4.882 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
127 Svar
Kræsne hunde Kræsne hunde
Jeg faldt over en tråd hvor der bliver efterlyst metoder til at gøre hundens mad mere attraktiv.
Utroligt (for mig) kommer der mange forslag - og jeg tænker ... er det et udbredt problem, det der med, at hunde ikke gider æde deres mad?
For det er da trist - hvis hundene i dag ikke har mere ædelyst, end at der skal tilsættes alle mulige forskellige ting for at få dem til at gå om bord i deres foder.
1 synes godt om
aug 2013
Følger: 11 Følgere: 74 Hunde: 3 Emner: 263 Svar: 7.795
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.868
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.930
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.000
Lia er omvendt så madglad at vi også bruger hendes normale tørfoder som godbidder. Her glider stort set alt ned - meeeen ude hos mine forældre er det en anden histore, der kan hun næsten ikke spise andet end kylling, kartofler, bøffer, rundstykker med tandsmør... og mandariner som hun ellers er helt pjattet med herhjemme, de er fuldstændig uspiselige hos de gamle.
Så dem har hun trænet godt.
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.252
Hvis man kigger sig omkring vælter det rundt med overvægtige hunde, og de fleste ejere vil påstå at dyrlægen siger de ikke er overvægtige. Jeg kommer aldrig til at forstå, at man vil byde sin hund overvægt, så jeg foretrækker til enhver tid slank/meget slank fremfor 1 kg for meget.
Min Bullterrier spiste, når det passede ham... som 1. gangs ejer blev jeg bekymret... men ja fandt jo ud af, at han styrede det fint selv.
mar 2008
Følger: 34 Følgere: 936 Hunde: 8 Emner: 351 Svar: 8.097
dec 2008
jan 2006
Følgere: 74 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 355 Svar: 14.554
Det er ikke noget særsyn at hunde i flok æder mere villigt end ene-hunde - det gør andre hunde end huskyer altså også
jan 2006
... og det er lige før at jeg elsker dig for den bemærkning
SÅ enig
dec 2008
jan 2006
Deal
dec 2008
Jeg er nu ret glad for en ekstrem sulten hund... det er da kun en fordel mht træning mm.
jan 2006
Den har trænet dig godt
Isabelle -
Det er da ikke til at holde en hund ud, der ikke står på hovedet i madskålen (hvis man bruger sådan en) når maden bliver serveret ?
Ham jeg havde før var sådan .. gad ikke rigtigt æde .. det kunne jeg slet ikke med, og det var da klart medvirkende til at han idag bor i Jylland.
jul 2012
Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.054
Ingle vil absolut ikke have den "velsmagende" udgave af medicin, men jeg har til gengæld ingen problemer med at overbevise ham om, at piller med "medcinsmag" er godbidder
Basso er altædende - også når det gælder grøntsager - men kommer jeg ved en fejl til at hælde lakseolie på hans mad, nægter han at spise. Også selvom de to andre bøller klar til at "hjælpe"
Gustav æder alt - undtagen hvidkål
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 32 Hunde: 4 Annoncer: 5 Emner: 73 Svar: 4.137
Mille ville ingen problemer have ift mad hvis jeg gad at sætte mig ind i råfodringens forunderlige verden og havde økonomi og plads til til, i stedet må hun nøjes med et råt ben, kylling, lever mv. fra tid til anden.
jan 2006
Det vil jeg heller ikke lade gå under betegnelsen "kræsen"
jul 2012
jan 2006
jul 2012
mar 2016
Følger: 11 Følgere: 207 Hunde: 5 Emner: 56 Svar: 1.473
Gustav spiser næsten alt, lidt kræsen til tider, men det er mest med hunde snacks, der er kun bestemte ting han gider
Mogens ved ikke om han er kræsen, men han er i hvert fald heller ikke madglad, han spiser hvad han får serveret og tja han er bare god til at spise, spiser hverken for meget eller for lidt
Bob er en hvalp, han spiser alt der kan tygges haha
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.919
Fx at hunden ved, at hvis den sulter sig selv et par dage, så får den leverpostej på et tidspunkt.
