{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.413 visninger | Oprettet:

Kontrakt på stamtavlehunde (forbud mod avl) {{forumTopicSubject}}

Jeg ved, at man især i USA har kontrakter mellem opdrætter og køber, som indeholder den klausul, at køber ikke må avle på hunden, medmindre hunden er købt decideret til avl (og dermed ofte er købt til den dobbelte pris).

Er der nogen der kender til, at nogle danske (eller andre nordiske) opdrættere forholder sig sådan? Og hvorfor det ofte er reglen i USA, men det modsatte i DK (Indenfor racekatteavl/salg i DK er det dog min opfattelse at der faktiske findes disse klausuler i stil med de amerikanske)?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kontrakt på stamtavlehunde (forbud mod avl)
  • #1   30. dec 2016 Det ville ikke holde i retten, så nej det er der nok ikke nogen i Danmark eller Norden der ville sætte som klausul smiley

  • #2   30. dec 2016 Jeg tænker ikke den slags aftaler er gyldige i DK. Det strider imod princippet om, at hunden er købers ejendom, så snart den er betalt.
    Der findes en måde at være involveret i alt der omhandler hunden, og det er ved at opdrætter forbliver medejer på hunden. Denne fremgangsmåde benytter en dansk storopdrætter af samojedhund bl.a. Hun er medejer på de fleste solgte hunde/hvalpe.


  • #3   30. dec 2016 Malene jeg mindes faktisk at en af hendes hvalpekøbere havde spurgt Hindse ved et af hans "ret og vrang" kurser om det var lovligt det hun gjorde og det var det ikke - ifølge Hindse - men jeg skal ikke kunne sige om han havde ret for han har vist sagt en del vrøvl på de kurser smiley

  • #4   30. dec 2016 Hvordan kan det så være at racekatte-opdrættere gerne må? I deres kontrakter er der den klausul, at køber ikke må avle på katten og at køber er påtvunget at sterilisere/kastrere katten?

  • #5   30. dec 2016 En opdrætter af katte har altid neutraliseret katten inden salg så det ikke er muligt at avle på den.

  • #6   30. dec 2016 Benjamin
    Ikke altid. Ofte står det i kontrakten, at køber skal gøre det fx inden katten er kønsmoden


  • #7   30. dec 2016 Om det holder i følge dansk lov eller ej ved jeg ikke, men jeg kender en beagle, som har sådan en kontrakt.

    Hvis man vil have 100 % styr på hvor ens hundes gener ender, må man gøre som katteopdrættere og labradoodle-opdrættere: neutralisere inden salg.

    Håber virkelig ikke hundeavlen i DK er på vej i den retning!


  • #8   30. dec 2016 Bare fordi noget er blevet kotume er det ikke ens betydende med at det holder rent juridisk. Jeg synes dog også oftest jeg ser at racekatte er neutraliseret inden salg - men jeg færdes slet ikke i de kredse så der kan jeg sagtens tage fejl smiley

  • #9   30. dec 2016 Nej det håber jeg heller ikke. Jeg synes jeg har oplevet en del hunde, som har fået problemer efter de er neutraliseret....

  • #10   30. dec 2016 Kender til at man ikke må avle på hunden, men ikke det med dobbelt pris hvis den ønskes ændret.

    Kender også til, at opdrætter blot skal være med indover i valg af avlsmatriale smiley


  • #12   30. dec 2016 med katte kan der være åben og lukket stambog har jeg set, mon ikke det betyder at der ikke er åbent for avl?

  • #13   30. dec 2016 Jeg har skrevet under på, at den hund, som jeg for nyligt overtog, ikke må bruges i avl (på DKK købsaftale).
    Rent lovmæssigt, så holder aftalen ikke i retten, for når hunden er ejerskiftet, har nye ejer fuld råderet over hunden. Så jeg tænker, at langt de fleste opdrættere herhjemme, ikke bruger muligheden for at forbyde avl på hvalpen, da de ikke kan gøre så meget, hvis kontrakten brydes.
    Eneste mulighed, for at undgå avl på en hund, vil være at neutralisere. Ville ønske, at loven blev ændret, så man rent faktisk kunne vinde en retssag, hvis købsaftale ikke blev overholdt.

    Bare lige for god ordens skyld, så bliver hunden, som jeg har overtaget, selvfølgelig aldrig brugt i avl.


  • #14   30. dec 2016 da mine forældre hentede deres første sheltie/shetland sheepdog ovre i Sverige, der var der en masse frem og tilbage omkring hva hunden skulle bruges til. og pga der i kontrakten, dengang, stod at den var købt som familiehund og ikke decideret til avl, så var der ikke noget at gøre, da de senere opdagede en "fejl" som normalt ville ha udløst en form for kompensation herhjemme.

    nu det ved at være mange år siden, små 20 år, så kan ikke huske hva stamtavle det var og hvem de gamle klagede til.

    det var selvfølgelig ikke lige helt det emnet drejede sig om, men alligevel lidt. godt nytår.


  • #15   30. dec 2016 C.G. Hun må gerne stå som medejer, hvis hvalpen sælges til nedsat pris i forhold til de hvalpe, hvor opdrætter sælger dem fuldt. Om det så er tilfældet ved jeg ikke.

    Man kan nedlægge avlsforbud på en hund i DKK, hvormed den aldrig kan bruges i tavleavl, men frygten er jo så at dolk bare avler uden tavle. Og det er jo endnu værre, for så kan problemerne, som begrundede avlsforbuddet, ikke længere følges.


  • #17   30. dec 2016 Man kan så undre sig over at kontrakten med avlsforbud ikke holder i retten herhjemme. Man har jo selv skrevet under på det, og en underskrift er en bindende aftale som burde holde i retten.

    Men jeg synes at have hørt noget om at hvis ikke der er en bod på kontrakten, så kan man lige så godt lade være med at lave en, fordi at retten i dette tilfælde kun kan give en løftet pegefinger.


  • #18   30. dec 2016 Når jeg har solgt hvalpe, så har jeg altid skrevet i kontrakten at hundene ikke må bruges til avl til hunde, som ikke er FCI registreret.

    Er der nogen, som kan komme med et link til nogle eksempler at et avlsforbud ikke holdt i retten ?


  • #19   30. dec 2016 Det der er jo ikke et avlsforbud Anni. Det er en restriktion, og den har jeg også.
    Ved DKK siger de at den slags aftaler holder, fordi køber jo ikke udelukkes fra muligheden for at avle.
    Som opdrætter mister man sit gode renommé hvis køberne avler tavleløst og derfor kan det udløse erstatning til opdrætter, hvis sådan en kontakt brydes. Den har jeg set flere gange afgjort af retten til fordel for opdrætter.
    Det er urimelige forhold og indblanding i hverdagsting (som foder og træning) man ikke må kræve i en købsaftale. Man må heller ikke kræve x antal parringer, såfremt hunden er solgt til fuld pris.


