{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
909 visninger | Oprettet:

Mathias B
Mathias B
Tilmeldt:
5. apr 2017
Følger: 8 Emner: 17 Svar: 30

Er det normal adfær for unghund {{forumTopicSubject}}

Jeg har en schæfer/rottweiler blanding på 2 år og 9 måneder som får nogle vanvittige voldsomme flip hvor den spurter rundt i cirkel og snapper efter ankel og hopper op af en i høj fart. Det virker helt som et psykotisk flip (: Er det normalt eller hvad kan jeg gøre?

Det skal siges at hun ellers er lydig og forstår et nej til alle andre ting.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er det normal adfær for unghund
  • #1   20. jul 2017 kommer det ud i det blå?

  • Mathias B
    Mathias B Tilmeldt:
    apr 2017

    Følger: 8 Emner: 17 Svar: 30
    #3   20. jul 2017 Ja det kommer bare ud af det blå, det kan godt virke skræmmende for folk der ikke kender hende..

  • Mathias B
    Mathias B Tilmeldt:
    apr 2017

    Følger: 8 Emner: 17 Svar: 30
    #5   20. jul 2017 Nej det gør jeg ikke. Hun er for det meste så lydig, hvis jeg sætter maden foran hende spiser hun først når jeg siger værsgo og hun sætter og dækker når jeg siger det og forstår et nej, så jeg vurderede at træning ikke var nødvendig, men med de flip hun får er jeg da i tvivl om det er en fejl med den manglende træning

  • #6   20. jul 2017 Hun lyder til at kede sig, det kan hun godt gøre selvom hun er lydig smiley

    Hun trænger til at bruge hjernen smiley


  • #7   20. jul 2017 drop skålen og spred maden ud på gulvet eller græsset, så hun skal arbejde lidt for føden smiley

  • Mathias B
    Mathias B Tilmeldt:
    apr 2017

    Følger: 8 Emner: 17 Svar: 30
    #9   20. jul 2017 Hun har et stort frit skovområde når jeg er på landet med hende eller er løber hund i hundeskov og store sportspladser. Men ved ikke om det stadig er for kedeligt for hende, der er jo ikke decideret ting hun skal udfører, hun løber jo bare rundt og udforsker det hele (:

  • #10   20. jul 2017 Altså alle mine hunde har haft de der hundeflip. Det sker dog kun udenfor, indenfor har de godt vidst at det ikke gik.
    Jeg vil sige det er helt normalt at få sådan et flip. Mine har dog ikke bidt efter mig, eller hoppet op af mig smiley


  • #11   20. jul 2017 Jeg synes jo at det er dejligt med sådanne "flip".
    Det viser jo masser af livsglæde, og alle mine har haft de der flip.

    Grunden til hun gør det er fordi hun keder sig og prøver på at få lidt gang i dig så der kan ske noget sjovt.

    Du har en blanding af to brugsracer, som trives bedst ved at de laver noget.
    Et par gåture om dagen og lidt boldkast er ikke nok til sådan en hund, den skal have noget "jernegymnastik", hvor den bruger sine sanser.
    Du kan starte med at sprede dens mad ud i hele haven og så lade den søge efter det.
    Og så synes jeg at du skulle melde dig til en eller anden form for hundetræning som kunne komme til at interessere dig.
    Hundetræning er ikke bare for at få en lydig hund, som skal komme når der kaldes og sitte og dække.
    Hundetræning er også til for at aktivere hunden.

    Mine favoritter inden for hundetræning er blandt andet spor og eftersøgninger
    Måske du finder noget, som interesserer dig, som du kan træne sammen med din hund - og man ved jo aldrig om du ligefrem vil få "blod på tanden" og begynde at træne til konkurrencer.


  • #12   20. jul 2017 Min gør det også (hun er 1 1/2 år) kalder dem selv bullerflip og synes mest det virker som glæde, som kan blive for stor at håndtere. Plejer at sige nej og give hende snor på, når hun bliver for ivrig og jeg ikke gider det. smiley
    Min gamle hunde kunne også finde på det, da de var unge, så tænker ikke det er så slemt? Lyder da til hun er opdragen og bliver aktiveret godt.


  • #14   20. jul 2017 Når jeg er i Sverige på jagt, hvilket jeg er ca 1 gang om måneden, så har jeg selvfølgelig Topper med.
    Vi bor i et halvstort hus, om ligger midt på grunden det er bygget på. Når vi sidder ude på terrassen kan der pludselig komme et sort lyn, farende forbi os! Så løber han rundt om huset, gerne med en pind i munden, halen og røven helt ind under sig selv, og med lynets hastighed! Så kan han tage 3-5 ture rundt om huset, og med alles øjne på sig.

