{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.312 visninger | Oprettet:

Mini Aussie (Miniature American Shepherd) er nu NKU godkendt {{forumTopicSubject}}

smiley

Hårdt arbejde betaler sig. 3 år tog det smiley

Men nu er MAS NKU godkendt, SKK er fulgt efter og DKK gør det samme, sammen med de andre nordiske medlemmer.

per 1/1-2018 bliver den fuldt optaget.
Men kan dog per dd. deltage og vinde i f.eks. agility mm.
Udstillinger mm. må vente til 1/1-2018,

Next stop FCI smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mini Aussie (Miniature American Shepherd) er nu NKU godkendt
  • #1   15. mar 2017 Stort tillykke smiley

  • #2   15. mar 2017 Ej hvor spændende.
    Er det kun størrelsen der adskiller dem fra den "normale" eller også sind?


  • #4   15. mar 2017 Det tiltaler mig hvis man kan få den i mindre. Jeg er mest til hunde på maks. 15kg og det bliver vist ret svært at få den almindelige i.

  • #5   15. mar 2017 Hvorfor hedder det en Mini Aussie, når den er amerikansk? Burde det så ikke være en Mini Yankee?

  • Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

    Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.175
    #6   15. mar 2017 Mini Aussie er vel et kælenavn..

    http://www.akc.org/dog-breeds/miniature-american-shepherd/


  • #7   15. mar 2017 Nej hvor fint. Men er det en decideret mini aussie eller adskiller den sig fra den på nogle måder?

  • #8   15. mar 2017 Australian shepherd er på trods af navnet også amerikansk smiley

  • #11   15. mar 2017 Som ejer af en miniudgave af en anden race ville jeg tænke mig, at det handler om, at man ønsker et udseende som en aussie, egenskaber som en aussie, og sind som en aussie men i en mindre krop.
    Det var i hvert fald derfor man lavede dværgschnauzeren smiley En hund der passede bedre på skødet, men stadig var en schnauzer.

    Dværgen er lavet på avl på mindre individer, (i nyere tid er der rygter om indblanding af dværgpudel for at gøre hårpragten større ifm udstilling...), mon ikke mini-aussie også er det?


  • #17   15. mar 2017 Som Kenzie siger, jeg ville meget gerne have en hyrdehund i mindre størrelse og en Sheltie siger mig nul og niks.
    Man kan være heldig ved Borderen at få en lille - er det ikke Bella herinde som er temmelig lille? Men det er jo lidt mere "held" end forstand tænker jeg, når man udvælger en hvalp i et kuld.


  • #23   15. mar 2017 Det er næppe nogen god hyrdehund til kvæg i den størrelse, måske til jerseykøer, men til de store amerikanske kødkvæg kommer de nok til kort på en anden måde end aussie i standard str gør. Men Lens, gør det så meget? De opfylder et andet behov. Jeg er meget enig det en siger her i tråden om at der har manglet et alternativ til sheltien. Nok ikke i hyrdeverdenen, men i hundesportsverdenen.
    Jeg er personligt slet ikke vild med sheltien, der er virkelig mange ting ved den race, som jeg vil sige pænt nej tak til, bl.a det der vildt bløde sind. En mini-aussie ville jeg antage har et langt stærkere mind-set, og ville kunne håndtere en ejer som mig, der nogle gange uforvarende kan næsten skræmme de der bløde hunderacer bare med min måde at tale på smiley


  • #28   15. mar 2017 Altså hvis de har mindre pels end sheltie så er jeg fan, og et mere robust sind.

    Jeg elsker egentlig sheltie, jeg egner mig bare ikke til at eje den har jeg indset for det pelsarbejde der er så træls hele tiden, også er en stor del af dem lidt skrøbelige i sind.


  • #30   15. mar 2017 Nu er hundes eksistens jo 100% betinget af at mennesket har behov for dem. Så ja, jeg mener absolut vi skal ændre på deres egenskaber, hvis/når vores behov ændrer sig. Alternativet er jo at racerne uddør.
    Nu er vi jo mange mennesker med mange behov, så det betyder jo ikke, at hunderacerne skal ensrettes.
    Hvis ikke racerne udviklede sig ville fx schæferen stadig være en hyrdehund smiley


  • #31   15. mar 2017 MAS'en er lige så forskellig i sind/mentalitet, størrelse, farver, pels-mængde og arbejdsiver, som forfædrene (Aussierne).
    "problemerne" og sygdomme er også det samme.
    Det er ikke en familie skødhund, den skal aktiveres.

