{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.554 visninger | Oprettet:

Tæve drægtig {{forumTopicSubject}}

Hejsa.
Jessie er drægtig og 58 dage henne nu.
Jeg læste et sted at man kunne tage temperatur og når den faldt en grad, så var det op over. Så står der at en hunds normal temperatur ligger 38-39 .
Men nu tog jeg så Jessies temperatur idag for første gang og får resultat 37,2.
Nu er jeg jo i tvivl, er den allerede faldet den grad?
Derfor vil jeg lige hører herinde hos jer der har prøvet det før.
Knus Christina


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tæve drægtig
  • #1   13. apr 2017 altså må indrømme mht. temperaturen så synes jeg den var ret svær da Coco var drægtig, den faldt flere gange hvor man tænkte nu det nu, men det egenlige første tegn til hun snart skulle føde var opbloknings fasen, der var man så bestemt hellet ikke i tvivl og ca. 6 timer efter hun startede opblokning kom den første lille tut frem smiley

  • #2   13. apr 2017 Kender du ikke en erfaren ude i den virkelig verden - og ikke gennem et internetforum - der kan hjælpe dig med det her? Især fordi det lyder til at det er hendes første kuld som 5-årig og det kan der godt opstå komplikationer med.

  • #4   13. apr 2017 Tag temperaturen på hende morgen og aften de næste dage, så finder du ud af om den stiger igen eller de 37 blot er hendes normal temperatur. De fleste oplever temperaturen skal ned omkring 36,5 før det er nu. Selvfølgelig forudsat hun ikke stresser op over at få taget målingerne. Er det hendes lave temperatur så opdager du det alligevel lige snart.. Der ud over kan temperaturdykket falde en nat du sover og så opdager du det måske slet ikke i målingerne..
    Sørg for at være klar fra nu af til evt. Fødsel. Og kig på hunden. Begynder hun at puste og halse meget, begynder hun at søge rede, tømmer sig og gør sig klar..


  • #5   13. apr 2017 Mange tak for svar.
    Jo vi har hjælp hvis noget skulle opstå. Har aftale klar med dyrlæge, hvor hun er blevet scannet undersøgt osv. smiley men ville ikke lige forstyrre ham, med sådan spørgsmål smiley hun er nu meget rolig lige pt. Og alt er ellers klar til hende smiley


  • #8   13. apr 2017 Jeg har selv 2 malteser tæver, som har haft hvalpe. Første gang prøvede jeg også at tage temperaturen på tæverne. Jeg fik aldrig noget fornuftigt ud af det, så det blev efterfølgende droppet. Min dyrlæge siger også, at det er lidt svært at regne med, for temperaturen kan falde og stige igen, uden at man opdager det, hvis man fx måler morgen og aften.
    Hvis din tæve er 5 år, og det er første gang hun skal have hvalpe, skal du være meget OBS på hende, særlig hvis hun har presseveer i lang tid, eller hvis hun går i stå under fødslen.
    Held og lykke med det.
    Glæder mig til fødselstråd og billeder af hvalpene.


  • #9   13. apr 2017 Som Lise-Lotte skriver, så er det ikke sikker at du får noget ud af at tage temperaturen.
    Hvis jeg var dig, så ville jeg ikke stresse hunden med det, men sørge for at alt er klar, at hun har det godt og tage det stille og roligt.


    Må man have lov til at spørge om, hvorfor du har taget chancen og har parret så gammel en hund ?


  • #10   13. apr 2017 Jeg vil også mene at den skal ned omkring 36,5-36,6 før der er et reelt dyk. Jeg har haft 8 kuld og har kun nået at fange dykket et par gange. Mine tæver blokker dog op ca 12-14 timer, så jeg bliver ikke overrasket over en pludselig hvalpeankomst.
    Jeg har selv en tæve som er 4,5 og som måske er drægtig (dag 32 i dag) og det er hendes første juld da hun gik tom sidst. Hun går 11-14 mdr imellem. Jeg kunne da godt finde på at parre hende igen næste løb hvis hun går tom. Racen er rigtig gode fødere og mange af de "gamle" opdrættee har haft 5-6 årige førstegangsfødere. Så længe man kender risikoen og har en tæt kontakt med dyrlægen (min egen er en mangeårig opdrætter). Selvfølgelig er der raceforskelle.
    Ønsker dig en rigtig god fødsel smiley


  • #12   13. apr 2017 At hun er blevet parret sent , syntes dyrlægen nu ikke. Hun er 4,5 år. Og han syntes det var fin alder. Selvfølgelig skulle hun ikke være meeeget ældre, når det var første kuld. Men alt i alt er hun rask og fin. Så han kunne absolut ikke se hvorfor det ikke skulle være godt smiley

  • #13   13. apr 2017 Jeg kan ikke lade være med at kommentere på, at din dyrlæge ikke synes det er sent for en tæve at få sit første kuld som næsten 5-årig, ja tilmed synes det er en "fin alder". Det virker godt nok pænt foruroligende. At hun er rask og fin er vel ligesom enhver forudsætning? smiley

  • #15   14. apr 2017 Så, Isabelle, hvis nogen kom hen til dig og sagde at deres næsten 5-årige tæve skulle have sit første kuld nu, så ville du generelt IKKE synes det var sent, men tværtimod en "fin alder" ? Det er jo den udtalelse, jeg hæfter mig ved smiley

  • #16   14. apr 2017 Det er vel i bund og grund en etisk anbefaling ?

