6.698 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 58 Svar

Hund spist undertøj/strømpe Hund spist undertøj/strømpe

Hej alle.
Jeg er i den situation at jeg passer en vens hund, og efter at have set tv opdager jeg at der ligger er stykke sort stof på gulvet ved siden af hunden.
Resten er væk, derfor sikkert spist.
Hvad gør jeg? Skal jeg tage til dyrelæge med den? Er ekstra nervøs da det ikke er min egen hund...

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Diverse opgaver 4.060 kr.
  • Anthony Bok spisebord 1.275 kr.
  • rengøring 1.000 kr.
  • Montering af skab 1.560 kr.
  • Handyman: lampe og gardin opsætning 800 kr.
  • Fejlsøgning ovn - relæ slår fra 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hund spist undertøj/strømpe
  • #1   26. jul 2017 Altså som udgangspunkt ryger det meste lige igennem og kommer ud igen i den anden ende ..
    MEN det kan lave massive problemer i maven og tarmen og det er derfor svært at svare på om det vil give problemer.

• #2   26. jul 2017 Det er en af de svære, for hvis der er tale om et væsentligt stykke stof, kan det lave utroligt meget rod i maven, og skal derfor fiskes op med kikkert inden det går i tarmen.
    Kan du ikke genkende tøjet, så du kan fornemme om den har ædt 2 cm eller 20?

• #3   26. jul 2017 Enig Malene, den er svær ..
    Laika åd en del stykker af mit brugte tøj for en del år siden og hun åd det hele, så jeg opdagede det ikke før jeg stod med en enlig strømpe her og der.
    Tilgengæld opdagede jeg det da sneen smeltede og alt mit tøj pludselig lå gennemgnavet ude i haven smiley
    Men der skete ikke noget.
    Men det er desværre ikke en rettesnor, for hun har også for et års tid siden igen ædt bla. noget af en sko og noget plastik og det gav problemer, ikke i tarmen, men i maven.
    Hun blev ved og ved med at kaste op, sådan her og der, indtil hun endelig kastede en klump med resten af den sko og noget plastik og noget vat op.
    Nu fjerner jeg ALT jeg tænker hun kunne finde at rende med og det er ikke sket siden.
    Det kan gå virkelig galt.

• #4   26. jul 2017 Det er ikke ret længe siden en bekendt måtte have sin hund i narkose for at få fisket en halv bluse op af maven.
    Og for et år siden måtte en anden bekendt have en hel legetøjsand hevet op gennem halsen på hunden med kikkert, fordi hunden havde slugt den hel.
    Stof og andet unaturligt materiale kan slå hunden ihjel, hvis det blokerer mave eller tarm, eller hvis det vikler sig om tarmene.

• #6   26. jul 2017 Det kan gå rigtig rigtig galt.

• #7   26. jul 2017 Nej det er ikke uvæsentligt om vi snakker to cm bomuld, eller om vi snakker en hel syntetisk strømpebuks.

• #9   27. jul 2017 Min labrador lavede et par boxershorts om til bundløse.. Men stoffet var ikke spist som et stykke, men som en masse små tråde stykker. De kom naturligt ud igen.

• #11   27. jul 2017 What regina.... så må i da virkelig se at fjerne det!

Det kan gå rigtig galt!

• #12   27. jul 2017 Det er dybt uansvarligt at lade sin hund spise stof. Selv små stykker tråd er set vikle tarme sammen.
    Pludselig en dag går sådan noget galt.
    En enkelt hændelse er én ting. Bare at se passivt til er simpelthen ikke i orden .

• #13   27. jul 2017 Vores gamle hund åd sig i gennem mange kilo stof. smiley

Glemte vi at lukke døren til badeværelset, så hapse de han med garanti et par underbukser eller strømper.

Det er ikke optimalt, men svært at forhindre en hund i at gøre i praksis.

Jeg ville ikke være så nervøs. Men optimalt er det naturligvis ikke.

• #14   27. jul 2017 Det er da ikke svært at forhindre. Sørg for at hunden ikke har adgang til det. End of story.

• #15   27. jul 2017 Det er overhovedet ikke svært at undgå. Nu hvor jeg at Laika KAN finde på det, så fjerner jeg tingene når jeg kører.

• #17   28. jul 2017 CTS.
    Tja, så skal alle døre låses.

En stor hund åbner uden besvær en dør. Min nuværende kan endda åbne hoved døren på et par sekunder. I et hus som vores med mange mennesker så vil det ikke ske i praksis at vi låste alle døre.

Så end of story er hvis situationsbestemt... smiley

Men ligesom Britta så måtte jeg også trække lidt rester ud i ny og næ. Ikke så lækkert!

• #18   28. jul 2017 Martin - Eller sørg for at der ikke er tøj tilgængeligt, i de rum som hunden har adgang til.

Så må man jo lære sine børn at holde orden på værelset eller bruge en lukket tøjkurv, hvis det er det der er problemet.

Som barn lærte jeg hurtigt, at døren skulle være lukket ind til værelset, når jeg ikke var der, for ellers gik hunden i legetøjet. Og da Chessie som hvalp og unghund ville gå i alle sko og alt tøj der var i hundehøjde, så lærte vi hurtigt, at sætte sko op og smide alt tøj i en lukket vasketøjskurv, som hun ikke kunne komme i. Så var det problem løst. Irriterende, ja - men hundens sikkerhed og velbefindende må komme før menneskets behov for bekvemmelighed.

