{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.356 visninger | Oprettet:

Udsender min unghund dårlige vibes? {{forumTopicSubject}}

Kære HG.

Jeg håber på, at I igen kan hjælpe mig til større forståelse af min hund og dens adfærd.

Vi har Uffe - fransk bulldog - fertil endnu - født 30/7-14, så han er knap 20 mdr.

Inden han blev kønsmoden havde jeg ingen betænkeligheder ved at lade ham hilse på nye hunde. I dag hilser vi næsten aldrig. Er det en hanhund der er ældre end ham, så når de kun at snuse kort og så bliver den anden hund sur og bider ham af. Måske ikke sur vel. Men den bider ham i hvertfald af og viser derefter ingen interesse. Nogle hanhunde bliver decideret aggressive.
Tæverne går amok med det samme næsten.

Men han tænker også kun på én ting når han møder andre hunde. Han vil på dem....

Der er én hund han ikke gør det på. Han har hans hundeven som han har kendt altid der også er fertil og halvandet år ældre end ham.. men ellers så vil han helst voldtage andre hunde - kastrater, tæver - same same åbenbart.

The million dollar question er så: Går det i sig selv med alderen? Eller er jeg nødsaget til at kastrere?
Og kan de andre hunde på afstand simpelthen mærke, at han kommer med en ubalanceret energi? Og måske derfor de så hurtigt bider ham af?

Og... bonus spørgsmål:
Kan de foretrække af gå tur med nogen?? Hver aften nægter Uffe at gå med min kæreste alene. Han løber ned og kigger på mig og slikker på min arm som om han siger "kom nu mor" ?

Tak fordi I læste jer igennem smørren smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Udsender min unghund dårlige vibes?
  • #1   18. mar 2017 "Han vil på dem..." hvis det indebærer at han vil parre dem, så er der jo ikke noget at sige til at de andre hunde siger SKRID. Så ja, i den forstand udsender din hund dårlig vibrationer, da det ikke er høflig adfærd(det mangler mange franske, selvom de ikke ligefrem vil parre).
    Det bunder sandsynligvis i stress, så begynd at aktivere/træne din hund, så han skal bruge hovedet. Start helst på et hold, så du kan få råd g vejledning og hvor han samtidig lærer at være sammen med andre hunde, uden ret faktisk at være sammen med dem.
    Kastration hjælper sandsynligvis ikke.


  • #3   18. mar 2017 Din hund trænger ikke til at blive kastreret, men til at blive opdraget smiley

    Humpen er oftest stressbetinget og især når det er i forbindelse med leg. Når han humper er det fordi legen er for meget for ham og der skal du gribe ind meget tidligere.
    At de andre bliver sure på ham er mere end naturligt - han må være drønirriterende for dem.

    Han har brug for din hjælp på flere områder.
    Han skal hjælpes til at bruge sin energi hensigtsmæssigt.
    Han skal hjælpes til at stoppe mens legen er god - og er den slet ikke god, skal der slet ikke være nogen leg.
    Og så skal han enten vises hvad høflig leg er - altså at der skal sættes nogle ground rules - eller andre hunde skal få lov til at blive fri for legen.

    I må i gang med at træne smiley


  • #4   18. mar 2017 Hvordan går det i bare går tur sammen med andre hunde, uden de skal hilse?

  • #6   18. mar 2017 Tak for jeres (forventelige) svar indtil videre smiley
    Det giver ingen mening at sige "din er hund er stresset, så lav noget mere med den". Hvis jeg er stresset har jeg sgu ikke brug for hjernegymnastik smiley
    Hunden ved udmærket godt hvordan man leger. Den har ganske fint gjort det før, og gør det stadig sammen med den ene jeg har beskrevet.
    Og humpen kommer ikke kun under leg (han får slet ikke lov at lege hvis han går i humpe-mode) Jeg skriver det er bare når de skal hilse. Jeg kan se det på ham med det samme. Gør sig høj, spænder op og søger bagom.. og jeg stopper og fjerner fra situationen.