Eller i mit eget tilfælde, da Coco var yngre, og jeg som 1.gangs hundeejer ikke vidste bedre, at hunden opdager, at man sagtens kan overleve på tyggeting og godbidder.
Og jeg oplever selv (igen, kun min egen personlige erfaring), at hvis man går ind og sætter nogle faste rammer op, og derudover lader hunden blive sulten (fx igennem motion og mental aktivering), ja, så spiser de også helt normalt.
feb 2014
Følger: 4 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 32 Svar: 1.206
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.454
Alle mine tre er genbrugshunde og de to af dem var ikke specielt madglade da de flyttede ind. Ved ikke hvad jeg gør ved dem, men efter et pr uger her æder de næsten alt. De er ikke udsultede på nogen måde og alle fodres hver for sig (i bur), så der burde heller ikke være stress mht at få nok mad?
Tror ikke det er noget der er avlet ud af hundene, tror mere det handler om vane: hvad er de vant til at få, bliver der blandet noget i, hvordan får de det, hvor ofte osv
Jeg elsker at have madglade hunde, jo mere jo bedre, så har jeg en ekstra ting de gerne vil have fra mig og træningen bliver lettere.
jan 2006
Jeg talte med opdrætter noget senere og han fortalte at hele kuldet var æde-spassere og ikke rigtigt ville æde. Så jeg tror ikke man kan sige sig helt fri for avl - jeg mener, hvorfor æder alle labradors ellers
jan 2006
Der er ikke noget kedeligt i tørkost fra en hunds point-of-view .. det er dit behov du taler om nu.
jan 2006
Ham jeg har nu som elsker MAD - han får både tørt, vådt, råt, pizza, leverpostej og - det sidste nye - jødekager .. alt ryger ned i samme tempo og han bliver ikke "sart" fordi han får råt et par dage i træk
aug 2008
Lia har da også sultestrejket efter en omgang med skånekost hvor hendes gamle foder så ikke var godt nok mere, men det stoppede da også så snart hun blev sulten nok og der ikke faldt noget ekstra af - mener det tog et par dage.
dec 2008
På de gode dage får han lækre godbidder... heldigt jeg har en lab, som ud over at være kronisk sulten heldigvis forguder sin ejer på trods af daglig tørfoder
jan 2006
Jamen hvad skal jeg så sige ? Min hund, der var på råt grundet allergi, var ikke glad for det rå, uanset hvad det var af råt. Tørfoder røg derimod ned i rekordtempo.
Skal vi så blive enige om, at råt er noget "kedeligt noget" ?
Det vil du nok ikke være med til, men sådan så han altså på det
aug 2008
jan 2006
Corsoen og de to af mallerne æder stort set alt - i rigtigt højt tempo. Den sidste af mallerne er en ædetosse og såvidt vides den eneste hund, der forsigtigt har taget et stykke leverpostej (bare leverpostej ikke brød under eller noget) i munden, gået hen til hundepuden, spyttet det ud, snuset til det ... for tilsidst forsigtigt at tage det i munden og spise det.
Sådan en hund kunne jeg IKKE eje
dec 2008
Selvfølgelig er der ting, som hunde sikkert finder mere lækkert end andet, men råt skal oftest fremhæves som det eneste rigtige, og nok først ved at give sin råt at man virkelig elsker sin hund.
Min tidligere fik råt... så jeg er på ingen måde imod det... men mere den måde det konstant fremstilles på herinde.
jan 2006
Det var jo kun den ene af dine hunde der synes det - den anden æder jo som den skal
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.312
jan 2006
LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL
jan 2006
Rigtig schæferhunde
aug 2008
jan 2006
Jeg gider bare ikke ædetosserne - de skal dælme tage fra når de får noget tilbudt. Det er - som der også bliver skrevet - langt at foretrække når man bruger hunden til at træne med.