    Så smider han sig på græsplænen, med hans pind. Og er i vældig godt humør smiley Haha jeg elsker det!


  • #15   20. jul 2017 Jeg synes til gengæld ikke, at det lyder som en hund der bliver aktiveret nok - ikke når man tager racerne i betragtning. Den skal bruge sig fysisk og mentalt. Mere end den gør nu.

    Jeg ville heller ikke acceptere, at sådan er den bare, og det er helt normalt. Selvfølgelig er unghunde fjollede og det skal de have lov til, men jeg synes det lyder som om, at hun har noget overskydende energi, som hun skal have brugt. Når du ikke hjælper hende med det, så finder hun selv på noget at lave.

    Som de andre skriver, så kan du starte med at smide alt hendes foder i haven eller give det i aktiveringsspil. Det kan fx være at pakke det ind i et håndklæder, eller lægge en bøtte/skål henover, som hun skal have fjerne først. Eller i en gammel plastikflaske.

    Og så vil jeg anbefale dig at finde noget træning, som du synes er sjovt. Hun har brug for mere udfordring, end bare at lære sit/dæk, indkald og nej. Hun skal udfordres mentalt gennem træningen. Om det så er spor, lydighed, rally eller whatever, du synes er spændende, er ikke så vigtigt. Det vigtige er, at hun har noget at lave og at hun får brugt hovedet. Meget af det kan man sagtens lave hjemme, når man først har fået introduktion til det - men at have nogen at sparre med og få vejledning og inspiration fra, er altid godt når man er ny i det.

    Og så skal I ud og gå nogle gode ture, hvor hun ikke plejer at gå, for at få lidt adspredelse. Gåturene skal både have tid til at hun kan gå og snuse i jorden og i buskene, og der skal være mulighed for at hun kan få løbet noget energi af og få strukket kroppen lidt igennem.


  • #16   20. jul 2017 Mht. mental aktivering, kan du prøve at Google det, så vidt jeg husker kommer der et par sider op, med forskellige forslag - hvis du mangler lidt inspiration smiley

    Afveksling er godt, hvis det skal være udfordrende for hende smiley


  • Mathias B
    Mathias B Tilmeldt:
    apr 2017

    Følger: 8 Emner: 17 Svar: 30
    #17   20. jul 2017 Tusind tak for alle de gode råd (:

  • #18   20. jul 2017 Ork det er skam ikke kun ugrundet der gør sådan ?? Charlie er godt otte år og gør det stadigvæk. På præcis den måde der bliver beskrevet i #14. Og det lyser ud ad ham at det her er SÅ sjovt. Jeg tror nu ikke det betyder andet end at din hund har det sjovt smiley

  • #22   20. jul 2017 Årh, jeg læste ikke det med 2 år, jeg læste det som at det var 9 mdr smiley smiley

  • #24   20. jul 2017 Det er vel bare et almindeligt kuller flip?

    Sally får det ofte på trods af stimulans. Efter mad er hun altid lidt kåd og ruller og vrider sig i mens hun knurre, går i lege buk osv. Det kan være tilfældet at hunden ikke er tilstrækkeligt stimuleret, men det er ikke sikkert at det er årsagen smiley


  • #25   20. jul 2017 Det er en misforstået ting at lydige hunde ikke behøver gå til træning. Det er jo ikke kun at sidde pænt og gå pænt i snor som de lærer til hundetræning smiley De lærer at koncentrere sig i uvante omgivelser, blandt andre hunde. De får lov at lære nye ting og blive udfordret og motiveret. Hunde keder sig hvis de ikke får lov at bruge hjernen og lære nye ting. Jeg siger ikke at en hund ikke kan have det godt hvis den ikke går til træning, men som det er med mennesker der skal ud og løbe, man fortryder det ikke når man først har været afsted smiley

  • #26   20. jul 2017 Hunden er voksen, ikke unghund, og med det program du beskriver, mangler hun seriøst noget at bruge sine hjerneceller på smiley

  • #27   20. jul 2017 Det er da helt normalt..

    Det har alle vores hunde gjort specielt som unge og det er fantastisk sjovt at se på.
    De sprudler af liv og krudter godt af.

    Her sætter vi pris på de ture smiley


Kommentér på:
Er det normal adfær for unghund

Annonce