{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.880 visninger | Oprettet:

nma124
nma124
Tilmeldt:
23. dec 2011
Følger: 1 Emner: 12 Svar: 66

Adoption af hund {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen!

Så er tiden endelig kommet, hvor jeg skal have hund. Jeg er efter lang tids overvejelse (nærmest flere års overvejelse, haha) kommet frem til, at det rette for mig, er at adoptere en hund. Jeg skal adoptere en lille vaps gennem en organisation, jeg finder yderst professionel og som jeg føler mig tryg ved. Hunden kommer til mig fra Nuuk i slutningen af januar, den er ca. 10 måneder gammel, kan være alene hjemme i ca. 5 timer, men er stadig ikke helt renlig og uheld kan derfor forekomme smiley

Jeg er i tæt kontakt med organisationen omkring forberedelse og forløb, men vil nu stadig alligevel høre jer om, hvordan jeg bedst muligt forbereder mig? - man kan nemlig aldrig få for mange input smiley

Hvor lang tid tror i jeg skal regne med at tage fri? (Hvor lang tid ville i selv tage fri?)

Og hvordan sikre jeg mig, at hunden får den bedst mulige start ift den, for hunden, uhyggelige rejse, den lige har været ude på?

Åh, det er et ønske jeg har haft så længe, der endelig bliver en realitet, så jeg vil simpelthen bare gøre mit bedste for, at det bliver en succes. Godt nok har jeg "sprunget hvalpestadiet over" men jeg får jo så også hunden, i unghundealderen. Jeg forbereder mig mentalt på, at det hele ikke bliver en dans på roser, men håber da på, at jeg med positiv træning og en hel masse tålmodighed kan få det bedste ud af den lille snude! Hvordan er jeres erfaringer med hunde i den alder?

Er der evt. andre der har erfaringer med at adoptere en hund? Og hvordan var den oplevelse for jer?

Kan i anbefale nogle gode bøger omkring hundeopdragelse mv.?

Andre gode råd, inputs og sjove historier modtages med kyshånd smiley

Jeg vil gerne frabede mig negative kommentarer (men ikke konstruktive kommentarer smiley ) da jeg blot søger råd hos alle jer hunde-kyndige mennesker smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Adoption af hund
  • #1   6. jan 2017 Hvor bliver det spændende for dig! Hvad er det for en vaps? (Og må vi se billeder??) Hvorfor bliver den adopteret væk?

    Jeg havde selv 2 måneder hjemme med min hvalp inden jeg skulle på arbejde - det er måske lidt utopia, men det var rart for mig og hunden. Det er vel ret individuelt hvor lang tid det tager før hunden er faldet til og er tryg ved sit nye hjem. 2-3 uger måske? smiley

    Held og lykke med projektet, hvor bliver det spændende for jer! smiley


  • #2   6. jan 2017 Forbered dig og tag fri som om det er en hvalp du har fået. Altså - start forfra med alene-hjemme træning, muligvis også renlighed. Når hunden kommer til et helt nyt, fremmed sted (og hvis den har været "gadehund"?) skal man ikke regne med, at den kan være alene hjemme og er renlig, som der måske ellers står beskrevet. Det er i hvert fald det, jeg allerførst lige lægger mærke til i din beskrivelse smiley

  • #3   6. jan 2017 Det lyder som én af hundene fra "internatsagen" i Nuuk?

    Jeg har haft to Nuuk-hunde, og har fået begge gennem internatet - dog som hvalpe.

    Du skal nok regne med, at du skal starte helt forfra med træning af både renlighed og alene-hjemme. Mine hunde deroppe-fra har bla. skullet bruge lidt tid på at forstå, at man godt kunne/måtte tisse på græs, fordi de aldrig havde set det før.

    Har du hørt noget om, hvordan din hund er af sind? For selvom der er visse karakteristika for Nuuk-hundene, så er der selvfølgelig også en del individ-forskelle.