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.454
feb 2011
Følger: 4 Følgere: 234 Hunde: 1 Emner: 5 Svar: 985
Men pt. får hun faktisk Royal Canin Gastro Intestinal i stedet for Orijen, og har aldrig set hende være SÅ begejstret for et foder før. Har endda måtte tage maden fra hende, så hun tørfoder i portioner - fordi ellers bliver hele skålen spist på en gang.
Ellie elsker dog alle slags ben og kød - men ikke indvolde. Kun hjerte - lever osv., er ad.
Det kan dog godt være, noget af hendes kræsenhed er min skyld, sådan er det
jan 2006
Enig der ! Jeg fik jo, som en del andre herinde, en ide om at korn var no-go og NU skulle min daværende hund dælme ha noget uden !!!
Wolfsblut blev indkøbt og det var altså ikke et hit !
Min hund spiste det, men han havde bare ikke den normale glæde ved det. Jeg kunne ikke drømme om at tvinge et bestemt slags foder i min hund, blot fordi jeg mente at det var det, der var bedst for den, og eftersom WB var det eneste han ikke viste madglæde over, så droppede jeg det.
Gider ikke hunde, der ikke gider at æde - men i hans tilfælde var det noget andet fordi han hele sit liv havde stået på hovedet i skålen
jan 2006
Jeg har kun prøvet det på ham den unge, der æder gulvbrædderne med op, hvis der ligger en foderpille på gulvet - så ved i grunden ikke, om de andre ville gide at æde det ?
feb 2011
Følger: 4 Følgere: 234 Hunde: 1 Emner: 5 Svar: 985
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Vores første hund var ekstremt småtspisende og det var virkelig bøvlet.
Vi valgte at give lokkemad, for han spiste så sjældent at hans mave larmede om natten sa vi ikke fik ro til at sove og hunden havde kvalme - og dermed mere madlede.
Han spiste 1-2 gange om ugen.
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.727
Deres tørfoder spiser de glad og gerne, nærmest uanset mærke. Har dog oplevet at et enkelt foder, blev frasorteret (blander flere forskellige mærker), og spist til sidst, når der ikke var andet tilbage i skålen. Det foder køber jeg selvfølgelig ikke igen.
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 77 Svar: 8.046
Hun fik så bare sin mad serveret, når vi havde været på gåtur og hun havde fået løbet efter tov og rusket med dette.
Efter hun er blevet steriliseret er det ikke længere nødvendigt, hun er blevet ret madfikseret og kan heller ikke som tidligere selv styre sit indtag.
Før hun blev steriliseret fik hun lov til at æde, alt det hun havde lyst til, nogle dage var det meget, andre dage lidt. Hun var altid i helt perfekt kondition, nu skal vi kæmpe lidt for at holde vægten nede.
Cala og Bianchi er ret madglade, begge får alt det mad de kan spise. Bianchi vokser endnu og Cala har bare som Ghini havde, en fin fornemmelse for, hvor meget hun har brug for, forskellen er bare, at hun uden tøven, spiser alt undtagen løg
Alle fodres primært med tørfoder, men får også råt, rester og dåsemad
mar 2015
Følger: 11 Følgere: 9 Hunde: 2 Svar: 430
I øvrigt fik jeg læst og påskrevet at denne holdning ville jeg ændre når jeg fik mynder for de æder jo ikke som bulldogs.... hmm ok jeg må tilstå at azawakherne er altså mere forslugne end bulldoggerne nogensinde har været
aug 2012
Følger: 15 Følgere: 1270 Hunde: 3 Emner: 157 Svar: 3.304
Jeg tror slet ikke, jeg ville kunne holde ud, hvis de var kræsne. Men som andre har påpeget, tror jeg også der i mange tilfælde er tale om en sammenhæng mellem opfattelsen af foderstand og så "frygten" for at lade hunden sulte.
