Belgisk malinois nær Viborg? Belgisk malinois nær Viborg?
Hej HGer og erfarene hunde ejere
Jeg tænkte på om der er nogle belgiske hyrdehunde ejere nær Viborg som har overskud til at jeg kommer på besøg?
Grunden er fordi jeg går og researcher hunde for at se hvilke raser der kunne passe til mig når jeg engang skal have hund. Og jeg har forelsket mig i den meget energiske belgiske malinois. Jeg har dog læst mig til at det er en hund der har en ustillelig energi og ikke er en hund for første gangs hunde ejere og at den kræver et arbejde eller minimum bør gå til en aktiv hundesport. Jeg har tænkt at jeg ville starte med en dansk/svensk gårdhund som start hund og så måske senere bevæge mig mod en mere krævende race som malinois. Men jeg gad godt at opleve dens energi og temperament før jeg sætter næsen op mod at indrette mit liv og boligforhold efter den.
Så mit spørgsmål er om der er nogle der ved om der er nogle malinoise ejere som har overskudet til et besøg en weekend, som lever nær Viborg? Eller måske nogle der dyrker IPO i Viborg?
mar 2015
Følger: 4 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 23 Svar: 206
Men vil stadig godt høre om der er nogle mallere i Viborg og omegn for en ting er hvad man læser en anden er at mærke det på egen krop haha. Vil tro det er ligesom når man tænker jeg kan sagtens løbe så og så langt indtil man prøver og dør på vejen XD
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.225
Min mening er at det er en hund man vælger,fordi man i forvejen har kendskab til racen igennem træning. Er godt klar over det ikke var det du spurgte om,men måske det kunne hjælpe dig i dine overvejelser.
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.448
Jeg synes det er fedt at du gør noget for at sætte dig ind i racen inden du skal have en, men jeg forstår ikke hvorfor du ikke bare kaster dig ud i mallen (hvis det bliver den du ender med) og springer den der øve-hund (dansk svensk gårdhund) over.
Hvis du ved du vil dyrke ipo og du bed det er mallen, så ville jeg alliere mig med nogle gode mennesker og trænere og springe direkte på malle .
mar 2015
Randi G: Ahhhh... Det er nok best at jeg lige lære at have en hund før jeg går direkte til brugs hund med damp X) Dansk Svensk gårdhund er jeg vant til fra min familie, men det har været under min mors forudsætninger, og det har betydet 0 træning. Og det blev hun så også til dagligt humpet for
dec 2008
Følger: 2 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 20 Svar: 240
Og så forestil dig det 24/7 365 dage!
mar 2015
Pia K: UH! Super rigtig mange tak
dec 2008
mar 2015
mar 2015
dec 2008
Når det er i fremtiden, kan du jo få tid til at snuse lidt til træning og se om det stadig har din interesse.
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.448
Jeg mener ikke at de søde og almindelige hunde har forberedt mig ret meget på at få sådan et monster inden for dørene. Nærmere tværtimod, da jeg til at starte med bare slap dyret løs og tænkte at det nok skulle gå, for det har det jo altid gjort med de tidligere hunde.
Jeg er ikke sikker på, at en gårdhund forbereder dig på livet som brugshundeejer, så hvis det er brugshund du vil, så ville jeg gå efter det i første omgang.
En gårdhund kan måske lære dig noget om at træne hund i det hele taget. Men det at kende øvelserne i et program og indlæringen af dem er også en del af det at blive god til en sport.
Det lærer man ikke før man har prøvet det.
Det kan selvfølgelig være du bare vil hygge-ipo (ved ikke om det findes) og så betyder det måske ikke så meget.
dec 2008
Hopper man ud i det,er der ganske rigtig kun en vej frem og det er træning. For dem hvor det bliver for meget,er det hunden der bliver taberen. For ejeren selv er det heller ikke en god oplevelse,at de håb man have med hunden, ikke bliver indfriet.
Derfor vil jeg aldrig sige man bare skal hoppe ud i en Malle. Lyder til at ts gør sig nogen tanker og ikke bare hopper ud i det. Så skal det nok lykkes at finde den race der passer til hendes behov.
okt 2010
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 54 Svar: 2.489
Kan godt forstå din fascination af dem, det er en super lækker hund. Det drive de har til træning... wow... ja bare wow...
Vil bare lige pippe, at de (når de bliver aktiveret som de behøver) virker som en meget behagelig hund i hjemmet også.
Var i november på besøg hos en malinois-ejer for at hente nogle akvariefisk (fælles hobby)
Han sagde, at det var fuldstændigt ligegyldigt, hvilken opdrætter hunden kom fra. Det vigtigste var linjerne i hunden. Hans hunhund var ud af nogle franske linjer med en god tænd/sluk knap, sagde han.