    Det har været en ubetinget god oplevelse for mig at få hunde deroppefra. smiley


  • nma124
    nma124 Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 66
    #5   6. jan 2017 Den blev fundet på gaden Som hvalp, og der var ingen der efterlyste den, så kom den på internatet i Nuuk. Den havde det ikke så godt i det miljø, så den kom i pleje, hvor den er indtil den kommer hjem til mig, så helt gadehund er den ikke - men da den jo har haft et lidt hektisk liv ift til alt den flytten rundt, regner jeg også med, at den lige skal falde til hos mig, og at den ikke kan alt det med at være alene hjemme og være renlig fra dag 1 - det er faktisk en meget god idé det der med, at tænke det, som var det en hvalp, det gør det også lidt nemmere både at Google, og finde bøger om, haha smiley

    De sender hunde til Danmark, fordi deres internat på Nuuk er proppet, og samarbejder derfor også med både dyreværnet og derfra hvor jeg adoptere smiley
    De skriver, at den er glad af sind, fyldt med energi og nysgerrighed og at hun "stadig er en stor hvalp", så regner helt klart med at starte forfra smiley

    Hunden hedder Sita, jeg skriver fra computeren lige nu, hvor jeg ikke har et billede, men prøver lige at finde iPad'en frem senere, så i kan se smiley Åh hvor jeg glæder mig, og mange tak for jeres råd og oplevelser smiley


  • #7   6. jan 2017 Bøger om hundesprog er en rigtig god idé, at have læst inden man får en vaps hjem. Det kan forebygge mange konflikter, at man forstår de mest basale af hundens signaler.

    Det er mange år siden jeg havde hvalp, så jeg ved ikke lige hvad de nyeste og bedste titler på bøger omkring emnet hedder ...

    En bog jeg dog altid vil anbefale hundeejere, at have læst, er Alfasyndromet af Anders Hallgren.

    Tillykke med din nye vov. Jeg glæder mig til at se billeder senere smiley


  • #10   6. jan 2017 Tror det er hende her: smiley




    profilbillede
  • #11   6. jan 2017 forskellen er at der lyder bedere smiley

  • Maria FL
    Maria FL Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 300
    #14   6. jan 2017 Ordet adoptere betyder mig bekendt noget i retning af "at tage til sig som sin egen" er det fordi det omhandler en hund og ikke et menneske, eller fordi der bliver betalt, at i undrer jer over "adoption" i denne sammenhæng?

    Held og lykke med hundebarnet og som de andre skriver, forvent at du skal starte forfra med al træning smiley


  • Maria FL
    Maria FL Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 300
    #16   6. jan 2017 Jeg synes rimelig ofte adoption bruges i forbindelse med køb af hunde fra internater.
    Men jeg tænker, at det hænger sammen med tanken om, at man overtager en hund en anden har haft først.

    Selv siger vi, at vi har købt hund fra internat eller købt en genbrugshund.


  • #20   6. jan 2017 Forskellen på at købe og adoptere er (for mig) om der rent faktisk er en ejer i forvejen, som man kan købe hunden/hvalpen af? Mine Nuuk-hunde er ikke blevet købt - det eneste jeg har betalt for dem, har været udgiften til helbreds-attesten fra dyrlægen deroppe.

    Lanka er heller ikke købt, for hun havde heller ingen ejer.

    Så man er vel nødt til at bruge et andet ord end "køb" smiley


  • #24   6. jan 2017 Jeg har ikke betalt en krone til internatet for mine Nuuk-hunde (kun til dyrlægen deroppe)
    Og jeg har heller ikke skrevet under på nogen kontrakt smiley


  • #25   6. jan 2017 Det lyder som et spændende projekt smiley Jeg har selv adopteret flere gadehunde fra udlandet, og genbrugshunde fra Danmark.

