{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.062 visninger | Oprettet:

Tobias H
Tobias H
Følger: 5 Emner: 1 Svar: 2

Hjælp!!.. {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen!

Min kæreste og jeg har en lille hanhund (chihauha, bichon haveneser og chinese crested powder puff blanding) på snart 9 måneder (hans testikler er ikke faldet ned endnu og dyrlægen siger de heller aldrig vil og at de derfor skal fjernes) og vi har i forgårs taget en chihauha/pomeranian tæve på ca 7 år til os da hendes ejer døde og hun ellers ville være blevet aflivet, hun er helt blind på venstre øje pga grå/grøn stær (ifølge dyrelægen) og en dårligere tandhygiejne..
Vi har stærkt på fornemmelsen at hun er i løbetid så derfor har vi skulle holde de to fra hinanden for en sikkerheds skyld når vi ikke kan holde øje med dem. Det resultere så i at han piver og piver og slet ikke kan falde til ro og når vi er ude og gå med ham (vi går med dem en af gangen fordi han ellers ikke kan koncentrere sig) så er han simpelthen så ivrig for at komme hjem til hende at han skynder på sine forsørgelsen og sætter kurs mod hjem..
Der jeg vil hen med alt det her info er, om man kan gøre noget der kan få han til ro, og ikke være klistret i røven af hende hele tiden da vi ikke har hverken tid eller penge til at skulle få hvalpe.. Selvom vi har snakket om det flere gange..
Og om der er nogen der ved med sikkerhed at hans testikler ikke kan bruges når de ikke er faldet ned endnu?

Mvh
Tobias

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vi mangler og sætte lys i huset 700 kr.
  • Hjælp til ophængning af 5-7 billeder 500 kr.
  • Opvaskemaskine fejl 900 kr.
  • Boret huller i køkkenlåge og isat hængsler 1.250 kr.
  • Dissemble and assemble cage 525 kr.
  • problem med vandtilførsel til opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp!!..
  • Tobias H
    Tobias H Tilmeldt:
    dec 2016

#2   3. dec 2016 Hurtigt svar, tak!
    Ved man hvornår de kan være sammen igen normalt?

Kan hun stadig blive det når hun er så gammel? Har hørt det skulle skabe problemer med adfærd..

• #3   3. dec 2016 Enig med Maj-Britt.

• Tobias H
    Tobias H Tilmeldt:
    dec 2016

#6   3. dec 2016 John-P, nej enig, vidste bare ikke hvad jeg skulle skrive så det blev bare hurtigt..

Maj-Britt, nej for Guds skyld, det havde vi heller ikke tænkt os, vi skulle først ud og finde en ren race med gode stammer og ingen helbredsproblemer før vi ville tænke på at avle.

• #7   3. dec 2016 Husk at være opmærksom på, om der muligvis HAR været en parring, som I ikke har været opdaget. Få hende tjekket af dyrlægen så I kan nå at få afbrudt en evt drægtighed så tidligt som muligt.

• #10   3. dec 2016 Nå man godt neutralisere midt i en løbetid? Det troede jeg ikke smiley

• #12   3. dec 2016 Jo men måske ts blot ikke har forstand på at se om en tæve er i løbetid.
    Helt sikkert bør de opsøge dyrlægen på mandag, især vedr dårlige tænder, så kan han råde dem vedr løbetid og neutralisering smiley

• #13   3. dec 2016 Nu er det ikke SÅ svært at holde to hunde adskilt, at man behøver akut til dyrlægen for at få ssteriliseret -vil man sterilisere kan det jo fint gøres når løbetid osv. ER overstået.

Tobias -at stenene ikke er faldet ned betyder ikke (nødvendigvis) at hunden ikke kan lave hvalpe. Og tæver bliver ikke for gamle til at være i stand til at blive drægtige (hunde har ikke en overgangsalder, sådan som mennesker). Men ved første kuld bør tæven ikke være ældre end max 4 år, da risikoen for komplikationer så er alt for stor.
    Mange hanner stresser meget over at være så tæt på en løbsk tæve. Det er træls og kan være hårdt for ham, men han dør ikke af det, så hvis ikke i har mulighed for at få ham passet, så går det også nok -i skal bare sørge for at holde dem adskilt HELE TIDEN ikke kun når i ikke kan holde øje. Dels fordi det stresser ham yderligere at være sammen med en tæve han ikke må parre og dels fordi det kun tager et splitsekund for ham at hoppe på hende, og hænger de først sammen, jamen så er det for sent at prøve at skille dem ad.

• #14   3. dec 2016 .........................de behøver hellere ikke at hænge sammen for at tæven bliver drægtig.

• #15   3. dec 2016 Det er rigtigt Anni -min pointe var egentligt også bare, at det jo kun taget et øjeblik for hannen at hoppe på, og så er løbet kørt smiley

• #17   3. dec 2016 Det vil nok ikke være en god idé kun at neutralisere en i det her tilfælde.

Vælger man at neutralisere tæven, så hjælper det jo ikke hannens testikler som ligger oppe i bughulen.

