvalpe omkring hvad de forventer og at der er bestemte ting de vælger fra når de vælger en hvalp uden tavle, men de går ikke op i tavle, så det de vægter højst er at Coco er en fantastisk hund, og at den hvalp de vælger er rask og får nogle trygge rammer at vokse op i og så selvfølgelig at hunden ikke kommer til at veje 20 kg, de alle forventer en fuldvoksen hund på mellem 9-13 kg.
    Man kan ikke kræve alle har samme mening som en selv og personligt går jeg bare mere op i hvordan opdrættet er og hvordan hundene/ hvalpene bliver behandlet. (selvfølgelig også hvor sund hunden er!! både forældre og hvalpe!)


  • #67   4. okt 2016 Du skriver dælme nogle omfattende indlæg smiley

    Vil bare lige sige at der IKKE hates nogle hunde overhovedet. .

    Det er noget ganske andet end at være kritisk overfor raceavl uden tavle!!


  • #68   4. okt 2016 det er jeg ked af smiley
    det bare for mig er det bare vigtigt at hundene der bliver avlet på er sunde og raske, at hvalpe har ordenlige forhold og man har sunde forældre før man får et kuld hvalpe så man ikke har syge hunde.
    Så kommer tavlen i brug afhængig af hvad man søger/ ikke søger
    synes man skal være kritisk over for alt man køber mht. hund! synes alle der får små unger/ hvalpe/ killinger osv osv. skal tage det seriøst og rent faktisk tænke over hvad de sætter i verdenen! det er bare i min verden hvad der er af størst betydning! smiley
    og synes aldrig man skal sælge en hund som 100% raceren hvis den ikke har tavle for du kan ikke bevise det. Men du skal til gengæld oplyse din køber om hvad det er de køber, om hunden er ægte elle ej!


  • #69   4. okt 2016 Vi har købt vores franske bulldog uden tavle, da vi simpelthen ikke var klogere dengang. Vi faldt udelukkende for billederne af ham og stolte fuldt og fast på sælgers ord om at forældre var sunde og raske, hvilket vi ikke fik noget som helst dokumentation på. Vi valgte at købe Arnold, da vi ønskede os en rød buller og desværre fokuserede vi faktisk ikke på ret meget andet dengang.

    Vi har brugt adskillige kroner på dyrlægeregninger og medicin, da han har fejlet alt muligt som allergi, indadvendte øjenvipper, svamp i poter og ører, spondylose i ryggen og mere til. Hans ene kuldbror blev aflivet 9 måneder gammel pga. sygdom og hans søster lider af ekstremt dårlig vejrtrækning når det er varmt, er blevet opereret i ganen flere gangen, men intet hjælper. Flere af hans søskende er ramt af sygdom eller skavanker. Arnold er kun lidt over 3 år gammel. Heldigvis har vi tegnet en sygeforsikring på ham da vi fik ham hjem, hvilket helt sikkert er det klogeste vi har gjort, ellers var vi godt nok blevet ruineret.

    Han er helt sikkert hver en krone værd, men hvis jeg kunne gøre det om - så havde jeg købt en buller med stamtavle fra en seriøs opdrætter som tester for ALLE racerelaterede sygdomme som findes i racen og som ikke avler på syge hunde på nogen måde! Jeg kunne aldrig drømme om at købe hverken fransk bulldog eller anden race for den sags skyld uden stamtavle. Vi var dumme og naive dengang og vi har helt sikkert lært lektien, så næste hvalpekøb bliver med grundige overvejelser og ordentlig research smiley


Kommentér på:
Stamtavle

Annonce