  • #20   30. dec 2016 Altså det er hverken hund eller kat, men jeg kender da personligt til nogen der mistede deres ilder fordi de havde brugt den til avl og der i dens slagskontrakt stod dette ikke var tilladt.
    Opdrætter af ilderen sagsøgte og vandt. For kontrakten gjaldt...også selvom opdrætter faktisk var vidende til avlen før den fandt sted.


  • #21   30. dec 2016 Jeg tænker også, at den hyppigst brugte ved hunde er, at der ikke må avles udenfor den klub som hunden er stambogsført i. Det har jeg skrevet under på ved begge mine, og det synes jeg er et helt rimeligt krav. Mener da i øvrigt en bruger herinde fik medhold i retten angående dette. Der var bod i kontrakten, så hun kunne jo så få x antal kroner udbetalt, men endte med at få hunden retur istedet (sidstnævnte mener jeg så ikke man har mulighed for ad rettens vej -kun økonomisk kompensation, medmindre køber er med på returnering af hunden).

    Men et totalt avlsforbud giver jo heller ikke mening, medmindre hunden har en graverende fejl. Hvis hunden er sund og rask, må det dælme da være køber der bestemmer, om der skal avles eller ej. Hvis opdrætter ikke mener hans/hendes hvalpe er værd at avle på (sådan generelt, her taler vi ikke om en enkelt hvalp med fejl), så skulle han/hun da stoppe med at avle/finde nogen andre avlsdyr.


  • #22   30. dec 2016 Vildt nok at man kører en retssag på en ilder!! Så brænder man for sagen smiley

    Pointen er, at kan man ikke stå inde for en kontrakt, så må man handle et andet sted. Det er for dumt at bryde en aftale.


  • #23   30. dec 2016 Malene...det var sindsygt. Hele sagen, Opdrætter havde selv hjulpet til under parringen over telefonen og havde blot ikke selv ment det var nødvendigt at sende en ny kontrakt, så mister hun selv linjen fordi broderen til den pågældende ilder løb væk. Og vil derfor have den anden ilder tilbage...

    Hun var generelt rimeligt vidtgående både i sin behandling af dyrene, tanke og handlemåde...

    Jeg er heldigvis ikke stødt på hende siden, selvom hun vidst har slået sig på hunde nu.


  • #24   30. dec 2016 Rigtig spændende tråd
    Undre mig over, at nogen vil betale fuld pris for en hund, hvis man skal skrive under på et antal parringer til opdrætter. I mine øjne er det en udstationering , men jeg ved godt at nogen gør det


  • #25   30. dec 2016 SBT Mom -jeg tror der er rigtigt mange, der ikke rigtigt læser kontrakten og ikke skænker den mange tanker før de skriver under. Nu har de ligesom valgt hvalpen, så er resten jo bare detaljer. Og de detaljer er så ikke rigtigt vigtige før den dag de pludseligt føler sig mega snydt over et eller andet som ellers står helt tydeligt i kontrakten, hvis de da havde gidet at læse den inden de skrev under.
    -det er i hvert fald mit indtryk herindefra.

    Måske opdrættere også skal øve sig i virkeligt at udpensle hvad kontrakten helt præcist indebærer for køber. Det gjorde Reikis opdrætter kan jeg huske, og der er helt sikkert mange der gør det. Men åbenbart ikke alle eller ikke grundigt nok.


  • #26   30. dec 2016 Jeg er fuldstændig enig Michelle smiley
    Lidt skræmmende. Jeg synes det er super fint, at opdrætter er med indover i avlen, så der ikke bliver lavet noget skidt. Altså som i en hjælp hvis der er brug for det, men ellers har man givet en fuld pris, og så vil i hvertfald jeg gerne selv råde over hvad hunden skal.



  • #28   30. dec 2016 Jeg overvejede for et års tid siden at købe en ung storpudeltæve i Sverige, den ville være blevet solgt med avlsforbud, da den havde brok.
    Det var fuldstændig ligegyldigt for mig, jeg skal bestemt ikke have hvalpe, men jeg kan godt forstå et forbud på sådan en hund.


  • #29   30. dec 2016 Grisen -jeg er ikke sikker på hvor grænsen går. Men der er jo, i dansk lov, taget forbehold for at sælger altså ikke kan sælge en vare til fuld pris og samtidig stille urimelige krav til råderet over varen. Forestil dig at en bilsælger kræver at få lov at låne bilen til en kør-selv-ferie hvert år, og at man som køber så i øvrigt alligevel skulle give fuld pris for den... Den ville ingen vel hoppe på smiley

    Men det ER muligt at lave nogen restriktioner på fremtidig avl.
    Jeg husker ikke de nærmere omstændigheder, men en opdrætter herindefra gjorde det (mener hun opdrætter chi) og fik også medhold, da hun tog sagen i retten. Måske søgefunktionen herinde kan trylle de gamle tråde frem, eller måske nogen herinde kan huske, hvem opdrætteren var?


  • #30   30. dec 2016 Kunne man indsætte en restriktion i kontrakten der påbyder, at hunden kun må avles på hvis den har A-hofter, og er tjekket for øjensygdomme og andre sygdomme, avles indenfor DKK og ved opdrætters vidende? smiley smiley

  • #31   30. dec 2016 Hold da op.. den ilderopdrætter...

    Ja Grisen, sådan er det i hovedtræk. Men du ved, dansk lov kan bøjes i flere retninger af de dygtige advokater smiley så alt kan afhænge af detaljen.


  • #32   30. dec 2016 Jeg efterlyser stadig et link til en sag, hvor opdrætteren har solgt en hund med avlsforbud og derefter har tabt sagen i retten ?

    Når nu så mange påstår at et avlsforbud ikke holder i retten, så må der jo have været sager som har dannet presidence (kan ikke stave til presidence )

    Jeg vil altså mene at et avlsforbud må holde i retten. Man har selv skrevet under på det.
    Jeg ved, at det holder med katte, hvorfor skulle det så ikke også holde hos hunde, det er jo de samme love som gælder i landet.

    Hos kattene er der også faldet dom for, at en renracet kat uden stamtavle er at betragte som en blanding og ikke må koste mere end sådan en.