    Forvent at de ingenting kan, så bliver du ikke alt forskuffet smiley Betragt hunden som en hvalp, der skal lære alt, dvs. både renlighed, gå i snor, diverse kommandoer osv. Så kan det ikke gå helt galt.
    Det vil være en god idé at tage så meget fri, som muligt, så du har god tid til at træne alenehjemme med den. At hunden har kunnet være alene hjemme hos plejefamilien, er ikke ensbetydende med at den kan være alene hjemme hos dig.

    Og hold for guds skyld rigtigt godt fast i den. Mange genbrugshunde kan finde på at smutte, hvis de bliver forskrækkede, eller får muligheden for at smutte.

    Held og lykke med "projektet" smiley


  • nma124
    nma124 Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 66
    #26   6. jan 2017 Tak for alle de mange kommentarer og gode råd, det er meget det jeg selv har læst mig frem til, men helt klart brugbart idet at man aldrig kan høre det for mange gange!
    Og JA det er hende, i fandt på billedet dér, ååhhh smiley <3 Som sagt regner jeg på INGEN måde at det bliver en dans på roser, derfor er det altid godt at få andre inputs fra jer herinde smiley

    Det er også dejligt at høre alle de succesoplevelser, har i måske billeder af jeres "genbrugs-vapser"? Det kunne da være sjovt at se ??

    Jeg mener nu selv at jeg har taget et meget gennemtænkt valg, og jeg prøver da også at være realistisk. Hellere regne med at det bliver hårdt, også måske blive positivt overrasket, end omvendt! Desuden har jeg et super godt netværk i form af min familie, der står til rådighed, hvis det hele en dag skulle brænde helt på - det er rart at vide, at man har den tryghed også smiley

    haha, sjovt med diskussionen omkring at "adoptere" eller at "købe" en hund, jeg må indrømme at jeg ikke har lagt de store tanker i ordvalget, men tror jeg hopper på forklaringen om, at det at "købe" en hund, lyder lidt koldt smiley


  • #28   7. jan 2017 Har kun et enkelt billede af en genbrugshund på min Ipad, men det må du da gerne se smiley
    Mød Alba, tidligere spansk gadehund i afblegede farver, nu forkælet sofahund i DK. Hun er verdens skønneste og sære lille gamle dame smiley Hun er nok ca. 12 år, og har boet her i ca. 9 år.


    profilbillede
  • #30   7. jan 2017 Forskellen på, om man køber eller adopterer er, at ved adoption har man ingen købsgaranti, eller reklamationsret. Jeg har selv for nyligt adopteret en hund via en forening, og det fremgik af den kontrakt jeg skulle underskrive. Adoptionsgebyret dækker transporten af hunden, neutralisering, vacciner osv. og er ikke en betaling for selve hunden.

  • #34   7. jan 2017 Hvorfor skulle en forening, der finder hjem til f.eks gadehunde, være ude på at snyde folk?

  • #35   7. jan 2017 man kan ikke løbe fra købeloven

  • #36   7. jan 2017 "8. Fortrydelsesfrist:
    • Ejer er indforstået med at der er tale om adoption/formidling, dvs. ikke et køb og hører dermed ikke under købeloven. Efter indgåelse af denne aftale, frasiger DFA sig enhver form for fortrydelses- og reklamationsret.
    • Ejer er selv forpligtet til at finde nyt hjem til hunden i henhold til punkt 7. DFA tilbagebetaler ikke formidlingsgebyret.
    • DFA hjælper gerne med at finde nyt hjem, i det omfang det er os muligt. Der tages et genformidlingsgebyr på kr. 1000,- som tilfalder DFA’s arbejde for dyrene eller de udgifter DFA har i forbindelse med genformidlingen (annonce, foder hvis DFA kan tilbyde pleje af hunden, dyrlægeregning mv.)
    Hunden forbliver hos nuværende ejer, indtil ny familie er fundet, enten af nuværende ejer eller DFA."

    Taget fra den kontrakt jeg skulle underskrive.