Håber, du kan komme til at se dem i Viborg eller omegn, så du bedre kan få et indtryk af racen
maj 2009
Følger: 3 Følgere: 31 Emner: 186 Svar: 10.556
Hvis din lokale Schæferklub er en af dem, som også tager andre racer ind, så er der garanteret også nogle Maller som træner der.
Jo jo, Mallen er en meget aktiv hund, men så er det hellere ikke værre.
Så slemt som mange folk herinde gør dem til er de altså ikke.
Line S, nu skriver du ikke noget om, hvor meget du vil gå op i træningen
Hvis du bare vil have en aktiv hund til hyggetræning, så kunne du evt prøve at se på en Malinois af udstillingslinjer.
Kennel Boholdt laver udstillings Maller som vil være egnet til det.
Som mange andre har skrevet, så kan en Dansk-Svensk ikke forberede dig hvad det vil sige at eje en fuldblods brugshgund, de kan jo overhovedet ikke sammenlignes.
Tag ud på træningspladserne og konkurrencer og få en snak med belgierfolket.
Du kunne måske overveje at tage en "pensionist" til dig. Det er hunde som ikke mere bliver brugt til prøver.
Der er en del af dem, som bliver sendt til gode hjem, hvor de kan leve resten af deres dage.
Disse "pensionister" behøver ikke at være ældgamle og de behøver hellere ikke at fejle noget.
link til specialklubben
http://belgiskehyrdehunde.dk/
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.488
Jeg er enig med dem der siger at det med at købe fx en DSG på ingen måde forbederede dig til at få en Malinios og er det virkelig det du inderst inde allerhelst vil så er det da åndsvagt at købe en anden race. Man kan faktisk godt 'vokse med opgaven' hvis man virkelig vil det
dec 2008
Den er ikke så gal og måske man kan få en af udstillings linjer. Hvor herre bevares. Hvis man ikke vil have en brugshund med 100km/t,så hold fingrene væk. Skulle nødig blive den næste race der bliver ødelagt.
apr 2005
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 81 Svar: 2.123
Jeg har selv valgt den fra pt. Da mit arbejde og små børn bare ikke giver mig tiden til den. Hvis du skal have en brugshund, så start med en af de "nemmere" af slagsen. Det ville give dig et indblik i hvad det ville kræve, dag ud og dag ind.
Jeg har valgt at "nøjes" med en rotte, af brugslinje. Ganske simpelt fordi den er noget nemmere at få Til at være rolig hjemme og på når vi er ude. Hvor mallen kræver noget 24/7 og ikke kan affinde sig med at jeg arbejde længe, har syge børn eller hvad der må være af forhindringer i hverdagen med "villa, Volvo og vovse".
Vil råde dig til at finde en nemmere og mere rolig race til at starte op med, og forberede dig på en tung brugshund.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Ikke at det betyder at mallen så passer til en...
Dejlig hund i videoen - den er præcis s meget in your face som de maller jeg kender - skønne dyr. Jeg skal aldrig selv have en, der er lige et gear for meget.
Udstilingsmalle bliver nævnt - gør det ikke!
Det ville være en fejl på så mange måder
okt 2010
Stemmer I med de andre: Hvis malinois er "for meget", men du stadig gerne vil have en brugshund, så kunne schæferen være et godt bud (og også denne af brugslinjer - selvfølgelig
Kan fuldstændig sætte mig ind i, at det er svært. Skal det være en brugshund eller en aktiv familiehund? Vi stod i samme dilemma i 2010, inden vi købte Buddy (korthåret collie) og det samme i dag for øvrigt.
Elsker den energi og det drive der er i de "rigtige" brugshunde. Den vilje der ligger i dem - de kan yde og yde og yde til de segner nærmest. Malinois der minerydder i Afrika for eksempel, den kører på og arbejder trods ulidelig varme eller kaster sig frygtløst ud i opgaver mod en tilsyneladende stærkere modstander. Fantastiske hunde der er specifikt avlet til at løse krævende opgaver.
Men hvis man ikke skal bruge "hele pakken", altså virkelig vil bruge sådan en brugshund (schæfer/malinois), så giver det måske bedre mening at vælge en aktiv familiehund?
I mit tilfælde har jeg ikke brug for beskytterinstinktet for eksempel. Men jeg ville være meget ked af at få en hund, der ikke brænder for at lege med mig/være aktiv med mig.
Bare lidt tanker fra mig
okt 2010
Den vil dig bare rigtig meget
LOL
Men ja, nogle mennesker vil da finde det en kende irriterende
Jeg havde en malinois placeret oven på mine fødder fra jeg kom til jeg gik - og en kærlig men insisterende pote/snude, hvis jeg nu skulle glemme at hun var der og gerne ville kæles
mar 2015
Jeg har skrevet til martine og Jenos kennel med nogle spørgsmål om rasen og om man må komme på besøg og kigge
Jeg tror dgs er mere et valg fordi jeg som nyuddannet ikke ved hvordan min hverdag kommer til at se ud, får jeg arbejde, hvor stor bliver min næste bolig og er der have til? Alle de der spørgsmål som man ikke kan svare på endnu. XP
Jeg ville være ellevild med at starte med en schæfer, og virkelig få en hund med stort H mellem hænderne
Hvis man nu skulle starte med en brugshund men af en mindre størrelse hvad ville i så anbefale?