Det er dumt og uansvarligt bare at lade stå til, når ens hund har gang i noget, der kan være potentielt farligt - bare fordi det er lidt besværligt at gøre noget ved det.

• #19   28. jul 2017 @CTS
    Du glemte et engleikon. smiley

Det er fint og smukt at udtale sig i absolutter, men når realiteternes små udfordringer opstår, så ændrer situationen sig.

Man kan gøre sit bedste, og ikke så meget mere.

Jeg kan ikke forhindre vores hund i, at komme i de samme rum som os selv. Det kan bare ikke lade sig gøre, medmindre vi sætter lås på alle døre.

Med min nuværende dydsmønster, så er det ligegyldigt, han hapser kun spiselige ting, men med den gamle så var det en udfordring.

Jeg ved at du kommer med din holdning i bedste mening, og som udgangspunkt er vi ikke uenige. Får du dog først en hund som vitterligt går jagt, så skal den nok få fingerne i det den vil.

Til gengæld er det så også min erfaring, at det er sjældent at der sker noget. Vores gamle hund åd som sagt sig igennem adskillige kilo tøj, ud over det der numse sjov, og jeg kender mange ejere der har den samme udfodring. Til gengæld endnu ikke nogen hunde der er blevet syge af det.

Jeg tror reelt, at vores hunde spiser meget mere underligt ting end vi som ejere er bevidste omkring. I hvert fald i et hus med mange børn i mange aldre.

Single ejere og dem uden velsignelsen af de forbandede møgunger, de har en lidt anden virkelighed. smiley

Med en stor hund er der ikke noget der hedder hundehøjde i forhold til børn. Min nuværende hund nå højere op end mine to knægte på 12 kan. smiley

• #20   28. jul 2017 Fjern tingene eller luk dørene. Kræver ikke det vilde

• #21   28. jul 2017 Martin - Jeg siger ikke, at du skal holde dørene låst. Men det er ikke svært at fjerne tingene. Det er irriterende og besværligt, ja - men sådan er det jo.

Du har jo selv valgt din hund, og så må man jo forinden tage stilling til, om man kan have sådan en hund i huset eller ej. Kan man ikke holde hunden i sikkerhed, så kan man måske diskutere, om man skulle have haft sådan en smiley det er jo ikke en menneskeret at have den hund man gerne vil have. Er man ikke i stand til at tage de forholdsregler, som hunden kræver - så KUNNE man jo have valgt en anden hund.

• #22   28. jul 2017 Og selvfølgelig er der da noget der hedder hundehøjde, med sådan en hund. Den er bare højere end ved andre hunde. Igen - vælger man sådan en hund, må man være klar over hvilke problemer der kan forekomme, og være i stand til at tage hånd om dem.

Køber jeg en husky og den bliver ved med at kravle over et højt hegn eller grave sig under, så må jeg jo tage ansvaret og købe et højere hegn og grave det længere ned - eller altid have opsyn med den i haven. Så kan jeg jo ikke bare sidde i stuen og tænke, at når jeg har sat et hegn op, der kan holde de fleste hunde inde, så må det være fint, og hvis den render ud, er det bare sådan det er - det er for besværligt at gøre mere ved det. Man har jo selv valgt hunden, for dælen.

• #23   28. jul 2017 @CTS.
    Det er ikke svært at fjerne tingene?

Hm, mit nye hjem.. smiley

profilbillede
  • #24   28. jul 2017 Arh, Martin smiley

Igen - du har altså selv valgt din hund. Du vidste hvad du fik. Kan man ikke magte det, må man finde en anden hund.

Men ok - det er besværligt og træls at skulle gøre noget ved, man skal jo faktisk gøre en (forholdsvist lille) aktiv indsats smiley så er det bedre bare at lade stå til, og lade hunden æde sig ihjel i tøj.
    Nej, der er jo ikke sket noget (endnu) - så det gør der nok heller ikke. Gad vide hvor mange gange folk har kørt halv- og helberusede hjem, før de endelig bliver taget for spirituskørsel (og nej, handlingen kan ikke sammenlignes, det ved jeg. Pointen er, at det går godt, indtil det pludselig ikke gør det mere)

• #25   28. jul 2017 Martin jeg syntes måske du virker til, at gøre det mere besværligt end det virkelig er smiley

• #26   28. jul 2017 @CTS & Krøllet.
    Næ, jeg prøver at gøre opmærksom på, at tingene er simple hvis man lever i en lille isoleret bobbel.

En lille hund er ikke mulig i vores familie, da med så mange teen unger rendende ville en besøgende sikkert jokke på den, på vej ned af trappen en dag. smiley

Hvis der er noget jeg ikke forstår, er det at fortælle andre at de ikke gør det godt nok på spinkle grundlag.

Havde jeg kun min hund og mig selv at tage hensyn til, så var der aldrig nogen problemer.

Men jeg lever i en stor famillie, mange mennesker ind og ud af huset.

Det der drømme scenarie om at beskytte en hund i hoved og røv, er lige så urealistisk som curling forældre der forsøger det samme med deres børn.

Skulle der smutte en hund i DK pga lidt tøj i ny og næ, så er det bare livets gang i min optik.

Det er ikke ensbetydende med, at man skal servere tøjet for køteren naturligvis.

