819 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Kevin F
Kevin F
Følger: 1 Emner: 10 Svar: 50

Barf/råfodre madplan. Gør vi det nogenlunde korrekt? Barf/råfodre madplan. Gør vi det nogenlunde korrekt?

Hej alle sammen.
Vi kunne godt tænke os og prøve at "råfodre". Vores hunde er 12 mdr og har altid fået rester fra aftensmaden så de er vant til lidt af hvert slags kød osv og det er meget tydeligt at nydelsen er markant større end ved tørfoder. Da vi er helt nye i dette ville jeg lige høre om vores "madplan" ser nogenlunde korrekt ud.
Det er kun et eksempel så for guds skyld sig hvis det er helt galt.
feks:
Mandag: Oksekød/hakket oksekød
Tirsdag: Kylling (gælder dette også rå kylling? hel kylling inkl ben osv? kyllingelår osv?)
Onsdag: feks hest
Torsdag: Kanin
Fredag: Indmad (Går ud fra det er hjerte, lever osv)
Lørdag: Vildt
Søndag: evt rester af vores mad.
Vi ønsker ikke en fastedag.

Så er der de famøse "ben dage". Personligt er jeg sku lidt nervøs for om de får det galt i halsen osv smiley Ja jeg er lidt pylret med sådanne ting men de får trods alt ofte ben fra maxizoo osv (hårde ben de kan bruge god tid på) så princippet er vel det samme. Er der nogle ben de IKKE må få? Har læst bærende ben er Nogo (dvs ben de står på? :D) men er der andet? Er der generelt ting de helst ikke må få når man råfodre?

Håber i vil bidrage med jeres erfaringer. smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Smid et ikea skab ud som er fuldt afmonteret og står på gadeplan 400 kr.
  • Havearbejde 900 kr.
  • Hækkeklipning 1.200 kr.
  • Opsætning af gardinstang 500 kr.
  • Male to værelser + lofter 2.750 kr.
  • Samle IKEA møbler 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Barf/råfodre madplan. Gør vi det nogenlunde korrekt?
  • Kevin F
    Kevin F Tilmeldt:
    jun 2007

#2   4. okt 2016 JohnP - Det er blandingshunde. Border collie og spidshund. Jeg har set barf grupperne men tænkte jeg ville ramme bredere ved at lægge den her. smiley

(Generelt til alle: Jeg har ikke behov for at høre om det er en elendig blanding eller ej.)

• #4   4. okt 2016 Du mangler en del brusk og ben i din plan, hunden skal ikke have for meget "rent" kkød som hakket okse eksempelvis. Der er en hel kylling meget bedre.
    Kodeordet for mig i sl fald er variation og variation! Giv kød fra så mange forskellige dyr som muligt.

• Kevin F
    Kevin F Tilmeldt:
    jun 2007

#7   4. okt 2016 Jeanette O - Super så alle ben er fine. Der kommer heller ikke til og være en madplan for hver uge men det er udelukkende for lige at komme ind i "rytmen"

Lisbeth B - Når du siger ben og brusk tænker du så feks kyllingelår, oksestruber, laks osv? Går ud fra ben i fisk også er fint.

JohnP - Tænkte ikke at det var relevant men vi er fra Køge smiley

Rotterne Lillemor og Obelix - Selvfølgelig skal jeg over min "angst" det er jeg slet ikke i tvivl om nok skal komme smiley og somsagt ang madplanen så er det udelukkende for at komme ind i rutinen. Og tak for rådet omkring så lidt hakket som muligt det vil jeg tage til mig.

Super fedt med jeres råd alle sammen!

• #11   5. okt 2016 Alle gør det forskelligt.

Der er jo også forskelle på, om man har en chihuahua, eller en rottweiler, i forhold til hvad de kan spise. Om man vil være ved det eller ej :o)

Sådan hurtigt lige et par tanker og råd, baseret på MIN erfaring. Om I kan bruge det eller ej, finder I selv ud af :o)

Som der allerede er skrevet, er variation alfa og omega.

Dog synes jeg en opstart med 3 dage på fx. kylling, plejer at fungere virkelig godt, hvis man aldrig tidligere har serveret råt for ens hund :o)
    For lige at starte blødt ud, med noget der er anderledes, men letfordøjeligt :o)

Kylling og lam, er i den letfordøjelige ende, som man altid kan vende tilbage til, som basis.

Fisk skal have været frosset mindst et døgn ved -21 grader, eller 2 døgn ved -18 grader, ifølge retningslinjerne. Det er for at komme evt. parasitter til livs.

En hel dag med rester, kan godt blive voldsom. Måske I kan fordele det ud over ugen?
    Mine forældre samler alle deres kødrester sammen til Kia, og fryser det.
    Hvis hun fik en masse af det, på een dag, ville hun blive syg i maven, på trods af, at hun normalt har "stål"-mave :o) Så hun får et stykke fra "lykkeposen", en gang dgl. som snackmåltid (det øvrige måltid den dag reduceres).

Jeg giver IKKE ben, uden kød.
    Jeg giver IKKE bærende knogler, da de slider på tænderne (nogle brækker ligefrem deres tænder), og tænderne skulle gerne holde længe (Kia er 9 år, og har fået råt siden hun var 5 mdr., (hun kan ikke tåler nogen former for tørfoder desværre) og det kan ses på tænderne. De er rene og pæne, men de er også slidte).
    Jeg giver ikke mad, uden opsyn.
    Jeg giver råt sammen med alt andet jeg mener hun skal have, ville kunne lide, inkl. hjemmelavet, dåsefoder, rester (elsker hun) etc.
    En hund er udover at være et rovdyr, også omnivor (altædende). Hvis man vil have en hund med sart mave, så fodrer man den ensidigt fra første dag. Nej tak.