  • #33   30. dec 2016 I min kontrakt på Coco står hun skal tjekkes for xx, yy, zz, etc (husker ikke specifikt) og så at hanhund skal vælges i samråd med opdrætter og self være i DKK.

    Skulle jeg alligevel finde på at få hvalpe med naboens cavalier uden at gøre nogle af ovenstående ting eller informere opdrætter, ville hun reelt ikke kunne gøre noget. Eller, hun kan trække mig i retten for kontraktbrud, men det er dyrt og for hvad? Inden det er færdig er de hvalpe solgt og borte igen...


  • #34   30. dec 2016 Sådan er min kontrakt Bjoerk.
    Hunden skal avlsgodkendes i DKK og der skal avles ud fra specialklubbens anbefalinger. Jeg skal orienteres før de parrer. Der må kun avles i FCI.
    Jeg har tæt kontakt til mine købere, og alle er utroligt flinke til både at spørge ved tvivl og opdatere om hvordan alt går. Så kontrakterne har aldrig voldet problemer.


  • #35   30. dec 2016 Sagen køres ved DKK i første omgang A.S.

  • #36   30. dec 2016 Anni - normalt kan man ikke skrive under på forhold, der stiller sig dårligere end købeloven. Lidt det samme gør sig vist også gældende ift lejeloven.

  • #37   30. dec 2016 Jo Malene, men hvad vil der skulle ske for mig ved at jeg som hvalpekøber bryder kontrakten? DKK kan højst trække mit medlemskab tilbage, men hvis jeg avler blandinger og/eller udenfor DKK, hvor stor er chancen så for at det rager mig?

  • #38   30. dec 2016 Anni -men at man har skrevet under, er ikke = at det holder. Man kan sagtens lave kontrakter på ting, der ikke er juridisk gyldige.

    Jeg har lige kloget mig lidt på retsinfo (og lidt google) og som JEG forstår det skrevne, er der faktisk forskel, alt efter hvem man handler med.
    Ved privatkøb er der aftalefrihed, hvorfor man stort set kan lave de aftaler/klausuler man lyset.
    MEN hvis ellers hundehandel og hestehandel fungerer ens (og det burde de jo) så træder aftaleloven ind her -deri står nemlig at en (i lovens øjne) urimelig aftale kan tilsidesættes. Hvornår sådan en så er urimelig ved hundehandel ved jeg ikke, men jeg har set det ved hestehandel i forbindelse med sælger, der krævede temmeligt meget råderet over hesten efter salget.
    Men er de fleste handler med stamtavlehunde ikke forbrugerkøb?


  • #39   30. dec 2016 Malene -hvordan vil du køre en retssag ved DKK? Nok er DKK en stor klub, men SÅ meget magt har de altså alligevel ikke. HVIS jeg købte en hund af dig og valgte at bryde kontrakten, så er det altså en dansk domstol og ikke DKK, der kan beslutte hvilken straf jeg skal have, hvis nogen overhovedet.

    Og medmindre du har en bod i den kontrakt, hvad vil du så gøre, hvis jeg bryder den?

    Jeg tror de fleste kontrakters største opgave er at virke afskrækkende for dum opførsel -i de fleste tilfælde er der ikke rigtigt noget at komme efter alligevel, hvis man har lavet et hav af mere eller mindre vidtrækkende krav og man bryder et af disse som køber.


  • #40   30. dec 2016 Fedt Malene!
    Jeg synes det virker rimeligt, at man gerne vil beskytte sit avlsarbejde....men det lyder uheldigvis til, at man ikke kan gøre noget ved det, hvis folk bryder det?


  • #41   30. dec 2016 Præcis Michelle - jeg synes selv det er vigtigt at have den slags med i kontrakterne, det fungerer helt sikkert overfor den almindelige familien Danmark, men man skal som opdrætter være bevidst om, at bliver kontrakten brudt, er der ikke rigtig noget at gøre.

  • #42   30. dec 2016 Der er masser at gøre. Jeg har bod i min kontrakt og vil køre en sag uden at blinke.
    Tvister køres først i DKK. Jeg nævnte intet om retssag i DKK. Følger man ikke deres afgørelse, skal der køres en retssag. Her vil der blive truffet afgørelse og kontraktbryder kan blive idømt at betale boden samt sagens omkostninger. Det har vi set mange eksempler på i mit opdrætterforum.
    Er en aftale rimelig, binder den.
    Er en aftale åbenlyst urimelig, kan det være en anden snak.


  • #43   30. dec 2016 Jeg ved der er enkelte opdrættere der sælger med nogle forbehold.
    Folk kan faktisk være vældig kreative smiley Om det holder i retten, eller om det er mere "vi bliver fandeme uvenner hvis du gør det her" agtigt, det aner jeg simpelthen ikke.
    Ved ved visse forbehold skal indsættes en bod, hvis det skal være gældende, for hvad skal køber ellers kompensere med, hvis de overtræder aftalen? Og den bod skal være rimelig. Men har ikke sat mig ret meget ind i det, da jeg ikke selv har nogle forbehold og ikke selv vil købe en hund med forbehold for avl (medmindre der er f.eks navlebrok, kryp. osv. osv.).

    Forstår godt argumentet om ikke at ville have sin avl brugt til alle mulige tilfældige parringer.
    Kan bare bedre lide dialog med køber hvis man har nogle ting man gerne vil undgå ifht. avl på de hvalpe man sælger.
    Og så tro på hvalpekøberne er fornuftige mennesker.

    Engang imellem kan det jo ikke undgås man er naiv og får et rap over nallerne. Men det er desværre en del af opdrætter-tjansen og det bliver nogle vilde kontrakter hvis man skal gardere sig mod alle de ting man kan risikere går galt - Og spørgsmålet er, om ikke køberne ville have gjort det samme selvom der stod noget om det i kontrakten?? Dont know....

    Men udbredt er det i hvertfald ikke med div. avls forbehold, men det er noget man kan rende i ved køb af hvalp.


  • #44   30. dec 2016 A-S -det KAN der være, hvis man har en bod i kontrakten. Du kommer jo ikke i fængsel for at bryde en kontrakt, og du tvinges heller ikke til at levere hunden retur. Så straffen bliver nødvendigvis økonomisk. Så antaget at klausulen vurderes a være gyldigt, så kan man som køber risikere at betale et beløb til opdrætter som kompensation.

    Men kravene skal jo ligge indenfor lovgivningen, og det kan jeg altså godt betvivle at de gør, mange af dem man ser rundt omkring. Der findes jo opdrættere der gå så vidt som at skrive at hunden SKAL fodres med foder af et bestemt mærke, at den skal testes for x, y og z på købers regning osv. Og den slags er næppe noget der binder rent juridisk -men omvendt mener jeg jo også, at har man skrevet under, så må man også overholde det, ellers skulle man jo have købt et andet sted.


