{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
802 visninger | Oprettet:

"At oprette! en stamtavle... {{forumTopicSubject}}

Håber der er nogen her i dag, som har lidt forstand på det med kennelklubber, stamtavler osv, og som måske kan hjælpe mig med et par spørgsmål..? smiley

Jeg har en skøn hund, det er der jo ingen tvivl om, men han har ikke stamtavle. Der er dog stamtavle på både mor og far, så det er mit ønske at få oprettet en på ham også selvf. smiley (Ved ikke hvorfor opdrætter ikke lavede på hele kuldet i sin tid.)
Men så er det, at det bliver besværligt... Hans far er registreret i Dans Kennel Klub, mens moren er i Dansk Jack Russell Terrier klub, kan det mon så overhoved lade sig gøre at få ham ind i DKK? Kan jeg selv sørge for at få en registreret stamtavle på ham, eller skal jeg have kontakt til opdrætter og be' dem lave på hele kuldet..? Eller har de måske undladt det fordi det ikke var muligt da de er fra to forskellige klubber?
Snakkede med en fra DKK som faktisk efterhånden havde problemer med, i DKK at finde en han til hendes tæve, som tæven ikke var i familie med, fordi udbuddet ikke var så omfattende endnu, så tænkte at DKK da måtte være interesede i at få lidt nye blodliner ind, eller?Skal/kan jeg mon skrive til bestyrelsen og høre om dispentation fra reglerne?
Ved godt jeg kunne lade ham racegodkende, men synes det ville være ret ærgeligt at gå glip af alle hans registrerede gener, både fordi nogle er premierede, men også fordi man vel så ikke kan holde øje med hvorvidt der bliver indavl en dag. Og i såfald så kapper vi strengen så vi undgår upsere!

Hvordan ville i gribe det an, eller har nogen prøvet eller hørt om noget lignende, eller er det en umulig opgave?
På forhånd tak!

Og riiiiigtig god jul! smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hængt 3 lamper op 1.200 kr.
  • Ophængning af lampe 400 kr.
  • Hænge tre lamper op 800 kr.
  • Samle Ikea Pax to skabe 1.000 kr.
  • Hænge 2 billeder op 450 kr.
  • Udskift kontakter 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  "At oprette! en stamtavle...
  • #1   23. dec 2006 Det burde godt kan kunne lade sig gøre.... Hvis forældrene er mentaltestet ved dansk kennel klub

• #3   23. dec 2006 Ved jeg ikke om de er... Er det et krav ved indmelding/registrering, og også når nu den ene er fra Jack Russell Terrier klubben?

• #4   23. dec 2006 Bare af nysgerrighed, hvad kunne være grunden til at de ikke var avlsgodkendt? :S

• #6   23. dec 2006 Jamen det er nemlig lige det, for der vidst er ikke nogen avlsrestriktioner til Jack Russell...
    Hvis man en dag finder HD så må den selvf. ikke avles på, men det er ikke noget der skal undersøges, og ses hvis i øvrigt ret sjældent hos racen...

• #7   23. dec 2006 Men som sagt, af avlsrestriktioner, der kræves vidst "kun" at de racefremstilles, ingen HD undersøgelser eller yderligere stævner/udstillinger... Men er det nødvendigt med racefremstilling, når nu de (forældrene) er optaget i klubber med stambog, så kan der vel ikke ændres på at de er Jack Russell Terriere, og så er der vel grønt lys for avl, eller?
    Hvad vil det sige at det er en FCI tavle?

• #8   23. dec 2006 Hehe, det er ikke fordi jeg vil modargumentere bare for at kaste lidt perspektiv over tingene, man håber jo inderligt det kan lade sig gøre at få ham godkendt og med stamtavle. smiley

• #10   23. dec 2006 Mange tak, men har læst det... Var dog bare ikke helt sikker om jeg tolkede det rigtigt, derfor jeg skrev oplægget...
    Men som jeg nævnte ville jeg helst ha' racegodkendelse som sidste udvej, da det, så vidt jeg forstår, betyder at han så "starter" sin egen linie, og at jeg altså ikke får hans forfædre med, og dermed kan jeg vel ikke se hvorvidt der kan komme indavl ind i billedet??
    Hvis racegodkendelse giver en helt ren og ny stamtavle, så bliver det det sidste vi gør brug af, og så kapper vi forbindelsen, men omvendt, kapper vi forbindelsen, så er der ingen grund til at lave stamtavle... Er det lidt en ond cirkel, eller mig der har misforstået noget?

• #11   23. dec 2006 Ok, men begge forældre HAR godkendte stamtavler! smiley

• #12   23. dec 2006 Hmm, og dog, det er fra den klub hvor moren er stambogsført...
    "Dansk Jack Russell Terrier Klub tager, sammen med en række ligesindede Jack Russell Terrier klubber verden over, afstand fra kennelklubbernes FCI- eller Kennelklub-standarder, som indenfor kennelklubberne har opdelt den oprindelige Jack Russell Terrier i to adskilte racer"

Kommentér på:
"At oprette! en stamtavle...

Annonce