{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
831 visninger | Oprettet:

Ønske hvalpe {{forumTopicSubject}}

Inspireret af en debat på en anden side, hvor følelserne allerede er kommet for meget i kog fordi debatten blev startet lidt skævt, tænkte jeg at jeg ville høre herinde, hvorfor man ønsker hvalpe personligt, og hvorfor man tror, at der generelt bliver lavet hvalpe. Jeg tænker at tæver ikke har hvalpe-lyst som vi andre har baby-lyst. Formoder er motivet altid er ejers lyst og ikke tævens.

Jeg ved vi er en blandet flok af stamtavler og uden stamtavler.

Jeg har en fordom om, at hvalpe med stamtavle, er fordi man har en lækker hund - en der er sygdomsfri, en der er mental fantastisk, en der har vist sig at være lige det man drømte om. Der er blevet lavet forskellige test, primært for at vide omkring hofter, syn og sygdomme speficikt for racen. Man har et ønske om, at man kan være med til at beholde racen som den er, eller måske gøre den endnu bedre - samtidigt med at avle sygdomme væk, (ikke sygdomme generelt, men der er mange arvelige) og sikre en sund race fremover. Der er også penge motivet - men mit indtryk er generelt ikke at det er det der gør forskellen.

Jeg er desværre mere nervøs for hunde uden tavle. De er helt sikkert fantastiske, men jeg er bange for at der er meget mere sygdom, og større problemer med fx hofterne og synet fordi der ikke holdes øje med, om det her er et godt valg at avle videre på. Jeg er ikke umiddelbart fan, hvilket hurtigt læses mellem linjerne. Mest fordi jeg føler en angst for at det er penge der driver motivet for at få hvalpe, da jeg ikke helt forstår at avle på noget, man ikke helt ved om er en god ide?

Det skal siges at jeg er meget uerfaren, jeg har aldrig haft hvalpe. Jeg ved ikke om der overhovedet er penge i det (udover hvalpefabrikkerne, der lever under vanvittigt ringe kår - men sådan i det generelle billede)

Avler man fordi man ønsker sig en kopi af den hund man har i forvejen?

Dette skal ikke ses som research for at få hvalpe. Ziva er uden tvivl udelukket for nogen sinde at skulle have hvalpe efter hendes sygdomsforløb, og har haft en idé om det lyder meget mere omfattende end jeg har kompetencer og tid til. Dette er ren nysgerrighed efter jeres egne erfaringer, teorier og mulighed for at jeg bliver klogere.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ønske hvalpe
  • #2   4. okt 2017 De er også virkelig kære smiley de ser så bløde ud med "puff-pels"

    De er opdrættet med tavle ikke? smiley


  • #3   4. okt 2017 Jeg tror sådan set det er meget de samme motiver der driver folk til avl.
    Man synes man har en super skøn hund og vil gerne haveoplevelsen med hvalpe i huset.
    De eneste jeg tror tænker i kr og øre er egentlig hvalpefabrikkerne og importørerne. I hvert fald generelt set. For der med ikke sagt der aldrig er et økonomisk insitatiment fra tavleopdrættere og hyggekulds familierne. Selvfølgelig kan der være det.
    Men jeg tror faktisk de fleste bare gør det for hyggens skyld og fordi man synes man har en god hund og indenfor racerne har er godt eksemplar og vil arbejde med racen.


  • #5   4. okt 2017 Jeg har oprigtigt ingen anelse i hvad pengebeløbet er. Når du trækker dyrlægeregninger, foder, halsbånd, hvalpelegetøj, kasse, udstyr etc etc etc fra. Hvis tæven har 4 hvalpe, har man så egentlig overhovedet tjent noget? i forhold til besværet med jeres foto-dokumentation med manglende søvn og bekymringer for tæve og hvalpe, kan det i hvert fald ikke min optik, ligner det ikke drivkraften.

    Jeg tænker der er mange motiver, da jeg umiddelbart ikke kan se du har ejet en krysning? - men de forekommer jo. Alle 4 hunde ligner i beskrivelsen "rene" (beklager ordvalget hvis jeg støder nogen, kunne ikke finde på et bedre - det er ikke negativt ladet)

    De er jo ikke alle "hul-i-hækken" men det ses ret ofte på nettet, at folk bevidst søger at blande forskellige racer. Er man ikke nervøs for resultatet? jeg tror jeg ville være det, men er på ingen måde stærk i arv og genetik.


  • #7   4. okt 2017 Undskyld hvis jeg snager, har du egentlig været hjemmegående med hvalpene i alle 8 uger? Er det normalen?

  • #8   4. okt 2017 Jeg er med i en gruppe på facebook for min egen race og her ligner det næsten at alle med en tæve skal prøve at have hvalpe. I langt de fleste tilfælde, tænker jeg at det bare er for at prøve det, fordi dyrebørn er nuttet.
    Hvad der bakker den teori op er, at størstedelen søger en hanhund nu og her, altså "min tæve er i løb, jeg søger en hanhund som bor tæt på" - det ligner jo bare en indskydelse man lige har fået.
    Jeg synes ærligt talt at det er frygteligt at se på..


  • #9   4. okt 2017 min gamle Rødtop var så dejlig/skøn en hund og Soffies Black Jack ligeså, den match lykkedes ikke, men b.j blev far til Toffie som så blev far til Rødtops to kuld hvor pigerne blev beholdt....Blondie lever stadig er nu 12 år og nyder sit otium her.
    Hendes datter Jessieka har været i avl her men er 9 år og gået på pension for længst.
    Mille og Kewn fik 28/10 16 en avlsafløser...håber vi, får det at se i 19.


    profilbillede
  • #10   4. okt 2017 Jeg har altid været ret klar i den etiske tankegang, så selv mit allerførste kuld blev lavet fordi tæve og han havde noget godt at byde på.
    Erfaringer og tiden har gjort mig endnu mere klar, så jeg har fuldstændigt klare tanker omkring hvad der er hhv god og dårlig avl.

    Jeg opdrætter fordi jeg har en enormt stærkt og sund tævelinje, som giver gode hvalpe, der har evner som kan bruges i rigtigt mange forskellige sammenhænge. Jeg elsker at gøre ting ordentligt og grundigt, og får så god feedback fra min store familie af købere. Jeg følger dem over årene, så jeg kan målrette min avl.

    Det er ingen fed ekstra indtjening. Jeg skal over fire hvalpe for at have overskud, og det er lynhurtigt ædt op af den frihed jeg køber fra mit arbejde når jeg har et kuld.
    Jeg er hjemme alle otte uger hvis muligt. Som minimum tager jeg fri den første uge og de sidste to uger, fordi der er enormt meget arbejde i kuld og papirer da. I de mellemliggende uger er jeg max på job i fire timer dagligt midt på dagen, hvor hvalpene sover.


Kommentér på:
Ønske hvalpe

Annonce