  • #17   14. apr 2017 Jeg mener så også at der er stor forskel på, hvad det er man parer første gang som 5 årig.

    Hvis det er en racehund, hvor tæven virkelig kunne bidrage til at forbedre racen, eller hvis det var en race, hvor genpuljen var meget lille, så kunne jeg godt forstå det.


    Men at man vælger at parre en 5 årig blandingshund er der jo ikke noget som helst fornuft i, den kan jo ikke bidrage til noget som helst.
    Ikke andet end endnu flere blandinger, som markedet i forvejen er oversvømmet af.
    Garanteret er hverken tæve eller han undersøgt for arvelige sygdomme.
    Hvorfor vil man sætte sin tæves sundhed og liv på spil for det.


  • #18   14. apr 2017 # 16

    Ja, det er en etisk anbefaling, men jeg vil nu mene at etik burde spille en stor rolle i avl, det er trods alt levende væsener som vi avler på.


  • #19   14. apr 2017 Anni jeg er da helt enig! Men er folk ikke medlem af DKK er det vel underodnet hvad DKK mener?

  • #20   14. apr 2017 Louise
    Selv om man ikke er medlem af DKK, så er det stadig levende væsener hvor etikken burde spille en stor rolle.
    Desværre er det ikke sådan i rigtig mange tilfælde


  • #22   14. apr 2017 Anni det var ironisk. Det burde jeg have skrevet. Jeg har selv en tæve på dag 33 og ved stadig ikke om hun er drægtig trods tydelig ændret opførsel og spisevægring. Hun blev 4 år Nytårs aften. Det er i så fald første kuld. Hun kan i dén grad tilbyde noget til racen. Der blev født 9 hvalpe i DK sidste år og genpuljen er skræmmende lille. Jeg har det fint med hendes alder. Vi har fx IVDD som ikke kan dna-testes eller testes på andre måder. Den viser sig oftest i 3-5 års alderen. Der er hundene jo oftest brugt flere gange. Her synes jeg egentlig at det er fornuftigt at vente til en højere alder.
    Men ja der er vi jo ude i at et kuld kan gøre en stor forskel for racen.


  • #26   14. apr 2017 Jeg får meget sjældent mere end 3 kuld på en tæve. Er kun sket 1 gang. Mine tæver løber med 11-14 mdrs mellemrum. Der fødes mellem 3 og 15 hvalpe i DK om året og jeg tænker matadoravlsgrænsen er gældende for tæver ligeså. Vores tæver har fået mellem 2 og 6 hvalpe pr kuld. De startes oftest når de er 2 år og med så lang pause imellem løbetiderne, vil der naturligt blive en del år at tæven er produktiv. Jeg fik sidste år kuld nr 3 på min ældste tæve. Hun blev 8 år her i marts og jeg tror nu egentlig godt at hun ville kunne klare et kuld til. Hun er på 8. dagen i sin løbetid. Hendes datter har jeg så parret og er spændt. Går hun tom er hun 5 år næste løb. Skal jeg prøve igen. Min 8 års tæve er jo for gammel.. Jeg står og risikere at jeg ingenting har til videre avl smiley


  • #27   14. apr 2017 Hvis man har en dyrlægeerklæring på, at hunden er sund og rask, så må man gerne parre efter at den er 8 år.

  • #29   14. apr 2017 Ja hun er ALDRIG blevet behandlet for noget som helst overhovedet. Ikke engang en ørebetændelse. Racen bliver ikke sjældent 14-15 år, så på en måde er det synd at stoppe. Men samtidig synes jeg også at hun har bidraget fint med 14 hvalpe som aelv er gået videre i avl fra Ukraine over Slovenien og USA og derimellem. I en genpulje der er meget begrænset, må det også komme med i overvejelserne.

  • #31   15. apr 2017 Ikke endnu nej. smiley

  • #33   16. apr 2017 Så er der kommet 5 stks her til morgen/formiddag.
    Fødslen gik super godt og hun klare det bare helt til UG.
    Alle hvalpe er aktive smiley


  • #35   16. apr 2017 Stort stort tillykke ?

  • #37   16. apr 2017 Tillykke med de små, men vi vil se billeder smiley :-) smiley

  • #38   16. apr 2017 Prøvede lige fange et imens mor skulle ud og tisse .
    Tøssebanden. 4 piger og en dreng smiley


    profilbillede
  • #41   16. apr 2017 Han er pekingesser smiley

Kommentér på:
Tæve drægtig

Annonce