Ejerskab af hund efter afslutning af forhold {{forumTopicSubject}}
Hejsa HG, jeg har et ret tungt spørgsmål, som jeg håber nogle af jer kan hjælpe med.
Sagen er den, at min søster og hendes kæreste gennem lang tid er gået fra hinanden. De har en hund sammen, som jeg er rigtig bekymret for.
Problemet er, at de jo må deles om hunden, og det tvinger jo begge parter til at holde kontakten, hvilket ikke er sagen for min søster. Han sviner hende til ved hver en lejlighed, samt han har flere gange truet både hende, mig, og en række af min søsters venner også. På godt Dansk, han er simpelthen direkte sindsyg, og burde søge professionel hjælp.
Det er naturligvis derfor jeg er bekymret for hunden. Jeg er simpelthen bange for hvad han kan finde på at gøre ved den, når han truer alle andre omkring ham med vold, og når han kan finde på at opsøge min søster uanset hvor hun måtte opholde sig. Vi mennesker kan heldigvis forsvare os selv, men det kan hunden ikke på samme måde.
Mit spørgsmål er derfor, om det er muligt at tage hunden fra ham på nogen lovlig vis? Findes der nogle advokater eller andre der kan hjælpe med den slags? Det er ikke umiddelbart lykkes mig selv at finde noget. Hunden står desværre i hans navn, men alle hans trusler og svinere er dokumenteret og gemt, i tilfælde af at det kan bruges til at vise at dyret kan være i fare.
Håber på hjælp.
Vh.
okt 2014
Følger: 12 Følgere: 469 Hunde: 4 Annoncer: 1 Emner: 217 Svar: 2.672
jun 2017
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
okt 2014
Følger: 12 Følgere: 469 Hunde: 4 Annoncer: 1 Emner: 217 Svar: 2.672
Men jeg tror ikke der er noget at gøre, da han ikke har gjort hunden noget.
maj 2011
Følger: 9 Følgere: 14 Annoncer: 1 Emner: 3 Svar: 933
Ellers tror jeg ikke der er meget at hente, og det var måske bedre for din søster enten at give afkald på hunden eller spørge ham om han vil afgive/sælge hans 'andel' til hende?
jun 2017
jun 2017
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 30 Svar: 29.904
sep 2009
Følgere: 8 Emner: 1 Svar: 98
Men der skal meget til.
Alternativt kan hun tilbyde at købe den, sørg blot for en kontrakt og ejerskifte reg. I DHR.
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 136 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 162 Svar: 12.908
En sag har altid flere sider.
En liv som delehund er ikke i hundens bedste interesse, og det kan være derfor den virker nedtrykt ved skift.
De må tale sammen som voksne mennesker, eller betale for en mægler, hvis ikke de magter det selv. Utroligt at folk skal blive grimme mod hinanden bare fordi de ikke kan finde ud af at leve sammen. Man ser det i rigtigt mange børnesager også. Trist!
jun 2017
Han har kun hunden fordi han ved han kan bruge den mod min søster. Det er utrolig sørgeligt at stå på sidelinien og se på det.
Er helt sikker på at livet som delehund er med til at gøre hunden nedtrykt, men det er bare sjovt at det kun træder til når den bliver afleveret hos ham.
Kan vi ikke lige holde os til det jeg spørger om? Den mand har vist allerede fået for meget opmærksomhed.
okt 2006
Følger: 58 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.864
Hvis hun vil helt af med manden og han ikke vil opgive hunden til hende, så må hun opgive den til ham.
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 136 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 162 Svar: 12.908
Jeg nævner det bevidst for mine købere, at de skal tænke over hvad der skal ske med hunden i tilfælde af parforholdsbrud. Rent juridisk tilhører den ejeren på papiret, præcis som biler, huse mv.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
Men når nu det ikke er tilfældet her, så må jeg stemme i med de andre. Hvis ikke han frivilligt vil lade hende købe hunden, så er der ikke noget at gøre. At man står registreret som ejer i DHR er ikke 100% bevis på ejerskab, men går et godt stykke af vejen, så medmindre hun kan dokumentere (at påstå er ikke nok), at hun har købt og betalt hunden og betaltfor foder, dyrlæge osv. gennem hundens liv, så må hun altså indse at hunden er hans, og hun har faktisk ikke krav på at se den eller have den som delehund. Det er 100% op til ham, om han gider kontakt med hende (og dermed om hun må se hunden).
Var jeg hende, ville jeg droppe kontakten, også selvom det er hårdt og hun naturligvis er glad for hunden. Men et liv som delehund kan være vanskeligt nok at få til at fungere - det bliver absolut ikke bedre af, at ejerne ikke kan blive enige om tingene. Så det er altså heller ikke i hundens interesse, at det fortsætter som nu.
Ejerskab af hund efter afslutning af forhold