Shiba genralt Shiba genralt
Hej Alle,
Er i gang med at finde frem til den bedste hunderace til mig.
info om mig:
masser af tid til træning.
gode gå ture flere gang om dagen.
opvokset med hunde ( dog cairn terrier ) hele mit liv.
Stuelejlighed med lille have.
Stor skov / sø i nærheden.
Ingen børn endnu, heller ikke i nærmste familie.
info om hunden jeg ønsker.
udsende er jeg faldet for labrador, schæfer, corgi, fransk bulldog og Shiba.
Størelse syntes jeg Schæfer er for stor lige til mig, måske og labrador.
Fransk falder lidt væk pga. af de mange sygedomme.
ønsker en hund der kan være lydig.
trænes til at være alene hjemme i 5-8 timer.
Trænes til at komme når man kalder.
trænes til at gå uden snor osv.
må gerne kunne samme med andre hunde.
når alle de ting er sagt falder corgi lidt fra syntes jeg selv, i hverfald omkring træning, uden snor. lydighed. ( kan også være jeg tager fejl )
men hvad så med Shiba race????
ellers andre bud ?
mere infomation så spørg
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 86 Svar: 7.614
Trænes til at komme når man kalder.
trænes til at gå uden snor osv.
må gerne kunne samme med andre hunde. "
På de her punkter falder en Shiba altså igennem. Jo, den kan godt trænes til at kunne mange ting, men det bliver det når det passer den. De er mildest talt heller ikke særlig nemme at have løse og de er ofte ikke særligt venligt stem overfor andre hunde. Jeg kender Shiba'er der aldrig kan slippes løs for så stikker de af på jagt. De er lydige nok så længe der ikke er noget der trigger jagtinstinktet, men tændes det så opfatter de intet andet end det.
Til gengæld har jeg da oplevet en del Corgi's der var ret nemme at have løse og temmelig lydige.
Så om Shiba'en passer til dig afhænger af, hvor vigtigt det med lydighed, gå løs og kunne omgås andre hunde er.
Labrador er jo ikke nogen virkelig stor hund og tæverne er da slet ikke. Hvad med collie (evt korthåret) ?
jul 2013
Følger: 4 Følgere: 104 Hunde: 2 Emner: 90 Svar: 974
Ellers kender jeg intet til racen
jul 2015
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 8
så må jeg nok heller lade vær med den !
Labrador skal de have utrolig lange gå ture, eller hvordan er det ??
der vil som regl komme en morgen, middag og aften tur på 30-60 minutter, vil det være passende ?? plus der vil komme det løse af træning, leg osv ud over.
er vild med corgien udsende, følger bare at labrador er mere "hund" men ved ikke om det er fordi jeg syntes det er større, og lidt mere robust
corgien er mega sød, så hvis den kan trænes til de ting, så kunne det godt være et godt valg.
corgien vil også være nemmere med plads der hjemme, haven er lille, og så selfølig pladsen i bilen vil være bedre
jul 2015
jun 2017
Følger: 43 Følgere: 260 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 2.878
Ziva ser også sjældent andet end vores stue/køkken, men det er mest for at holde lidt øje med hendes "se hvad jeg kan putte i munden"-gen, indtil vi har fået forventningsafstemt alt inventar, kan jeg bedst lide at have hende inden for min synsvidde
Labradoren vil selvfølgelig gerne gå, men det den rigtig gerne vil, er at lege med dig. Ziva er meldt til jagttræning, kun med det formål, at hun skal have lov at arbejde og så vi kan opnå et fælles mål sammen.
Du skal tænke mere i at labradoren gerne vil lege, tænke, trænes, lære øvelser, vil gerne opnå din respekt og taknemmelighed.
Når den er voksen, kan du have ufattelig svært ved at køre den træt, ved at gå ture med den - og du vil komme så meget nemmere igennem hvalpetiden (hvor i som sådan ikke må gå af hensyn til knogler og led) og teenageårene hvis tiden mest prioteres på træning - end egentlig gåtur med formål at fysisk udmatte.
Nemmere hund at træne findes ikke mig bekendt. Den er ufattelig ivrig efter at leve op til dine forventninger, og vil gøre alt du ber om med nærmest det mindste vink, hvis den ved at der er klap og godbidder i sigte.
Kan fint være alene hjemme når den er trænet.
jul 2015
jul 2015
men jeg kan som sådan ikke bruge den som brugs hund som jagt..
der vil være hunde træning, og hygge men når den bliver ældre er det måske træning og så ellers bare som en familie hund, dog stadig med simulering og gåture.
hvad tænker du om det ?
jun 2017
Forvent teenageårene god lang tur morgen-middag-aften. Min erfaring siger mig, at cykler ikke er en hjælp. Når de først er i form, er de meget sværre at løbe trætte - tiden er lige så godt brugt på gåben, så hunden bruger næsen noget mere. 3*40 min.
Forvent at dens hovede skal bruges ekstremt, og hvis du ikke træner hovedet, så kan den finde på selv at finde på noget at lave. Brug gerne 3*30 min om dagen på at træne øvelser. Mange af dem irrelevante, udover at hunden bruger hovedet og i lærer kontakt. Spild død, rul rundt, snor rundt, gå baglæns, elefanten etc.