  • #39   8. jan 2017 Jeg tænker det er fordi de ikke vil sende hunden tilbage på internatet, og det vil de jo oftest blive nødt til, hvis de skal tage hunden tilbage. På den her måde skal der findes nyt hjem til hunden, hvis man ikke selv vil have den alligevel.

    Ja, købeloven gælder ved salg, men adoption er jo netop ikke et salg. Det er ikke hunden man betaler for.


  • #40   8. jan 2017 Jeg tror, Camilla har ret smiley
    Det er jo derfor man bruger ordene adoption eller videreformidling.
    Det er jo netop ikke et køb, da man ikke betalet for hunden, men betaler et administrationsgebyr.


  • #42   8. jan 2017 Lens: Alba er en albino-wannabe smiley Hun er creme farvet, med hvid, og har blå-beige øjne. Har faktisk 2 hunde i den farve (begge fra Spanien), kan prøve at se om jeg kan finde ud af at smide billede fra mobil tlf herind ? (Bruger normalt kun Ipad smiley ).

    Vedr. bruge af ordet adoption, så må jeg indrømme at jeg finder det forkasteligt at DFA åbenbart fralægger sig ethvert ansvar, når først hundene er kommet til DK. smiley Men det forklarer da hvorfor der er begyndt at dukke udenlandske gadehunde op på de danske internater smiley

    Da jeg fik mine spanske gadehunde, tog foreningerne totalt ansvar for hundene, hvis de skulle skifte hjem. Og det mangler da bare. Det giver ikke mening at hente hunde til DK fra udenlandske internater, for så at smide dem af på danske internater smiley Det bør ikke forekomme !
    Om foreningen, der stadig henter hunde i Spanien, stadig tager fuldt ansvar for "deres" hunde her i DK ved jeg ikke ? Men det går jeg da stærkt ud fra.


  • #43   8. jan 2017 Her er Albus, som også er Albino-wannabe, fra Spanien smiley

    profilbillede
  • #45   8. jan 2017 Ja, de er nemlig smiley smiley Og fuldstændigt fantastiske begge 2 smiley Er helt vild med farven, og de lyse øjne smiley
    De er begge faldet til super hurtigt, så det er bare dejligt smiley


  • #47   8. jan 2017 Lige præcis. Det behøver ikke at være så voldsomt kompliceret at få genbrugshund, hvad enten den kommer fra DK eller udlandet smiley

  • #48   8. jan 2017 Birgitta - Forskellen er i hvert fald beløbenes størrelser smiley
    Der er forskel på, om du betaler 2.500kr for en internathund eller en gadehund fra udlandet og en tavlehund til 10.000kr.
    Hvordan internaterne er kommet frem til beløbets størrelse, kan vi kun gisne.
    Påfaldene er det måske, at det er det samme beløb, som DKK sætter som kostpris i forbindelse med opdræt?


  • #50   8. jan 2017 Ved en hurtig søgning fandt jeg følgende fra Schæferhundeklubben:

    Hvis du er ude for et uheld, og din tæve bliver parret af to hanner, skal du få foretaget en såkaldt DNA-test af hvalpene og de mulige forældredyr.
    Hvalpe født i samme kuld kan stambogsføres med to forskellige fædre.
    Vejledning om DNA-test.
    Hvis dine hvalpe ikke kan stambogsføres, f.eks. fordi man ikke kender faderen til kuldet, skal hvalpene afhændes til kostpris, ca. 1.000 – 1.200 kr. svarende til prisen på en hund fra et dyreinternat.
    Min venindes gamle dyrlæge fik ved et uheld et kuld på sin Boston Terrier og fik at vide, at hvalpene skulle "sælges" til kostpris, som dengang var 2.500 kr. ellers stod han til en disciplinærsag.
    Min veninde var racerepræsentant dengang.
    Om "prisen" er steget siden da, ved jeg ikke.
    Ting man køber er omfattet af købeloven, deraf navnet smiley
    Normalt sælger man ting for at tjene penge.
    Her videreformidler man dyr for at "gøre en god gerning" og ikke for at tjene penge,


  • #51   8. jan 2017 om hunden koster 0 eller 10.000 kr så gælder købeloven

  • #52   8. jan 2017 Hvis hunden ikke koster noget, er det jo ikke et køb smiley

  • #53   8. jan 2017 jo det er det.. købeloven gælder stadig..

