1.048 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 22 Svar

Havaneser og andre, mindre racer Havaneser og andre, mindre racer

Min mor mistede sin hund for nogen tid siden, og går nu og kigger lidt på, hvilke racer, der kunne være interessante, når en ny skal anskaffes engang.
Vi hilste i dag på en havaneser, snakkede lidt med ejeren, og min mor var solgt, selvom den er lidt mindre, end de hunde vi ellers har kigget på. Jeg ved intet om sådan en fætter, så er der mon nogen herinde har lyst til at fortælle lidt om den?
Kan/gider de længere gåture (et par timer og af og til mere)?
Hvordan med pelspleje? (den ville blive klippet, går jeg stærkt ud fra)

Og ellers modtages også gerne andre bud på racer -Min mor har tidligere haft en DSG-blanding, som var et rigtigt godt match, men hun ønsker ikke umiddelbart sådan en igen.
Foruden det allerede nævnte, er det vigtigt at hunden er ok med andre hunde og mennesker. De har en hanhund i forvejen og hunden vil formentligt blive slæbt med til stævner med hestene med mere, hvor den skal kunne begå sig blandt andres løs hunde, legende børn mm.
Den skal helst ikke være voldsomt gøende -det er ok at sige vov, når der kommer nogen, men den skal helst ikke gø af alt og intet.
Størrelse sådan omkring 8-12 kg (lidt større er ok, men helst ikke for lille havaneseren var sådan lidt uden for nummer smiley )
Ikke vanvittigt aktiveringskrævende, men gåture, fodersøg, tricks og andet sjov derhjemme og den slags.
Ikke alt for eventyrlysten -de bor på nedlagt landbrug og grunden er ikke indhegnet. Hundene har alle dage været med ude, når mine forældre er det, og det skal en ny hund også kunne lære.

Sidst men ikke mindst, så ønsker hun ikke en hvalp. Der kigges på internater og på diverse omplaceringslister, men hvor realistisk er det at finde de mindre selskabsracer til omplacering? (vel at mærke fra ordentlige hjem).

Dette er øjeblikket, hvor en 3 meter lang krokodille brød ind i en købmandsbutik i Indonesien den 17. august, hvilket fik panikslagne kunder til at flygte. Krokodillen var vandret ind fra en nærliggende sump, sandsynligvis fordi dens levested var blevet oversvømmet af kraftig regn.
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Træfældning 3.000 kr.
  • Samle IKEA seng 490 kr.
  • Rengøring af 80 kvadratmeter lejlighed 700 kr.
  • Ophængning ad hylder og gelænder 1.720 kr.
  • PGO Hot 50 vil ikke starte 800 kr.
  • Montering opvaskemaskine 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Havaneser og andre, mindre racer
  • #1   1. apr 2017 Hvad med ham her, var det ikke noget for din mor ?

http://www.hundegalleri.dk/forum/generel-diskussion/690886-nyt_hjem_til_jeffi

• #2   1. apr 2017 Jeg tror altså han er for lille (sådan en er da ikke meget større end en chi, er den?)
    Jeg har kigget lidt på den, men undladt at skrive, fordi jeg simpelthen tror den bliver for lille og nok også vil få problemer med en travetur på 2-3 timer gennem diverse terræn, ligsom hundene hos mine forældre er med i stalden ved hestene osv. Her bliver der selvfølgelig holdt øje og de har alle kunnet lære at holde afstand osv. men personligt ville jeg være lidt bekymret for om hestene overser sådan en lille fyr.

• #3   1. apr 2017 Jeg tror da havaneseren kunne være et ganske godt bud smiley Og jeg vil ikke mene man skal være nervøs for at den ikke er klar på lange ture ind imellem.

Klippes hunden, så er pelsen jo nem at holde, afhængig af længden er det jo så bare en børstning et par gange i ugen.

Nu er jeg selv i en gruppe på facebook med Lhasa'er og der ses da ind imellem voksne hunde til omplacering, så tænker at man må kunne finde det samme med havaneseren, men der skal nok lidt tålmodighed til.

• #4   1. apr 2017 Hun står ikke og skal have hund i morgen, endnu kigges der bare omkring og undersøges muligheder, så der er tid til at vente på den rette smiley
    Jeg har aldrig kigget på de små racer, og havde egentligt indtryk af, at de nærmest var "revet væk" sammenlignet med dem i "mind" størrelse, men det er da dejligt, hvis det trods alt er til at finde en gang imellem smiley

• #5   1. apr 2017 Jeg tror ikke at du skal være så nervøs for om en lille hund han klare traveture på en to - tre timer., der er der mange racer der kan.
    Jeg har ikke den største viden om Havanesere og Papillon, men vil uvilkårlig tro, at sidstnævnte er mere agil end Havanesere.

Min Dværg Pinscher på 3,8 kg kan fint klare at løbe ved cykel 13 km.
    Tror også at hun kan klare meget mere, men det kan jeg ikke

• #6   1. apr 2017 Ifølge racestandarden, så er Papillon to cm mindre end en havanese

• #7   1. apr 2017 Anni -ja, det er antal cm. Men en havaneser er jo en lidt mere robust/kompakt hund smiley
    Jeg kan se at denne vejer 4,5 kg og er for tyk -så lad os sige 4 kg. Det er altså en MEGET lille hund at have med hos hesten (det synes jeg også havaneseren er -og min mor har faktisk ikke kigget på så små hunde, før hun så denne i dag og syntes den var fantastisk charmerende -egentligt har der været kigget hunde på sådan 8-10 kg +/-). Og så går hun jo ikke tur på fine fortorve, men gerne igennem kampvognspor, klitter mm. Ved så små hunde, synes jeg altså (ideal-)vægten er en bedre rettesnor. Højdemæssigt er de jo allesammen små, men nogen af dem virker altså som om der er "mere hund" at gøre med smiley

• #8   1. apr 2017 Mit bedste bud var faktisk noget DSG-agtigt noget igen -den hun havde var bare den idéelle makker til min mor. Men hun har ikke rigtigt mod på sådan en, efter hun måtte sige farvel til den gamle.

