2.201 visninger
|
Oprettet:
Crash testet sikkerhedssele {{forumTopicSubject}}
Hej!
Hvad kan I anbefale - den bedste og crash testede sikkerhedssele til hunde på markedet? På forhånd tak. Kh
mar 2009
Følger: 75 Følgere: 138 Hunde: 10 Annoncer: 1 Emner: 163 Svar: 12.843
nov 2008
Følger: 12 Følgere: 36 Hunde: 5 Emner: 126 Svar: 1.724
De er tyske og ret massive, omtrent 10 cm brede og fastgøres på bilens sikkerhedssele. Koster vel 5-800 kr pr stk.
nov 2009
Følger: 6 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 66 Svar: 560
maj 2015
Følger: 51 Følgere: 1008 Emner: 210 Svar: 5.467
maj 2009
Følger: 25 Følgere: 27 Hunde: 4 Emner: 274 Svar: 3.370
Der er en video her der viser hvad diverse seler kan holde til:
https://www.youtube.com/watch?v=pIHrDdu_bVE
Og her er der en demonstration til hvordan sleepypod virker:
https://www.youtube.com/watch?v=oMxfSlwzGsk
maj 2009
Men den bliver nok lidt dyr i porto - det tænkte jeg ikke lige på..
Men jeg er meget glad for den, da den sidder godt og bliver spændt fast 3 steder.
maj 2009
maj 2009
nov 2008
Følger: 12 Følgere: 36 Hunde: 5 Emner: 126 Svar: 1.724
mar 2019
Følger: 5 Følgere: 4 Svar: 5
Begge dele gør det ganske vist mere trygt for dig som fører/passager af bilen, da man i tilfælde af kollision, ikke får hele hunden (og dens tilførte kinetiske energi) ind i skulderen.
MEN med mindre man har en relativ lille hund, som er pænt stramt spændt op (dvs. sidder på røven, som mennesker gør i en bil - nå ja, og deres dummy-hundedukker i de såkaldte 'crashtest') så vil hunden, qua den enorme kraftforøgelse flyve 10-20 cm ud i den originale sele, samt yderligere en 10-30cm i hundesikkerhedsselen. Dertil kommer at sikkerhedsselerne oftest kun er fastspændt ét enkelt sted på hunden, hvilket vil sige at energien overføres til de dele af hunden, som fysisk stadig kan bevæge sig frem. Fuldstændig som man kender det fra mennesker (Organer og lemmer).
Her vil hunden med stor sandsynlighed have hamret ind i sæderne foran. (Tænk engang over hvorfor videoerne med de såkaldte 'crash-testede' seler, aldrig har monteret forsæder).
Og det er jo kun ved kollision forfra. Skulle kollisionen komme fra siden, er hunden endnu værre stillet, grundet frigangen i den skrå sele, den er påmonteret.
Ydermere kommer den største problematik af dem alle nok - nemlig hundens nakke og ryghvirvler, som uden tvivl vil blive revet rundt (modsat den meget unaturlige dukke, som de ofte bruger som hund i deres 'crashtest'. Modsat de menneskelige dummyer, som er udstyret med en 'svag' nakken, for at replikere en virkerelig nakke, har tøj-dukken i testene en meget unaturlig stiv nakke, som på ingen måde indikerer de voldsomme vrid, en rigtig hund vil få i en sådan kollision.
mar 2019
Både seler og biler bliver crash-testet. Og der er ret strenge krav til begge dele.
Inspireret deraf, og fordi det jo er et sikkerheds-produkt, er der også nogle firmaer som har interesse i at teste hunde-selerne (og derefter bruge det som markedsføring).
Problemet er bare, at det ikke ser ud til, at der findes nogle reelle internationale eller nationale krav til disse hunde-seler. Derved er det altså firmaerne selv, som sætter "standarten" og opsætter såkalte "crash-test" for at få forbrugeren til at tro at det er sikkert.
Jeg finder det fx. problematisk at de bruger en tøjhund, som på ingen måde vejer eller anatomisk agerer som en rigtig hund vil gøre. Hvortil der kommer, at der slet ikke er nogle sensorer indbygget i dem. Derudover beviser de tests jeg har set, intet andet end styrken af selve selen, og altså ikke hvorvidt den rent faktisk forhindrer at hunden for voldsomme skader. Prøv selv at overveje om du ville spænde et barn fast, med samme metode?
Personligt tror jeg også de færreste hundeejere rent faktisk vil spænde deres hunde op i en sådan position, som de er tiltænkt. Det vil fratage hundens mulighed for at sidde ordenligt (altså bruge dens forben) eller ligge sig ned, hvilket i de fleste tilfælde vil være utrolig stressfuldt for hunden.
mar 2019
Hvis din selelås springer op, ved den kraft som en stærk hund eller menneske for dens sags skyld, uanfægtet hvor den bliver påvirket fra, ville jeg få den tjekket med det samme.
Det er ret så sikker på ikke er meningen, lige gyldigt hvor den får trækket fra.
Måske hunden har påvirket udløseren, med en pote eller lign.?
mar 2019
Jeg kan garantere dig for at din sele ikke skal kunne hives ud af selelåsen.
De er sikkerhedsgodkendt til mange flere kilo end du jeg jeg kan mønstre... tilsammen.
Årsagen kan muligvis findes i at han-stilket på hunde-selen ikke passer særlig godt i bilens selelås.
mar 2019
Ved dog at der findes modeller som kun fæstnes på den originale sele, og ikke i selelåsen.
Men det eleminerer ikke alle de andre problematikker.
Crash testet sikkerhedssele