{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
802 visninger | Oprettet:

Når snoren er vigtig... {{forumTopicSubject}}

Her for et par dage siden købte jeg en billig nylonsnor på 2m. Den der standard, hvor man kan justere længden ved at klikke øverste karabin halvvejs eller helt i bund på snoren.
Men den var skide irriterende at gå med, for at sige det mildt. Alt for tunge karabiner i begge ender, en ring på midten, som min finger blev forvildet ind i, hver gang jeg skulle have ordentligt fat i ham, og materialet gjorde, at hånden gled op, når jeg (endelig) fik fat i snoren.
Min tommelfinger er helt følelsesløs på overfladen.

Det highlightede virkelig den stress, jeg oplever, når snoren bare ikke fungerer. Ikke bare for den skodsnor, men for de to andre jeg har også, som dog er mindre irriterende.

Så efter at have brugt den en gang, splittede jeg den ad og syede+limede den sammen udfra hvordan jeg tænkte, den ideelle snor for mig ville være. Med en lettere karabin i bunden, et ekstra håndtag 1/3 nede (der hvor jeg holder snoren alligevel med venstre hånd, når den altså ikke smutter op, fordi han har opdaget noget spændende). Foret med fleece, væk med unødige ringe. Og to længdeindstillinger, som er lige tilgængelige hele tiden. Dvs. kort snor, når jeg holder i ekstra håndtaget og lang snor, når jeg slipper det.

Hold kæft en forskel det har gjort! Nu har jeg testet den på alle turene i går og her til morgen, og jeg har bare så meget bedre kontakt med ham. Det er en utilsigtet bivirkning. Han trækker stort set ikke længere. Der er nogle få forsøg, men han stopper med det samme, når jeg stopper. Måske fordi der ikke er nogen tvivl om, hvor grænsen går? Altså, fordi det nedre håndtag (og dermed længden han kan komme til at gå) ligger helt fast - uden tvivl om, hvorvidt han får lov at trække en halv meter eller to.

Eller også er det fordi jeg selv ikke har den der underliggende stress længere, over ikke at have fuld kontrol over ham, hvis der kommer en anden hund f.eks. Fordi jeg selv udstråler en anden ro/stabilitet, når snoren strammer til og jeg ikke skal slås med snorehelvedet.

Anyway, det var bare lige et glad udbrud fra mig. Jeg er bare overrasket over, hvor meget snoren i sig selv egentlig påvirker gårturen. Og jeg ELSKER min billige, hjemme-modificerede snor!! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når snoren er vigtig...
  • #1   23. jun 2017 Ej vi vil da se billede smiley

  • #2   23. jun 2017 Altså, æstetik var jo ikke lige en prioritet smiley
    Øjeblik... skal lige være på mobilen så. smiley


  • #3   23. jun 2017 Heje, pyt med det. Se den som en demomodel, den næste snor bliver pænere

  • #4   23. jun 2017 Jeg har allerede bestilt metervaren til det smiley

    Her er prototypen smiley



    profilbillede
  • #5   23. jun 2017 Jeg kan ikke have de der snore med alle mulige hager og ringe. For mig er det der duer 2 m line med en karabinhage for enden. Ingen håndtag, ringe eller noget - tak smiley

  • #6   23. jun 2017 Planen for nr. 2 bliver med simpelt håndtag i toppen. Jeg "turde" ikke fjerne muligheden for den korte indstilling (med øverste karabin til bundring) helt. Men den er totalt overflødig, så den forsvinder.

    Og så vil jeg sy ekstrahåndtaget på anderledes, så syningen er mere stabil.

    Det bliver i den sort/grønne og sort/orange af de her, med matchende fleece:



    profilbillede
  • #7   23. jun 2017 Mette, jeg synes også godt om at gøre det så simpelt som muligt. Men jeg har bare ikke godt nok fat i snoren, hvis han bliver overivrig efter at ville hilse på et barn eller en anden hund.
    Jeg tænker, at når han engang falder mere til ro, så vil jeg nok også foretrække det helt skrabede alternativ. Lige nu er jeg slet, slet ikke der.