  • #45   30. dec 2016 Et eksempel på åbenlyst urimelig, som DKK gerne bruger i undervisningen, er kravet om x antal parringer på en hanhund solgt til fuld pris.
    En kontrakt, der beskytter opdrætters avl og rygte, ved kun at tillade avl i klubregi, er gældende.

    Og er man ikke okay med det, er der heldigvis masser af andre steder at købe hund.


  • #46   30. dec 2016 Men min kontrakt indeholder ingen bod. Kun krav.

  • #47   30. dec 2016 Malene -DKK kan da aldrig tvinge mig (køber) til at møde hos dem. Jeg har jo ikke et udestående med DKK, men med dig (opdrætter). Hvis jeg som køber har et problem med en hund købt ved en DKK-opdrætter, så kan DKK lave nogen sanktioner overfor opdrætteren (hvis jeg da får ret i min sag). Men det virker altså ikke den anden vej rundt -jeg er jo bare køber og har intet med DKK at gøre, udover at min hund tilfældigvis har tavle der.
    Jeg kan jo heller ikke pålægges sanktioner fra Dansk Varmblod blot fordi min hest tilfældigvis er født ind i det forbund.


  • #48   30. dec 2016 Hvad kunne bod være?
    Malene, kender du til sager, hvor køber ikke har overholdt kontrakten? Hvad er der så sket?


  • #49   30. dec 2016 DKK behandler da tvisterne på alle hunde med DKK stambog.

    Ja, Bjoerk. Vi har set mange eksempler på købere der er dømt til at betale erstatning.


  • #50   30. dec 2016 Malene
    Ved du hvad de fx har betalt?


  • #51   30. dec 2016 Malene -men de kan jo allerhøjst spørge mig pænt og jeg vil deltage i det projekt. De har jo ingen sanktionsmuligheder imod mig (eller jo, de kan sige jeg ikke kan blive medlem, men hvis ikke jeg er det i forvejen...).
    Så overfr en opdrætter har de naturligvis noget at skulle have sagt, antaget at den opdrætter ønsker at fortsætte sit opdræt i DKK. Men overfor har de jo ingen magt what s ever. De er jo ikke en domstol eller bare en myndighed i DK. Så de kan jo ikke rigtigt tilbyde mig andet end at deltage i en mægling mellem opdrætter og mig... Og hvis jeg ved, at det er mig der har brudt en aftale, så er det jo næppe noget jeg er interesseret i.


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.170
    #53   30. dec 2016 En hund betragtes som en ting i henhold til købeloven.. Og derfor holder en klausul om Feks. tilbagekøb eller avlsforbud jo nok ikke i retten. Men derfor kan man jo godt lave en klausul og håbe på det bedste..

  • #54   30. dec 2016 Grisen -jeg ved ikke 100% om det er det. Men eftersom aftalerne skal være rimelige og at man som udgangspunkt afgiver ansvar og råderet for en solgt vare i det sekund den overdrages til køber, så kan jeg da godt være i tvivl om, om den der ville være gangbar. I tvivlstilfælde, kontakt en advokat, så er du da sikret, skulle det en dag komme dertil. Er du medlem af DKK, har du jo også mulighed for at rådføre dig med deres advokater vil jeg tro.

    Sådan bare af nysgerrighed -hvorfor dette krav? Altså jeg er med på at du ikke ønsker hvalpene brugt på revl og krat, men hvorfor SÅ meget kontrol? Som køber ville jeg ikke købe med sådan en klausul -hvad nu hvis hunden viser sig egnet (i MINE øjne om ikke andet), den er avlsgodkendt og alt er tip top, men i mellemtiden har du set dig sur på mig og siger derfor nej. Så er jeg bare fucked, ingen avlsmulighed på min ellers gode tæve. Jeg går self ikke ud fra at du opfører dig sådan -men muligheden ville være der, så gik jeg med drømme om avl ville det da være et frygteligt risikabelt køb.


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.170
    #55   30. dec 2016 Sådan bare af nysgerrighed -hvorfor dette krav? Altså jeg er med på at du ikke ønsker hvalpene brugt på revl og krat, men hvorfor SÅ meget kontrol?

    Måske for at ens hunde ikke skal ligge navn til et kuld med dårlige hunde..


  • #56   30. dec 2016 Peter -joo det er jeg som skrevet også helt med på. Jeg ville da også blive lidt øv, hvis jeg så at en af Reikis hvalpe parrede løs på utestede hunde, lavede blandingskuld osv. Men der er forskel på om man stille et krav ala:
    Fido må kun bruges til avl på avlsgodkendte tæver med FCI-tavle" (eller hvordan man nu lige formulerer det) og så det Grisen forslår.
    Grisens forslag giver mig jo nærmest sådan en fornemmelse af at sælger ser sig lidt som alvidende osv. og "pøblen" (læs: Køber) må så pænt bukke og skrabe hvis man vil have lov at råde over sin egen hund.

    Tænk hvis man ragede uklar med opdrætter (over et eller andet slet ikke avlsrelateret), og opdrætter så nægter at give dig lov til at avle.

    Eller hvis min og opdrætters holdning til en specifik han/tæve bare ikke er den samme -vi taler ikke om revl g krat her. Måske bare at vi vurderer hundens kvaliteter forskelligt. Så er jeg tvunget til at lave et kuld hvalpe med en hund som ikke er min 1. prioritet, for ellers vil sælger ikke give mig lov?

    Sorry -det krav virker måske på en uerfaren hundeejer. Men med sådanne krav, sorterer man da ret hurtigt en stak købere fra, f.eks. andre (erfarne og dygtige) opdrættere, som altså fuldt ud selv er i stand til at vurdere, om hunden er egnet til avl og hvilken han/tæve den passer sammen med.


  • #57   30. dec 2016 Og så KAN man jo også give køber en lille smule credit og ikke tage udgangspunkt i at de er halvhjerner der skal forhindres i ALT via kontrakten. Hvad med at sikre sig mod de væste dumheder, vælge sine købere med omhu g så regne med at når man viser køber en smule tillid, så fungerer det også den anden vej, så den dag køber måske får lyst til at lave et kuld hvalpe, kommer de helt af sig selv til sælger og beder om råd, særligt hvis de er uerfarne udi hundeavl.
    Reikis opdrætter er da den første jeg ville spørge, hvis jeg gik med seriøse tanker om et kuld mere efter Reiki (og rette tæve i øvrigt var interesseret)


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.170
    #58   30. dec 2016 Opdrætter kunne passende sætte prisen ned i forhold til krav i klausulen.
    Altså, gøre det klart at det ikke er en avlshund man køber. Har selv solgt hvalpe fra mit eneste kuld meget billigt netop for at undgå uhensigtsmæssig avl. Og har kun oplevet at folk tager en klausul seriøst.

