1.902 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 31 Svar

Belgisk malinois nær Viborg? Belgisk malinois nær Viborg?

Hej HGer og erfarene hunde ejere smiley
Jeg tænkte på om der er nogle belgiske hyrdehunde ejere nær Viborg som har overskud til at jeg kommer på besøg?
Grunden er fordi jeg går og researcher hunde for at se hvilke raser der kunne passe til mig når jeg engang skal have hund. Og jeg har forelsket mig i den meget energiske belgiske malinois. Jeg har dog læst mig til at det er en hund der har en ustillelig energi og ikke er en hund for første gangs hunde ejere og at den kræver et arbejde eller minimum bør gå til en aktiv hundesport. Jeg har tænkt at jeg ville starte med en dansk/svensk gårdhund som start hund og så måske senere bevæge mig mod en mere krævende race som malinois. Men jeg gad godt at opleve dens energi og temperament før jeg sætter næsen op mod at indrette mit liv og boligforhold efter den.
Så mit spørgsmål er om der er nogle der ved om der er nogle malinoise ejere som har overskudet til et besøg en weekend, som lever nær Viborg? Eller måske nogle der dyrker IPO i Viborg?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle kommode 400 kr.
  • Skifte cover til lampe i loft 500 kr.
  • Utæt afløb i køkken 1.500 kr.
  • Sæt en loftslampe op i udtaget 400 kr.
  • Cykelkæde 475 kr.
  • Tømrer til reparation og ophængning af badeværelses skab 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Belgisk malinois nær Viborg?
  • #2   17. feb 2017 Mange tak isabelle smiley tjekkede lige brugernavnet men så kom der ti forskellige martiner op haha men tror jeg har fundet den rigtige smiley vil prøve og skrive til hende med nogle spørgsmål og så må vi se om hun har tid til at svare sådan en noob som mig haha XD

Men vil stadig godt høre om der er nogle mallere i Viborg og omegn for en ting er hvad man læser en anden er at mærke det på egen krop haha. Vil tro det er ligesom når man tænker jeg kan sagtens løbe så og så langt indtil man prøver og dør på vejen XD

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.225
    #4   17. feb 2017 Jeg vil ikke anbefale en Malinois,med mindre du har tænkt dig at gå rigtig meget op i træning. Det en hund der ikke kan/skal nøjes med lidt. Et er at se dem på et træningsbane og noget andet er at bo med en ung hund i huset.

Min mening er at det er en hund man vælger,fordi man i forvejen har kendskab til racen igennem træning. Er godt klar over det ikke var det du spurgte om,men måske det kunne hjælpe dig i dine overvejelser.

• #5   17. feb 2017 Først vil jeg sige at jeg ikke ved noget om maller.

Jeg synes det er fedt at du gør noget for at sætte dig ind i racen inden du skal have en, men jeg forstår ikke hvorfor du ikke bare kaster dig ud i mallen (hvis det bliver den du ender med) og springer den der øve-hund (dansk svensk gårdhund) over.
    Hvis du ved du vil dyrke ipo og du bed det er mallen, så ville jeg alliere mig med nogle gode mennesker og trænere og springe direkte på malle .

• #6   17. feb 2017 Max H: Jeg tænker bare at der må vel også være nye medlemmer i den gruppe, som måske ikke er vokset op med det, men som finder ud af at det er noget for dem, og dertil høre jeg nok, Jeg skal bare lige finde ud af om det er 100% noget for mig smiley Jeg har ingen planer om børn eller familie, så der vil kun være mig og animations arbejde, så jeg ville bestemt ikke have noget imod at gå til træning med en hund flere gange om ugen smiley

Randi G: Ahhhh... Det er nok best at jeg lige lære at have en hund før jeg går direkte til brugs hund med damp X) Dansk Svensk gårdhund er jeg vant til fra min familie, men det har været under min mors forudsætninger, og det har betydet 0 træning. Og det blev hun så også til dagligt humpet for smiley Men jeg vil gerne lære at holde hund med træning og grænser og fantastisk kommunikation smiley Har først for nyligt fundet ud af at jeg bedre egner mig til en hund med massere af energi, men jeg ved ikke hvordan min hverdag kommer til at se ud når jeg er færdig på mit studie om et år så må hellere være lidt realistisk til at starte med X)

• #7   17. feb 2017 https://m.youtube.com/watch?v=gTpBFYuErzA

Og så forestil dig det 24/7 365 dage!

