3.228 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 8 Svar

Hund og astmamedicin Hund og astmamedicin

Gaia har astma og henover vinteren var vejrtrækninge gået helt skæv, og efter diverse undersøgelser, hvor intet blev fundet (og heller intet egentligt tydede på, at astmaen var så slem, at den kunne give SÅ store problemer), besluttede vi alligevel at prøve at give nogen bronkieudvidende (Theo-dur). Det gik super godt den første måned, men herefter kom hosten tilbage i løbet af 3-4 dage. Ikke helt så slem som før, men igen kunne hun hverken løbe, lege eller gå en stille tur i snor mere end 5 min.
Dyrlægen sagde herefter fast Prednisolon (kortere kure har ikke haft effekt), og her må jeg indrømme, at så tænker jeg næsten aflivning -vil ikke byde hende bivirkningerne ved Prednisolon behandling over længere tid. Så jeg har gravet og konfereret med anden dyrlæge, og nu er vi så opstartet med inhalationsspray (Flixotide), samt halv dosis Theo-dur. Det er nu 3 uger siden og det går rigtig godt -der kommer stadig et host i ny og næ, og vi går ikke lige på heldagstur i skoven (men det kan altså også skyldes den nu dårligere kondition), men hun er forholdsvist aktiv igen.
Men er der nogen herinde med astmahunde (eller måske selv med astma?), som kan sige noget om, om man kan forvente at virkningen holder ved?
Er der alternativer (udover fast Prednisolon e.l.) jeg burde overveje at snakke med dyrlægen om?
I det hele taget erfaringer med astmabehandling og effekt på længere sigt osv. vil blive værdsat.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Bygge terrasse for spejderhytte 5.000 kr.
  • USM HALLER disassembly - today! 1.410 kr.
  • montering af sovesofa 800 kr.
  • Replacing smoke alarm battery 375 kr.
  • Sætte lampe op 500 kr.
  • TV mounting / hanging 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hund og astmamedicin
  • #1   9. maj 2017 Jeg har en bror der har taget astmamedicin hele hans liv. Han er fuldstændig sund og rask, løb et halvmarathon i sidste uge (han er 30år).

For to år siden var vi bekymret for om Coco havde noget lignende astma, så vi begyndte at give inhalationsspray, hun fik det i en måned, det hjalp ikke, og vi fandt senere ud af, at hun havde store rygsmerter, som gav hende de her "inhalationskramper". Men anyways, hun havde heller ingen bivirkninger.
    Måske pga min bror, men jeg havde overhovedet ingen betænkeligheder ved at gøre det for at udelukke risikoen for astma.

Må jeg spørge hvordan du giver sprayen? Ved os konstruerede dyrlægen et aggregat ud af en babyinhalator og en overskåret plasticflaske med lidt foring omkring hvor næsen skulle ind smiley

• #3   9. maj 2017 A-S -Man kan skam få inhalationsmasker til hunde smiley

Ang. bivirkninger er jeg ikke så bekymret (endnu da), det var mere ift. Prednisolon, som jeg netop ikke ønsker at give. Der er også binyrebarkhormon i inhalationsspray'en, men det virker jo mere lokalt. Som det ser ud nu, kører det super og hunde kan endeligt være lidt aktiv igen.
    Det er mere om virkningen faktisk holder ved, jeg tænker på -det gjorde den jo ikke ved pillerne, de virkede en måned og så var det ovre.

Jeg er også lidt bekymret for sommeren -jeg ved sådan cirka ikke ret meget om astma, men det må da være hårdt, når der er varmt og støvet ude?

• #4   9. maj 2017 Der er forskellige typer man kan give afhængig af hvor grelt det står til. Min bror har haft mange forskellige i løbet af sit liv.

Har du mulighed for at tage et billede, Michelle? Gad godt se den smiley

• #5   9. maj 2017 Kan da lige tyvstjæle et billede fra nettet -Gaia er super dygtig til det. Hun stiller sig selv op og venter på masken efter morgen og aftenluftning og tager nogen gevaldigt dybe indåndinger, når masken kommer på. Gad godt vide, om hun selv kan mærke det lindrer. Uanset, så fungerer det super, og det er jo det der tæller.

profilbillede
  • #6   9. maj 2017 Det er vanedannende den type medicin smiley

• #7   9. maj 2017 Nå for pokker, så er det sgu nok derfor hun drøner hen og stiller sig klar, når hun kommer ind fra luftning -hun er blevet narkoman smiley

• Therese Richart B
    Therese Richart B Tilmeldt:
    sep 2019

Følger: 1 Svar: 1
    #8   19. sep 2019 Hei åssen astma medisiner bruker noen av dere på hundene ? Vi har en hund med hoste påvist forkalkninger i broinkene, har det røret selv og astma medisiner da den ene sønnen vår bruker det i ny og ne

• #9   19. sep 2019 Som skrevet længere oppe var det Theo-dur og Flixotide Gaia fik.
    Men dette er en gammel tråd, så du får måsle flere svar ud af at oprette en ny tråd med dine spørgsmål smiley

Kommentér på:
Hund og astmamedicin

Annonce