{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.033 visninger | Oprettet:

Hvad betyder din race for dig? {{forumTopicSubject}}

Og ikke bare din hund, men selve racen!

At jeg har valgt Border Collies var i starten lidt et tilfælde, med min første af slagsen, Beauty! Hun skulle bare væk fra der hvor hun var. Efter en tid fandt jeg ud af hvad det egentligt var jeg havde mellem hænderne og ville derfor gerne hyrde.
Det kunne Beauty ikke, derfor var tid at forøge flokken. Så nu har jeg Bailey og Beauty.

At have border collier, betyder at jeg kan vælge at være doven, da de lærer alt meget hurtigt. *gg*
Og det betyder også at jeg kan hyrde, som nu er min meget meget store altoverskyggende hobby!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad betyder din race for dig?
  • #1   20. dec 2006 mit valg af amstaff var en tilfældig annonce på hg af et kuld hvalpe, så var det ellers bare med at læse alt jeg kunne finde om racen.
    og jeg blev ikke skuffet, en helt utrolig kærlig og hengiven race, fuld af energi, gåpåmod og unoder, sjov og ballade, bestemt ikke kedelig at leve sammen med.
    er sikker på jeg vil have en amstaff resten af livet.


  • #2   20. dec 2006 Jeg var ikke i tvivl da jeg skulle vælge race. havde i forvejen fået kendskab til bullmastiffen og den passede lige til mig. jeg læste selvfølgelig meget om alle mulige racer men Bulleren vandt og det har jeg aldrig nogensinde fortrudt.
    han er rolig, elsker at blive kælet af ALLE... små og store men kan give et kæmpe brøl når der bliver banket på døren.


  • #3   20. dec 2006 Min første hund Anton som er en GD valgte jeg ud fra at de er gode som dagen den er lang, elsker deres familie og er vilde med børn.... Men efter jeg havde fået ham og fandt ud af hvor meget jeg egentlig gik op i konkurrence træning, kunne jeg godt se at vi nok ikke lige delte den interesse. Så derfor blev vores hund nr 2 en Boerboel, der elsker at træne og konkurrere. Og hund nr 3 en staffordshire bull terrier der også er helt besat af at lære.

  • #4   20. dec 2006 Min race var ikke et valg, men et tilfælde. disse små hvide uldtotter gik dog hurtigt i mit hjerte. Og siden hen har jeg fundet ud af hvilken pragtful race det er. Det er meningen at jeg også på et tidspunkt vil starte på at hyrde da jeg gerne engang i fremtiden skal have nogle får. Men udover at være hyrdehund er min race også en glimrende vagthund, og man føler sig aldrig utryg i dens nærvær. En polski owczarek Podhalanski hyrder ikke på samme måde som Border Collien m.fl den vogter, og selv når den ligger og blunder er der intet der undgår dens opmærksomhed, hvis et får er på afveje kommer det hurtigt på ret køl igen.
    Racen er yderst intelligent og de hunde som falder ud for racestandarden benyttes som servicehunde.

    Det er helt igenne en pragtful race som jeg helt ubetinget har forelsket mig i.

    / Trine


  • #5   20. dec 2006 Jeg kan kun anbefale folk at sætte sig rigtig godt ind i sin race og gøre op med sig selv hvad de vil have ud af hunden og bruge den til, inden de køber den.

  • #6   20. dec 2006 Tysika

    Virkelig.. er det dig der har valgt racen, og ikke forældrene?