• #9   17. feb 2017 Mette M: Jep har set den video smiley Haha jeg ville elske at rande efter den hund og lege træk og "slås" med den XD Det er da også frustrerende at hun skal sidde der og snakke X) Jeg er selv et stort legebarn og ville nok give hunden nogle gode cykelture, leg med frisbee, parkour, slæde kørsel og PH træning, måske IPO smiley Og så skulle den jo med over alt smiley

Pia K: UH! Super rigtig mange tak smiley Jeg vil skrive en email til ham og høre ad smiley Din hund lyder simpelthen fantastisk smiley Det er sådan noget jeg søger efter i en hund smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#11   17. feb 2017 Enig. Jeg ser også at man får nogle af de samme muligheder,men med større chance for at det lykkes. En Sch kan mange have glæde af, modsat Mallen,som i langt de fleste hjem vil være for meget.

• #12   17. feb 2017 AG: Hahah nej nej X) Gårdhunden skal selvfølgelig ikke være slædehund Haha XD Ej gårdhunden ved jeg bare er en race jeg 100% kan håndtere, og den har en dejlig energi der også skal bruges smiley Men der ville jeg nok mere fokusere på agellity, frisbee og parkour træning (som mallen også kan) smiley Det er også en bedre størrelse til en lille begynder bolig og kan komme med mange flere steder end en stor hund smiley Men mallen er en fremtids hund jeg vil træne migselv op til, som kan opfylde ønsker som slæde kørsel, løbe ved siden af cyklen og avanceret træning smiley Men har også overvejet schæferen, ved bare ikke om den fungere som første gangs hund? Nogle siger det var deres første hund, andre siger man skal være erfaren :I

• #13   17. feb 2017 Max H: Jaah det er rigtig nok smiley Men kan bare ikke lide at de bliver avlet med dårlige hofter og alt det fis du sikkert har hørt om. Men man kunne jo også tage en brugs linje med forhåbentligt sundere led og ikke dalende hofte parti smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#15   17. feb 2017 Uanset hvad man vælger, skal det være efter brugs linje. Hvorfor ellers vælge racen. Man skal selvfølgelig kigge sig godt for og købe fra en ordentlig kennel.

Når det er i fremtiden, kan du jo få tid til at snuse lidt til træning og se om det stadig har din interesse.

• #18   17. feb 2017 Jeg har i mit voksne liv haft dværgpincher, tibetansk terrier, gravhund og whippet inden jeg fik min djævel af en jagtterrier-blaning.

Jeg mener ikke at de søde og almindelige hunde har forberedt mig ret meget på at få sådan et monster inden for dørene. Nærmere tværtimod, da jeg til at starte med bare slap dyret løs og tænkte at det nok skulle gå, for det har det jo altid gjort med de tidligere hunde.

Jeg er ikke sikker på, at en gårdhund forbereder dig på livet som brugshundeejer, så hvis det er brugshund du vil, så ville jeg gå efter det i første omgang.

En gårdhund kan måske lære dig noget om at træne hund i det hele taget. Men det at kende øvelserne i et program og indlæringen af dem er også en del af det at blive god til en sport.
    Det lærer man ikke før man har prøvet det.

Det kan selvfølgelig være du bare vil hygge-ipo (ved ikke om det findes) og så betyder det måske ikke så meget.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#19   17. feb 2017 Nu gør ts sig jo nogle overvejelser og der for er det vil ikke noget unormalt i,at folk giver deres mening med.

