{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
585 visninger | Oprettet:

Skal hunde neutraliseres? {{forumTopicSubject}}

Jeg syntes at hunde der ikke skal indgå i avl bør neutraliseres.
Jeg har nu kunne mærke på min egen hund hvilken frustration det har påført ham når tæver i nabolaget har været i løbetid, bla. derfor er han blevet neutraliseret.
Med tæver ved man at de er dybt frustreret både under og efter en løbetid...
Hvad er jeres mening om dette? Skal vi neutralisere dem eller hvordan?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skal hunde neutraliseres?
  • #1   26. dec 2006 Ikke med tvang nej -

• #2   26. dec 2006 Næ synes ikke der er grund til det. Jeg har ingen problemer med min han når tæverne er i løbetid her i nabolaget. Har er kun på mærkerne når min egen tæve er højløsk ellers er han ligegald med hende. Han spilder ikke unødige kræfter. haha.

• #3   26. dec 2006 Nej jeg mener heller ikke med tvang/lov, men jeg spørger jo ind til folks holdninger....

• #4   26. dec 2006 Det er faktisk ikke så meget hannerne jeg tænker på, men tæver. De er jo dybt frustrerede over deres løbetid...

• #5   26. dec 2006 Nu har jeg både hanner og tæver.. Har for nogle år tilbage haft den ene kemisk sprøjtet,dog ikke pga af tæver.. Det hjalp ikke ,så der var ingen grund til at kappe ham helt.. Jeg ser det ikke som et problem,at ha begge køn og de træner osse med løbske tæver.. Så for mit vedkomne,er svaret nej... smiley

• #6   26. dec 2006 Hvis man ved at hunden ikke skal indgå i avl, så kan man ligesågodt spare dem for det stress det er at være løbsk tæve eller han i nærheden af en..
    Min egen tæve blev meget stresset og pirrelig når hun var løbsk

• #7   26. dec 2006 Stop useriøst avl. Alstå man kan da ikke sige til folk at alle hunde unde tavle skal neutraliseres fordi man mener at der er for mange hunde i dk. Du kan da også vælge at have en hund uden at den skal indhgå i avlen uden at neuatralisere den ikke skære bollerne af den. det tager jo også noget af driften og det er ikke så fedt hvis man træner brugshund.

• #8   26. dec 2006 Janni.. min den gamle tæve har fået fjernet mortoren,efter første løbetid.. men det var pga hun var dybt ustabil i temperament,uden papir og som forbyggende mod diverse ting et underliv kan foresage..
    Ellers syntes jeg ikke,at jeg har oplevet problemer med deres løbetid..

• #9   26. dec 2006 eller skære bollerne af den skal der stå. Det er jo ikke alle hunde der har problemer med løbske tæver eller tæver der er frusteret under løbetid.

• #10   26. dec 2006 Stine. Godt valg. Clair skal også under kniven her i det nye år, men det er fordi det er så hårdt for hende at være i løbetid og efterfølgende døjer med falsk drægtighed. Og ja som du selv siger underlivet kan give nogle problemer. Men ellers havde jeg da ikke gjort det.

• #11   26. dec 2006 Mit spørgsmål går ikke på om det kan fungere i hverdagen at have ikke neutraliserede hunde, men om det er ok pga at det Simpelthen, stresser hundene, at de ikke kan få afløb for deres instinkt som Michell skriver.
    Uanset hvor meget eller hvor lidt man mærker det, så er det da en kendsgerning at tæven tror den er med hvalpe efter løb, så den bruger en masse kræfter på at passse på... derefter tror den at den har hvalpe og bruger kræfter på dette. Nogle tæver lægger endda mælk ud o. lign.

• #12   26. dec 2006 Vi har neutreliseret Futte - Af flere årsager -

Han kørte med 250 km/t...
    Han fik tæsk af Thor...

Og han har dårlige albuer - ( udposninger )

Og kan ikke tage chancen på at han NOGENSINDE springer på en løbsk tæve -
    Hvis han gjorde ville det kræve at hele kuldet blev aflivet - Så hellere få cuttet klodserne -

I sådanne tilfælde syns jeg man bør sørge for at tingene bliver gjort -

Men er hunden ok, - ingen problemer - og dyrlæge tjekket - syns jeg den skal have lov at leve et liv som den hanhund han er -

Eller tæve hun er -

• #14   26. dec 2006 Derudover ser vi ikke den store frustration hos vores resterende hunde...

• #15   26. dec 2006 Janni.. det er da ikke alle tæver,der tror de skal ha hvalpe.. altså som blir falsk drægtige.. Coco og Xina som jeg har haft,har da ikke været det.. Nogle stride hekse under løb,men det har osse været det...

• #16   26. dec 2006 Enig Mischell

• #17   26. dec 2006 Stop useriøst avl. Ja tror jeg ved hvad du mener. Et ups kuld er ikke noget der må ske efter min mening. Man skal planlægge et kuld og sætte sig ind i hvad man går ind til. det er jo et stort arbejde at have hvalpe og man skal heller ikke avle på noget som ikke er værd at avle på hvis du forstå mig :O) ?

