{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.512 visninger | Oprettet:

Er min hvalp stresset eller træt? {{forumTopicSubject}}

Hej alle!

Jeg har en dejlig FT springer spaniel på 13 uger der har begyndt at trisse rundt i lejligheden om aften. Hun begynder normalt ved en 17-18 tiden og det ligner hun søger (dog bruger hun ikke snuden), med det resultat at hun tisser indenfor. Når hun har et tisse uheld, så foregår det så hurtigt at værken min kæreste eller jeg når at opdage nogen tegn på at hun skal. Det skal siges at hun når hun begynder at trisse, så kan hun godt finde på at tisse selvom hun lige har været udenfor.

Jeg har overvejet om det er fordi hun er overtræt/overstimuleret og har begyndt med at putte hende i sin kasse når dette sker (kassen står i stuen så hun så hun ikke er alene), men eftersom dette er min første hvalp vil jeg rigtig gerne høre hvad i andre har af erfaring/råd.

Ser frem til at høre hvad i mener smiley

Mvh
Louise/Sif


Kommentarer på:  Er min hvalp stresset eller træt?
  • Jeanette O
    Jeanette O Tilmeldt:
    jun 2014

    Følgere: 11 Emner: 13 Svar: 2.172
    #2   21. jun 2017 Det er fordi hun skal tisse

    Gå ud med hende og bliv ude til hun har tisset


  • #3   21. jun 2017 Verden er stor og farlig for sådan en lille str - derfor tisser hun ofte når hun kommer ind I "sikkerhed" igen smiley
    Gå samme sted hen hver gang når hun skal tisse så hun bliver tryg ved stedet smiley
    og ja som de andre skriver - når hun sådan går rundt - så skal hun sikkert tisse - tag hende med ud - på det samme sted hver gang


  • #4   21. jun 2017 tak! Jeg har nemlig forsøgt at tage hende udenfor, men så lægger hun sig ned for at spise pinde istedefor smiley hvor længe burde jeg vente på at hun tisser?

  • #5   21. jun 2017 Enig med de andre. når en hvalp trisser rundt så er det fordi den skal besørge eller tisse. Hvalpe har sjældent tid Eller mod til at tisse og besørge når de er ude hvor der er nye fremmede dufte og lyde hele tiden. Så start med at finde et roligt sted i nærheden af jeres bolig, hvor hun kan vænne sig til at besørge/tisse uden at skulle bekymre sig om omgivelserne, så gå derhen hver gang når du vil ha at den skal tisse, dvs. hver gang den har sovet, spist og eller leget. Nu ved jeg ikke hvor længe du har haft den, men hvis den stadig ikke kan hold sig om natten så stil vækkeuret og smut ud med vapsen ved 3-4tiden "til dens sikre sted" og bliv der til den har tisset, selvom det er surt smiley men det vil gavne i længden og hvalpen vil forstå at man tisser/besørger udenfor. smiley

  • #6   21. jun 2017 smiley så længe det tager, der er desv. ingen genvej her. smiley

  • #7   21. jun 2017 hvor længe burde jeg vente på at hun tisser?

    Indtil hun har gjort det.
    Der kan godt gå lang tid, men lad hende blive færdig med sine ting - hun tisser når hun ikke længere føler sig underholdt.


  • #8   21. jun 2017 Har haft hende i 5 uger og hun kan godt holde sig fra klokken 22 til 05.
    Tak for råd smiley


  • #9   21. jun 2017 Det er da flot smiley for så ved man at hun godt KAN holde sig, så resten drejer sig kun om at være opmærksom på hende og vænne hende til at det foregår udendørs smiley Held og lykke smiley

  • #10   21. jun 2017 Tak tak smiley ja hun kan også klare at være alene hjemme i 4 timer uden uheld. Er virkerlig stolt af hende!

  • #11   21. jun 2017 Bliv ude til hun har tisset. Min lærte hurtigt at tisse når jeg spurgte: "Har du tisset". Og så fik hun selvfølgelig masser af ros og en godbid når hun gjorde det. Så man kan godt koble et ord/kommando på som hjælper hunden på vej smiley

  • #12   21. jun 2017 Vi er begyndt at koble ordet "tis-tis" på smiley

  • #13   21. jun 2017 Hvad får dig egentlig til at tænke at hun er overtræt eller overstimuleret?

    Hvad laver hun i løbet af en dag?