    Min hund er særdeles godt opdraget elles. Selvfølgelig har vi lidt selektiv hørelse til tider. Men han er elles rolig og er heller ikke typen der farer i hovedet på andre hunde, fordi han godt ved at fordi vi møder en hund er det lig med leg.

    Ingen af jer tænker simpelthen at der er en mulighed for, at det er alder og hormonbetinget? smiley seriously? smiley


  • #7   18. mar 2017 Ginne - når først han er bidt af (hvis de virkelig mener det) så accepterer han det for det meste hvis de er fri. Altid hvis han er i snor

  • #9   18. mar 2017 Det er ikke generel stress det her, det er situationsbetinget - ergo kan det ikke sidestilles med at du skal lave noget, når du er stresset.

    Der er meget meget lidt sandsynlighed for, at det er hormonbetinget.
    Til gengæld er der meget der taler for, at det er betinget af at hunden ikke håndterer legen særlig godt - endog forventninger om legen - og derfor stresser i den situation.

    Hunden er jo netop ikke særlig høflig og dermed ikke godt opdraget i den situation eftersom den i givet fald ikke ville opstå.

    At hunden har leget fint før har ingen betydning for, om den stresser over det nu.

    Men ok - kastrer hunden og så går det sikkert fint igen...


  • #11   18. mar 2017 Om du vil være ved det eller ej så er det stress, situationsbetinget stress og/eller forventningsstress. En hund der kører op i sådanne situationer har brug for at mentaltræning, bl.a så de trætte og afbalanceret i hovedet, så mindsker man sandsynligheden for den slags stress der er tale om her, hvilket også sagtens kan forekomme hos tæver.

    Men det kræver selvfølgelig, at du begynder at træne med din hund, hvor en kastration er nemmere.


  • #12   18. mar 2017 Isabelle - gør da endelig grin med mig .... smiley jeg spørger jo også bare.

    Og jeg træner altså med den.... vi træner helt alm. lydighedstræning og en af de daglige ture er en tur hvor jeg ligger kontaktøvelser ind.
    Men ingen tvivl om, at vi mest træner i weekenderne hvor jeg har lidt mere tid til det.

    Hvad ville I gøre i denne situation:

    I er på tur, hunden er rolig og tilfreds. I møder en anden hund på turen. Ejer spørger om de må hilse. Du siger ja og og lader hundene snuse. Og så sker der 1 af 2 mulige ting: 1) din hund gør antræk til humpen. 2) den anden hund bider af og knurrer sekundet efter hundene har snust til hinanden.

    Hvad gør i? Og i situation 1 fjerner jeg ham ALTID og går videre. Hvad kan jeg ellers gøre?


  • #13   18. mar 2017 Og jeg kan læse mig til ud fra spydigheden, at jeg hellere må pointere, at mit ønske er at undgå kastration!

  • #15   18. mar 2017 Du siger nej i stedet for ja når folk spørger om din hund må hilse på deres og undgår derved at sætte din hund i en situation, som han ikke kan rumme og holder dig til faste hundebekendtskaber, hvor han ikke humper.

  • #17   18. mar 2017 Franske bulldogs laver nogle mærkelige lyde og bevægelser for rigtigt mange andre racer. De kan simpelthen ikke forstå deres signaler.
    Du skal lade være med at sætte din hund i de situationer. Du skaber bare en vane.
    Hils kun på dem i kender, og gå så tur med andre, uden hundene skal engagere med hinanden iført snor. Snor egner sig ikke til hilsemøder. Alt for meget kommunikation ødelægges.


  • #18   18. mar 2017 Hvis der kun er de 2 muligheder når i hilser på en hund, så forstår jeg simpelthen ikke hvorfor du siger ja til at hilse? smiley Hvorfor så ikke bare lade ham omgås de hunde hvor problemet ikke er?