    Alle vil jo snart lege opdrættere og det er mit indtryk at det har ødelagt en del racehunde..


  • #59   30. dec 2016 Jeg har kendskab til DKK opdrættere, der skriver klausul i købskontrakten, hvor de samtidig laver deres egen tillæg til kontrakt OG kræver bod, hvis det overtrædes. Oftest er den på små 50.000 kr.
    Og ja, jeg kender til opdrættere, der har slæbt hvalpekøbere i retten for at have brugt deres EGEN hund, der er betalt FULD pris for - og opdrætter har vundet.

    At det stinker langt væk af Mafia lign metoder og de pågældende opdrættere vil have penge OG fuld bestemmelse over hvalpene...er én ting, men at hvalpekøberene går med til at købe en sådan hvalp er noget helt andet.

    DKK fraråder at folk laver de krav, og de henviser til Købeloven smiley køber kan ALDRIG stilles dårligere end købeloven, men det bliver de jo så med diverse ekstra krav...og til fuld pris ....
    Den sidste tosse er ikke født endnu


  • #61   30. dec 2016 Peter -hvis man gerne vil have lov at bestemme over hunden efter salg, så skal man slet ikke sælge den. Så må man istedet finde en co-ejer eller udstationere den.
    Reiki fik jeg som udstationeringshund -der har jeg jo så også accepteret flere rettigheder til opdrætter. Til gengæld har jeg jo så at sige fået en gratis hund mod at opdrætter havde råderet over 2 parringer når han var blevet avlsgodkendt (kunne han ikke avlsgodkendes, blev han self bare min med det samme).
    Og det er jo en fin deal, når man som opdrætter stadig gerne vil have råderet over hunden

    Hvis jeg skal betale noget ud over et symbolsk beløb, så skal hunden være min helt og holdent. Krav om ikke at avle udenfor en given klub kan jeg gå med til, men derudover er hunden altså min og jeg vil have fuld råderet over den (til gengæld ringer jeg glad og gerne og spørger opdrætter, hvis jeg kommer i tvivl om noget, mangler råd e.l.)


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.170
    #62   30. dec 2016 Hvis man mener at andre er bedre til at avle hundene..så lad dem avle dem..Men man skal nok ikke tro at alle hvalpekøbere er opdrættere med samme opfattelse som en selv. Og derved kan ens hunde ende i stamtavlen på nogle meget uheldige kombinationer hvis man ikke passer på..

    kender godt til udstationeringshunde..


  • #63   30. dec 2016 Men hvis ikke man tror på at en potentiel køber kan gøre det godt nok, skal man så ikke bare lade være at sælge til denne?

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.170
    #65   30. dec 2016 De kan jo godt være gode hundeejere selvom de måske ikke har nok forstand på racen til at avle på dem. Det er jo ikke alle hunde i et kuld der er avlshunde eller af avlskvalitet som nogen måske tror...

    Og dog alt efter hvem der afgør det. smiley


  • #67   30. dec 2016 DKK

    Og ja, jeg kender til opdrættere, der har slæbt hvalpekøbere i retten for at have brugt deres EGEN hund, der er betalt FULD pris for - og opdrætter har vundet.

    Har du nogle link til disse sager ?


  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.170
    #68   30. dec 2016 Vi vil ikke sælge til nogen, vi har så lidt tillid til.

    better safe than sorry .. selvom man jo aldrig kan være helt sikker..


  • #70   30. dec 2016 hvordan man kan eller ikke kan håndhæve restriktioner i danske kontrakter har været oppe mange gange, så det vil jeg ikke kommentere på.
    Men med hensyn til amerikanske kenneler, så vil jeg på pege at det kun er puppy mills og lignende, der tilbyder samme hvalp med 2 priser.


  • #71   30. dec 2016 Grisen -det står dig j også frit for at stille de krav du ønsker, jeg behøver jo heldigvis ikke være enig i dem smiley

    Jeg synes bare det udstråler manglende tillid til købere -nu opdrætter jeg ikke selv, så det er self nemt for mig at sige (men som hanhundeejer har jeg jo til gengæld måttet vise tæveejer den tillid at stole på at hun så ikke solgte til hvem som helst -og det har hun naturligvis heller ikke gjort, de har fået gode hjem, og de "børnebørn" der er kommet til, har været lavet ganske gennemtænkt).
    Men jeg håber altså, at hvis jeg solgte en hund/hvalp, så ville det være mere med at snakke om tingene fremfor at smide sådanne krav i en kontrakt -til gengæld ville der jo så heller ikke blive solgt en hund/hvalp, hvis mit indtryk af køber ikke var det rette.



  • #73   30. dec 2016 DKK -aaaarh det der med "har plads til hvalpene" er vist en sandhed med modifikationer. Det holder måske nok, hvis man har en race der typisk kun får et par hvalpe eller tre. Men hvad med 10 hvalpe, der ret hurtigt vokser op og bliver til 20-30 kg hunde? Så er selv den bedste opdrætter altså afhængig af at komme af med i hvert fald nogen af dem.

    Det er muligt opdrætter sidder med guldet -men vil de avle til dem selv, må de også nødvendigvis avle til andre (igen, medmindre racen normal kun får et par hvalpe pr. kuld). Så stiller man så urimelige krav, at ingen eller kun meget få vil have hvalpe derfra, så kan man altså ikke blive ved at avle, heller ikke til sig selv.

    Nu forestiller jeg mig slet ikke på noget tidspunkt at skulle avle, så jeg kunne jo i princippet være ligeglad med om sælger stiller sådan et krav. Men dels synes jeg det udstråler mistillid til mig som køber og dels så KUNNE det jo ske at hunden viste sig at være intet mindre end fantastisk på alle punkter (sådan med avlsbrillerne på) så jeg alligevel fandt på at ville have et kuld -når nu jeg selv vil have en hvalp, så vil jeg sgu også selv bestemme hvem min hund parres med osv. Hvis jeg er ny i faget, er sandsynligheden jo at jeg alligevel ville rådføre mig med opdrætteren inden jeg kastede mig ud i det, så det havde ikke behøvet være i en kontrakt. Men der er mega forskel på frivilligt at søge råd og vejledning og på at skulle tigge og bede om lov.
    Hvis opdrætter insisterer på sidstnævnte, så synes jeg de istedet skulle udstationere, for de er jo reelt ikke villige til at give sælger ansvar og råderet over hunden...