  • #8   23. jun 2017 Haha ja den er godt nok meget lidt køn. Men synes det lyder spændende, og kan godt følge at man ikke har styr på hunden med den anden snor

  • #9   23. jun 2017 En læderline med knude i enden er mere mig og mangler man et holde punkt længere ned så en knuse mere der smiley

  • #10   23. jun 2017 Hey, smag og behag. Nu skal I ikke ødelægge min begejstring. smiley

    Jeg har fået alle anbefalinger på mine ture, fra flexline til kvæler.... Alt udstyr er vist et spørgsmål om personlig preference. smiley


  • #11   23. jun 2017 Jeg ville godt nok nødig undvære mit håndtag i enden smiley men det er nok et punkt, hvor man virkelig har personlige præferencer.

    Når jeg går med flere hunde i snor, så er det nu rart lige at kunne stikke armen gennem håndtagene, hvis jeg skal bruge hænderne til et eller andet.

    Jeg synes også det er rart med mulighed for at ændre længden.

    Og så vil jeg helst ikke have andet end læderliner, og gerne ret solide men bløde i læderet, så de er gode at holde på.


  • #12   23. jun 2017 Vi går mest med sporline på Atlas, men han trak simpelthen så meget, når vi gik på fortov, hvor snoren ikke er i fuld længde. Så bandt min kæreste en lille løkke/håndtag i passende længde, og nu er trækkeriet blevet meget bedre. Tror ligesom dig, at det er fordi, at han ved hvor langt han kan gå og fordi jeg har bedre fast i ham smiley

    Synes din hjemmelavet snor er ret smart! smiley


  • #13   23. jun 2017 Jeg tænker, det er måske også et spørgsmål om hundens størrelse? Og tilliden til at udstyret kan holde?
    Jeg synes, de første karabiner var alt for tunge for min hund. Især når snoren er på korteste indstilling og de to karabiner dingler tæt ved halsbåndet.
    Men jeg kan sagten se, hvis man har en 30-50 kg basse, at man foretrækker læder og en solid karabin.
    Bodhis 20 kg kan de fleste snore nok godt holde til...


  • #14   23. jun 2017 Tak Amalie smiley

  • #15   23. jun 2017 Helt sikkert, Malene. Mine snore er også for tunge til, når jeg har små hvalpe. Så vælger jeg noget meget let, men for mig er det jo en kort tid.

    Jeg synes så ikke nylon er særlig rart at holde på, men bruger da også nylon snore til hvalpene.


  • #16   23. jun 2017 Jeg synes, nylon er forfærdeligt at holde på! Især i regnvejr. Men med fleece på, så er det pludselig blevet helt lækkert. Og stadig let. smiley

    Jeg synes, læder er for tungt. Måske når han bliver ældre, selvom han jo ikke bliver meget større. Kunstlæder vejer ingenting, men det er heller ikke rart at røre ved, synes jeg. Og så virker det lidt fimset i kvaliteten. Nylon holder alligevel til en del.


  • #17   23. jun 2017 Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om du har haft noget lignende denne i tankerne?
    Den har dog lidt flere håndtag end din, lader det til smiley

    Men det lyder nu også som et hyggeligt projekt at lave sin helt egen line, lige som man vil have den smiley



    profilbillede
  • #18   23. jun 2017 Tænkte først "den har da ikke nogle ekstra håndtag?". Men så så jeg, at hele linen har det. smiley

    Jeg så nogle andre snore med blød foring, da jeg købte den billige. Og så en youtube video med snore med "panikhåndtag" en gang. Så de ideer stjal jeg.

    Jeg er helt sikker på, med det udvalg der er af alverdens grej til hunde, at der ikke er noget unikt over mit diy projekt. Men ja, mega hyggeligt at lave! Og tilfredsstillende, når det virker! smiley


  • #19   23. jun 2017

    profilbillede
Kommentér på:
Når snoren er vigtig...

Annonce