Bare lidt.. Rolig nu Frk. Dydsmønster.... smiley

• #27   28. jul 2017 Martin - Nu hedder det jo ikke enten kæmpehund eller mikrohund smiley

At udsætte sin hund for fare, fordi man ikke gider gøre noget ved det, synes jeg ikke er et spinkelt grundlag. Jeg kan heller ikke forstå, at man ikke vil tage ansvar for de dyr man slæber hjem. Men sådan er man åbenbart forskellige. smiley

Hvis det gør mig til at dydsmønster, at jeg vil gøre en indsats for at tage ansvar for mine dyr, så er det ok med mig smiley

Synes man, at det er for bøvlet at sørge for sin hunds sikkerhed - så skulle man måske slet ikke have haft den. Det er ikke din ret at have den, så når du alligevel vælger at få den, må man da lige spænde ballerne sammen, og gøre en indsats for at tage sig ordentligt af den. Også selvom det betyder, at det er lidt bøvlet og knap så ligetil. Det er jo ikke hundens skyld, at du åbenbart har så mange børn, og at de ikke kan finde ud af at lægge deres tøj væk.

Men det er måske bare min naive idé om, at man ikke anskaffer sig dyr, som man ikke har forholdene til.

• #28   28. jul 2017 @CTS.
    Jeg håber da at alle mennesker beskytter deres dyr så godt de kan!

Jeg er også et dydsmønster med min hund, jeg har bare ringere betingelser grundet mit liv, end du tydeligvis argumenter for.

Derfor spiller jeg da ikke hellig overfor vagabonden, som ikke kan beskytte sin hund mod gadens affald! smiley

• #29   28. jul 2017 Igen - ingen har tvunget dig til at vælge den type hund. Kan man ikke tage de forhold der skal tages, skal man ikke have den.

Det er saftsuseme ikke at spille hellig, at sige at man skal passe på sin hund, og sørge for at den ikke kommer til skade. Kan man ikke det, fordi man synes det er lidt omstændigt, skal man nok vælge en anden hund.

Jeg kan simpelthen ikke forestille mig et hus/en familie, hvor det ikke kan lade sig gøre at holde hunden fra tøjet. Forudsat at hunden har ejere, der gider gøre lidt for det. (Og jeg har ellers været i en hel del familier, der har spøjse måder at indrette sig på).

• #30   28. jul 2017 Jeg fatter ikke mange kan tage det så roligt , når hunden æder Jeres tøj ...
    Jeg har haft hunde i 50 år ... der er ikke nogen af dem , der har ædt mit tøj ..... Og HVIS én af dem havde , ville jeg være dybt bekymret.

Jeg har 4 børn ... ( nu voksne ) ... og jeg har været dagplejer i mange år.... og hundene har heller ikke ædt deres legetøj.

Det er ski da ikke særligt svært at forhindre ........ men mit tøj ligger heller ikke spredt rundt omkring i huset ...... og mine brugte sure sokker og trusser ligger heller ikke sådan hist og pist på gulvene ..... smiley

Ingen kan bilde mig ind , at man ikke kan forhindre at hunden selv lukker klædeskabet op og "stjæle " en trøje ..... eller forhindre at den kan komme i snavsetøjskurven ... og snuppe et par "velduftende " brugte trusser.... smiley

PS: .... og jeg er bestemt ikke noget dydsmønster .... ... jeg tænker mig bare om ... = stor forskel .

• #31   28. jul 2017 @CTS.
    Jeg har stadig ikke forstået hvad der er problemet i mit valg af en Grosser Sennen.

Hvor henne kommer han ind ind i billedet?

Du har skrevet det mange gange, og da det for mig ikke virker rationelt har jeg valgt at se bort fra det, men nu bliver det for mærkeligt.

At du ikke kan forstille dig noget, gør det da ikke til mindre virklighed for andre mennesker. Der er mange ting jeg ikke kan forestille mig, men det sker jo alligevel.

Du vrøvler lidt synes jeg!

• #32   28. jul 2017 Martin - Du har jo åbenbart valgt en hund, som du ikke har forholdene til. Derfor nævner jeg det.

Hvad af det jeg skriver, synes du er vrøvl? At man skal tage ansvar for sin hund? At man ikke tager ansvar, når man synes det er for bøvlet at passe på sin hund?

• #33   28. jul 2017 Mht. hvad jeg kan forestille mig, så har jeg (qua mit erhverv) trods alt været i +150 hjem, og jeg kan ikke komme i tanke om ét eneste af disse, hvor det ikke ville kunne lade sig gøre at skærme en hund fra tøj. Det ville kræve en indsats fra menneskene, ja - men det ville sagtens kunne lade sig gøre. Derfor tror jeg heller ikke, at det ikke kan lade sig gøre ved dig, hvis man da gider forsøge smiley

• #34   28. jul 2017 @CTS.
    Jeg har jo skrevet at min Grosser er et dydsmønster. Jeg kan lægge 8 kilo brugt tøj foran ham, og han vil ikke røre det med en ildtang.

Tror aldrig han har bidt i noget han ikke må.

Selv ting han må bide i, gør han sjældent.

Om du så havde været i 2000 hjem, så kræver det jo stadig en hund, som vil have fat i tøj.

Har man haft en sådan, så er man lidt klogere og erfaren, og kan godt forstå at nogen kan have en udfordring. Jeg prøver bare at forklare igen igen, at fordi man ikke selv forstår, betyder det ikke at andre er forkerte eller gør forkert, eller har valgt forkert eller bla, bla, bla. Det er bare sådan en "irreterende hund" de har fået. smiley

Ejerne kan så gøre hvad de kan, men forhindre det 100 procent er tit ikke muligt i praksis. Det er virkeligheden.