Når den bliver voksen, 3 gode gåture og gerne meget træning til at holde hovedet frisk.
Den kan alt, og når den ikke længere er teenager, kan den godt affinde sig med meget rolige dage, hvis du fx er syg. Der kræver den ikke længere af dig, der ønsker den bare alt det den kan få.
Den er meget social, og vil meget gerne have adgang til dit soveværelse. I samme sociale omgang, skal man med ud at tisse HVER gang som hvalp. Den forlader dig ikke frivilligt, for noget så petitesseagtigt som afføring, så gør den det bare på gulvet.
Den er godmodig som dagen er lang, gør sjældent og er ven med alle. Forvent ikke at den nødvendigvis nogen sinde tager hverken dig, bilen eller huset i forsvar. Måske kan det trænes, min erfaring siger mig at det mest ligger i dens sind.
Jeg valgte jagt fordi det passede ind i mine fritidsinteresser. Du skal have for øje, at den skal aktiveres mentalt. Den er opdrættet til at arbejde, og den vil rigtig gerne. En anden bruger har en sort labrador, der bliver trænet i at bruge hjernen og næsen på at gå på spor. Hvis jeg husker rigtigt skal de finde 3 markerede steder med duft af eukalypsus, lavendel og ?? kan ikke huske den sidste. Så den udfører som sådan ikke et "rigtigt job", men hun er hjernedød dygtig til det job, at ejer forventer hun finder de tre markeringer hurtigt.
Din labrador er ligeglad hvad den arbejder med, men den vil rigtig gerne arbejde sammen med dig. I kan finde spor, samle ænder op, lære 150 tricks - det er helt op til dig, men den bliver ked af "kun" at blive luftet, uden at få hovedet trænet.
jul 2015
jun 2017
Du skal være opmærksom på at labradoren er en meget delt race.
I retriver-racen er der 5 muligheder, og hvis du vælger labrador retriver, har du 3 farver og 2 muligheder. Jagt og udstillingslinjer. Det kan betale sig at læse op på forskellene, hvis du tænker på en labrador. De har meget forskel.
Så skal man huske at det er en hunderace, der er glad for at bære. Den har altid noget i munden, så du kan aldrig finde dine sko (de bliver ikke nødvendigvis bidt i, de bliver bare båret med rundt). Du finder toiletpapirrullen i køkkenet, og skohornet i soveværelset, og din højre løbesko ude på terassen.
Og mad.. Hvis den én eneste gang tror på at den får mad ved bordet eller i køkkenet, har du en tiggende hund. Den er madglad - meget madglad. Sørg for at kigge kritisk på din hund, og spørg dig selv om den får for meget. Specielt fra 8 uger til 2 år, må de ikke blive overvægtige, af hensyn til knogler og led.
De kan fint trænes til at lade mad være på bordet og ikke tigge, men det kræver en meget aktiv indsats. De er ret sultne
jul 2015
jun 2017
Labradoren er nærmest præcis som du vil have den, og meget lidt selvstændig.
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.247
Du skal ligeledes vælge mellem jagtlinier (sorte/gule) og udstillingslinier (sorte, brune, gule) Udstillingslinier er mere tunge, og de fleste er ikke så store pleasere/arbejdsheste som jagtlinier.
Jagtlinier kræver du vil træne, vil arbejde med hunden... ikke nødvendigvis jagt.
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 26 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 4.477
Trænbar...ja hvis du finder den rette træningsmåde, de rette godbidder og det rette tidspunkt
Corgien er en stor hund i en lille krop
Vi går kun løs med vores på stranden i vinterhalvåret, hvor vi kan se, hvis der kommer andre hunde...vi har desværre ikke kunne lykkedes med et stabilt indkald og har derfor taget konsekvensen heraf
aug 2015
Følger: 5 Følgere: 8 Emner: 43 Svar: 1.197
de er meget katte lignende, selvstændige, stædige og kan være utrolig svære at træne.
og så fremt du ønsker den skal kunne gå løs og komme når du kalder - så kræver det meget træning med en shiba for at kunne dette.
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.247
sep 2017
Følgere: 552 Emner: 159 Svar: 10.960
Labben (dem af jagtlinjer) er ret bløde hunde, som vil elske at arbejde for at arbejde. De er pleasende og kan klare at blive terpet en del, før de melder sig ud. Udstillingslinjerne er over en kam ret anderledes. På mig virker de lidt tunge i optrækket, både træningsmæssigt og generelt. Men stadig ret bløde.
En corgi er en sej, lille sag. Stædig som bare pokker, og den gør kun hvad den gider. Men den rette belønning kommer du langt, men det er en hund der kræver ret meget kærlig konsekvens i opvæksten. Når først hvalpe- og unghundetiden er overstået, er det en sjov hund, som altid er med på ballade. Lydig bliver den aldrig, men den kan sagtens lære at gå fri og komme når du kalder
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
De er hvad du lister op, men begge er også mere end det.
Jeg synes ikke nogen af de andre rammer så godt.
Ærgerligt at sortere den rette hund fra alene på grund af størrelsen?
jul 2015
Er dog ikke sikker på og det er forsøget værd, hvis racen er kendt for det modsatte !
Shiba genralt