    Herhjemme er det min der af usikkerhed "snapper" efter de andre når de har snust et par sekunder, derfor hilser vi bare ikke. Ingen af hundende har brug for den oplevelse.


  • #19   18. mar 2017 Hvorfor skal hunden hilse?

    Hvis den har det bedre med ikke at hilse, hvorfor så ikke bare takke nej og gå videre.
    Få noget ro på hunden, lad den få sin gå tur i fred, og uden stress.
    Træn på turen, lær ham at gå forbi andre hunde uden at hilse. Med tiden kan du så lære ham at komme tættere og tættere på andre hunde, uden at det skaber stress.

    Når i så kan være i ro helt tæt på andre hunde, så kan du måske begynde at træne at hilse i ro. Hurtigt Hej og så videre, og hvis det så er meget vigtigt at de skal kunne hilse, så øger du hilse tiden i hundens tempo, så ikke i stresset yderligere.

    Vil dog lige pointere at en hund sagtens kan have et godt liv uden kontakt med fremmede hunde.


  • #21   18. mar 2017 Det er meget almindeligt at andre racer ikke bryder sig om at hilse på fb. De er simpelthen for mærkelige at læse med deres lyde, flade muler, udstående øjne og manglende hale (og ofte ubevægelige parabol ører)
    Vi undgår som regel at fremmede hunde hilser på Hund, fordi de ofte laver udfald mod ham, selv hunde der normalt kan med alle. Så han snakker kun med hunde han kender.

    Hvis din hund så forventer at den anden ryger i hovedet på ham, er det klart han er i stressmode og derfor humper


  • #22   18. mar 2017 Lens - ja men det var jo ikke rigtigt samme scenarie og var noget han gjorde hjemme med én specifik hund. Han har ikke været sammen med den siden.
    Nu er det jo eskaleret til nærmest alle hunde... og nej vi giver ham ikke lov til det altså smiley så han har ikke øvet sig.

    Og der er ikke kun de to scenarier. Nogle gange går det jo også fint. Særligt yngre hunde vil rigtig gerne lege og ældre tæver smiley

    Og vi holder os egentlig også til de hunde vi kender i det område vi bor i. Men en del af dem kan han heller ikke finde ud af at lege med længere smiley Så dem slipper jeg ham ikke løs sammen med længere, da det alligevel ender ud i, at jeg piller ham af et par gange og ender så med at gå derfra med ham.


    Og jeg ved godt, at jeg måske gik lidt i defensiven - i prøver bare at hjælpe, og det er jeg rigtig glad for smiley


  • #23   18. mar 2017 Ditte - det giver rigtig god mening. For det er tit at folk siger, at deres hunde kan med alle, så laver den udfald, og det har den ellers ikke for vane og så går vi videre ...

  • #24   18. mar 2017 Og kan se jeg har skrevet han er fra 14. Han er selvfølgelig fra 2015

  • #27   18. mar 2017 Lisa

    Kunne du få en til at filme mødet?



  • #28   18. mar 2017 Jeg kender en hund, som da jeg mødte den viste den samme adfærd som din, ejeren afviste stress, og blev ved med at hilse på alt og alle. Det endte ud i en særdeles aggressiv hund, efter den flere gange var blevet mødt af andre hunde, som, som du kalder det, bed den af. Den forventede at blive "bidt af", så den gjorde det selv først. På samme tid logrede den med halen og trak over mod de fremmede hunde, så ejer troede den gerne ville hilse, men det ville den jo egentlig måske også, den kunne bare ikke rumme det i sit hoved -> stress. Og det resulterede i dårligere og dårligere adfærd.
    Til sidst var det bare synet af fremmede hunde, som trickede, og ejer søgte adfærdsbehandler, som sagde "stop med hilse", det er nu godt og vel 2 år siden, hun stoppede med at hilse på alt og alle, og hunden kan stadig godt finde på at flippe ud ved synet af fremmede hunde, men det er blevet så meget bedre. En gang imellem hilser hun stadig på en hund, ejer kan simpelthen ikke lade være, men det er nu kun hvalpe, da hendes hund jo ikke bliver sur på dem, men den gør præcis som altid: bliver stiv, retter sig op, og humper løs.. Og ja, hvad skal man gøre, når ejer ikke vil lytte.....