@Nitib...

Samme forklaring som til CTS..

• #35   28. jul 2017 Ah, Martin - jeg havde overset at det var din tidligere hund. Men det ændrer jo ikke noget.

Jeg HAR skam haft en hund der ville have alt tøj. Hun kunne sagtens vælte en kurv vasketøj ned fra et bord og tage alle strømper, og hun lærte også at åbne døren til tørretumbleren og trække tøjet ud. Vi fjernede alt tøj fra hendes rækkevidde, og så var det problem løst. I en periode åbnede hun også dørene, så de måtte låses når vi ikke var hjemme. Så jeg ved godt hvad det vil sige at have hund der går i alt.

Jeg siger jo ikke at det ikke er svært og irriterende, men det betyder da ikke, at man bare skal lade være. Jeg siger ikke, at jeg ikke forstår det kan finde sted eller være besværligt - jeg siger, at jeg ikke forstår at man ikke tager sig sammen og gør noget ved det. Eneste grund til ikke at gøre noget er, at man ikke gider, fordi det er besværligt - og det holder bare ikke. Det er kun virkeligheden, hvis man er for doven til at gøre det der skal gøres.

HVORFOR er det nøjagtigt, at det er så umuligt? Hvad er det, der er så svært ved det? Jeg kan jo åbenbart slet ikke sætte mig ind i hvor enormt et problem det kan være, at fjerne sit tøj smiley

• #36   28. jul 2017 @CTS.

Jo, det ændrer en hel del. Nu har jeg ikke længere valgt forkert hund. :-D.

Til dit spørgsmål:

Læs hvad jeg ellers har skrevet igennem denne tråd grundigt, og så får du også forklaringen.

Der er ikke noget at misforstå, for den der ønsker at forstå. smiley

• #38   28. jul 2017 Så det er mere omfattende, krævende og besværligt at fjerne ting hunden ikke må rende med, end at stå med en hund med tarmene og maven fyldt med tøj som kan kræve en stor operation og mange tusinde kr. ?
    Man har et ansvar for sine hunde og det betyder også at man beskytter dem mod de fare de kan komme ud for, ligesom at man sørge for at de ikke render på vejen og bliver kørt ned.

Laika havde boet her i kort tid da jeg pludselig opdagede at alt mit tøj lå gennemgnavet ude i haven efter at være kommet igennem hende .. Her fjernede jeg så alt tøj og det stoppede.

Så var det ikke noget i et par år eller 4 før hun sidste år, i foråret, pludselig over en måned, kastede op hver 2-3 dag, kun mavesyre og skum.
    Dyrlægerne kunne ikke se på skanning at der sad noget i mave eller tarme.
    Men efter en måned, en søndag, kastede hun pludselig en kæmpe klump vat (Fra en hundekurv) op, og den vatklump var fyldt med noget plastik som jeg ikke kunne se hvad var og så noget fra en sko.
    Nu har jeg så siden, i 1,5 år, fjernet alt når jeg køre og hun har ikke siden spist noget hun ikke må eller haft problemer med opkast.
    Det kræver virkelig ingenting, jeg går lige huset igennem, hvad tager det, 2 minutter? Og så lukker jeg dør til bryggers hvor foder står og dør til badeværelse.
    Jeg bruger gerne 2 minutter inden jeg køre, for at passe på min hund.
    Jeg har været heldig at det er gået godt, selvom hun af to omgange har ædt ting hun ikke bør, men det behøves det ikke blive ved med at gøre.
    Jeg har også hegnet haven ind, netop for at beskytte mine hunde, ligesom at de har snor på når vi går hvor der køre biler.

Mine hunde, mit ansvar.

• #39   28. jul 2017 Martin - Det ændrer ikke på, at du/I på daværende tidspunkt ikke var i stand til at tage ansvar for din/jeres hunds sikkerhed, og at du stadig synes det er helt super duber.

Jeg kan faktisk ikke rigtig se nogen forklaringer på hvorfor I ikke kan fjerne tøjet fra hundens rækkevidde? BEHØVER det at være smidt, så hunden kan nå det?

Sorry, men jeg ser simpelthen ikke andet, end at dørene ikke kan/skal låses (og noget med en hund der kan nå over et 12-årigt barn) - men ingen forklaring på hvorfor det er så ekstremt svært for dig/jer, at smide jeres tøj i en vasketøjskurv og holde denne lukket/uden for hundens rækkevidde?

• #40   28. jul 2017 @CTS
    Troller du.. smiley

Jeg skærer det lige lige ud i pap for dig for sidste gang. Jeg har eller forklaret dig det ret grundigt synes jeg.

Nå børn er omkring 10 år, og har mange legekammerater, så sover de sammen, leger sammen og hygger sig gevaldigt. Skal de i poolen ryger tøjet bare afsted i farten.

Skal de sove sammen, kan man finde tøj de mærkeligste steder. Teen tøsen er mest optaget af af drenge og har hovedet andre steder og de 2 mellemste døtre, de leger klædt ud og tøjet flyder.