    Og angående gyldigheden så kommer det vel an på hvad der præcist skrives -men kan sagtens lave nogen forbehold. Men når hunden er solgt, har man altså ikke fuld råderet over den. OOg udfra hvad jeg kan læse fra advokater, DKK's folk osv. så vil netop den med "kun avl med min godkendelse" ikke være gangbar ved forbrugerkøb (og det er det jo næsten altid, når der er tale om tavlehunde)


  • #75   31. dec 2016 I forbindelse med en klagesag, fik jeg følgende svar fra DKK, og jeg citerer:
    "De købsaftaler, der var vedlagt henvendelsen er af ældre dato, og er erstattet af en anden udgave fra 2013, som er fremlagt af kennelen. DKK bemærker generelt,
    at DKK ikke anbefaler diverse vilkår i købskontrakter, der indebærer, at købernes fulde rådighed over hunden begrænses/indskrænkes. I de fremlagte købsaftaler er en række punkter, der ikke lever op til DKK´s forventninger om redelig behandling af hvalpekøbere og som næppe er i overensstemmelse med aftaleloven.
    Men - der er aftalefrihed indenfor lovgivningens rammer. Køber forpligtes ved sin underskrift på købsaftalen. En køber kan vælge at afstå køb af hund på indskrænkende vilkår og købe hund andetsteds - ligesom urimelige aftalevilkår kan tilsidesættes af domstolene."
    De omtalte købskontrakter have alle begrænsninger omkring avl. Ingen hunde fra opdrætteren måtte sættes i avl uden opdrætterens skriftlige godkendelse.
    For god ordens skyld bør det nok tilføjes, at opdrætterens bagtanke med begrænsningerne ikke skyldtes hensynet til racen, men udelukkende et ønske om at beholde kontrol over racen.


  • #77   31. dec 2016 Grisen
    Hvilken race har du?:)


  • #78   31. dec 2016 Grisen -ja det har jeg. Men det ER jo altså tilladt at sige nej til at sælge til en interesseret køber. Og det er langt fra alle opdrættere der gør det (heller ikke blandt tavleopdrættere).
    Jeg siger ikke at jeg ville rende skrigende bort fra ethvert krav i en kontrakt. Men det du skriver, synes jeg i høj grad er til købers ulempe, fordi udgangspunktet er at man skal træde ekstremt varsomt, hvis man vil gøre sig forhåbninger om at opdrætter en dag kunne sige ja til at man måtte avle. Og fordi man ved købet ikke aner om man vil kunne få lov at avle, hvis det en dag kunne blive aktuelt -det afhænger jo helt af opdrætters luner.

    Hvis der istedet stod at for at måtte avle skal hunden være teste fri for x og y, skal have mindst very good på en udstilling, have en given brugsprøve eller hvad der nu måtte være relevant for racen, så ved jeg når jeg køber, hvad der skal til, hvis jeg vil avle. Jeg ved altså, at hvis ellers hunden bliver god nok, så kan jeg avle.
    I "din udgave" er muligheden for avl jo bundet til hvordan mit forhold til opdrætter er, når jeg spørger.


  • #80   31. dec 2016 Jeg synes, det er imponerende, at man som opdrætter i DKK direkte går mod klubbens egne anbefalinger!
    Endnu mere imponerende, at både du Gris og din opdrætter kan få solgt jeres hvalpe.


  • #81   31. dec 2016 Inge -jeg tror ganske enkelt at mange mennesker ikke tænker konsekvenserne af det de underskriver igennem. Vi ser jo gang på gang at folk faktisk har skrevet under på helt vanvittige krav (og her tænker jeg altså ikke bare i et avlsforbud). Det var ok, da de købte hunden, for dengang var de på god fod med opdrætter og i øvrigt var de helt forelskede i hvalpen så de tænkte slet ikke så langt som at stille spørgsmål ved kravene.

    Grisen -må vist bare erkende, at vi ikke bliver enige. Jeg synes det er urimelige krav. Har man skrevet under, så mener jeg self stadig det skal overholdes, også selvom det evt. ikke er juridisk gyldigt. Men ikke desto mindre finder jeg det urimeligt.

    Ang. at man ved på forhånd, at man vil avle er jeg ikke enig i. Jeg har f.eks. ingen avlsambitioner og gør derfor intet for at udbyde min hanhund til avl. Men skulle der alligevel dukke en interesseret tæveejer op, så ville jeg da overveje det (og konferere med opdrætter, hvis jeg tænkte at tæven måske kunne være interessant).
    Måske man ved det, når man anskaffer sig en tæve. Den har jo avlsmæssigt en "udløbsdato", der ikke ligger vildt langt ude i fremtiden. Men en hanhund kan jo parre hele livet, og helt ærligt, så har jeg da godt nok ændret holdning til mange ting fra da jeg fik Reiki så forholdsvist ny hundeejer for snart 9 år siden og til i dag. Der er da også sket ændringer i hvordan jeg har hund og hvordan jeg ønsker at bruge en evt. fremtidig hund. Så det kunne jo tænkes man fik andre interesser og skiftede mening om nogen ting på de trods alt ret mange år man har hunden.


  • #82   31. dec 2016 Kunne ikke have skrevet det bedre Michelle smiley

  • #84   31. dec 2016 Som skrevet tidligere så ser jeg det som noget positivt at opdrætter involvere sig i sine hvalpes fremtid, for mig signalere det seriøsitet og omtanke

    Det er jeg for så vidt enig i -men der er forskel på at være interesseret i og at råde over. Du ønsker det sidstnævnte -og det ville jeg som hvalpekøber ikke frivilligt gå med til.
    Hvis opdrætter vil bestemme over hunden, så skal h*n jo udstationere, søge en co-ejer e.l. Så må h*n til gengæld bestemme en helt masse.

    Men som skrevet længere oppe: Hvor mange ville gå med til, at sælger af en bil satte som krav at h*n kunne tage på kør-selv-ferie med bilen hver sommer. Og ikke nok med at køber skal undvære bilen i 14 dage hver sommer, der skal alligevel betales fuld pris for den?
    Eller hvad om sælger satte som krav at bilen kun måtte lave højresving og aldrig måtte køre hurtigere end 60 km/t?