• #19   26. dec 2006 Jeg er nu ligeglad om det er med tavle eller ej. Mange tavle-hundeejere har kun deres hund som familiehund og ønsker ikke at udstille den og lade den gå ind i avlen... så kan den med mine øjne lige så godt blive neutraliseret.
    Den undgår det unødige stress og kan nyde livet sammen med dens familie

• #20   26. dec 2006 stop useriøst avl: det er noget af det dummeste jeg har hørt længe!! ja undksyld mig da.

• #21   26. dec 2006 Janni .. det kan den alligevel.. jeg har mine til træning/familie og sommetider udstilling.. Men syntes egenligt det er lidt tankevækkende at os som skriver i denne tråd,som har flere hunde og af begge køn ikke ser problemet,men det gør jer med en hund smiley

• #22   26. dec 2006 Hvis den genrelle holdning er at der er alt for mange hunde i dk, så burde man efter min mening lade være med at importere hunde fra grækkenland. Vi har så mange internater der erovfyldte og man burde rede dem først. Ved godt at emnet er lidt udenfor men synes det er totalt skørt. Logger af her. skal til jule tam tam. HYGGE

• #23   26. dec 2006 hvad så med folk der gerne vil have en bastard?? det kan de så ikke mere, fordi der kun findes hunde med stamtavle m.m, jeg er glad for min bastard, og desuden så er der mindre risiko for hd+ad og de lever en del længere, og bliver ikke så tit alvorligt syge.

• #24   26. dec 2006 Stine: Det har jo ikke noget at gøre med om man har én eller flere hunde, da mit spørgsmål ikke går på om det fungere med flere hunde der ikke er neutraliseret.
    Jeg er ligeglad om det så var en flok på hunderede...
    Jeg holder på at man udsætter dem for noget stress som ikke er nødvendigt hvis de ikke skal avles på.
    Derfor skal de neutraliseres.

• #25   26. dec 2006 læs sidste besked jeg skrev

• #27   26. dec 2006 Ditte:
    Det vil jeg gerne se nogle statestikker og begrundelser for.
    Har ofte hørt at bastard ejere har sagt dette, men aldrig set det bevist.....
    Men det ville da glæde mig, da jeg selv har en bastard.

• #28   26. dec 2006 Jeg så det på discovery en dag, en hel udsendelse om at bastarder lever længere, også når det gælder mennesker smiley

• #29   26. dec 2006 Man kan jo ikke sige at Bastard hunde er mere sunde og raske end andre, for hvad er en bastard? Ja det kan der ikke siges med sikkerhed... Hvordan skal man så opdele statestikken?

• #30   26. dec 2006 Janni.. der blir vi så ikke enige,så længe hunden ikke har et problem.. Men er enig med dig i,at har hunden et problem,kan man måske løse det den vej.. Men syntes bare ikke det er så sort/hvid som du stiller det op.. Nogen hunde kan have gavn af det og andre er der ikke grund til at gøre det på..
    Dert var ordene.
    God debat

• #31   26. dec 2006 Det er muligt at en lab/schæfer bl. er mere sund, men hvad så med en fransk bull/chi bl. ?
    Sådanne blandinger kan man da ikke komme under samme undersøgelse....
    Den udsendelse må have været meget useriøst lavet.

• #32   26. dec 2006 useriøs: jeg siger jo heller ikke at man bare skal avle løs, om det så er en bastard eller ej, men jeg tror nu der er mange mennesker der er glade for at have bastarder, har også gjort mig bevidst om at næsten alle hjemløse/landevejs riddere har bastarder, for de kan holde til al slags vejr og udfordringer der kommer i vejen.

• #34   26. dec 2006 det var noget med at de sammenlignede bastarder og rene hunde, i alle mulige ting, deres sygdoms forløber, alder, og de blev alle testet for ad+hd. det var egentligt meget spændende, men om det er rigtig nok ved jeg sgu ikke.

• #35   26. dec 2006 jeg syntes det ville være helt ok at neutralisere sin familiehund, man gør jo det med katte, min mors gamle hund på 10 år er elendig når nabolagets tæver er i løb, men min søsters på 12 har aldrig ladet mærke med noget. mener det kommer an på hunden.

• #36   26. dec 2006 Hmm tror nu at landevejsriddere har bastarder fordi deres hunde avler på kryds og tværs. De har ikke råd til at give 10.000 for en hund og når de så møder en anden "ridder" med hvalpe, så får de en af ham....

• #37   26. dec 2006 ja en blanding, er jo vel to slags hunderacer der er blndet sammen.

• #38   26. dec 2006 Ditte:
    Ja eller flere, men hvilke?

• #39   26. dec 2006 liegh, det tror jeg også det gør.

• #41   26. dec 2006 jamen der kan man jo ikke vide sig sikker i om det er en ren hund, hvis man altså ikke har papirer på den.

• #42   26. dec 2006 Alle hunde uden tavle er bastarder. Der er INGEN der kan bevise hvad der er i dem hvis der ikker er papirer på = bastard.

• #43   26. dec 2006 det var også det jeg skrev?