I en perfekt verden med perfekte børn, så ville tøj aldrig være et problem. Men i virkelighedens verden, så er ingen børn perfekte. De findes bare ikke. smiley

Hvis du samtidigt har en hund, som elsker at være på jagt, ja så skal der ikke meget til. Ingen mennesker er perfekte, og jeg har ledt efter en T-shirt i haven, som jeg da syntes jeg havde taget med ud. smiley

Når man får hund, er det svært at vide hvilke dårlig vaner de udvikler. For sjovt nok, kender jeg heller ingen med en perfekt hund. Alle hunde har et eller andet hvor ejeren lige skal være ekstra opmærksom. Men jeg kender ingen ejere der ikke indrømmer at de ind i mellem laver en fejl eller uheld bare sker.

Men jeg ved godt at de findes dem uden fejl. Der er bare ikke mange af dem...

Men.

Der er vist nok en klog mand der sagde. "Lad den uden synd, kaste den første sten".

• #41   28. jul 2017 Niks Martin, jeg laver ikke sjov med dyrs sikkerhed. smiley

Tak for din forklaringen af børns adfærd. Det forklarer dog ikke, hvorfor din familie har svært ved at smide tøj i vasketøjskurven, og hvorfor hunden skal risikere at bøde for det.

For ja, det er da møg irriterende at samle tøj op efter sine og andres børn, eller konstant bede dem om at rydde det op. Men igen - man har vel selv valgt både hunden og ungerne, så kan man ikke magte at holde begge parter sunde og raske, skulle man måske have valgt en af dem fra.

Fra min bror og jeg var ca 5 år, kunne vi finde ud af at lægge vores tøj i vasketøjskurven. Også når vi havde venner på besøg. Jeg tror faktisk ikke, at vi var ret perfekte, men det er faktisk ikke særlig svært, at lægge tøj i en vasketøjskurv. Men jo, det kræver nok lige lidt, at lære sine børn det, så det skal man jo være villig til i første omgang.

Men ok. Vi bliver ikke enige. Du synes det er helt i orden at risikere din hunds liv (ja, så galt kan det desværre gå), simpelthen fordi du synes det er for besværligt at rydde op efter ungerne - det kommer jeg aldrig til at forstå, for det er simpelthen for vattet en tilgang til sine dyrs velbefindende. Så kan du mene at jeg er uvidende eller naiv eller hvad det er du mener. Så kan jeg jo til gengæld mene, at du har (havde?) en lad og uansvarlig tilgang til dine dyrs sikkerhed.

Og nej, jeg har ikke selv børn, men jeg har da en bunke nevøer og niecer i alderen 3-13 år, der alle kan finde ud af at rydde op efter sig selv. Men deres forældre har selvfølgelig også gjort lidt for det. Og nej, de er absolut ikke perfekte, tværtimod kan de være rigtig stride smiley men at smide sit tøj i en vasketøjskurv, dét kan de alligevel hitte ud af (indimellem med høje suk og skældsord).

• #42   28. jul 2017 @CTS
    Hvorhenne har jeg skrevet at børn ikke kan smide tøjet i en vasketøjskur her i huset?

Hvor har jeg skrevet at jeg ikke holder øje, alt det jeg kan?

Jeg har bare et travlt liv, fyldt med unger, arbejde og hund. Det er et godt liv synes jeg, men jeg kan aldrig gøre det perfekt eller undgå at jeg laver fejl. Eller forvente at nogen af ungerne ikke skulle gøre det.

Jeg kalder dig et dydsmønster, fordi et menneske der mener at de aldrig laver fejl, men gerne vil påpege andres er dydsmønstre i mit univers.

I øvrigt første gang nogen har sagt til mig, at mine unger er uopdragne og jeg er en dårlig hundeejer. Meget underlige påstande.

I så fald, ville jeg ønske for alle børn og dyr, at min families liv var laveste fællesnævner for alle børn og dyr i DK. For så var det hele ret godt trods alt. smiley

• #43   28. jul 2017 "Hvorhenne har jeg skrevet at børn ikke kan smide tøjet i en vasketøjskur her i huset?"
    Skriver du ikke, at børnene smider tøjet rundt omkring og de mærkeligste steder? Hvis de smed det i en vasketøjskurv, som hunden ikke havde adgang til, hvad var så problemet?

"fordi et menneske der mener at de aldrig laver fejl"
    Dét har har jeg vidst aldrig sagt smiley

"I øvrigt første gang nogen har sagt til mig, at mine unger er uopdragne og jeg er en dårlig hundeejer. Meget underlige påstande."
    Det ved jeg ikke, om dine børn er. Men de fremstår ikke videre velopdragne, når det i vid udstrækning er grundet dem, at hunden ikke kunne holdes fra tøj (lyder det til).
    Jeg siger heller ikke, at du er en dårlig hundeejer - blot at din tilgang til det her er uansvarligt og ladt. Derfor kan du jo godt være en god hundeejer på andre punkter. JEG synes i øvrigt ikke det er underligt at passe godt på sine dyr. Men vi har nok forskellige opfattelser af, hvor godt man skal passe på dem og hvor meget man bør gøre for det.

Jeg synes sgu ikke det er særlig godt, når man ikke gider gøre noget ved, at hunden har gang i noget potentielt livsfarligt smiley det vil jeg da ikke ønske for resten af landets hunde.

• #44   28. jul 2017 @CTS
    Børn laver fejl, glemmer noget i skyndingen. Sådan er det. Jeg troede at selv unge kvinder uden børn vidste det. Derfor ligger tøjet underlige steder. Børn laver fejl....