• #9   1. apr 2017 En havaneser er en skøn hund. Racen er typisk lidt tungere end den bør i følge standarden.
    Men der er en grund til den er blandt de 5 mest registrerede racer i DKK og samtidig en af dem man sjælden møder ved dyrlægen.

• #10   1. apr 2017 Vil hun have en anden race så kan hun overveje krohmforlænderen. Men hvor let det så bliver at finde en voksen hund... eller japansk spids.

• #11   1. apr 2017 Tror ikke, at Havanesere egner sig til 2-3 timers tur i mudrede kampvognsspor.

Hvad med en Fox Terrier eller en Jack Russer, den findes jo også som langbenet, er det ikke Parson Russer den hedder?

• #12   1. apr 2017 Ginne -ved du noget om, hvor meget jagt der er i sådan en krohmforlænder? Der kommer jo en del vildt forbi på markerne, og vovse skulle helst ikke selv gå på jagt.
    Lyder da ikke tosset hvis havaneserens helbred er godt. Det skrives i plus-kolonnen smiley

• #13   1. apr 2017 Anni -vi ender vist med at måtte låne os til en og få det testet smiley Min mor er forelsket smiley Men det skal jo gerne være en, som hun også bliver glad for i det lange løb.

En fox terrier tror jeg bliver "for meget terrier" for hende -jeg kender den ikke ret godt, men dem jeg har mødt, har været særdeles selvstændige og ikke nødvendigvis venlige overfor fremmede af samme køn (om det er generelt for racen ved jeg ikke -måske nogen kan oplyse mig?)
    En jack/parson kunne godt være et bud, den er noteret.

• #14   1. apr 2017 Din mor skal have en Dværg Pinscher
    Ville elske det liv din mor tilbyder hunden.
    Der findes rigtig mange store af dem på omkring 7 kg.
    Den ville elske at være i stalden og de er enorm gode til at tage med og rotter.
    Så er den jo ikke større end at den kan sidde foran på hesten.
    Her i Kolding er der en med en lille blanding. Når den ikke kan løbe mere, så kommer den med op på hesten

• #16   1. apr 2017 Anni vi kører hestevogn og rider kun begrænset i vores familie, så den slags er heldigvis ikke et problem smiley
    Min fars familie havde DP da han var ung og er sikker på han ville æææælske at have sådan en i huset. Om min mor er enig, ved jeg så ikke. I hvert fald skal hun vist høre andet end historierne om Fletcher, som den hed, for at blive overbevist, for han var vist lidt noget djævleyngel smiley

Lens -det er da egentligt lidt dejligt at høre, at der endnu findes racer uden nævneværdige helbredsmæssige problemer smiley

Og når nu du er her -hvordan er det lige med dansk spids. Jeg har jo islænder, og sådan nogen har for vane at jage og gø af fugle i haven. Har DS også de tendenser? Reiki har atid kunnet stoppes (og har egentligt ikke været slem til det) hjemme i egen have, men på "de åbne vidder" hos mine forældre, kan han altså godt være en smule belastende om sommeren, og har derfor af og til fået snor på.

• #17   1. apr 2017 Løwchen, op til 8-9 kilo, urolig glad og kvik hund, fæller ikke, kan klippes;) og er meget robust, mine deltager i alt sammen med en ft Cocker og en tervueren smiley
    Vil ingen problem have med lange ture i alt slags vejr smiley

• #18   1. apr 2017 Bodil -sådan en har hun faktisk også kigget lidt på fordi jeg kender en, der har fået sådan en, og den er jo vældig charmerende smiley
    Hvordan er de helbredsmæssigt, er der noget man skal være opmærksom på?

• #19   1. apr 2017 Gengående sund race umidelbart ingen problemer, nogle få får knæproblemer og af og til findes der øjenhårs problemer, der kan være manglende tænder, men det er normalt ikke noget som påvirker hunden;)

• #21   1. apr 2017 Bodil -ok, den ryger da også på listen så smiley

Lens -at give lyd, når der kommer nogen er jo også helt ok. Men kontinuerlig gøen af fuglene sommeren igennem bliver en smuuuule belastende i længden smiley
    Indrømmet, jeg har jo heller ikke været så aktiv med "anti-jage-fugle-opdragelsen" hos de gamle som i egen have, men var lidt nysgerrig om DS lignede islænderen på det punkt (de ligner jo på mange andre). Men det er da et plus, at det ikke er tilfældet.
    Hvordan er helbredet på dem?
    Ved ikke om sådan en fætter ville være noget for min mor, men jeg kan jo i hvert fald godt lide dem, så man kan vel spørge -selvom jeg tror hun mere er til selskabshundene end spidshund smiley

• #22   1. apr 2017 Krohmien har lidt jagtinstinkt, sammenlignet med de andre selskabsracer. Sammenlignet med andre racetyper så godt som intet..
    jeg tror den ville passe godt til det liv du beskriver.

• #23   1. apr 2017 Ginne -ok. Så ryger den også på listen. Den ser da i øvrigt vældigt charmerende ud, tror aldrig jeg har mødt sådan en smiley

• #25   1. apr 2017 Kig lidt rundt på canis-minor.dk smiley

Kommentér på:
Havaneser og andre, mindre racer

Annonce