    Så mit råd, stop med at hilse på alle mulige fremmede hunde, mens du stadig har en hund, som dog alligevel til dels godt kan rumme de andre, bare de ikke er for tæt på. smiley


  • #30   18. mar 2017 Nu er det jo ikke grynten fra TS hund, som er et problem for de andre hunde, men det faktum at han vil parre dem, hvor så de forståeligt nok siger fra.

  • #31   18. mar 2017 Ja din franske bulldog udsender dårlige vibes. De har altså en ret så uhensigtsmæssig måde at omgås andre hunde på. De er hunde som har en meget lav "stresstærskel" når de bliver ophidsede (det kan være glæde, frygt osv. stress og ophidselse er ikke nødvendigvis baseret på negative oplevelser).

    Min humper også ved nogle lejligheder, men det er begrænset for jeg beskytter ham selvfølgelig mod situationer hvor han får brug for den form for stressadfærd, eller jeg hjælper ham med at stresse ned ved at korrigere og aflede ham hvis det opstår. Og problemet er derfor minimalt.

    Minion er dog ikke helt der som du beskriver det, men jeg kan tydeligt genkende elementer der sagtens kunne udvikle sig i den retning.

    Jeg tror bestemt ikke det er kønsrelateret. Den adfærd der har jeg oplevet med Minion fra han var hvalp og den ændring jeg har oplevet er ikke at Minions stresstærskel er blevet mindre i forhold til kønsmodningen. Tværtimod så mærker jeg at han er blevet en del mere sensitiv/reagerende overforhunde der ikke læser hans tegn, og han ville sige fra -hvis jeg ikke gjorde det for ham.


  • #33   18. mar 2017 Obster: Nu hvor vi netop har en tråd med racen, bliver jeg simpelthe nødt til lige at høre noget, for nu har jeg tænkt over det i lang tid. Nu du skriver som du gør, og flere andre svar i tråden også, kan de så netop være grunden til at mange FBer virker aggressive når de møder andre hunde, fordi de er vant til ikke at blive læst korrekt, og så selv siger fra på forhånd?

    Da vi boede i Solbjerg, var der en FB der flere gange kom flyvende op i fjæset på Ozzy, en enkelt gang var den faktisk ved decideret at angribe ham, Ozzy var heldigvis kold i måsen, og jeg fik ham selvfølgelig skærmet af hurtigt. Men det var jo den hund der opsøgte Ozzy, som ellers bare gik med mig i sine egne tanker og hyggede, vi var slet ikke i nærheden af den.

    Nu hvor vi er flyttet har jeg så netop også observeret at de 2 franske der bor i området, simpelthen starter med at gø, knurre og gå helt i selvsving med det samme de ser en anden hund, altså ikke bare når de er tæt på.

    Syntes bare ikke at have oplevet den adfærd fra andre racer, altså hvor det er nærmest hvert eneste eksemplar jeg møder der har samme adfærd.


  • #34   20. mar 2017 Jeg tænker også at Franske Bulldogs slet og ret udsender 'dårlig vibes'. Min dober Perle vil normalt rigtig gerne hilse på andre hunde, men Franske Bulldogs (og Engelske) vil hun slet ikke i nærheden af uanset, hvor venlige de ellers ser ud i mine øjne. De siger 'mærkelige' lyde og 'stirre' på hende, så hun går i en meget stor bue udenom dem.

Kommentér på:
Udsender min unghund dårlige vibes?

Annonce