    Anyways..
    Udseendet var slet ikke en faktor hos mig, idet jeg altid har synes at sheltier og collier var de grimmeste hunde (det synes jeg underligt nok ikke mere). Min hund er valgt ud fra størrelse, temperament, lærevillighed, venlighed overfor børn og andre dyr (havde kaniner dengang) og loyalitet.
    Jeg ville ikke have en hund der ville tage længere tid at træne (det lyder mere dovent end jeg mener), og jeg ville gerne gå til agility. Jagt-racer var no-go hos mig fordi jeg ønskede mig en hund der ville holde sig i nærhed når vi går uden snor. Jeg synes at det er dejligt at folk lader hundene gå på opdagelse, men jeg har simpelthen ikke nerver til ikke at have overblik.
    Jeg ville helst have haft en større hund, og havde faktisk også skrevet mig op til en Hovawart, som jeg dog sprang fra, da det gik op for mig hvor synd det ville være hvis jeg ikke kunne bære den op og ned ad trapper, til og fra dyrlægen, og med det offentlige på langtur.
    I alle de situationer er en mindre hund praktisk, men jeg havde aldrig haft en lille hund, og havde egentlig aldrig betragtet noget mindre end en Golden som et godt foreslag...
    Efter lang tids overevejelser endte jeg med Eurasier og Sheltie som de to bedste foreslag. I retrospekt, ville en Eurasier faktisk passe mig en smule bedre (de er ikke lige så vokale og aktiveringskrævende, og så er den større), men jeg ville ikke bytte Kampræven for noget som helst i hele verden.


  • #7   20. dec 2006 Har altid haft en forkærlighed for bla. labben og dens sind, nem at træne og god til at tilpasse sig, når den ellers bliver aktiveret.

    Derfor var valget som førstegangsejer ikke særligt svært.



  • #9   20. dec 2006 Jeanet...

    Skal i til og have hund nr 3?


  • #10   20. dec 2006 Vi var lang tid om at vælge vores race. Det var som med mennesker, vi så en Amerikansk bulldog tilfældigt en dag i byen og faldt pladask for den. Det startede en lavine af læsning på nettet og hvor vi ellers kunne finde information, hvad vi fandt ud af var at det helt sikkert var den race der passede os bedst. Den er lærenem og en utrolig dejlig familiehund.

    //M&S


  • #11   20. dec 2006 Heidi N: Vi har hund nr 3, hun bliver oprettet om ca 30 min.

  • #12   20. dec 2006 Kelpien betyder alt for mig... :o)

    Jeg gik efter en aktiv og mellem størrelse hund...og faldt simpelthen for kelpien... :o)
    Efter meget læsning om denne race tog vi beslutningen om at få en kelpie, og fortrudt det...har vi aldrig!!!
    Vi fandt Carlo helt over på sjælland...heldigvis...for der er ikke mange af denne race tilsalg...

    Markager's Duncan --->>> Godt skrevet! Det er nemlig ikke svært at have hund, hvis man bruger sin tid og kærlighed på den... :o)


  • #13   20. dec 2006 Ville ha en mellemstr. hund. Aktiv uden pelspleje.

  • #14   20. dec 2006 Jeg voksede op med Bullmastiffer og Breton.. derimellem har der været Mops,Ruhårret Hønsehund,Labrador og Schæffer...men det er altså Bullmastiffen der står mit hjærte kært...vi passer godt sammen.. vi er dovne og stædige som æsler og så eellsker vi at hygge.det passer måske på mange andre racer,men så er der jo også den's udseende...stor,bamset med masser af hud,mørke øjne som er omkranset af den sorte maske..det er et skønt udtryk de har...og sindet er nervefast og roligt,med en god portion dominans,og desuden ikke så nemme at træne når de ikke vil..så der er lidt at kæmpe med..forstået på den gode måde altså..en hund med udfordringer:o)... alt i alt en drømmehund for mig... :o)

  • #15   20. dec 2006 Tja, jeg valgte - øh når nej, schnazueren valgte mig- i og med jeg fik smidt en 10 mdrs hanhund i nakken der ellers skulle aflives!