Neutraliserer man hannen, så er der stadig en stor chance for at han kan parre, hvilket kan udarte sig i livmoderbetændelse hos tæven

Så står man stadig og må skille hundene ad når der er løbetid.

• #19   3. dec 2016 Så fordi du har haft en kastrat i 4 år som ikke har parret, så er der ingen andre kastrater der parrer ?

Jeg kender altså et par kastrater, som stadig parrer løbske tæver, hvis de kan komme af sted med det.

• #20   3. dec 2016 Begge hunde bør selvf. neutraliseres, når alt det her hormonstress er overstået.

Tæven er i en alder, hvor risikoen for livmoderbetændelser, vil øges, og disse kan ofte ende fatalt. Der er ingen fordele, efter min mening, i ikke at neutralisere en tæve som den TS beskriver.

• #23   4. dec 2016 Det er altså ikke nødvendigt at kastrere på baggrund af kryptorchisme.

Neutraliser tæven og så er problemet overstået...

• #24   4. dec 2016 CH: ikke nødvendigvis, hannen kan sagtens være så oversexet at han vil forsøge at hoppe på hende hele tiden.
    Det er stadig bedst hvis de begge bliver klippet

• #25   4. dec 2016 Badetøffel -hvorfor? Hvis hannen er velfungerende som han er, er der vel ingen grund til at gøre noget ved ham.
    Ja, der er en lille risiko for at han kunne overproducere testosteron (findes der overhovedet noget statistik på hvor ofte dette forekommer ved kryptorkide hunde? Jeg har aldrig mødt en, hvor dette var et problem). Men TS giver jo ikke udtryk for at der har været problemer med hunden, så hvis man ikke i forvejen havde planer om at kastrere, så kan man da lige så godt lade ham være intakt. Man kan jo altid kastrere senere, hvis det viser sig, at der bliver problemer.

• #26   4. dec 2016 Joo, Badetøffel, men hvis den ikke er?

Jeg har haft to kryptorchide hanner, der har ingen problemer været med det.
    Det ville være tosset at forebygge med kastration på den baggrund.

Meget enig med Michelle... Tag det, hvis det kommer...

• #28   4. dec 2016 CH: Ja, det kan være begge veje smiley

Men så vidt jeg erinder fra TS `indlæg, havde dyrlægen anbefalet at kastererer hannen allerede inden tæven dukkede op, pgå kryp.
    Måske der er komplikationer som vi ikke kan se.

• #29   4. dec 2016 Det er der desværre mange dyrlæger, der gør, selvom der ikke er indikation for det.
    Lette penge i kassen, tænker jeg.

• #30   4. dec 2016 Åh ja, det kan sagtens give mening, og øv for det smiley

Jeg håber TS tager tæven til dyrlæge i morgen, og får hende fikset, dog vil jeg mene at er hun midt i en løbetid, skal man vente til bagefter.
    Så må den ene af hundene passes alt i mens det står på smiley

• #31   4. dec 2016 Jeg er meget enig, Badetøffel - jeg selv ville vente til et gunstigt tidspunkt mellem løbetiderne og så sørge for at holde hundene adskilt så længe, hun er i løb.

Og så et tjek på, at det ikke allerede er gået galt, naturligvis...

Vi har selv tæve i løbetid lige nu, nærmer sig højløb. Hanhunden - som i øvrigt er kryptorchid, tager det stille og roligt indtil hun når højløb, først der bliver han frustreret. (Og med ham, gør vi også smiley )
    Denne gang har vi skilt hundene ad 8 inde i hendes løbetid. Ikke noget jeg vil anbefale generelt, men af forskellige årsager kan det lade sig gøre hos os - blandt andet hanhundens fuldstændig fravær af oversexet adfærd smiley

• #32   4. dec 2016 Så den øgede risiko for testikelkræft og testikeltorsion er ikke vigtige, at tage i betragtning?

Hvad skulle fordelene være ved ikke at kastrere, i forhold til disse risici?

Eller er det bare dyrlægerne der er pengegriske, og dette er så udelukkende hvorfor de anbefaler kastration? Ville de ikke tjene langt mere, hvis hunden kommer ind med kræft eller testikeltorsion?

• #33   4. dec 2016 Risikoen for testikelkræft er uendelig lille - og heldigvis er der da en god del dyrlæger, der ikke længere har den der automat-reaktion.

Risikoen for, at hunden får testikelkræft står ikke mål med risikoen ved det indgreb, der skal fjerne den eller de kryptorchide sten.

Derfor anbefaler man det ikke længere....

• #35   4. dec 2016 Sanne -jeg tror da egentligt ikke det skyldes at dyrlægen lige ser chancen for lidt nemme penge, jeg tror bare ikke de har holdt sig opdateret med hvad der sker i deres fag. Det er ved at være en god del år siden, at undersøgelser viste, at den øgede risiko for testikelkræft var meget meget lille. Ja faktisk er den mindre end risikoen for at noget går galt under kastrationen. Så hvis man ikke i forvejen havde planlagt kastration, er der altså ingen grund til at gøre det blot fordi hunden er kryptorkid.

Kommentér på:
Hjælp!!..

Annonce