{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.144 visninger | Oprettet:

Godbidder til ændring af adfærd {{forumTopicSubject}}

Sidder lige i et Aussie forum, hvor en adfærdsbehandler klart melder ud, at bruger en adfærdsbehandler godbidder til adfærdsændring, kan vedkommende ikke bruges - for så kender vedkommende ikke forskel på adfærd og lydighed.

Hvad er jeres holdning omkring det?

Personlig har jeg god erfaring med at aflede, for så at bede om en simpel kommando og rose for den - altså at bytte negativ adfærd ud med god. Men synes egentligt at debatten er lidt spændende smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Godbidder til ændring af adfærd
  • #1   5. jul 2017 Har ikke brugt mange tanker på hvad jeg mener om en adfærdsbehandler. Jeg formoder vi er ovre i hvordan vi håndterer og opdrager adfærd?

    Der er enkelte ting der er meget forbudte, og de meldes meget klart ud direkte. Forsøger at klatre op i og bide i grillen - rent nej, og så kan vi finde en bamse, og så rose når hun bider i bamsen.

    render hun med mine sko, siger jeg bare tak, og giver en godbid når hun giver mig den. Gælder faktisk for de meste af det hun render med. Nogle ting bliver tak, godbid, nyt legetøj, ros for at tage det i stedet.

    Jeg er mere til ros, godbid, klap, legetøj så skal jeg nok få hvad jeg gerne vil have. Bide i dørkarmen, panel, spisebordsstol og hoppe op i/ad grill, sofa, stole, seng udløser et nej, inden vi distraherer med legetøj og roser at lege med det i stedet for.

    Jeg bruger MANGE godbidder om dagen. Men hendes godbidder er hendes fodder. Hun elsker at træne sig til godbidder, og aner ikke, at næste portion mad bare bliver det mindre.

    Jeg tror på man kan uden godbidder, og det er lidt ekstra sejt, men dybest set irrelevant hvordan du nåede i mål. Det er lidt med hegn omkring haven. Skal hunden lære hvor grænsen går, eller skal vi bare bygge et hegn? Pointen er den bliver inde og ikke så meget hvordan man vælger den skal blive det.


  • #2   5. jul 2017 Det har jeg simpelthen ikke større holdning til end....

    Virker det? Ja....
    Uden hunden lider overlast? ja...
    Er det positiv og konstruktiv træning? Ja...

    Så er jeg græsk katolsk med hvilke positive virkemidler man benytter sig af smiley


  • #3   5. jul 2017 Altså jeg har et problem med at når mine 3 er på tur sammen og de ser en anden hund, så går de helt amok med at gø.

    Vi træner det ved at de får stukket en tube leverpostej i hovedet hver gang jeg ser en hund komme (Altså inden de går i gang), og det hjælper!

    Så vil da sige at hvis en godbid kan aflede og på den måde få hunden til at fravælge en uønsket adfærd, så er det da kun godt at bruge smiley


  • #4   5. jul 2017 Jamen hvad er adfærd og lydighed? Hvornår holder det ene op og hvornår begynder det andet? Kan lydighed ikke også indeholde andre belønninger end bare lige godbidder - eller definerer pågældende adfærdsbehandler lydighed som noget isoleret fra alt andet kun resulterende i godbidder?

  • #5   5. jul 2017 Ærligt - hop og og fald ned på hvad hun siger...
    Hun har udråbt sig selv til Gud inde for aussier og bevares hun kan da nogle ting, men andre gange så er hendes meninger altså Lidt spøjse


  • #6   5. jul 2017 Haha Camilla. Du ved vidst hvem jeg taler om smiley

    Jeg tænker bare, at en hund gør hvad den føler kan betale sig. Hvis den ikke får belønning for den adfærd, man faktisk ønsker - er det så holdbart? Hvis man altså ovenikøbet stadigvæk ønsker en glad hund, der ikke er bange for at fejle smiley


  • #7   6. jul 2017 Virker det med godbidder, så skal man da endelig bare bruge det. Har man andre metoder, som også virker uden at skade hunden, så brug dem.

    Jeg synes personligt sagtens, at man kan bruge godbidder til adfærdsændringer, uden at det har noget med lydighed at gøre. Har set en video med en, som havde en lille hund, der var aggressiv overfor mennesker, og den blev aggressiv, hvis den blev pustet let i hovedet (kan ikke lige huske hvorfor den overhovedet skulle pustes i hovedet), og med godbidder kunne hun efter få dage sidde og puste løs i hovedet på den, og den blev bare glad, for nu kom der jo snart en godbid.


