Seniorhund - motion {{forumTopicSubject}}
Nu har vi to dage i træk været ude at gå lange ture med Klunte 7-8 km. Hun ELSKER det.
Hun har lidt gigt i den ene forpote (får previcox) og er lidt stiv i kadaveret efter sådan en tur to dage i streg. Det er så mig fejl for hun var klart lidt for træt til sidst.
Men så ikke mere træt end hun kastede sig over sin bold, så snart vi var hjemme.
Men hvordan dosere I jeres hundes motion?
For vi andre kan jo også blive lidt trætte / ømme i skroget, hvis vi har givet den for meget gas. Men det betyder jo ikke vi ville have været oplevelsen foruden.
Så nogen gange går man over grænsen fordi man har det sjovt, også tager en slappedag dagen efter. Eller vil I slet ikke overtræde den grænse??
Jeg ved også bare at Klunte er en hyrdehund, og elsker at rører og bevæge sig. Så ville også være synd at begrænse sådan en hund i hendes legelyst.
Så hvordan håndtere I, at jeres hunde er blevet ældre og hjerne og krop måske ikke helt længere hænger sammen??
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 30 Svar: 29.904
Alt med måde, og lidt men godt er det vi køre efter herhjemme.
Laika får INTET ud af lange ture mere, andet end et overbelastet kadaver for at sige det ligeud. Det er et års tid siden jeg måtte begynde at skære ned for Laika, så hun har vænnet sig til det, mens hun er også 12 år lige om lidt.
mar 2016
Følger: 11 Følgere: 207 Hunde: 5 Emner: 56 Svar: 1.473
men kunne godt forstille mig det er svært med en større race
men lær at læs kropssprog eller på en eller måske tage mindre men flere ture? så kan det være hun ikke bliver så træt
jan 2008
Følger: 78 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 100 Svar: 862
Jeg forsøgte at starte en debat om, hvorvidt det ikke er ok nogen gange at lade hunden være hund og give den gas som hun har lyst...
aug 2008
Men du skal også huske på at Laika er ældre og har mange flere skavanker.
For et år siden slog Laika sin albue meget alvorligt, netop i leg i sneen hvor hun gav den gas og den oplevelse sidder i mig endnu, så efter hun var blevet holdt i ro i 1 måned efter hun kom til skade, ja der skar jeg lige så stille ned for tempoet og motionen. Heldigvis kan Laika nøjes med mindre og mangler intet i sin hverdag.
Selvfølgelig er hun ikke i snor i haven feks. og kan derfor sagtens finde på at løbe af sig selv, men det er ikke noget jeg lægger op til.
mar 2016
(lidt som når Gustav siger fra, så løfter jeg ham) kunne jo godt sige nej og lade ham lunte videre efter de andre, men så har jeg da også bare kørt ham helt død så han ikke orker noget dagen efter og det synes jeg måske er lidt synd
aug 2008
aug 2008
Det hænder at Laika er MEGET aktiv, feks. når min far og bror er her, der tror mine hunde nemlig at de kommer for at lege med dem og mine hunde fræser rundt nærmest alt imens min far og bror er her og ja, der må jeg tage det med at Laika er noget kvæstet om aftenen. Men det er ikke med min gode vilje.
mar 2016
man snakker altid om hvor vigtig det er hunden ikke er understimuleret, men det er dælme også vigtigt at have en hund der ikke er overstimuleret!
det er hverken rart for hunden eller dig at hun skal være så træt fordi hun ikke lige kunne stoppe sig selv! det gavner jo ingen!
aug 2008
Så ja, jeg har måtte skære ned for mængden og tempoet og så gå ind og være stopklods og sige stop på hendes vegne, for hun gør det ikke selv, men det er ikke ensbetydende med at det er et behov Laika har, hun formår bare ikke at sige nej tak.
Andre hunde vil fint kunne styre den slags selv, men hun kan ikke.
Jeg kan se på hende når hun begynder at køre træt og så siger jeg stop på hendes vegne, det fungere rigtig godt.
Men man skal jo gøre det der fungere for ens hund
aug 2008
Det gør simpelthen for ondt at se hende så overbelastet fordi hun ikke selv kunne sige fra.
Men igen, hun er også 12 år gammel og har gigt.
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.703
Tror bare at du, som ejer, er nødt til at kigge på din hund, og finde ud af lige præcis hvor meget din hund kan holde til.
mar 2009
Følger: 25 Følgere: 27 Hunde: 6 Emner: 74 Svar: 2.500
Seniorhund - motion