Ellers kan jeg fortælle dig, at det gjorde du også da du var et barn. For ingen børn er perfekte. Inke af hvad jeg har oplevet.

Så når du engang er færdig med at kalde mig diverse nedladende ting, så kan du være at du skulle læse hele tråden en gang til, prøve at forstå et helt almindelig dilemma for en børnefamilie, og måske ville du lære lidt... smiley

• #45   29. jul 2017 Men Martin, det er jo ikke kun mig, der har fortalt dig at det slet ikke burde være så svært, og at det ikke er ok. Men de er måske også bare uvidende, uerfarne og naive?

Og jeg har vidst også nævnt for dig flere gange, at jeg bestemt ikke anser mig selv for hverken fejlfri eller perfekt - heller ikke da jeg var barn. Men så var det heldigt, at mine forældre kunne tage over, når jeg fejlede. Det var trods alt det ansvar, som de havde påtaget sig, da de købte deres hund.

Det KUNNE jo også ske, at det ikke var mig, der var galt på den - og i stedet dig, der kunne lære lidt. Har du overvejet det? At DU ikke kan se det uansvarlige i det, betyder vel ikke, at det ikke kan være det? At DU ikke kan se, hvordan det kunne være muligt at undgå, betyder vel ikke, at det ikke ville kunne undgås, hvis man havde gjort en indsats? Du kan jo læse her, at andre har kunnet undgå det. Mine forældre havde også sådan en hund, der gik i ALT hvad der flød, af ting og legetøj - det var alligevel sjældent, st den fik fat på noget. Men mine forældre var også over den hele tiden. Hvorfor var det umuligt for DIN familie?
    Oder was? Du har måske ikke mere at lære. smiley

• #47   29. jul 2017 Anyway Martin, en videre diskussion nytter intet. Jeg synes det er uansvarligt, du synes det er super duber - så er det jo sådan det er.

Jeg behøver jo heldigvis ikke leve mit liv, som du har levet dit, heller ikke selvom du mener det er den eneste måde, når man har børn. Jeg ved heldigvis af erfaring, at det ikke passer. smiley

Og jo, Batdog, det synes jeg også, at der er.

• #48   29. jul 2017 Jeg er stadig i tvivl om du troller eller hvad du gør. smiley

Jeg har sagt,.men jeg skal jo gentage tingene et par gange har vi lært undervejs, at vi grundlæggende er enige.

Jeg gør også opmærksom på, at uheld sker, og det at tale i absolutter kun tilkomme den perfekte. Sjovt, var det ikke også hvad jeg startede med at skrive..... smiley

Når nogen sidder der bag skærmen bliver det tit en konkurrence i at være mest perfekt, men det er de færreste der er Irl.

Dine insinueringer virker underlige, da du gerne vil fremstå sober, og så alligevel ikke kan lade være med lige at lirke ind, at jeg er x ting. Men på

Men bliv endelig ved ved, og jeg vil svare dig hver evig eneste gang, og uddybe tingene indtil at du forstår. smiley

For det jeg siger er ret simpelt. Ingen er perfekt.

• #49   29. jul 2017 Men den lejlighedsvise ups'er kan jo være den, der er fatal smiley

Jeg forstår godt, hvor Martin vil hen. Her i huset leves også et liv med mange unge mennesker, hunde, en mand, der er lettere distræt og mig selv, der er kreativ og til tider et rodehoved, hundene har overlevet smiley
    Unge mennesker, der kommer fra skole, smider en trøje på stolen og haster videre til træning eller andet, en karklud, der ligger på køkkenbordet, et håndklæde hængt til tørre på badeværelset. Havde vi hunde, der åd stof/tøj er mulighederne for at få tænder i det mange og det er utopisk at leve med låste døre og intet af interesse tilgængeligt.

Jeg anser mig selv som en ret ansvarlig hundeejer, men med den race jeg har, kan man simpelthen ikke gardere sig mod alle tænkelige, farlige situationer og mange gange er det et held, at det ikke er gået galt.

Jeg havde ikke i min vildeste fantasi forestillet mig, at en 10 ugers hvalp på 5 kg, kunne springe op på køkkenbordet og traske rundt mellem gryderne. At en 4 måneders hvalp kunne kravle 2 meter op i en reol og ligge på øverste hylde for derefter at springe ned, åbne køleskabet, springe over hegn på 1,80 m., som en af mine whippets har præsteret.

Senest har yngste sønnen fået spist sin få timer gamle ganebøjle, en af hundene havde nuppet den fra bordet og hvalpene havde tygget den i småstykker. Den flok vi har nu stjæler normalt ikke ting fra spisebordet, men bøjlen var for fristende.

Nå ja, så var der også lige den ene af hvalpene, der i eftermiddags kravlede over et hegn på 1,20, det har jeg heller ikke set før. Det gik godt men, hun kunne have brækket et ben.

Jeg kunne fortsætte rækken, men stopper her. Jeg tror ikke Martin + familie er uansvarlige, de er blot mennesker med alt, hvad det indebærer. Det samme er jeg og min familie.

• #50   29. jul 2017 Hvis man VED at hunden kan finde på at spise tøj som i sidste ende kan være fatalt for den og man intet gør for at undgå det ske, jo så er man uansvarlig.
    Det ville jeg jo også selv være hvis ikke jeg forhindrede Laika i at æde ting hun ikke må når jeg nu ved at hun kan finde på det.