    Den originale Aussie var en fårehund, men da indvandrene i USA gik fra får til kvæg blev racen avlet større.

    Aussie folket er meget delt i holdningerne til Mini'en.
    Men det er så lige meget nu, da den er blevet sin egen race, dog med fælles ophav.
    Det skyldes alene politik i USA.

    Vi "hygger" med agility, lydighed og lidt hyrdning.
    Hobie mangler 1 pind, så er han i kl.3 i agility (41cm, 10kg).
    Nicen løber Senior, træner LP og hyrder (43cm 15kg)
    Cif stiller til første AG start i år og er et trick monster (35cm, 7kg)
    Pace er lige kommet i 5 bandit-måned, han skal nok også løbe agility.

    Arbejdslinjer er der ikke meget tilbage af i hverken Aussie eller MAS.
    Jeg vil kalde dem Sports og Udstillings-linjer. Hvor Sport-modellen er knap så "fire-kantet".
    Forskellen ses tydeligt på mit billed.


  • #32   15. mar 2017 virkelig spændende læsning - jeg står og skal vælge imellem BC og MASH ..

    er der nogen der kan fortælle mig hvordan sindet er ifht. at jeg har en ret blød tæve som er hyrde/jagtblanding - jeg har ladet mig fortælle af avler, at hun umidelbart ikke ville anbefale mig, at vælge en tæve da hendes 2 ikke kan sammen..

    jeg er dog ikke til hanhunde vil have en tæve igen - har i erfaringer hertil?

    min tæve er 4 og kan godt sige fra, men det er måske lidt halvhjertet, og samtidig tænker jeg at vi jo selv er med at opdrage og hjælpe begge individer på den rette vej..


  • #33   16. mar 2017 Spændende projekt smiley og hvor er de bare smukke smiley

  • #36   16. mar 2017 Jeg kender hverken til aussien eller minien, men hvis nogle lavede en min lab, en jagtlab med alle egenskaber i behold, så ville jeg slå til?? mangler brugshunde/sportshunde i en størrelse mellem( omkring 10 kg) men det er også fordi jeg ikke ejer en bil, og bybusserne her kun tager taskehunde, så der har størrelsen en betydning.

  • #38   16. mar 2017 Skal du også have Barbie med? smiley

  • #40   16. mar 2017 Fedt!
    Tillykke med det smiley

    Jeg spår racen en stor fremtid ihvertfald indenfor agility. Se fx denne fra crufts, det er eddersparkme hurtig!

    https://youtu.be/woRBpEHFE3U?t=6m57s


  • #42   16. mar 2017 Randi G - Hold da kæft mand den har fart på! smiley

  • #44   16. mar 2017 Basilea laver bare nogle rigtig lækre vovser! smiley

  • #45   16. mar 2017 Man ved ikke rigtig noget med sikkerhed mht sheltiens 100% oprindelse, de fleste kendere siger det var islandsk hyrdehund der kom ind over. Den originale Sheltie var slet ikke så vamset i pelsen heller! Den lignede mest af alt en lille border collie.

    Sheltien hyrder meget gerne, men ikke som en drivende hyrder der arbejder selvstændigt som en border, Sheltien vil blot holde flokken samlet, og man bevæger så flokken, ved at man selv/hundeføren går i centrum af fåreflokken, og så holder sheltien flokken samlet tæt til hundeføren.

    Man siger, at Sheltierne blev sendt alene ud på div små shetlandske øer sammen med fårene, og så skulle fårene og Sheltien ellers primært klare sig selv over sommeren. Det var så Sheltiens rolle, at holde div. ræve og store rovfugle væk fra fåreflokken, det er derfor at Sheltier gør så meget og er så alarmerende i forhold til alle andre hyrderacer, idet deres larm skræmte ræv og rovfugle væk. Det er hvad man siger. Så har de så også hjulpet med at samle flokkene, når fåreejerne skulle transportere flokkene hjem til hovedøen til slagtning mm..