  • #8   6. jul 2017 Julie - jeg har siddet og fulgt med på sidelinjen smiley
    Der er mange der ikke er enige med hendes metoder, men hun fylder en del og dem der så rent faktisk er enige med hende, fylder endnu mere...
    men ja, ind af det ene øre og ud af det andet smiley


  • #9   6. jul 2017 Jeg har ikke været så aktiv i gruppen længe, så det er begrænset hvad jeg kender til hende andet end ved navn. Undrede mig bare lidt, over at hun virker så skråsikker smiley

  • #10   6. jul 2017 Vi ser desværre en øget tendens til at overanalysere det her med at være hundeejer. Det er ikke raketvidenskab at være hundeejer.
    Og misforstå mig nu ikke, ny viden og nye træningsmetoder er godt, så længe at det fungerer. Men nogen gange går folk bare lige lidt for langt, og overanalyserer tingene.
    Vi taler om at træne en hund her ! Virker det at bruge godbider, så er det da helt perfekt smiley


  • #11   6. jul 2017 Det lyder som en der også vil mene at hunde bliver aggresive af råt kød smiley

  • Kennel Hearthitter
    Kennel Hearthitter Tilmeldt:
    apr 2012

    Emner: 1 Svar: 161
    #12   6. jul 2017 Jeg er nysgerrig.. Er det Gitte..?


  • #15   6. jul 2017 Jeg ville nok bede personen uddybe lidt mere til sin holdning.
    Personligt synes jeg da adfærdskorrektion er en form for træning.


  • #18   6. jul 2017 Min holdning til det er, at selvfølgelig kan man ændre adfærd vha godbidder.
    Alt hunden gør er vel adfærd på en eller anden måde om det så er lydighed eller hverdagslydighed.

    Hvis hunden af glad for mad, så kan godbidder bruges til at ændre adfærd.

    Dem der siger at forstærkning ikke virker har typisk ikke forstået et klap. Det er ikke når hunden jager biler/katte/høns, at godbidderne skal på banen. De skal være der før det, så hunden aldrig kommer i gang med den uønskede adfærd. Hvis hunden er gået i gang med uønsket adfærd, skal det selvfølgelig stoppes (uden godbidder, legetøj eller andre forstærkere). Og så kan man evt slå sig selv i hovedet (hårdt!) for ikke at have forhindret den uønskede situation med snor/afskærmning eller lign foranstaltninger.


  • #19   6. jul 2017 Der er nu noget hun har fået glat i halsen så. ALT er adfærd også lydighed.hvis man tror de to ting er forskellige så har man misforstået noget. Det er to sider af samme sag. Du kan lære en hund den ikke må gø af andre hunde enten ved fx godbidder eller straf. Og ja gør den så ikke det så er det vel lydighed ( som dog også er adfærd) og så kan du arbejde med hunden så den ikke føler den behøver at gø af andre hunde (dette er også adfærd) og det kan du gøre med eller uden godbidder. Meeeeen jeg vil dog sige at godbidder har en meget positiv funktion i forhold til at undgå at hunden stressblokerer og derved både får en negativ oplevelse og lukker af for indlæring mm.
    Men det er rigtig at der er.enormt stor forskel på at lære end hund ikke at gø af andre hunde og at lære end hund den ikke behøver eller føler den har behov for at gø af andre hunde. Men begge ting er altså adfærd og begge dele kan gøres med og uden godbidder. Personeligt bruger jeg godbidder i det omfang det giver mening. De kan bestemt biddrage med meget mere end at lokke hunden til at gøre et eller andet. For så han man da ikke helt styr på hvordan godbidder bruges mest optimalt. Så ja i min verden lyder hun som.en der enten ikke har styr på hvad adfærd er og hvad godbidder kan eller bare er ret regid. Desuden kunne jeg godt tænke mig at vide hvor hun har sin uddannelse fra for jeg kunne bestemt ikke forestille mig at det er noget hun har fået med fra en reel uddannelse for det er simpelthen for dumt.


  • #20   6. jul 2017 En del af adfærdsbehandling er jo netop at indlære nye "vaner" istedet for den vane hvor i problem består. Ved det meste indlæring skal der jo være en belønning på den ene eller anden måde.

  • #22   6. jul 2017 Jeg tænker at han/hun vist selv har nogle mangler vedr. viden om adfærd og modelering af adfærd (læringsteori): Der er ikke forskel på lydighed og adfærd. Lydighed ER adfærd smiley
    Det ville da være interessant at høre hvad vedkommende så sætter istedet for; en eller anden belønning/forstærkning skal hunden jo have for at have udført en adfærd før den ved at 'ja, det er den adfærd jeg gerne vil have at du udfører i denne her situation'.
    Der er selvfølgelig noget der hedder selvbelønnende adfærd. Meeeeen det er jo ofte den slags adfærd som folk netop søger en adfærdsbehandler for at få værktøjer til at slippe af med. Et godt eksempel er at min dober synes det er sååååååå sjovt at spæne afsted efter racercyklerne der fiser rundt i landskabet. At udfører den adfærd er en belønning i sig selv for hende. Skal jeg lære hende en alternativ adfærd end 'jagt' når hun ser en cykel, så skal jeg forstærke adfærden 'lad være med at jagte' temmelig kraftigt hver gang vi ser en cyklist og jagtadfærd trigges.
    Alternativet er selvfølgelig at lave en association i hendes hoved, der hedder 'Cyklist=voldsomt ubehag=farligt=undgå dem'. Men der vil jeg faktisk helst ikke hen.