  • #57   9. jan 2017 Hundene dyrlægekontrolleres på Grønland, vaccineres etc.

    Så søger man efter personer, der rejser til Danmark og overdrager midlertidig hunden i deres varetægt. (altså i perioden fra lufthavn til lufthavn)

    Har en veninde, der et par gange har været hundeledsager, når hun har været hjemme i DK. Hun arbejder ellers i Grønland i længere perioder.


  • #58   9. jan 2017 Frk Jensen. Påstår du, at hvis jeg forærer en eller andet et eller andet så træder købeloven automatisk i kraft ? eller hvordan kommer du frem til at en gratis ting er dækket af købeloven ?

    Jeg siger ikke, det ikke er tilfældet, mærkelige ting sker, men jeg tillader mig at undre mig, så har du belæg for den udtalelse evt. et link eller lign.


  • #59   9. jan 2017 Hvis du giver mig det i gave, så er det en gave.. Hvis man handler og giver 0 kr, så er det en handel..

  • #60   9. jan 2017 Og her er tydeligvis ikke tale om en gave, men en handel mellem en privat og en virksomhed..

    Der står intet i købeloven om hvad en vare som min. skal koste.. Altså kan den koste 0 kr.. Så det er ikke noget jeg påstår

    https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=142961


  • #61   9. jan 2017 Men når det ikke er selve hunden man har købt.... hunden har man fået, men betalt for transporten af den.

    Så må det jo være transporten som købeloven dækker.

    DFA lægger jo ikke skjul på deres adoption.
    Jeg spurgte selv ind til, hvad der ville ske, hvis jeg mistede Melanie efter 14 dage. Jeg får ikke noget retur, da alle pengene er gået til internaterne. Jeg har ikke betalt hunden.

    Jeg tror nu det er legit nok.
    Kan ikke forestille mig, at det er meget anderledes hos dyreværnet og de andre internater?

    Men det er da værd at finde ud af smiley


  • #63   9. jan 2017 Hvad vil du med det link frk. Jensen?

  • #64   9. jan 2017 inge hvis du læser hvad jeg skrev så ved du det

  • #65   9. jan 2017 Jeg scannede lige købeloven, inden jeg skrev første indlæg vedr. om hvorvidt et køb er et køb, hvis tingen er gratis.

    Nu har jeg så scannet den igen, og ser stadig ikke noget, der indikerer, at det skulle være tilfældet. Der bliver ikke nævnt nogen minimumspris for at købeloven skal træde i kræft, men begrebet køb bliver heller ikke defineret, så mon ikke købeloven dækker, det de fleste af os betragter som et køb (eller salg) nemlig at en vare eller ydelse skifter ejer mod en betaling.

    Hvis en ting/vare skifter ejer uden en betaling, er der ligesom ikke så meget at lovgive om.
    Men hvis du ser noget, jeg har overset, må du da gerne lige påpege, hvor det står.


  • #68   9. jan 2017 Hvad skal jeg helt præsis google? Som jeg skrev står der ikke noget om at salg skal koste min 1 kr.. Jeg har linket til købeloven, det kan gøres uden google..