Hopper man ud i det,er der ganske rigtig kun en vej frem og det er træning. For dem hvor det bliver for meget,er det hunden der bliver taberen. For ejeren selv er det heller ikke en god oplevelse,at de håb man have med hunden, ikke bliver indfriet.

Derfor vil jeg aldrig sige man bare skal hoppe ud i en Malle. Lyder til at ts gør sig nogen tanker og ikke bare hopper ud i det. Så skal det nok lykkes at finde den race der passer til hendes behov.

• #20   17. feb 2017 Haha, dejlig video smiley Men min korthårede collie møvede nu også sådan rundt smiley Men han ville absolut ikke lege trækkeleg smiley det gad jeg ellers godt.

Kan godt forstå din fascination af dem, det er en super lækker hund. Det drive de har til træning... wow... ja bare wow...

Vil bare lige pippe, at de (når de bliver aktiveret som de behøver) virker som en meget behagelig hund i hjemmet også.

Var i november på besøg hos en malinois-ejer for at hente nogle akvariefisk (fælles hobby) smiley vidste ikke at han havde en malinois. Det var altså en skøn hund smiley han trænede/havde trænet IPO med hende. Havde stillet op til DM med hende.

Han sagde, at det var fuldstændigt ligegyldigt, hvilken opdrætter hunden kom fra. Det vigtigste var linjerne i hunden. Hans hunhund var ud af nogle franske linjer med en god tænd/sluk knap, sagde han.

Håber, du kan komme til at se dem i Viborg eller omegn, så du bedre kan få et indtryk af racen smiley

• #21   17. feb 2017 Gå ind på racens specialklub, der finder du både opdrætter lister, lister over træningspladser og en kalender over hvor og hvornår der er IPO prøver.
    Hvis din lokale Schæferklub er en af dem, som også tager andre racer ind, så er der garanteret også nogle Maller som træner der.

Jo jo, Mallen er en meget aktiv hund, men så er det hellere ikke værre.
    Så slemt som mange folk herinde gør dem til er de altså ikke.

Line S, nu skriver du ikke noget om, hvor meget du vil gå op i træningen
    Hvis du bare vil have en aktiv hund til hyggetræning, så kunne du evt prøve at se på en Malinois af udstillingslinjer.
    Kennel Boholdt laver udstillings Maller som vil være egnet til det.

Som mange andre har skrevet, så kan en Dansk-Svensk ikke forberede dig hvad det vil sige at eje en fuldblods brugshgund, de kan jo overhovedet ikke sammenlignes.

Tag ud på træningspladserne og konkurrencer og få en snak med belgierfolket.

Du kunne måske overveje at tage en "pensionist" til dig. Det er hunde som ikke mere bliver brugt til prøver.
    Der er en del af dem, som bliver sendt til gode hjem, hvor de kan leve resten af deres dage.
    Disse "pensionister" behøver ikke at være ældgamle og de behøver hellere ikke at fejle noget.

link til specialklubben

http://belgiskehyrdehunde.dk/

• #22   17. feb 2017 En af mine træningskammerater har brugslinie malle. Der er MEGET stor forskel på hunden når den er på banen og når den er hjemme. Men hjemme er den stadig absolut i den mere 'foretagsomme' og aktive ende smiley Når man besøger den er superkælen og vil helst sidde på skødet. På træningsbanen skal man ikke begå den fejl at tro at den vil kæles. Så siger den 'HOLD SÅ OP MED DET' med tænderne først. Det er sådan lidt en 'alt eller intet' hund, der ikke gør noget halvt.
    Jeg er enig med dem der siger at det med at købe fx en DSG på ingen måde forbederede dig til at få en Malinios og er det virkelig det du inderst inde allerhelst vil så er det da åndsvagt at købe en anden race. Man kan faktisk godt 'vokse med opgaven' hvis man virkelig vil det smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#24   17. feb 2017 Hvad man skal lærer. En hund med høj drift og en uerfaren hundefører. Læg der til at hunden er signal følsom og lyn hurtig lærer,også de mindre dårlige ting. Det giver næsten sig selv.

