Optimalt tidspunkt at få hund efter barn? {{forumTopicSubject}}
Hej folkens.
Jeg undre mig over en masse ting i disse dage. Jeg har jo under 1 måned til termin med vores første barn, og hun er jo ikke planlagt men meget velkommen. Dog giver det nogle tanker som jeg aldrig har tænkt før, da jeg altid forventede at hunden ville være her før babyen.
Er der et optimalt tidspunkt at få hund på efter man har fået barn?
Jeg ved at vi ikke har mulighed for hund før om 2 år min. Grundet hvor vi bor og vi er begge enige om også at vi jo er nød til at se livet med baby an og skal føle overskud til hund før vi gør noget ud af det.
Men er en 2-3 årig for lille til at man får hundehvalp? Kommer det an på racen?
Kom med alle jeres tanker
Så jeg/vi kan blive klogere.
OBS: At få hund er intet der haster for os. Vi glæder os til vores lille pige kommer og opleve livet som forældre, men vi kan bare godt lide at planlægge og hver en idé om hvordan vores fremtid skal se ud (:
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.394
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 39 Emner: 193 Svar: 10.578
Andres erfaringer synes jeg ikke du kan bruge, da du jo ikke er samme person som de andre.
I min verden kommer det helt an på, hvad man vil og kan, hvor meget overskud man har.
Jeg har trænet med flere, som både har fået hund mens de var gravide og nogle som fik ny hund mens barnet var spæd.
Det fungerede fint for dem.
Men jeg har også trænet sammen med nogle, som omplacerede deres ellers veltrænede voksne hunde fordi de ikke havde overskud til hunden efter at de fik barn.
jun 2012
Jeg tænkte bare at det kunne være der var noget der fungerede bedre end andet.
Jeg savner at have hund, men jeg aner jo ikke hvad livet med baby byder på, så vi venter tålmodigt og ser hvordan det udformer sig (:
jun 2017
Følger: 43 Følgere: 260 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 2.879
en anden D, troede at med 1 stor, en mellem og en lille at en labrador kunne de i fællesskab lufte og lege med. Den er senere blevet omplaceret, da den havde alt for meget energi og børnene ikke kunne gå med den alene. De har nu en mindre, meget mere glad hund der får opfyldt alle dens behov. En børnene kan styre, kan gå med, kan lege med. En der får motion og opmærksomhed nok.
min veninde M har ingen hund, men har formået at blive mor, være spejderengageret, politisk engageret og have 950 andre bolde i luften. Det er ikke hunde, og skal ikke helt sammenlignes, men hvis man har engagementet for det, er min pointe at med alt det M har klaret ved siden af hendes lille lækre pige, så kan man også godt klare en hundehvalp. Man skal bare være villig til først at sove om et par år, og have et enormt drive - så kan der godt være timer nok i døgnet, hvis man ikke prioterer spild tid på afslapning og søvn
3 vidt forskellige scenarier, med vidt forskellige personlighedstyper.
Vi havde hund til jeg var 6, og der gik nogle år inden vi fik den næste, var nok 12. Begge hundevalg gik rigtig godt, på det rigtige tidspunkt.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1331 Hunde: 1 Emner: 204 Svar: 13.776
Hvis det er et meget nemt barn kan man få det efter få uger..
jun 2012
Lige præcis det med kolik er også noget jeg har tænkt over, da hende vi gik til forberedelse med havde et kolik barn og fortalte om det.
Alt i alt så er jeg både glad og træls over ikke at have voksen hund i forvejen. Glad fordi at jeg ikke kommer til at få dårlig samvittighed over ikke at bruge nok tid på buffer. Men træls fordi jeg har en idé om vi havde fået det til at fungere hvis den var her og jeg savner en hund.
Dog har mine forældre jo meeko og ziva og svigerfamilien har 2 også så jeg burde kunne få opfyldt mit behov xD
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1331 Hunde: 1 Emner: 204 Svar: 13.776
jun 2012
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 136 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 162 Svar: 12.825
Det er mit allerbedste råd.
Man skal være pænt hardcore for at klare alt det arbejde der følger med en hunds første to år, når man samtidigt har barn, kronisk søvnmangel, hus at passe osv osv.
Der er en grund til at mange hunde omplaceres grundet barn i familien.
Jeg har haft både spædbarn, hunde og opdræt samtidig, men jeg er heller ikke normal
jun 2012
Anne - hehe, jeg er jo stadig 'bare' gravid men jeg sætter stor pris på ikke at være ene om det. Jeg elsker at have min kæreste som støtte. Kan jo ikke binde mine snørebånd mere xD men ellers er jeg(7, 9, 13) fritaget for smerter, selvom jeg kun har 25 dage endnu xD
jun 2012
okt 2012
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 2.605
Det var nok for tidligt, da jeg gik hjemme og min eksmand aldrig var hjemme, men jeg fik det til at fungere. Havde jeg kunne vælge om, ville jeg få hvalpen senere, hvor min datter begyndte i børnehaven.
I dag, hvor jeg bor alene med begge børn, og de er blevet store, så har jeg intet problem med at få en ny hvalp. Min datter er 13 år nu, og min søn er 9 år. Hun hjælper aldrig med hundene andet end højst nødvendigt, min søn vil meget gerne.
Som andre skriver, vent og se hvordan dit barn er, og så tag den derfra.
Optimalt tidspunkt at få hund efter barn?