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 1442 Hunde: 1 Emner: 40 Svar: 8.161
Det er en daglig kamp.
Når han nu ikke spiser ret meget, går han altid og er sulten. Tigger konstant, og så selvom han ikke får noget. Og hans mave går i stå.
apr 2014
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 48 Svar: 255
Jeg kender faktisk flere raske hunde, som spiser på samme måde - hvis ikke ejeren gør en kæmpe indsats.
Så det er ikke kun syge hunde der opfører sig sådan.
To af de andre ejere jeg kender med samme problem, siger, at det eneste der hjælper er, at hunden spiser i flok og ikke alene (som Malene beskriver).
Og det er pudler, ikke slædehunde.
Jeg synes det er SÅ træls. Ville give alt for en madglad/storspisende hund. Det andet her er til at blive vanvittig af
jul 2012
jul 2007
Følger: 15 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 13 Svar: 1.423
Vi har været igennem de fleste fodermærker der findes på markedet, og hun nægter at røre det..
Da jeg så købte Taste of the Wild gled det direkte ned, og vi har kørt på det mærke i godt og vel 4 år nu. Råt ryger også direkte ned.
Hun er så til gengæld ret småtspisende og er efter vi mistede Silver, nærmest gået fuldstændig fra hendes mad. Hun får ikke andet tilbudt end hendes tørkost, engang imellem får hun tilbudt råt, men det er sjældent da jeg dårligt har plads i fryseren - så det er mest hvis jeg kan se på det hele at der er købt for meget kød, f.eks hele kyllingelår eller noget i den stil..
Det er lidt trættende at hun er sådan, hun var en ren ædemaskine da Silver stadig var her, men muligheden for en "ny Silver" som børnene siger, er der bare ikke - jeg vil ikke købe ny hund, bare for at hende den gamle madamme gider spise..
apr 2014
Som sagt kender jeg flere inkl min egen, der simpelthen sulter sig, taber sig og mistrives over lang tid.
Det er SÅ underligt at en hund opfører sig sådan....at den bidrager til sit eget "forfald". Det virker på ingen måde logisk.
Jeg overvejer også om noget kan være genetisk bestemt - men har jo fundet ud af, videnskabeligt, at en meget stor andel labradors har et bestemt gen, som giver dem den massive ædetrang.
jan 2006
Helt enig her.
maj 2008
Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.618
Alle dyr spiser for at leve og ikke omvendt
jul 2012
apr 2014
Ikke herhjemme og heller ikke ved andre jeg kender.
Og vi er ellers "hardcore" hundefolk, der sagtens kan sige "så må du spise når du bliver sulten"
Resultatet bliver en undervægtig hund der spiser 100 gram (istedet for 300g som den skal for at holde vægt)kontinuerligt taber sig, er dårlig i pels og muskler pga dette og mistrives.
Jeg medgiver at det andet kan være tilfældet (ejers "skyld"), men jeg har set nok eksempler til at vide at det ikke gælder for alle.
maj 2008
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.665
Det er i mine øjne lidt det samme med kræsne børn, nogle forældre og hundeejere går for meget op i hundens eller barnets spisevaner, hvis du helt selvfølgelig serverer et godt og lødigt måltid, og lader barnet eller hunden spise uden at nøde, eller glo på det konstant, fjerner evntelle rester uden at kommenterer og bevarer roen, så vil alle raske levende væsner spise det de har brug for;) jo jeg ved det man må aaaalldrig sammenligne børn og dyr;) fy føj og skam dig!
jul 2012
aug 2008
Med min første tæve snakkede vi ikke dage, men en generel tilstand med en hund der bare ikke var specielt madglad (faktisk kunne jeg ikke bruge godbidder til træning, uanset hvor lækre de var - det var bare ikke interessant). Det var naturligvis ikke sådan at hun overhovedet ikke spiste, hun spiste bare ikke nok - og jeg er bestemt også hardcore på det område. Det var altså ikke noget med "Årh, lille Fifi nu har du knap nok spist i en uge, her er noget leverpostej."