• #54   29. jul 2017 Martin - Jeg forstår godt hvad du siger, så du behøver ikke antyde noget om min intelligens eller evne til at forstå. smiley

At jeg ikke er enig med dig, er bestemt ikke det samme, som at jeg ikke kan forstå. Din opfattelse er jo ikke den endegyldige sandhed. Min kan være lige så rigtig. At lade stå til, fordi man synes det er for omstændigt at gøre noget ved, synes JEG ikke er ok, og det kommer jeg aldrig til at synes. Derfor kan du jo godt mene, at det er den eneste måde man kan leve på, når man er en børnefamilie. Jeg har jo heldigvis selv oplevet, at det ikke er den eneste måde. Så MÅSKE handler det ikke om, at jeg ikke kan forstå, men at jeg simpelthen har oplevet noget andet end dig, og derfor har en anden oplevelse af hvad der kan lade sig gøre. smiley

• #56   29. jul 2017 Jeg synes ikke det er besværligt, at sikre sin hund.

Der er bare så mange ting der kan gå galt i en almindelig hverdag, at det der med at sidde bag skærmen og lege hellig, det synes jeg er sjovt at udfodre.

Jeg kender ingen mennesker der perfekte, men jeg har godt nok lært, at hvis man udfordrer glansbilledet, så kommer ubehagelighederne frem.

Jeg har skrevet det snart mange gange, men skriver det gerne igen.

Naturligvis skal man beskytte sin hund så godt man kan, men ingen er perfekte.

Om jeg fatter at nogen gider at fremstille sig selv sådan, for i guder hvor er det nemt at finde kommentar, over tid, hvor billedet ikke lige er så perfekt i den enkelte situation.

Jeg kan ikke lade være med at tænke, på de stakkels mennesker som vitterligt har mistet en hund grundet et uheld, og så at skulle sidde og læse sådan en gang højhelligt vrøvl.

• #57   29. jul 2017 Martin, jeg synes faktisk jeg har skrevet det rigtig mange gange efterhånden, så hvorfor du ikke læser og/eller forstår det, er underligt. Jeg mener IKKE at hverken du eller jeg eller nogen anden er perfekte eller bør være det. Det er der ingen der er, og alle laver fejl. Og fejl er også ok. Jeg prøver IKKE at fremstille mig selv som perfekt eller som et glansbillede. Har jeg skrevet det tydeligt nok nu? Ellers siger du bare til, så tager vi den igen. At mene at det er uansvarligt at lade problemer stå til, fordi man synes det er for besværligt andet, er IKKE det samme, som at jeg er perfekt eller ikke laver fejl. Men det her anser JEG for at være muligt at undgå - og det mener jeg, fordi jeg trods alt selv har oplevet at det kan lade sig gøre, med en børnefamilie og en hund der æder ALT. (Men det kan jo selvfølgelig ikke passe, når nu det ikke kan fungere for jer.....)

MEN der er forskel på en fejl, en forseelse, en ups'er - kald det hvad du vil, og så at lade hunden æde sig gennem "kilovis af tøj" (som du skriver et par gange), med den undskyldning, at det er for svært at gøre noget ved.

Jeg ved ikke hvorfor du synes det er helligt - jeg HAR jo trods alt erfaring der siger mig, at din virkelighed ikke er den eneste virkelighed. Hvorfor er det helligt, at have en anden viden og erfaring end dig?

Er det højhelligt vrøvl, fordi jeg har en anden oplevelse af problemet end du har? Det er simpelthen for åndssvagt. "Jeg kan ikke finde ud af det, så hvis du kan, er det noget højhelligt vrøvl" - KUNNE det være, at det du oplever, ikke er det eneste rigtige, og at det jeg skriver derfor ikke er hverken højhelligt eller vrøvl?

• #58   29. jul 2017 @CTS.
    Overdrivelse fremmer forståelsen.

Jeg aner da ikke om min gamle hund har ædt sig gennem kilovis af tøj. Jeg skrev verden efterfølgende at en hund nok æder mere en vi ejere nogensinde reelt finder ud af.

Men vil man læse ting negativt så er det da bare hvad man gør.

Det du læser er åbenbart at jeg serverede tøjet for den.

Jamen hvis det er hvad du læser, så er det da helt ligegyldigt hvad jeg skriver. :-D.

Sjovt...

• #60   29. jul 2017 @Isabel.
    Jeg kalder det helligt, fordi, jeg jo læser jeres kommentar, og over tid sprækker det lille panser jo. Der findes ingen der kan beskytte en hund i hoved og røv. Det er en otopi.

Hvor i alverden skriver jeg at mine unger ikke gør det?

Mine unger smider da tøjet i tøjkurven som alle andre unger. Det er simpelthen utroligt hvad jeg kan få stukket i skoene. Jeg skriver dog også at unger laver fejl.

Jeg udsætter ikke min hund for unødvendigt fare, det tror jeg heller ikke du gør. Det tror jeg ikke at nogen gør overhovedet, hvis de glade for dyr.

Dette er altså den sjoveste og mest lærerige debat jeg har oplevet herinde til dato. smiley

Det er lidt hyggeligt synes jeg.

• #61   29. jul 2017 Vi lærer så længe vi lever og nogle lektioner er dyrt købte.
    Og vi prioriterer jo ud fra vores erfaring - hvis man mange gange har oplevet noget dom uproblematisk, så er man jo mindre agtpågivende.