Den er ikke så gal og måske man kan få en af udstillings linjer. Hvor herre bevares. Hvis man ikke vil have en brugshund med 100km/t,så hold fingrene væk. Skulle nødig blive den næste race der bliver ødelagt.

• #26   17. feb 2017 Forstår udemærket godt din fascination af racen, men den kræver mere end man kan forestille sig.

Jeg har selv valgt den fra pt. Da mit arbejde og små børn bare ikke giver mig tiden til den. Hvis du skal have en brugshund, så start med en af de "nemmere" af slagsen. Det ville give dig et indblik i hvad det ville kræve, dag ud og dag ind.

Jeg har valgt at "nøjes" med en rotte, af brugslinje. Ganske simpelt fordi den er noget nemmere at få Til at være rolig hjemme og på når vi er ude. Hvor mallen kræver noget 24/7 og ikke kan affinde sig med at jeg arbejde længe, har syge børn eller hvad der må være af forhindringer i hverdagen med "villa, Volvo og vovse".

Vil råde dig til at finde en nemmere og mere rolig race til at starte op med, og forberede dig på en tung brugshund.

• #29   17. feb 2017 Man lærer ikke at have malle af at have DSG eller schæfer...
    Ikke at det betyder at mallen så passer til en...

Dejlig hund i videoen - den er præcis s meget in your face som de maller jeg kender - skønne dyr. Jeg skal aldrig selv have en, der er lige et gear for meget.

Udstilingsmalle bliver nævnt - gør det ikke!
    Det ville være en fejl på så mange måder

• #30   17. feb 2017 Synes du skal holde dig fra udstillingslinjerne, det er jo ikke dem, der har skabt din interesse for racen smiley

Stemmer I med de andre: Hvis malinois er "for meget", men du stadig gerne vil have en brugshund, så kunne schæferen være et godt bud (og også denne af brugslinjer - selvfølgelig smiley )

Kan fuldstændig sætte mig ind i, at det er svært. Skal det være en brugshund eller en aktiv familiehund? Vi stod i samme dilemma i 2010, inden vi købte Buddy (korthåret collie) og det samme i dag for øvrigt.

Elsker den energi og det drive der er i de "rigtige" brugshunde. Den vilje der ligger i dem - de kan yde og yde og yde til de segner nærmest. Malinois der minerydder i Afrika for eksempel, den kører på og arbejder trods ulidelig varme eller kaster sig frygtløst ud i opgaver mod en tilsyneladende stærkere modstander. Fantastiske hunde der er specifikt avlet til at løse krævende opgaver.

Men hvis man ikke skal bruge "hele pakken", altså virkelig vil bruge sådan en brugshund (schæfer/malinois), så giver det måske bedre mening at vælge en aktiv familiehund?

I mit tilfælde har jeg ikke brug for beskytterinstinktet for eksempel. Men jeg ville være meget ked af at få en hund, der ikke brænder for at lege med mig/være aktiv med mig. smiley

Bare lidt tanker fra mig smiley

• #32   17. feb 2017 En malinois er da ikke "in your face" CH smiley

Den vil dig bare rigtig meget smiley

LOL

Men ja, nogle mennesker vil da finde det en kende irriterende smiley

Jeg havde en malinois placeret oven på mine fødder fra jeg kom til jeg gik - og en kærlig men insisterende pote/snude, hvis jeg nu skulle glemme at hun var der og gerne ville kæles smiley