    Men jeg kan slet ikke forestille mig et liv uden schnauzere nu! Det er en alsidig hund, som man kan sætte til det meste, de er ikke alt for førerbundne og heller ikke alt for selvstændige, de elsker at hygge, men er samtidig vagtsomme og ikke allemandshunde ! Jo, jeg er godt tilfreds med mit valg af race

    pt har jeg 1 mellemschnauzer hanhund og 3 dværge, 2 tæver og 1 han - går og venter på mit 4 kuld (D-kuldet)dværgschnauzere og dermed min 3 tæve smiley

    Jeg har tidligere haft terriers - basset - ruhår og glathår, newf - nå ja og en rundkørsle smiley


  • #16   20. dec 2006 Jeg har valgt picard ud fra flere grunde.
    1, Jeg ville have en trænbar og arbejdsvillig hund, som dog ikke bare gør tingene bevidstløst
    2, Jeg ville have en hund der kan bruges til mange typer hundesport
    3, Jeg ville have en mellemstor hund
    4, Den har et helt fantastisk udseende!

    I min familie har vi altid haft schæfer og blanding af schæfer og lab el. golden. Det er helt fantastiske arbejds og familiehunde, men jeg savner lidt, at de engang imellem stiller spørgsmål til det jeg vil have dem til. Jeg kan godt lide at jeg hele tiden skal være foran hunden og finde på nye måde at indlære tingene på. Det opfylder picarden til punkt og prikke.
    Jeg har ikke et sekund fortrudt mit racevalg og skal helt sikkert have en mere når en af de to jeg har nu en dag er væk.


  • #17   20. dec 2006 Jeg var i første omgang smask-forelsket i Alaskan Malamute, dens enorme ego, egnerådighed, kloge hoved og bunkevis af personlighed, som jeg fandt meget mere intenst end labben jeg var vandt til hjemme fra...
    Men den er jo ikke nogen begynderhund og har brug for meget mere plads end vi kan tilbyde på nuværende tidspunkt, så derfor kikkede vi efter mindre racer.
    Så fandt vi Jack Russell Terrieren, som faktisk har mange af de samme karaktertræk som Alaskan Malamute, og så faldt jeg da helt pladask for den. Nyder at han har sin egen vilje, men samtidig er enormt klog og lærevillig og uhyre trofast!
    Det var også en vigtig ting for mig at racen er så aktiv, da jeg selv nyder at gå lange ture, kaste bold i evigheder og så ideen om Agility. At han er jagthund har vi overvejet at gøre brug af idet min far er jager og jeg selv har været vandt til at deltage som hundefører, men indtil videre er det hundetræning stadigvæk. smiley


  • #18   20. dec 2006 jeg har altid vidst, at jeg ville have en spidshund, fra jeg var lille af.

    Valget faldt på samojeden fordi jeg synes at temprementet passet godt til mig, og fordi jeg gerne vil bruge den til at trække på et tidspunkt:-) og så synes jeg jo at samojeden er verdens flotteste hund


  • #19   20. dec 2006 Husky-racen har givet mig mange spændende naturoplevelser. Jeg kan ikke gå en tur i skoven uden at hunden lader mig vide hvergang vi er inden for en vis afstand af et andet dyr, det har givet mig mange oplevelser med krondyr, vi har set rævegrave, et egern kan ikke krydse vores vej uden det kan mærkes på hunden. Desuden har min race givet mig mange sjove snakke med folk på gaden, der gerne vil høre om racen og dens egenskaber, for det er ikke just en race de ser mange af der vi har boet.
    Min race har også givet mig mange gråhår ind imellem, når man pludselig står i hundeskoven og mangler hunden... Eller når man til træning kalder på vovsen og alt man ser er halen i vejret der forsvinder i det fjerne...
    Min race har givet mig mange spændende historier at læse om, både fra nyere tid, guldgravertiden og længere tilbage. Desuden har den givet mig et ok billede af adfærd fra en hund der på mange områder minder om ulven. Den har selvfølgelig også givet mig noget kønt at se på - for ikke at tale om motion smiley
    Jo racen har givet mig meget smiley


Kommentér på:
Hvad betyder din race for dig?

Annonce