Det at blande noget lækkert i foderet var faktisk først noget jeg begyndte på da hendes vægt var ved at blive bekymrende, og selv da var det kun en lappeløsning - og det var ikke det som til sidst gjorde nogen forskel på vægten, det var istedet en hund der blev lidt mere moden og højenergifoder (UDEN noget lækkert på), hvor der var mere power i den mængde foder hun nu mente hun gad spise.
maj 2008
jul 2012
maj 2015
Følger: 52 Følgere: 1010 Emner: 210 Svar: 5.475
jul 2012
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.919
Jeg mener helt oprigtigt taget, at det har noget at gøre med måden, der fodres på. Som Kirsten (og andre, tror jeg?) nævner, så er der nogle hunde, som skal fodres på en bestemt måde, for at de vil spise. Jeg har selv oplevet det både med min egen, som på ingen måde er et madøre, men også andre hunde. Min egen har rent faktisk lært at spise med tiden - idag spiser hun endda sin morgenmad i skål (det er ikke så fedt, hvis man spørger hende, men hendes tilskud er svært at give/få ned på andre måder). Da Coco var yngre havde hun helt givetvis madlede ofte, og jeg tror, det kom af, at hun havde kvalme, fordi hun spiste så dårligt. Hun kastede op i gennemsnit 1gang om ugen - altid gul, skummet galde, så det var jo tydeligt, at hun ikke fik nok. Men jeg har altså løst det ved at fodre på måder, som får hende til at spise, og idag er hun så vant til at spise at hun også godt kan spise af en skål.
jan 2006
Jeg kunne aldrig drømme om at prøve alle fodermærker igennem, finde frem til det min hund mindst kunne lide, og så sige "Aha, DET skal den ha !!!"
Jeg er ikke sadist og gi´r da helt klart helst det min hund kan lide.
Problemet opstår blot -som jeg ser det - når hunden ikke gider æde noget som helst .... så begynder folk at kræse om den, koge ting og hælde over maden, håndfodre, nøde osv osv osv.
Det er en glidebane - men hvis folk synes det, så for min skyld gerne. Jeg vil personligt ikke have en hund, der ikke har ædelyst - jeg får fnidder af at se en hund, der ikke vil spise.
Ham jeg solgte videre var på den måde - han åd hver 2. 3. dag, ca. Det var hans valg og jeg blandede mig ikke så meget i det, forstået på den måde, at han blev kørt igennem lidt forskellige mærker, lidt råt, lidt andet - og han havde bare ingen ædelyst.
Han måtte videre - har det godt nu, og æder stadigvæk ikke med glubende appetit, men er da indtil videre overlevet
Jeg håber bare, at folk husker at lade være med at smide de her ædespassere i avl - efter min bedste overbevisning, er det arveligt, det der med madleden.
jan 2006
Havde jeg en hund, der SÅ tydeligt viste dens præference, ville jeg da under ingen omstændigheder fodre den med andet !
maj 2008
Der mistede jeg bare så meget for dig
jan 2006
maj 2008
jan 2006
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.556
Jeg har igennem tiden kun haft en enkelt hund, der var småtspisende. Møgirriterrende, når den så samtidig er driftforladt, og derfor umulig at belønne med leg. Han ville have én slags tørfoder (noget Hills Science Diet til aktive hunde) og én slags godbidder (Frolic). Det er sg* noget nemmere at have med at gøre, når hundene spiser det der bliver sat foran dem med det samme. Min gamle Daffys definition på mad var vist 'kan det passere drøblen er det gourment mad'
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 3 Emner: 426 Svar: 10.616
jun 2009
Vaks er småtspisende, selvom han ikke er kræsen overfor en type foder eller mad generelt. Det han er kræsen overfor nægter han bare at spise.
jul 2012
Max skal ikke og har aldrig været brugt til avl. Og vi gør ikke "alt" for, at han skal spise. Det betyder så også, at han kun vejer 15 kilo, hvor et kilo eller to nok ville pynte gevaldigt på ham.