• #33   17. feb 2017 Tusind tak for alle de super gode bud og råd smiley
    Jeg har skrevet til martine og Jenos kennel med nogle spørgsmål om rasen og om man må komme på besøg og kigge smiley jeg regner med at jeg i løbet af næste uge vil finde ud af hvornår de træner IPO og andre hunde sports her i Viborg og tage over og se hvordan træningen forgår, og måske få kontakt til nogle schæfer eller malle ejere smiley
    Jeg tror dgs er mere et valg fordi jeg som nyuddannet ikke ved hvordan min hverdag kommer til at se ud, får jeg arbejde, hvor stor bliver min næste bolig og er der have til? Alle de der spørgsmål som man ikke kan svare på endnu. XP
    Jeg ville være ellevild med at starte med en schæfer, og virkelig få en hund med stort H mellem hænderne smiley men så skal omstændighederne også være der. Vil fx gøre hvad jeg kan for at jeg kan arbejde freelancer hjemmefra eller få hunden med på arbejde, men det er jo ikke alene om at bestemme smiley
    Hvis man nu skulle starte med en brugshund men af en mindre størrelse hvad ville i så anbefale?
    Lige pt tror jeg det bare bliver hygge træning på hundens premisser men det kan være at jeg vil være mere seriøs med IPO eller anden træning hvis man bliver "bidt" af det X)
    Men glæder mig helt vild til at lære mere hvis jeg kan komme ind og se dem træne smiley

• #34   17. feb 2017 Når jeg tænker brugshunde, tænker jeg tjenestehunde. Kan ikke komme i tanke om decideret små tjenestehunde.

Hvad lægger du i ordet brugshund? smiley

• #35   17. feb 2017 Sarah: hold da op mit hjerte bløder jo helt ved at læse det XD det lyder super dejligt smiley det er sådan noget jeg søger, en konstant companion og samarbejds partner smiley Jeg er meget tålmodig så det med at den hele tiden vil have kontakt, gør mig ikke noget, ville nok nærmere blive blød og starte med at lege med den eller gå en go tur X)

• #37   17. feb 2017 Hvis du ikke ved, hvordan dit fremtidige liv og boligsituationen bliver, så skal du i mine øjne hverken have en Schæfer eller Malle, men hellere ikke en Dansk Svensk.
    Hvorfor mener du at det er mere legalt at anskaffe en Dansk Svensk når man ikke ved hvordan ens liv bliver.
    Det er lige så synd for en Dansk Svensk hvis ikke livet former sig som man gerne vil.

Vent med at anskaffe dig en hund indtil du ved hvor dit liv fører dig hen.

• #38   17. feb 2017 Den er også en rigtig dejlig hund smiley

Hvis jeg selv skal have en brugshund, ville jeg gå efter schæferen smiley

Den synes jeg virker lidt nemmere end malinois, der kan køre meget højt. Malinois er så hurtig (reagerer så hurtigt), er bange for at få lavet for mange fejl med sådan en sag, den er endnu mere signalfølsom end schæferen.

Dertil kommer at det er sværere at finde hold/trænere der har erfaring med malinois. Det er så brugt en tjenestehund i udlandet, men de er ikke ret brugt her i landet. Schæfer og malinois trænes ikke på samme måde, det er nemmere at finde hjælp til en schæfer end en malinois, da schæferen er så meget mere udbredt i Danmark. Bare lige endnu en overvejelse at gøre sig smiley

• #39   17. feb 2017 Hmm godt spørgsmål...
    Jeg tænker selvfølgelig sund hund der ikke er blevet manipuleret for meget af udstillinger, med en go portion gå på mod og selvstændighed. Men som også knytter sig stærkt til sit menneske, ikke så meget en lalle glad elsker alle mennesker type. En robust hund med go energi og ikke en sofa kartoffel X)
    Har også tænkt sådan noget som en Shiba Inu som starts hund, men ved også at så er den ikke så arbejds glad og gør kun hvad den selv syntes X)

• #40   17. feb 2017 LOL, du har en meget anderledes definition af brugshund end mig smiley