    Men som sagt, det er ret uklart med sheltiens oprindelse, men disse historier har jeg fra dedikerede Sheltie mennesker smiley


  • #47   16. mar 2017 Det er også nærmest umuligt at tjekke op på. Der er bare historier.

  • #48   18. mar 2017 Ja Fran i England laver lækre vovser og det ved hun også godt.
    Det ses på prisen og den 2 år lange venteliste.
    Men det er nu mest shaping og træning, samt ikke mindst en dygtig træner.
    hurtigheden kommer ikke pr. automatik.
    Fran avler ikke bevidst sportshunde, hun er faktisk mest til udstilling, men nogle gange falder hvalpene jo slanke ud.

    Jeg har feks 2 sportsmodeller fra Sverige. En udstilling model fra Sverige og en lille mellem sag fra Tyskland.



  • #50   20. mar 2017 #49
    Lene,

    Man har siden sidst i 60erne avlet på mindre individer, ikke direkte dværgvækst for det giver en del sygdomme.
    Størrelsen er blevet mere stabil med tiden, men det er korrekt, at størrelsen kan variere en del, ligeledes kan pelsmængden.
    Så man skal kende lidt til linjerne og vide hvornår den sidste "Standard" kom ind i avlen. Det er jo kun 2 år siden, at man lukkede for indlemmelse af små Aussie'er i MAS klubben i USA.

    Historien om navnet er faktisk meget lig navnet på en Sheltie.
    USASA som er moderkluben for Aussie'en i USA, ønskede ikke en variant og da det er dem som har rettighederne til "Australian Shepherd" så må resten af verden bare rette ind.
    Jeg havde personlig gerne set, at det var blevet en variant, men sådan blev det ikke.

    Der er pt. ca. 6-700 individer i Skandinavien, hvoraf der er ca. 30 i Danmark.
    Det første kuld blev født i Sverige hos Daloro gaarden for 10½ år siden.
    Vi har en hund fra dette kuld. Han hedder "Nice Start" og var den første fødte.
    i ham kan man se rigtig meget "standard" (nr.3 på billedet).
    Brugslinjerne er der desværre ikke meget tilbage af, så jeg vil kalde de andre for 50/50 show-/sports-linjer.


  • #51   20. mar 2017 Corgién , som jo er en bette vovse i højden , ej i drøjde og sind , var og er en kvæg hyrde hund , så det er faktisk ikke størrelsen der er afgørende .

    Ebba Ålegård , Kennel Spar 2 , var den første i Dk som fik sheltien til landet og det kan man læse om i hendes bog om Coliier og Sheltier , udgivet i 70érne ( mener jeg )

    Og hvis ikke det er det rigtige FCI der anderkender dem , gør Dkk og de andre klubber underlagt FCI det heller ikke.

    http://www.fci.be/en/


  • #52   20. mar 2017 Gad godt se en miniature Aussie arbejde smiley Vi må have nogle flere til DK. Eks en i dogdancing/freestyle, DET ville jeg enormt gerne se!

    Hvordan er de lydmæssigt når de arbejder? Gør det meget eller er de stille som Australian Shepherd?


  • #53   20. mar 2017 Jeg kender desværre ikke noget Mini'er der gør i HTM!

    Lyd er jo objektivt, jeg har en der ikke siger et ord på banen og 2 der lyder som nogle stress-raketter. Men det er jo ved agility.
    Nicen siger ikke et ord ved Rally eller Lydighed !!
    Cif er bare en "tøs" hun kan gi lyd ved alle former for aktivitet.



  • #54   20. mar 2017 Interessant smiley Jeg har haft fokus på at få gøen ud af min Sheltie i rally, da hun stresser sig selv når hun gør det. Det tog et år med div fokus øvelser og mindre tempo at få gøen ud rally, næste punkt er HTM.

    Nej jeg kender heller ingen mini aussies i HTM desværre, men de ville være meget egnede tror jeg, især hvis gøen er på det tilladte/tolererede niveau for sporten.


Kommentér på:
Mini Aussie (Miniature American Shepherd) er nu NKU godkendt

Annonce