    Jeg navnlepiller ikke smiley For mig er en adobtion et finere ord for salg når det kommer til dyr


  • nma124
    nma124 Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 66
    #69   10. jan 2017 Hehe, jeg må indrømme, at det blev en lidt længere tråd om noget, jeg ikke helt kan følge med på, så hvis der er nogle der stiller mig et spørgsmål, og jeg ikke lige svarer er der simpelthen fordi jeg ikke har set det smiley

    Birgitta L:
    Kirsten R's beskrivelse af processen er korrekt smiley Hunden bliver, på Grønland, både vaccineret, dyrlæge kontrolleret osv (der er jo også en vis standart, før der kan udstedes hundepas). De finder så en person, som alligevel skal rejse til Danmark fra Grønland, som vil hjælpe med at få hunden med, og som bliver skrevet på som ledsager. I mit tilfælde ved jer, at de har taget kontakt til en mand, der tidligere har hjulpet dem med at få en hund til Danmark. Han skulle vist være rigtig god til at tage sig af hunden, han er blandt andet kendt for at gå tur med hunden inden afrejse, og lige lære den lidt at kende, han tager sig også godt af hunden på vejen (her tænker jeg på, at der er en mellemlanding).

    Hunden bliver overdraget fra Dyrenes Venner i Grønland, som er en dyreværns organisation svarende til Dyrværnet i Danmark. De overdrager såvidt jeg har forstået det hunden, til den organisation jeg adoptere fra (jeg kan godt nævne navnet, men er faktisk i tvivl om reglerne herinde på hundegalleri), jeg skriver så kontrakt med organisationen, hvor jeg skriver hunden på en masse ting. Blandt andet skriver jeg under på, at hunden inden for de første 2 år ikke må videreformidles, aflives osv uden deres godkendelse/indblanden. Jeg skal ud over den lovpligtige ansvarsforsikring, også sygeforsikring hunden, og de har også ret til at komme og besøge hunden, når de vil. De påtager sig altså fortsat ansvaret for den hun de videreformidler til mig. Når jeg har skrevet kontrakt er hun så min smiley

    Jeg ved at Dyrnes Venner i Grønland i samme omgang som viderformidligen af den vaps jeg adoptere, også har arbejdet sammen med Dyrværnet i Danmark, der har taget imod en kat og en hund fra dem, de er vist også snart klar til adoption smiley

    Jeg håber det afklare lidt, jeg føler mig i hvert fald ret tryg ved processen, ikke mindst fordi, jeg finder den utrolig gennemsigtig, og både Dyrnes Venner i Grønland, plejefamilien hvor hunden befinder sig, samt hende jeg er i kontakt med, løbende opdatere mig og altid er klar på at besvare spørgsmål. Det synes jeg er rigtig dejligt, da jeg jo som bekendt ikke har mødt hunden endnu smiley


  • #70   10. jan 2017 Det er godt at læse, at du er ved godt mod, og er tryg ved processen. Det tror jeg også roligt, du kan være, og jeg er sikker på, at du får SÅ meget fornøjelse ud af, at dele livet med en Nuuk-Hund.
    De er virkelig fantastiske smiley


  • #73   12. jan 2017 Haha ja - men hun er også kommet fra Grønland fra den samme "sag" smiley
    Mener der skulle 6 ialt herned - nogle til Dyreværnet, og resten til den private organisation.


  • #75   16. jan 2017 https://www.facebook.com/pg/dyrenesvennergl/posts/?ref=page_internal

    Så er ventetiden ved at være forbi, ser det ud til.... smiley


  • #77   17. jan 2017 Et kvæler halsbånd er nok det sikreste i den situation.
    En sele skal være passet godt til den enkelte hund, ellers risikerer man også at hunden krænger sig ud af den. Eller at den af sikkerhedsgrunde sidder så stramt, at den er ubehagelig.


  • #78   17. jan 2017 De gange jeg har hentet hunde i lufthavnen, har jeg haft et udvalg af seler med, så jeg kunne sætte den på, der passede smiley
    Vil dog så også sige, at jeg endnu aldrig har hørt om, at én af Nuuk-hundene er stukket af ...


  • #79   17. jan 2017 Hold da op, hun er skøn, TS! Kommer bare vadende sammen med de almindelige rejsende, som om hun aldrig har bestilt andet!

    Hun er ikke sådan at slå ud af kurs - tillykke med hende, TS! smiley


Kommentér på:
Adoption af hund

Annonce