Men hvad er det, du gerne vil med hunden? Hvilken træning, hvor meget, hvor meget motion, hvilket liv skal den passe ind i? smiley

• #41   17. feb 2017 Ahh det var ikke ment som jeg er ligeglad med hvad jeg udsætter dsg for, ud nej :S men jeg har haft en dsg og ved hvordan deres energi er og deres størrelse taget i betragtning så kunne de godt blive luftet i en mindre have efter en go lang gåtur, hvor en stor schæfer størrelsesmæssigt skal kunne vende sig rundt i haven på evt et lille rækkehus. Eller er schæfere extra smidige? smiley
    Jeg undersøger mine muligheder nu så jeg ved hvilke rækkehus/lejligheder arbejde jeg skal stile efter smiley jeg har det Best med at klare forarbejdet nu så det ikke bliver et impuls køb når jeg bliver færdig med uddannelsen om 11 måneder smiley jeg vil sætte mig godt ind i mine muligheder og raserne før jeg anskaffer mig en hund. Det er jo det alle prædiker om til nye hunde ejere smiley

• #42   17. feb 2017 Ahaha ok XD er da interesseret i din definition, kan jo være jeg lære noget ;D

Jeg kan selvfølgelig ikke vide hvordan mit liv kommer til at se ud. Men drømmen er; arbejde som animator for et firma der tillader hund med på arbejde, hunden vil i blive godt aktiveret i spise pausen med frisbee kast og øvelser samt tisse ture når jeg har brug for at tænke, brug for frisk luft. Håber jeg kan bo et stykke fra mit arbejde så vi kan cykle / gå nogle km til og fra arbejde. Jeg ville ikke have noget imod at skulle til træning med den 2 - 3 gange om ugen. Jeg er interesseret i frisbee, hunde parkour, IPO, slæde løb og hike ture/ overnatte i den danske natur. Vil gerne have den med over alt, så den skal trænes til at komme med på tog og ikke være bange af sig smiley men jeg tænker også at mit arbejde som animator er meget stillesiddende og det kan blive et problem hvis jeg ikke finder en balance mellem alt det jeg gerne vil med hunden og chrunch perioder i produktionen. Men er sikker på jeg kan finde ud af noget smiley Kan godt ske at det lyder som lidt af en urealistisk drøm men jeg kan hvad jeg vil smiley

• #43   17. feb 2017 Tak for svar smiley

Umiddelbart synes jeg ikke, malinois er det oplagte bud. Jeg synes, du burde kigge mere på de forskellige aktive familiehunde smiley

Jeg tror, malinois har brug for virkelig at blive brugt i et krævende brugshundeprogram. Hvis du ikke ved, at det er det, du vil, så tror jeg på, du er bedre tjent med en anden aktiv race indtil videre smiley

• #44   17. feb 2017 Forestil dig den hund i videoen mens du sidder på dit arbejde.
    Hvis du forventer at hunden bare lægger sig og agerer fodvarmer mens du arbejder og folk bevæger dig rundt, så tror jeg, du skal påregne en hulens masse arbejde.
    Ikke at en malle ikke kan være i ro indendørs, det er bare ikke lige til højrebenet som med så mange andre racer.

Køb en malle, hvis du ikke kan lade være. Køb en schæfer, hvis du ikke kan lade være - DSG - det samme.
    Men lad være med at købe en øvehund eller erstatningshund for det, du ønsker dig.

Umiddelbart lyder det ikke til at du er nær afklaret nok i forhold til hverken træning eller bare din hverdag med hund til at anskaffe en hund som en malle.

Køb den, hvis det er DEN, du skal bruge. Køb den, hvis det valg har et formål.
    Det samme gælder brugsschæfer.

Det skylder man dem.

Så få afklaret hvad du vil konkret og vælg hund derefter.

Kommentér på:
Belgisk malinois nær Viborg?

Annonce