  • #18   21. jun 2017 Der er krudt på sådan en og den skal arbejde.
    Jeg tror alle får pip, hvis den ikke får lov at bruge sine formidable brugsegenskaber.


  • #20   21. jun 2017 For sulen da, hvor har jeg brugt meget tid på at gå rundt udenfor med hvalpe, der "trissede rundt" inde - For de er aldrig kommet ind igen, før der var tisset af.

    "Trisse rundt" = Ud at tisse, uanset hvor lang tid, der går, før der er gevinst, eller hvornår hvalpen sidst har været ude.
    Som de andre skriver, der er ingen let udvej smiley


  • Albusandme
    Albusandme Tilmeldt:
    aug 2016

    Hunde: 1 Emner: 30 Svar: 245
    #22   21. jun 2017 Jeg gjorde det, at når jeg VIDSTE at Albus skulle tisse, så tog jeg ham ud til hans tissested. Så gav jeg ham 10-15 minutter. Hvis han ikke tissede, med lavede alt muligt andet tog jeg ham direkte ind i sin kasse, og tog ham ud igen 15-20 minutter efter. Direkte ud til tissestedet. Når han havde tisset fik han ros, godbidder og legetid. Der gik kun et par dage før at den evindelige renden op og ned stoppede og han automatisk satte sig og tissede hver gang vi gik ud til tissestedet. Fordi tisset af = sjov og ballade og godbidder og snuseture. Og ikke tisset af = det samme kedelige sted over and over again smiley

  • #23   22. jun 2017 Ak jeg tror også at når hun trisser rundt så skal hun ud. Da Cindy var i den alder var det bare ud og ind i pendulfart om aftenen. Hun havde også en tendens til at når kæresten og jeg ville sætte os til rette i sofaen så ville hun mosle og kunne være temmelig vild.... men husk med 13 uger er blære meget lille ig kan ikke holde på så meget så det er bare ud når hun trisser rundt smiley

  • Albusandme
    Albusandme Tilmeldt:
    aug 2016

    Hunde: 1 Emner: 30 Svar: 245
    #25   22. jun 2017 Haha Isabelle, og det er ikke engang løgn. Jeg kan stadigvæk ikke rumme hvor hurtigt det gik nogle gange. Hver gang man vendte ryggen til 1 2 sekunder så lå der en lort og tre-fire søer. MEN VI HAR JO LIGE VÆRET UDE, ALBUS!!

    @ts - hold ud:) det varer kun ganske kort tid endnu. Hvalpe er søde smiley renlige unghunde er endnu sødere ?? ?? smiley


  • #26   27. jun 2017 Hej alle! undskyld jeg ikke har skrevet! For at give en opdatering.
    Når jeg skriver "trisse" så mener jeg det Trine G beskriver, altså at gå rundt i stuen uden at det har nogen (synlig) formål. Om aften er jeg begyndt at tage hende mere ud kun for at tisse og vi har haft 1 uheld indenfor siden jeg sidst skrev. Vi går ca 4 turer om dagen og ila dagen træner jeg med hende ca 5 min af gange og omkring 3-4 gange, den ene af hendes ture er op til skoven hvor min kæreste træne hende i at bruge næsen. Ud over dette forsøger jeg også at holde hende i ro så hun får 3-4 lure om dagen, men nu er det jo en ft vi taler om smiley er meget klar over at hun skal lave noget (pga racen) men vil også rigtig gerne lære hende at falde til ro så vi ikke ender op med en stresset hund.


  • #29   28. jun 2017 AG: hun skal også bruges til noget, hun er mandens fremtidige jagthund. Hvis du har nogle tips til at træne ro tager jeg gerne imod dem smiley


  • #30   28. jun 2017 Hvordan forbereder I hunden til et kommende liv som jagthund?

    Træner de dagligt?


  • #31   28. jun 2017 Hun er kun 14 uger så vi er ikke begyndt til et hold endnu. Men hun bliver trænet hver aften i skoven til at bruge snuden

  • #33   28. jun 2017 Det er om at komme i gang. Det er en top tunet hund - og til jagt kræver den en top tunet fører.

    Har din kæreste haft hund og har han været hundefører før?


  • #34   2. jul 2017 CH: ja og ja
    okay, vi har bare ikke haft held med at finde nogle kursus for hunder under 6 månedes alderen


Kommentér på:
Er min hvalp stresset eller træt?

Annonce