Førstegangs hundeejer racevalg? Førstegangs hundeejer racevalg?
Hej allesammen,
jeg er ny på forummet, så jeg håber i ikke er for hårde ve dmig ^^'
Jeg har i utrolig langt tid, så længe jeg kan huske egentlig, gerne ville have en hund. 'Jeg har nu muligheden, da jeg kun arbejder deltid og er flyttet ud på landet i et hus med en dejlig stor have på omkring de 350 km2.
Tingen er, jeg er gået hen og blevet forelsket i en aussie, jeg er udemærket klar over at det er en meget krævende og udfordrende race og ikke umiddelbart for begyndere.
Selvfølgelig er jeg ikke lukket overfor ideen om en anden race, men jeg vil ikke anskaffe mig en hund bare for at lære at have hund, da det jo er et ny familiemedlem det drejer sig om, og jeg dermed ikke mener at man skal ''settle''
Jeg er dog meget interresseret i hvad i har at sige omkring begyndervenlige racer og muligheden for at starte med en Aussie.
Jeg er selvføgelig parat til at lægge den tid til side som det tager at mentalt stimulere og træne en Aussie.
Er det muligt at forberede sig nok gennem at læse op omkring racen til at kunne have den, eller er det helt udelukket som første hund?
Jeg håber meget der er nogen herinde som kan være behjælpelig
Jeg ønsker bestemt ikke at gøre noget overilet, da det er et levende væsen vi taler om.
Så det er ikke noget jeg har tænkt mig at kaste mig ud i lige med det samme.
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.247
Jeg ved at man også kalder den australske terrier for en aussie, så jeg skal bare være sikker
Hvis du har undersøgt racen og tænker, at du kan opfylde dens behov, så synes jeg du skal tage kontakt til nogle opdrættere og høre dem ad, hvad de forventer af deres hvalpekøbere, de kan fortælle dig meget om racen, og du kan der møde hundene IRL.
Hvis det bliver en for stor mundfuld for dig, så kan du overveje collien, der også er en hyrdehund. Det er en alsidig hund, der er nem at opdrage, den egner sig til mange ting og elsker at arbejde, men går ikke helt i selvsving, hvis man har en rolig dag ind imellem, hvor den bare står på en god gåtur.
Held og lykke med dit hvalpekøb
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.316
Men jeg synes derimod du skal læse op på alt du kan komme i nærheden af om racen og hund i det hele taget og så ville jeg, hvis jeg var dig, tage kontakt til nogle opdrættere af racen og så komme ud og se racen
Evt. se om du kan finde en ejer eller to af racen herinde og så mødes med
maj 2017
Følger: 3 Emner: 1 Svar: 3
Ja, jeg tænker heller ikke at erstatningshund er noget jeg er tilhænger af.
Syntes kun at man bør skaffe en hund man værdsætter som den er, og ellers må man vente til/hvis man falder for en nemmere race
haha, jeg jeg mente en Australian shepherd
Jeg tænker jeg går på jagt efter nogen opdrættere for at høre dem ad så
aug 2008
Følgere: 1093 Hunde: 2 Emner: 87 Svar: 2.719
http://www.hundegalleri.dk/forum/avl/694898-aussie_opdraettere_risros
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 159 Svar: 12.790
Problemerne opstår når folk køber deres "drømmerace" uden at vide andet om den, end at den ser godt ud.
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.247
Dengang jeg skulle have første hund ville jeg gerne have en rottweiler, min mand ønskede sig en schæfer, men vi havde tre små børn, og boede i et lille rækkehus med meget lille have, og jeg arbejdede i blandede vagter, min mand har også et krævende job, så vi indså, at det ville blive for stor en mundfuld, fordi vi ikke havde tiden til en meget krævende hund.
Vi valgte en anden race, som så er blevet vores race nu, jeg vil ikke skifte til rottweiler eller schæfer, så man kan godt bliver meget glad for anden race, man opdager jo også charmen ved den, især hvis det viser sig, at den bare passer rigtig godt ind i familien
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.316
Der er kun en race.
Men er opvokset med Labradors og en enkelt Puddel.
Mine forældre har også Schæfer nu, de har snuppet min race har de.
Men ja, jeg synes TS skal springe ud i det
maj 2017
Jeg syntes aktiviteter som hundetræning er enormt spændende, og det er naturligvis en selvfølge at jeg vil gøre det i det med en Aussie.
Ja, jeg vil indrømme at Aussiere virker enormt charmerende, men det er nu lidt mere hvad jeg har læst om racen som jeg er faldet for.
Jeg har aldrig været særlig fascineret af sofahunde, jeg syntes ikke det er helt rigtig for en hund uden et hvis energi niveau.
Jeg vil afgjort kontakte en opdrætter og hører dem ad, hvad de tænker om projektet, de må vel kende deres hunde bedst, og om hvorvidt de mener jeg vil være egnet tænker jeg
@Kennelmor!
Ja, du har helt ret, der er selvfølgelig også mange charmerende hunde derude
Men det er svært overbevise sig om en anden race når man først er faldet.
Der er i mit tilfælde ingen småbørn og jeg har min kæreste til at hjælpe mig, så der burde være rigeligt med tid og opmærksomhed til en ny hvalp.
Men det er selvfølgelig vigtigt at det er en hund der passer i familien, det giver jeg dig helt ret i
@Malene
Jeg har tænkt mig at gøre alt hvad jeg kan for at forberede mig, jeg har en veninde der arbejder på et internat og har hørt rigtig mange skrækhistorier, specielt om meget aktiverings og motionskrævende hunde såsom huskyer og det er ikke min opfattelse at Australian Shepherd er meget nemmere, så jeg vil naturligvis ikke drømme om at anskaffe mig en før jeg har sat mig 100% ind i det (så godt som det nu er muligt uden at have haft en før)
maj 2017
Jeg er ikke sikker på hvorfor der sneg sig et k ind.
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.420
Mit bedste råd er, ud og mød nogle og snak med flere kenneler (: De fleste svare gerne på spørgsmål og alt sådan
jun 2015
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 11
Når det så er sagt kommer du forhåbentlig til at elske din hund - uanset hvilken race du vælger. Jeg vil i hvert fald ikke bytte min for nogen anden
jun 2011
Følger: 20 Følgere: 108 Hunde: 1 Emner: 16 Svar: 591
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.225
Mange overvurdere sig selv og undervurdere det som det kræver.
Man kan læse alt det man vil. Det er bare ikke det samme som at have erfaring at trække på.
Hvis det er hunden du ønsker,så køb den,og brug tid på at finde den rette. Også i selv om du kommer til at vente. Find et godt sted du kan træne med erfarne hundefører.
Førstegangs hundeejer racevalg?