Husk at indmad kan give meget tynd mave. Mens svinekød og især svineben kan give hård mave, og ved nogle hunde direkte forstoppelse. De reagerer meget individuelt, så man må prøve sig frem.
    Mange gange kan man lære at kombinere, så maven hele tiden er stabil :o)
    Let hård afføring er god til at tømme analkirtlerne.

Ribben er supergode. Om de kommer fra svin eller lam eller ...
    Hele fjerkræ, kylling, kalkun, duer whatever, er gode. Vær dog obs. på at fx. and indeholder meget fedt, og nogle duer indeholder hagl.

Det siges at hunde må få alt råt. Og det passer også i teorien. Men bærende knogler og nøgleben (og andet der kan splintre voldsomt), som gives uden kød, er jeg modstander af.
    Jeg tager ikke chancen, bare fordi det i teorien er fint ...

Jeg er såå ligeglad med, om jeg fremstår som pylret eller ej :o) Min hund, mit ansvar.

God fornøjelse :o)

Den glæde og intensitet der ofte følger med, de første gange hunde råfodres er ubeskrivelig. Glæd jer :o)

• Kevin F
    Kevin F Tilmeldt:
    jun 2007

#14   5. okt 2016 Så fik hundene prøvet kylling og det var bestemt ikke et hit. De tyggede lidt på det og slikkede lidt på det og spyttede det ud og gik. Jeg ved dog at de elsker kogt /stegt kylling. Er det helt skidt at give det i stedet? Eller skal vi bare helt droppe kylling?
    hhansen ser super lækkert ud og det skal vi helt sikkert have prøvet af!

Palle - Super så vi skal helst runde hele dyret så vidt muligt på en uges tid. Tak for rådet!

Sanne - Når du siger du ikke giver ben uden kød så går jeg ud fra du mener at du kun giver ben med kød på/ved siden af? Og tak for inputtet med fisk og resterne. Det lyder fornuftigt med at dele ud således det ikke er én dags måltid

Bare bliv ved hvis i har flere råd! Super fedt

• #15   5. okt 2016 Når hundene ikke er vant til det, kan det godt kræve lidt tilvænning. Det er ikke alle hunde, der bare kaster sig over det med velbehag smiley

Min egen hund ville heller ikke spise det i starten. Jeg skar det ud i små stykker til ham og håndfodrede ham de første par gange. Efter 2 gange på den måde, spiste han det selv og i dag elsker han det smiley

• Kevin F
    Kevin F Tilmeldt:
    jun 2007

#16   5. okt 2016 Therese - Ah okay så kan det være vi skal prøve det igen på et senere tidspunkt smiley

Til jer der siger at vi skal "undgå" hakket kød. Er der en bestemt årsag til det eller er det fordi i mener hundene skal have noget kød de kan "arbejde" med og bruge tid på at spise? Spørger kun af nysgerrighed smiley

• #17   5. okt 2016 Gav du kyllingen direkte fra køleskabet?

• Kevin F
    Kevin F Tilmeldt:
    jun 2007

#18   5. okt 2016 Salla - Ja. Er det helt forkert?

• #19   5. okt 2016 Jeg aner ikke noget om råfodring. Jeg tænker bare at det ikke er så lækkert at det er så koldt...

• #23   5. okt 2016 Ja, jeg giver altid ben og kød sammen. Hun får dog også kød alene, men aldrig ben alene.

Når ens hunde ikke har prøvet råt før, skal de lige finde ud af, hvad det er. Det har en meget anderledes konsistens, de skal pludselig til at tygge og flå, hvor de før kunne give et enkelt tyg eller to, og så sluge det.

Jeg giver Kia frossent, eller optøet/kold fra køleskab. Hvis hun vil have det anderledes, må hun jo lade det ligge, til det er som hun vil have det ... Efter hun blev neutraliseret, spiser hun alt med det samme. Men før kunne det godt ligge til det var mere tørt.

Frossent kød slider også på tænderne, men hvis man kun giver det engang imellem, så er det ikke så slemt :o)

De skal lige vænne sig til det.

I kan prøve at have et kyllinglår i hånden, og se om de vil spise det sådan ...

Prøv jer frem, giv ikke op. Hunde spiser som regel når de er sultne. Dermed ikke sagt, at man behøver fodre dem med noget de reelt ikke kan lide. Men mere, at man lige skal give alt mere end en enkelt chance :o)

• Kevin F
    Kevin F Tilmeldt:
    jun 2007

#25   5. okt 2016 Sanne M - Kyllingelår lyder som en super plan. Det må vi lige få prøvet

Pia - Det kan da godt være de vil have det "tørt" så smiley

Med verdens bedste Kenzie - Ah okay det anede jeg ikke. Så afskræmmer det mig ikke fra at prøve igen smiley

Generelt: Så vi er enige om at hakket kontra ikke hakket er mere en præference end en reel fordel/ulempe? Uanset så er det noget vi vil tage til os.

• #27   6. okt 2016 Palle: Jeg oplever, at de splintrer virkelig meget og grimt, altså bliver til tynde skarpe splinter. Selv med kød på, giver jeg dem helst ikke.

Kommentér på:
Barf/råfodre madplan. Gør vi det nogenlunde korrekt?

Annonce