    Ja ja, en bil er en død ting -men så lad os da tage et hestesalg. Ville du købe en hest, hvor gamle ejer insisterede på at bestemme om du måtte deltage i stævner, hvor mange og hvor henne? At den ikke måtte gå skovture og... ja fortsæt selv...

    Reglerne er jo de samme, uanset om man køber en hund eller et tv. De nævnte krav ville alle vist være enige i ville være urimelige... Så hvorfor mener man, at det er ok at stille ikke bare enkelte krav, men simpelthen en hel liste af forbud og regler, når der handles hund?

    Jeg forstår at man ønsker at sikre den bedst mulige fremtid for alle de hvalpe man laver. Og derfor har jeg også forståelse for enkelte, rimelige krav. Men at ville blande sig i købers hundehold de næste 10-15 år, forstår jeg ikke. Eller jeg forstår måske -men jeg finder det dybt urimeligt smiley


  • #85   31. dec 2016 Enten så er vi ude i udstationering eller medejer... ellers så ville jeg da aldrig stå med alle udgifter og en avler som vil bestemme over min hund.

    Og der findes da heldigvis gode og seriøse avlere, som vil sælge deres hunde til seriøse købere og har tillid til dem uden alverdens klausuler. Jeg vil rigtig gerne samarbejde med avler, og sådan set gøre meget for dette samarbejde ... men når hunden er betalt er den min.

    Det lyder lidt i min verden som tyv tror hver mand stjæler...


  • #87   31. dec 2016 Det lader til, at foruden rabiate troende, så er hundeavlere den eneste befolkningsgruppe, der ser sig selv hævet over lovgivningen. Teoretisk set vil man nok stå med bollerne i isvand, hvis man købte en hundehvalp i Grimhøjmoskeen smiley

  • #89   31. dec 2016 "Du får prisen for årets bedste metafor"
    En belønning, der er så meget mere værd i dag end i morgen smiley


  • #90   31. dec 2016 Grisen -ok så. Så brug bare eksemplet med bilsælgeren der laver klausuler på hvor langt du må køre. Det kan man med en leasingaftale (som vel så til en vis grad kan sammenlignes med en udstatioonering), men det kan man altså ikke ved et salg.
    Eller en TV-sælger, der vil bestemme hvilke kanaler du må se på det fjernsyn du har købt.
    Det er jo åbenlyst urimelige krav på en vare man forventes at betale fuld pris for.

    Jeg ser da gerne at opdrætter interesserer sig for de hvalpe de avler. Men interesse og råderet er som sagt ikke det samme.
    Og jeg har enormt svært ved at forstå at man overhovedet vil sælge hunde, når man faktisk ikke er villig til helt at afgive ejerskabet på dem.

    Jeg har haft en pony engang, som ikke var for hvem som helst. Sød at ride på og god lærepony, men ikke nem i omgang og med nogen helbredsmæssige problemer, der netop gjorde, at jeg ikke turde helt at slippe min ret til at bestemme over hende. Derfor blev hun istedet udlånt til nøje udvalgte familier. De havde hende reelt som deres egen i den tid de havde hende -men jeg havde jo bevaret retten til at have det afgørende ord i enhver henseende, skulle der opstå uenigheder.
    -vil man ikke slippe, skal man ikke sælge.


  • #92   31. dec 2016 Må blot erklære mig fuldt og helt enig i Michelles indlæg hele vejen igennem.

    Jeg ville aldrig købe hund et sted, hvor folk opfattede mig som noget-nær-retardo og ikke i stand til at træffe de korrekte valg i forbindelse med min hund.

    Kommer aldrig til at fatte denne "jeg er Gu .. sorry ... opdrætter - kast dig i støvet for mig" ........ men fair nok, hvis folk har disse tendenser til underkastelse smiley



  • #93   31. dec 2016 SÅ enig Martine

    (Og samtlige af Michelles indlæg)

    Det er arrogance på højt plan det der og der sidder vist nogle kvinder derude der skal lære at de ikke kan have kontrol over ALT.

    Ville aldrig i min vildeste fantasi købe af sådan en opdrætter ALDRIG!


  • #94   1. jan 2017 Lens -ejer af hunden er jo altid i sin gode ret til at sige nej til en parring, også hvis ønsket kommer fra opdrætter. Man kunne jo også forestille sig at at ejer har valgt at kastrere hunden. Bliver den så rigtig god, er det jo bare surt for hvem end der nu ønskede en parring. Medmindre selvfølgelig der er tale om en eller anden udstationeringsaftale, hvor opdrætter har krævet et antal parringer, så er man selvfølgelig bundet af dette (og har så forhåbentligt ikke betalt fuld pris for hunden).
    Hverken sælger eller køber kan ændre på aftalerne i kontrakten efter den er indgået (så skal de da i hvert fald være enige om ændringerne).

    Ang. grisens krav, så er ønsket at lave en klausul der hedder noget i retning af, at hunden kun må avles på efter godkendelse fra opdrætter.
    Det synes jeg er uhensigtsmæssigt, for det betyder jo så, at man ikke allerede ved købet ved om man må avle eller ej. Det er helt op til opdrætter, den dag man evt. spørger om lov.
    Og hvis hensigten så i virkeligheden ER et avlsforbud (som Grisen giver udtryk for), så skriv da avlsforbud istedet for. Så er der da ingen tvivl om, hvor man står, skulle der en dag opstå uenighed.
    At jeg så heller ikke mener avlsforbud giver mening (antaget at hunden er sund og rask og uden graverende fejl), når man betaler fuld pris for kræet er en anden sag.


  • #95   1. jan 2017 Jeg ville aldrig selv købe en hund med så vidtgående restriktioner, så derfor sælger jeg heller ikke med den slags restriktioner, men det betyder da ikke, at jeg ikke interesserer mig for hvalpene fremover. Jeg synes det lyder vildt, hvis der skal så omfattende restriktioner på, som dem Grisen nævnet, for at man kan anses for en seriøs opdrætter, der interesserer sig for sine hvalpe også efter de er solgt.

    Ja, som opdrætter risikerer man, at man får solgt til et hjem, der viser sig ikke at være, det man troede og håbede på, men skal man derud, hvor man mistænkeliggør alle, der køber hvalp, er det da noget trist. De fleste hvalpekøbere kan da heldigvis også tænke lidt, og vil det bedste for den hund, de har købt.
    Jeg hjælper da gerne med råd og vejledning m.m. fremover og har god kontakt til mange af mine hvalpekøbere, men det er købers hund og købers ansvar, når de forlader mig med hvalpen.


  • #96   1. jan 2017 Grisen

    Hvilken race har du ?


  • #97   1. jan 2017 Anni Border.