• #45   26. dec 2006 oki, det nåede jeg ikke at se smiley

• #47   26. dec 2006 Marie:
    Lad os sige at du avler en Amstaff til mig. Du ved at begge er renracet, dog uden papirer.... (hvor end du kan være sikker på det fra) Men så har jeg en ren Amstaff.... fordi det har du fortalt mig.....?
    Det er for usikkert efter min mening.

• #49   26. dec 2006 Jeg smutter af igen, men tak for en god debat... det har været spændende at se det fra flere sider.

• #51   26. dec 2006 Kipler

Når han fungere og har det godt, mener jeg ikke man skal gøre noget ved det.

Jeg vælger dog at få mine tæver steriliseret, bla. fordi jeg ikke vil have hvalpe, hvis de ændre sind er det ikke smart med mindre børn i huset. Beaglen vil gerne strejfe, jeg vil ikke løbe risikoen for upser, dværgravhunden kan sikkert også finde på at strejfe. Jeg vil gerne udgå helbredsmæssige problemer senere, så som livermoderbetændelse, livmoderkræft, kræft i dievorterne osv.

Og helt ærligt, jeg ved simpelt hen ikke om jeg orker det ekstra arbejde ved løbske tæver, og hvorfor tage glæden ved at have hund?

De bliver derfor steriliseret.

• #53   26. dec 2006 Mine hunde skal ikke neutraliseres så lang tid de er vel fungerende og ikke har problemer med deres løbetider.
    Jeg får ingen ups kuld har muligheder for at holde hundene adskilt under løbetiderne.

• #54   26. dec 2006 Jeg synes måske udgangspunktet er lidt unuanceret......

For princippet kan jeg godt følge - jeg synes også der laves for mange hvalpe i DK - af mystisk oprindelse. Så for at undgå det - fint med mig.

Men m.h.t. at det skulle være til hundens bedste - så synes jeg det er for unuanceret. Der er meget forskel på hunde.

Nu er min han - Gimli - kastreret. Det var nødvendigt, da han var kryptocid, og der var forøget kræftrisiko.

Den risiko er så væk nu, men til gengæld er han blevet mere usikker på andre hunde - særligt han-hunde. Han har altid elsket at lege, og været glad for andre hunde - men efter kastrationen er der noget der er gået tabt der.

Møder vi fremmede hunde, ville han fø løbe logrende hen - og prøve at få dem til at lege.

Nu løber han hen til mig - sætter sig "på plads" og kigger indtrængende på mig - og "snakker" ( piver lidt ). Hvis jeg ikke går videre - og væk fra situationen ( Honey vil nemlig meget gerne lege med andre hunde ) så begynder han at hoppe op af mig, og gø af mig. Helt tydeligt : " Mor, gør noget - tag mig væk - jeg kan ikke lide det ". Så han har mistet fornemmelsen af hvem han selv er i.f.t. andre hunde - og det er dælme ærgeligt, synes jeg. Omvendt havde vi ikke noget valg........

M.h.t. Tjalfe - hvis historie I kender, så ville jeg mene han burde kastreres. Jeg så ham jo ( igen ) i sommers - og han er MEGET tævefikseret. Når han i forvejen er den stressede type, er jeg overbevist om, at det yderligere stresser ham, når der er tæver. Han er også begyndt at spille op til andre han-hunde - og muligvis grundet hans stress-tærskel ( lav ), er nogle af de konfrontationer han søger, hul i hovedet. F.eks på kurset ved Kisser - hvor han gentagende gange opsøgte en stor rottweiler-han. 11½ gange større end Tjalfe, og dermed ham overlegen på alle måder. Han kunne risikere i den grad at få tæsk.
    Han burde kastreres, så han kunne få llidt mere ro.

Så efter min opfattelse, er det meget individuelt, og må afhænge af hunden.

Jeg har også en tæve - hun spiser ikke så meget, når hun er i løbetid - men ellers er hun rimeligt upåvirket.

• #55   26. dec 2006 hov - rottweileren var altså kun 1½ gang større end Tjalfe - ikke 11½ gange *GGGGGG*

• #59   26. dec 2006 Jamen lise dog... det var da en farligt masse du selv kan tolke ud af mine holdninger...
    Jeg gider slet ikke ned på dit plan i denne samtale, så jeg stopper her, med ordene om at de "kendsgerninger" du er kommet frem til står for din egen regning..... for det er bestemt ikke min holdning.

Lad venligst være med at pådutte mig holdninger jeg ikke har!

• #63   26. dec 2006 Ja Lise.

Jeg er meget enig med dig.

Og det er - som beskrevet - også vores erfaring, at en kastration giver en han-hund en anden opførsel - hvor han er mere usikker på andre hunde - særligt intakte hanner.

Grundet kryptorcisme - hvor den ene testikel sad helt oppe i bughulen, var det dyrlægens klare anbefaling.

Men ellers ville jeg aldrig lade min hanhund kastrere, med mindre han tydeligt stressede over tæver - konstant, såldes det betød en forringelse af hans hverdag,

Kommentér på:
Skal hunde neutraliseres?

Annonce