{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
837 visninger | Oprettet:

DogsAreLife
DogsAreLife
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4

Ejerskab af hund efter afslutning af forhold {{forumTopicSubject}}

Hejsa HG, jeg har et ret tungt spørgsmål, som jeg håber nogle af jer kan hjælpe med.

Sagen er den, at min søster og hendes kæreste gennem lang tid er gået fra hinanden. De har en hund sammen, som jeg er rigtig bekymret for.
Problemet er, at de jo må deles om hunden, og det tvinger jo begge parter til at holde kontakten, hvilket ikke er sagen for min søster. Han sviner hende til ved hver en lejlighed, samt han har flere gange truet både hende, mig, og en række af min søsters venner også. På godt Dansk, han er simpelthen direkte sindsyg, og burde søge professionel hjælp.

Det er naturligvis derfor jeg er bekymret for hunden. Jeg er simpelthen bange for hvad han kan finde på at gøre ved den, når han truer alle andre omkring ham med vold, og når han kan finde på at opsøge min søster uanset hvor hun måtte opholde sig. Vi mennesker kan heldigvis forsvare os selv, men det kan hunden ikke på samme måde.

Mit spørgsmål er derfor, om det er muligt at tage hunden fra ham på nogen lovlig vis? Findes der nogle advokater eller andre der kan hjælpe med den slags? Det er ikke umiddelbart lykkes mig selv at finde noget. Hunden står desværre i hans navn, men alle hans trusler og svinere er dokumenteret og gemt, i tilfælde af at det kan bruges til at vise at dyret kan være i fare.

Håber på hjælp.

Vh.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ejerskab af hund efter afslutning af forhold
  • #1   18. jun 2017 I hvis navn er hunden registreret?

• DogsAreLife
    DogsAreLife Tilmeldt:
    jun 2017

#2   18. jun 2017 I hans navn, som der også står i indlægget.

• #3   18. jun 2017 Det var smutte min snude forbi.
    Men jeg tror ikke der er noget at gøre, da han ikke har gjort hunden noget.

• #4   18. jun 2017 Så skal det være fordi man kan dokumentere at alle udgifter til hunden er betalt af din søster, via hendes konti.

Ellers tror jeg ikke der er meget at hente, og det var måske bedre for din søster enten at give afkald på hunden eller spørge ham om han vil afgive/sælge hans 'andel' til hende?

• DogsAreLife
    DogsAreLife Tilmeldt:
    jun 2017

#5   18. jun 2017 Ihvertfald ikke vi kan bevise, men den er helt tydeligt påvirket og nedtrykt, og ikke tilpas når den bliver afleveret hos ham. smiley

• DogsAreLife
    DogsAreLife Tilmeldt:
    jun 2017

#6   18. jun 2017 Min søster er ikke interesseret i at give afkald på hunden. Den er hendes et og alt, men jeg tænker næsten at det er hende der har betalt alle udgifter, det vil jeg prøve at spørge om.

• #7   18. jun 2017 Der er ikke rigtig noget at gøre når hunden står i hans navn og hvis ellers den får mad osv.

• MM
    MM Tilmeldt:
    sep 2009

Følgere: 8 Emner: 1 Svar: 98
    #8   18. jun 2017 Det kan anmeldes hvis hundens behov efter dyreværnslovens §2 ikke overholdes. Derudover hvis han direkte påfører den smerte eller lidelse efter §1.

Men der skal meget til.

Alternativt kan hun tilbyde at købe den, sørg blot for en kontrakt og ejerskifte reg. I DHR.

• #9   18. jun 2017 Selvom du synes manden er en idiot, er det jo ikke sikkert han er det mod hunden.
    En sag har altid flere sider.
    En liv som delehund er ikke i hundens bedste interesse, og det kan være derfor den virker nedtrykt ved skift.
    De må tale sammen som voksne mennesker, eller betale for en mægler, hvis ikke de magter det selv. Utroligt at folk skal blive grimme mod hinanden bare fordi de ikke kan finde ud af at leve sammen. Man ser det i rigtigt mange børnesager også. Trist!

• DogsAreLife
    DogsAreLife Tilmeldt:
    jun 2017

#11   18. jun 2017 Det er ikke et spørgsmål om at jeg synes han er idiot, jeg er ret sikker på at folk er blevet fængslet for mindre, end hvad han har præsteret at gøre siden de gik fra hinanden. Men det er ikke det, som det her emne skal handle om.

Han har kun hunden fordi han ved han kan bruge den mod min søster. Det er utrolig sørgeligt at stå på sidelinien og se på det.

Er helt sikker på at livet som delehund er med til at gøre hunden nedtrykt, men det er bare sjovt at det kun træder til når den bliver afleveret hos ham.

Kan vi ikke lige holde os til det jeg spørger om? Den mand har vist allerede fået for meget opmærksomhed.

• #14   18. jun 2017 Hvis hunden får mad og vand og ikke direkte vandrøgtes er der intet at gøre. Hunden er en ting - og den er oven i købet hans.
    Hvis hun vil helt af med manden og han ikke vil opgive hunden til hende, så må hun opgive den til ham.

• #15   18. jun 2017 Hun kan ikke gøre noget. Hunden er jo hans på papiret. Det er sådan noget man skal tænke over inden hunden registreres.
    Jeg nævner det bevidst for mine købere, at de skal tænke over hvad der skal ske med hunden i tilfælde af parforholdsbrud. Rent juridisk tilhører den ejeren på papiret, præcis som biler, huse mv.

• #16   19. jun 2017 Helt enig med Malene - det er sådan noget, der er rigtig smart at have aftaler om INDEN det sker.
    Men når nu det ikke er tilfældet her, så må jeg stemme i med de andre. Hvis ikke han frivilligt vil lade hende købe hunden, så er der ikke noget at gøre. At man står registreret som ejer i DHR er ikke 100% bevis på ejerskab, men går et godt stykke af vejen, så medmindre hun kan dokumentere (at påstå er ikke nok), at hun har købt og betalt hunden og betaltfor foder, dyrlæge osv. gennem hundens liv, så må hun altså indse at hunden er hans, og hun har faktisk ikke krav på at se den eller have den som delehund. Det er 100% op til ham, om han gider kontakt med hende (og dermed om hun må se hunden).

Var jeg hende, ville jeg droppe kontakten, også selvom det er hårdt og hun naturligvis er glad for hunden. Men et liv som delehund kan være vanskeligt nok at få til at fungere - det bliver absolut ikke bedre af, at ejerne ikke kan blive enige om tingene. Så det er altså heller ikke i hundens interesse, at det fortsætter som nu.

Kommentér på:
Ejerskab af hund efter afslutning af forhold

Annonce