  • #98   1. jan 2017 Det der med at opdrætter skal bestemme om min hanhund skal avle eller ej ? NEVER gonna happen !
    Jeg sagde med min daværende schæferhund nej til en tæveejer, for hans tæve havde et elendigt HD-index.
    Alle - inklusiv min opdrætter - synes jeg var underlig at jeg ikke bare lod ham parre den tæve.

    Dem om det - min hund, min beslutning.
    Det havde virkelig været noget skidt, hvis opdrætter havde kunnet overrule mig lige der.


  • #99   1. jan 2017 Jeg synes der er forskel på at sælge med avlsforbud bare fordi man selv mener at vide bedre, og at gøre dt fordi man oprigtigt ikke mener hunden er egnet.
    Sælger man en hvalp af sidste karakter, så gives der selvfølgelig også et passende afslag sammen med forbudet.


  • #100   1. jan 2017 Jeg kan kun stemme i med Michelle, men jeg har så flere gange fået stukket i næsen af diverse "top opdrættere", at jeg da virkelig var grøn, hvis jeg troede man ikke forlange alverden af hvalpekøber.
    Jeg har set og hørt grelle eksempler.
    Hvalpekøbere, der køber til fuld pris, men skal ligge 3 gratis parringer fra hanhund til opdrætter.
    Hvalpekøber, der køber en tæve til fuld pris, men samtidig skal lægge 50.000 kr i erstatning, hvis tæven bruges i avl.

    Jeg har forsøgt at finde den sag, hvor en DKK opdrætter kørte civilsag på en hvalpekøber, der "formastede" sig til at bruge sin egen hund med en - for opdrætteren - totalt uegnet hanhund. Opdrætteren vandt sagen i retten.

    Jeg leder videre.

    Og jeg går langt uden om opdrættere, der sætter de krav smiley det kan godt være de vil sælge en hund til fuld pris OG have hals og råderet over MIN hund, men så må de sælge til en anden - der åbenbart er bedre vidende end jeg er..


  • #101   1. jan 2017 Engelsk cocker -der findes mange af de der helt hjernedøde eksempler. Og ofte går det først op for folk, hvad de har sagt ja til, da de underskrev kontrakten, når de rager uklar med opdrætteren eller når de simpelthen bliver trætte af opdrætters indblanden.

    Jeg mindes tråde herindefra, hvor opdrættere kræver at der bruges et bestemt fodermærke og holder fast i dette selv når hunden viser sig ikke at trives på det, hvor man har skrevet at der kun gives reklamationsret hvis køber bruger et bestemt foder, en bestemt dyrlæge, overholder en eller anden motionsplan de første x måneder af hundens liv osv (en sådan klausul vil stille køber ringere end købeloven og derfor være ugyldig), krav om hvor man skal trænes hunden, krav om at måtte komme på uanmeldt besøg mm.

    Jeg er absolut fan af, at opdrætter interesserer sig for de hvalpe h*n laver, også efter de er fyldt 8 uger. Men som Lene N skriver, så kan man godt være interesseret på andre måde end ved at skrive omfattende klausuler ind i købsaftalen.

    Ginne -det er generelt noget andet, hvis man køber til nedsat pris (uanset om hunden har fejl eller ej). Så er det jo noget for noget -jeg får en billigere hund mod at opdrætter stadig har en grad af medbestemmelse (eller jeg får en billigere hund, fordi den har en given fejl).
    Men betaler jeg fuld pris, vil jeg altså også have fuld råderet smiley


  • #102   1. jan 2017 Fandt sagen smiley
    Vil hverken skrive navn eller race.
    Situationen var følgende:
    Tillægskontrakt med bod, boden var på 50.000 kr , hunden måtte ikke avles på . Dommerens ord, hvorfor købe en hund til avl med avlsforbud , som der er skrevet under på . Opdrætter fik hunden tilbage og en del af bod , et forlig da hunden skulle væk fra køber .
    Hunden blev solgt til - efter opdrætters udsagn, nedsat pris - normal pris var 20.000 kr, nedsat pris var 10.000 kr (samme pris som alle andre opdrættere i racen tager for sunde hunde).
    ......


  • #103   1. jan 2017 Jeg har aldrig købt en hund med alle mulige klausuler; det vil jeg simpelthen ikke. Jeg har så heller aldrig følt trang til at avle på nogle af mine hunde.
    Jeg har haft tre rigtig gode hanhunde fra samme kennel. Opdrætter har hver spurgt mig pænt om jeg være sød at tage hende med på råd, hvis jeg påtænkte at avle på dem, da hun jo ikke kunne bestemme over hundene når hun først havde solgt dem (hendes ord!). Skulle nogen tæveejere vise interessere for at bruge Clinton så vil jeg da klart spørge hans opdrætter til råds om det; det er trods alt hende der har den største viden om linier og afstamning og hvad der passer sammen og hvad der ikke gør.


  • #104   1. jan 2017 Mette Marie -netop, man kommer lang ved at tale om tingene. Jeg ville da også tale med opdrætter som den første, hvis en tæveejer spurgt på Reiki, ikke fordi der er stillet krav om det, men fordi han kender linjerne og hellere end gerne giver råd og vejledning

  • #106   1. jan 2017 Michelle - men det er der jo egentlig også gjort i startoplægets amerikanske eksempel.
    Prisforskel på en klappe hund og en avls hund. Så kan man vel argumenterer at klappehunden er solgt til nedsat pris...


  • #108   1. jan 2017 Endnu en forfladning af vores smukke sprog. Et søm over 5 tommer er ikke et søm. Det er derimod et spiger.
    Jeg accepterer og tillader dog udtrykker syvtommer søm, da alle godt ved, hvad der menes. smiley


  • #110   1. jan 2017 Ginne -det har du sevfølgelig ret i. Selvom jeg egentligt opfatter det mere som at prisen uden avlsret er normalprisen, og så er tilladelsen til avl et tilkøb.
    Og egentligt tænker jeg at det samme kan siges at forekommer herhjemme -langt de fleste hunde sælges jo med kryds ved "familiehund" til normalpris.
    Hvis man vil købe en decideret avlshund (også på papiret), med de rettigheder for reklamation osv. der følger med der, så vil prisen også være en hel anden. Men det handler jo ikke så meget om, hvorvidt man MÅ bruge hunden til avl, men mere om hvilke rettigheder man har som køber, hvis hunden viser sig ikke at kunne bruges.


  • #111   1. jan 2017 Hedder det så også en fjortenfrikadellerspande? smiley

Kommentér på:
Kontrakt på stamtavlehunde (forbud mod avl)

Annonce