Lige pt tror jeg det bare bliver hygge træning på hundens premisser men det kan være at jeg vil være mere seriøs med IPO eller anden træning hvis man bliver "bidt" af det X)
Men glæder mig helt vild til at lære mere hvis jeg kan komme ind og se dem træne
okt 2010
Hvad lægger du i ordet brugshund?
mar 2015
maj 2009
Følger: 3 Følgere: 31 Emner: 186 Svar: 10.556
Hvorfor mener du at det er mere legalt at anskaffe en Dansk Svensk når man ikke ved hvordan ens liv bliver.
Det er lige så synd for en Dansk Svensk hvis ikke livet former sig som man gerne vil.
Vent med at anskaffe dig en hund indtil du ved hvor dit liv fører dig hen.
okt 2010
Hvis jeg selv skal have en brugshund, ville jeg gå efter schæferen
Den synes jeg virker lidt nemmere end malinois, der kan køre meget højt. Malinois er så hurtig (reagerer så hurtigt), er bange for at få lavet for mange fejl med sådan en sag, den er endnu mere signalfølsom end schæferen.
Dertil kommer at det er sværere at finde hold/trænere der har erfaring med malinois. Det er så brugt en tjenestehund i udlandet, men de er ikke ret brugt her i landet. Schæfer og malinois trænes ikke på samme måde, det er nemmere at finde hjælp til en schæfer end en malinois, da schæferen er så meget mere udbredt i Danmark. Bare lige endnu en overvejelse at gøre sig
mar 2015
Jeg tænker selvfølgelig sund hund der ikke er blevet manipuleret for meget af udstillinger, med en go portion gå på mod og selvstændighed. Men som også knytter sig stærkt til sit menneske, ikke så meget en lalle glad elsker alle mennesker type. En robust hund med go energi og ikke en sofa kartoffel X)
Har også tænkt sådan noget som en Shiba Inu som starts hund, men ved også at så er den ikke så arbejds glad og gør kun hvad den selv syntes X)
okt 2010
Men hvad er det, du gerne vil med hunden? Hvilken træning, hvor meget, hvor meget motion, hvilket liv skal den passe ind i?
mar 2015
Jeg undersøger mine muligheder nu så jeg ved hvilke rækkehus/lejligheder arbejde jeg skal stile efter
mar 2015
Jeg kan selvfølgelig ikke vide hvordan mit liv kommer til at se ud. Men drømmen er; arbejde som animator for et firma der tillader hund med på arbejde, hunden vil i blive godt aktiveret i spise pausen med frisbee kast og øvelser samt tisse ture når jeg har brug for at tænke, brug for frisk luft. Håber jeg kan bo et stykke fra mit arbejde så vi kan cykle / gå nogle km til og fra arbejde. Jeg ville ikke have noget imod at skulle til træning med den 2 - 3 gange om ugen. Jeg er interesseret i frisbee, hunde parkour, IPO, slæde løb og hike ture/ overnatte i den danske natur. Vil gerne have den med over alt, så den skal trænes til at komme med på tog og ikke være bange af sig
okt 2010
Umiddelbart synes jeg ikke, malinois er det oplagte bud. Jeg synes, du burde kigge mere på de forskellige aktive familiehunde
Jeg tror, malinois har brug for virkelig at blive brugt i et krævende brugshundeprogram. Hvis du ikke ved, at det er det, du vil, så tror jeg på, du er bedre tjent med en anden aktiv race indtil videre
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Hvis du forventer at hunden bare lægger sig og agerer fodvarmer mens du arbejder og folk bevæger dig rundt, så tror jeg, du skal påregne en hulens masse arbejde.
Ikke at en malle ikke kan være i ro indendørs, det er bare ikke lige til højrebenet som med så mange andre racer.
Køb en malle, hvis du ikke kan lade være. Køb en schæfer, hvis du ikke kan lade være - DSG - det samme.
Men lad være med at købe en øvehund eller erstatningshund for det, du ønsker dig.
Umiddelbart lyder det ikke til at du er nær afklaret nok i forhold til hverken træning eller bare din hverdag med hund til at anskaffe en hund som en malle.
Køb den, hvis det er DEN, du skal bruge. Køb den, hvis det valg har et formål.
Det samme gælder brugsschæfer.
Det skylder man dem.
Så få afklaret hvad du vil konkret og vælg hund derefter.
Belgisk malinois nær Viborg?