  • #24   6. jul 2017 Lens: jeg vil tro at insekter lærer på samme måde som pattedyr. Det gør fisk i hvertfald.
    Her er lidt om insekttræning smiley

    https://clickertraining.com/the-butterfly-project


  • #25   6. jul 2017 Det lidt underlige med insekter og indlæring er at de jo ikke har nogen egentlig hjerne. Nu er jeg biavler og må tilstå at jeg ikke ligefrem fornemmer det store indlæringspotentiale hos bierne smiley De husker fx ikke fra dag til dag hvor de bor; hver gang de kommer ud af stadet skal de lige op og orientere sig, så de kan finde hjem.

  • #26   6. jul 2017 Hvis lydighed og adfærd er to adskilte ting.... hvad er det så, når man klapper på sofaen og hunden hopper op? Er det adfærd fordi der ikke er nogen godbid involveret, eller er det lydighed fordi den adlyder en kommando???? smiley

    smiley :D smiley


  • #27   6. jul 2017 Jamen Fünke, hunden hører jo slet ikke til i sofaen smiley

  • #29   6. jul 2017 @27: Det tror jeg bestemt ikke Perle er enig med dig i smiley Hundens plads er i sofaen.

  • #30   6. jul 2017 Mine hunde er enige med Perle smiley Sofaen er det bedste sted at sove smiley

  • #31   6. jul 2017 Her er i hveeeeeert fald ikke hunde i møblerne. De skulle jo nødigt prøve at tage magten fra mig smiley

    profilbillede
  • #32   6. jul 2017 Julie: Du har tabt, hundene har overtaget magten i dit hjem, og snart verdensherredømmet smiley

  • #33   6. jul 2017 Haha, ja pas I bare på! smiley

  • #40   6. jul 2017 Han er simpelthen så lækker smiley

  • #41   6. jul 2017 Jeg har også fået hund i møblerne, eller i hvert fald i skænken ude i entréen. Jeg tømte hylderne for ting hun ikke måtte løbe med, og hun besluttede det betød soveplads smiley

    profilbillede
  • #42   6. jul 2017 Hvor er hun yndig smiley

  • #43   6. jul 2017 Tak, hun er vild med den hylde smiley Jeg tror måske der er lidt tryghed, og at det trækker koldt fra klinkerne? Det er i hvert fald husets koldeste rum, men det er sten sikkert hun sover derude hver dag ml 12-16. Hun bliver så ked af det om en måned eller to, for det er i forvejen ikke meget plads selv når hun ikke tager min h2o med i "seng"

  • #44   6. jul 2017 Haha. I må bygge hende et et skur til den tid. Andet kan I da ikke være bekendt smiley

  • #46   7. jul 2017 ......så, når en hund f.eks. begynder at savle, så er det lydighed?! Hvis der er foder indblandet....



  • #48   7. jul 2017 Arh hvis man så lige inkluderer en klokke også smiley

    Jeg synes bare det er lidt...påfaldende...at en lille bitte fisk i en meget lille bitte dam...udtaler sig om noget man har udviklet en hel videnskab på baggrund af smiley


  • #50   7. jul 2017 Rotterne ja...men spørgsmålet er stadig om det er adfærd eller lydighed smiley en refleks er for mig -og andre, en adfærd....men det kan det jo ikke være iflg. hundetræneren vi taler om.

  • #52   7. jul 2017 "Men at overtage den? Af hjertet tak, men nej tak. Og af hjertet, venligst tag imod hjælpen vi kan give jer.
    Det ville i vores verden svare til at cykel entusiasten finder naboens gamle rustne 70ér cykel frem i fællesskuret og tænker - ja det er da lige den cykel jeg vil cykle til Frankrig på."


    Okay wtf hej til blændende arrogance - men ja, skal da huske, at det åbenbart reflekterer mine evner som hundeejer at have en genbrugshund i min varetægt smiley


  • #53   7. jul 2017 Jeg kan altså også godt lide rustne cykler. Synes at det er en virkelig smuk handling, at give et dyr en chance til.

    Havde ikke selv læst det, men hvor er jeg da utroligt uenig med hende.


  • #54   7. jul 2017 Det er spild af gode cykler at købe en spritny hver gang. Hvad skal der så ske med de meget udmærkede cykler, som der er mange pr tilbage i endnu og som kan blive fantastiske cykler med masser af kærlighed og træning smiley
    En af mine genbrugscykler, som desværre ikke lever mere. Uden hende var jeg aldrig blevet den udholdende og teknisk dygtige bjergrytter jeg er i dag smiley


    profilbillede
Kommentér på:
Godbidder til ændring af adfærd

Annonce