Men vi har da prøvet at tage maden væk, hvilket så kun resulterer i en hund, der kaster gult skum op overalt. Og vi har prøvet flere andre metoder, inden vi begyndte at hælde lidt tun eller lign. over hans mad, når vi synes, at han virker meget sulten.
Og nej vi står ikke og koger alt muligt til ham.
jun 2009
aug 2013
Ozzy vejer for meget nu, men vi har skiftet foder og vægten går stille og roligt ned. Mailo vejer som han skal. Men fodre vi to gange dagligt, ja så bliver Ozzy FOR tynd.
Jeg mener generelt at man skal kigge på den inviduelle hund, og så vælge det foder og den fodermåde der fungere bedst til den hund, fremfor at påstå at DET mad og DEN måde at fodre på er den eneste rigtige måde.
aug 2013
dec 2008
Det bliver ugentligt påtalt på vores gåture, at Junior er for tynd... jeg er ikke enig.
Jeg foretrækker til enhver tid tynd fremfor tyk ..
aug 2013
aug 2013
Men altså vægten falder stille og roligt, så vi er da på rette vej
aug 2013
jul 2012
jul 2012
jul 2012
Dyrlægen siger også, at han er til den tynde side men ikke alarmerende.
jun 2009
jul 2012
jul 2012
jun 2009
jul 2012
Eller faktisk lige lidt over 17 kilo (edit).
Så er det meget godt skudt af mig.
jul 2012
Vores gamle dreng var 61 cm. høj og vejede 31 kilo i sine velmagtsdage, hvilket var lidt for meget.
okt 2010
Over 18 kg for en collie på 48 cm. er for meget.
Cala er ikke nogen letvægter
jan 2006
mar 2015
Kenzie nej en whippet er ikke 99% ben - der er skam nogle ordentlige Müller på sådan en - den her er 99% ben
jul 2012
okt 2010
okt 2010
jul 2012
okt 2010
mar 2015
aug 2008
De spiser det tørfoder, vådfoder, råt jeg køber og de rester jeg giver dem fra køleskabet.
JEG kan godt lide at variere deres mad, det gør det jo også nemt for mig, jeg har altid noget på lager de kan få og står jeg med en omgang kødsovs der skal i skraldespanden, jamen så spare jeg tørfoderet den aften, for så deler hundene det.
Jeg tror da på at hunde kan være, jeg ved ikke om kræsne er det rigtige ord? Nok nærmere forvente og det udnytter de da.
Hvorfor skulle de ikke det?
Hunde gør hvad der kan svare sig, hverken mere eller mindre end det.
Og finder de ud af at de kan få de ting de peger på, så gør de det da.
Selvfølgelig kan der være ting de virkelig ikke kan lide, det kunne feks. være rå lever og så skal de da ikke have det. Selvfølgelig må de sige fra og jeg ville da aldrig give dem et tørfoder de vitterligt ikke kunne lide, vil ikke tvinge dem til at æde noget de ikke kan lide, men derfra og så til at købe et nyt fodermærke på ugebasis, der er sku langt.
jul 2012
Da det ikke lykkedes, har vi valgt at holde ham på Mac's.
Men spydige bemærkninger fremmer jo en god saglig diskussion eller noget.
Over and out.
mar 2015
maj 2008
Knold i nakken og ridepisk gør vel underværker
mar 2015
aug 2008
"Knold i nakken og ridepisk gør vel underværker" ..
Okay så ..
aug 2008
maj 2015
Men det hedder vist ikke lux længere, men topic
mar 2015
aug 2008
aug 2006
En mulighed er at skaffe sig af med hunden. En anden er at leve med det med de konsekvenser det nu måtte have. En tredje er at forsøge at kompensere.
Vi valgte det sidste. Han blev ikke brugt til træning, så hvad det angår var hans appetit ligegyldig.