Vores hanhund stjæler for et godt ord og da han var hvalp åd han alt.
    Det gav os nye vaner i hjemmet - tak for det vaps, ikke dårligt.

Begge vores hunde æder pap - de stjæler tomme toiletruller hvis de kan.
    Det er ikke skidesundt, men vores agtpågivenhed er nedsat fordi det aldrig er gået galt.

En omgang tarmslyng ville uden tvivl forandre på det.

Når det kommer til at passe på sin hund kan man, hvad man vil. Også i børnefamilier.
    Nej, man kan ikke forebygge 100%, men man kan prioritere det og dermed komme derop ad.
    Det kræver noget arbejde...

Det er vores forpligtelse.

• #63   29. jul 2017 @CH.
    Så smukt skrevet. Det er egentligt det jeg siger, men tydeligvis ikke godt nok formuleret.

For ingen er perfekte.

Jeg skal gerne give et eksempel:

I dag (det er sandt, det skete for en times tid siden) blev min hund overfaldet af to Terrier på gåturen (inden fra en nabo). Det er første gang jeg har oplevet det på en gåtur.

Jeg var ellers gået over på den anden side af vejen, da jeg stadig arbejder på at få styr på at han ikke gør af fremmede han ikke kender og de var måske 10 mennesker omkring et et par biler. Det gik fint han sagde ikke en lyd. smiley

Pludselig kommer en lille Terrier løbende over vejen, og farer direkte på ham, to sekunder kommer der dæleme en mere og bider ham i popoen. Jeg råber og trækker min hund væk så godt jeg kan mens de farer rundt om ham. Mens jeg sparker ud efter dem for at forhindre flere bid, og frem for alt at min ikke bider igen.

Jeg var rasende på det tidspunkt.

To mænd kommer løbende, og prøver at få fat deres små køtere.

Da de endelig får fat i dem, var jeg så vred at jeg var lige ved at skubbe til en af dem (jeg er født med et enormt temperament som jeg ikke må miste, det er ikke konstruktivt).

Jeg råber manden ind i hovedet (kraftedeme), og går resolut derfra.

Nu kunne jeg så sidde og tale om folk, som ikke har styr på deres uopdragne små forbande Terrier (indrømmet, min glæde ved små hunde er ikke stor i forvejen), og om dårlige hunde ejere og bla bla bla...

Istedet gik jeg hjem ventede 20 minutter, inden jeg gik tilbage til naboen (uden hund) og talte med dem.

Det der var sket var, at de var ved at tage afsted i sommerhund, og ved en fejl havde en af dem glemt at lukke døren i farten. Det havde hundene benyttet sig af.

Et hændeligt uheld, og de godt vidste at det var dem der skal betale eventuelle omkostninger hvis min køter får betændelse i bidet (jeg tror ikke der gik hul, men det er svært at se).

Vi er kun mennesker alle sammen. Det var et uheld, og selvom jeg stadig koger indvendigt over det (det tager et par dage førend det går over), så ved jeg jo godt at de var kede af det.

Vælger vi at tro på det negative, så er det hvad vi oplever. Vælger jeg at læse alle kommentar negativt, så er det hvad jeg læser.

Jeg tror som udgangspunkt, at alle mennesker gør sit bedste overfor deres hunde. Jeg tror ikke på at det kan blive perfekt.

Jeg ved egentligt ikke om mit oplevelse helt passer ind i denne kontekst, men jeg er så sur, at det var rart lige at få brokket mig over små hunde... smiley

• #64   29. jul 2017 Sjovt at man er hellig eller perfekt fordi man evner at løse et problem. Ting kan ske ja, men det er ikke uheld hvis man sætter sig ned og kigger på at Fido æder tøjet. Det er derimod at bede om ballade. Men mon ikke man så lære det den dag det går galt? Bare lidt ærgerligt at det så er hunden der kommer til at betale prisen. Men hvad fanden, hellere det end at gøre sig den ulejlighed at forsøge at sikre Fido mod den fare det nu engang er.

• #65   29. jul 2017 Man ville aldrig blive færdig.
    Det er nødvendigt at prioritere og ellers gøre hvad man kan inden for rimelighedens grænser.

Vi lægger eksempelvis ikke gulvtæppe i hele huset fordi Coffey laver forstrækningsskader. Men vi forsøger efter bedste evne at undgå at stimulere acceleration smiley

• #66   29. jul 2017 Hellere forsøge at undgå problemet end at se passivt til.

• #67   29. jul 2017 Jeg tror de færreste ser passivt til.

• #68   29. jul 2017 Det vil jeg mene at man gør hvis hunden æder kilovis af tøj og man ikke gider forsøge at undgå det, fordi det er for besværligt.

• #69   29. jul 2017 Jeg tror ikke jeg læser det helt så sort/hvidt.

• #70   29. jul 2017 Jeg læser ikke, at du serverede tøj for den, jeg tager det heller ikke bogstaveligt, at den spiste kilovis (bemærk "" omkring kilovis). Jeg går ikke ud fra, at du vejer dit tøj. smiley
    Men jeg læser det som, at den har spist en hel del mere, end bare en enkelt strømpe eller to, og at det var et gentagende problem.

Jeg snakker heller ikke om at beskytte nogen i hoved og røv. Mine hunde kommer også til skade og spiser ting de ikke skal. Men er det et gentagende problem, gør jeg noget ved det, også selvom det er virkelig irriterende og omstændigt.

Kommentér på:
Hund spist undertøj/strømpe

Annonce