Helt grundlæggende var det underordnet, at han ikke havde appetit og det afstedkom da heller ikke foderskift. Han fik Hill's fra kort til efter han kom til os til han knap 12 år efter sagde farvel.
Han havde fin energi, god pels, godt humør, var naturligvis tynd, hvilket mest var et problem for omgivelserne, der jo syntes vi var noget hårde ved den hund når vi holdt den så tynd. Det får vi såmænd også kommentarer om nu med vores meget madglade hunde...
Derfor - intet problem i det.
Problemet lå i, som jeg skrev tidligere, at han kun spiste 1-2 gange pr. uge. Ofte gik der mellem 5 og 7 dage mellem at han spiste, og det gjorde at hans mave larmede som pokker. Dertil kom at det gav ham kvalme at have tom mave, det fik ham til at gylpe - hvilket kun understøttede hans manglende appetit.
Løsningen fandt vi henover årene - larmede hans mave og var han helt nede på madlyst, så gav vi ham et eller andet helt andet end hundemad. Det tog åbenbart lige toppen af ubehaget og satte ham i gang med at tage lidt mad i sig. I mange år fik han blandet hvalpe- og voksenfoder fordi det naturligvis var ret svært at holde huld på ham og det til tider var lige til den gode side.
Jeg har aldrig følt det sådan at hunden kørte mig rundt i manegen, at jeg blev trænet af ham eller lignende. Det var ikke ondet selv i hunden, der forsøgte at besejre mig og min vilje ved at sulte sig selv...
Det var bare en hund uden appetit. Det løste vi....
Og da hunden som 8 årig kom på daglig prednisolon var der intet problem længere - ihvertfald ikke hvad det her angik.
Det er klart, at sådan en hund ikke skal avle. Det er en egenskab, der er fuldstændig ligeså ødelæggende som manglende libido - det dur simpelthen ikke, hvis en hund ikke har de helt grundlæggende egenskaber til at opretholde eget liv og reproducere sig.
Og som brugshund er det helt og holdent ubrugeligt med en hund, der ikke vil æde. Sådan en synes jeg man bør elske til den går i graven eller sørge for at andre gør det - og lad det blive ved det.
Og nu er jeg bare virkelig virkelig glad for at have hunde, der altid kan spise og aldrig nogensinde bliver mætte.
Det er en gigant fornøjelse.
Men jeg må indrømme, at erfaringen med en småtspisende hund giver mig et perspektiv på den problematik, som jeg egentlig er lidt glad for - det fjerner skyklapperne lidt.
aug 2008
Madøre Lia mener f.eks. ikke salat er spiseligt, og oliven er bare ulækkert! Adr! For dælen jeg var flad af grin da hun fik en halv engang. Udtrykket på hendes fjæs var bare ubeskriveligt.
aug 2011
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 10
Vores får for det meste hjemmelavet hundemad, eller også får hun lidt leverpostej blandet i tørkosten, sådan er det uanset, at nogle vil mene det er usundt, hun bliver snart 8 år og har aldrig haft en "sygedag"
jan 2006
... men til gengæld er det næsten ikke til at sparke sig frem, for bakker med leverpostej
jan 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 98
dec 2016
Følger: 1 Svar: 1
aug 2008
Gu skal den da ej.
maj 2015
jan 2006
aug 2008
(... og kaste op)
apr 2007
Følger: 13 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 1.419
aug 2006
Ikke om jeg på nogen mulig måde kan se hvordan man kommer i tanker om, at det er en god ide....
Her ville vi også få to uudholdelige, gylpende hunde. DET gider jeg godt nok ikke lige. Og fordelen er lidt svær at få øje på.
jan 2006
I 90´erne
aug 2008
nov 2006
Følger: 22 Følgere: 9 Hunde: 5 Emner: 16 Svar: 129
nov 2006
Følger: 22 Følgere: 9 Hunde: 5 Emner: 16 Svar: 129
Kræsne hunde