1.555 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Ressourceforsvar Ressourceforsvar

Jeg har brug for lidt input angående ressourceforsvar - Situationen er denne:

Min tæve på snart to år har altid haft et relativt stærkt ressourceforsvar, både mht. mad, legetøj og "vigtige steder", som f.eks. hoveddøren.
Dette er naturligvis blevet trænet positivt fra dag et, og der har på ingen måde været problemer siden, hun fattede pointen i, at hun aldrig går glip af noget. (Byttelege, fællesspisning osv.)
Hun deler gerne sit legetøj med sin "flok" herhjemme, både os, vores anden hund og kattene, men fremmede hunde deler hun ikke med.
Hun har et utrolig fornuftigt sprog og advarer tydelig i god tid, hvis hun føler, nogen kommer for tæt på, og optrapper ligeså stille advarslerne, hvis hendes henstilling om plads ikke bliver respekteret, hvilket kan resultere i et bjæf og et snap, hvis hendes grænse alligevel bliver overtrådt. Derfor har vi heller aldrig haft nogen dumme situationer med andre hunde, da hun er yderst tydelig omkring, hvad hun mener.
På det sidste har hun dog optrappet sit ressourceforsvar noget, og efter at have tænkt over, hvad der har kunne forårsage dette, er det gået op for mig, at det er startet efter vi har fået endnu en kat.
Denne kat er yderst social og fatter absolut ikke et nej - Den er eksempelvis totalt upåvirket, hvis den ved et uheld bliver trådt på, fordi den hænger om benene på os. Den er faktisk også virkelig dårlig til at respektere min hunds både pæne og nogen gange også mindre pæne henstillinger, når hun beder katten fise af.
Min hund er tydeligt blevet mere stresset så snart, der er noget, hun helst vil have for sig selv - Og jeg kan bestemt godt forstå hende, for hvor hun før ikke har haft behov for at forsvare, har hun nu en kat lige oppe i hovedet i tide og utide. Hendes lunte er blevet mærkbart kortere overfor vores andre dyr også.
Hvad pokker gør jeg her? Jeg er gået lidt i hårdknude mht. løsninger, da jeg på trods af, at jeg fjerner alt, der potentielt kan være noget, der starter en konflikt fra gulvet, for pokker ikke kan fjerne hoveddøren, sofaen osv.
I yderste konsekvens må katten flytte igen, hvilket jeg ville være meget ked af, da hun er til stor glæde for resten af både dyr og mennesker i huset. Jeg kan bare ikke have, at min hund får sine grænser overtrådt så meget, at hun føler sig nødsaget til at passe ekstra på alting = stresset hund og potentielt rigtig uheldige situationer, hvis hendes generelle ressourceforsvar i forhold til andre hunde og dyr også optrappes.

Nogen input? Erfaringer? Løsningsforslag?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning udendørsstik 750 kr.
  • 4 timers rengøring af 100 kvm kontor 1.000 kr.
  • Et kabel er gravet gravet over, der mangler ca 10 cm ledning 890 kr.
  • tilpasning af dør 1.500 kr.
  • Hjælp til at male og spartle 1.500 kr.
  • Samle kommoder 880 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ressourceforsvar
  • #1   3. nov 2017 Jeg ville vælge at finde et andet hjem til katten, både for hundens, kattens og jeres andres skyld.
    Gætter på at du ville blive voldsomt stresset, hvis katten skulle blive, og du konstant ville skulle være "over hunden/katten" for at undgå at det eskalerer smiley

• #3   3. nov 2017 Tak for svar - Løsningen at finde katten et nyt hjem er, som jeg også skriver, det der må ske i yderste konsekvens.
    Det ideelle ville dog være, på en eller anden måde at løse situationen som den er nu, så ALLE parter trives.
    Jeg efterlyser derfor erfaringer eller input til en mulig løsning (træning eller andet) da jeg ikke selv umiddelbart kan få øje på en løsning, der tillader at katten bliver.
    Hvad vi har tænkt over eller ej, inden katten flyttede ind, er i øvrigt ganske irrelevant smiley

• #5   3. nov 2017 Dit input ang. omplacering er modtaget - Tak for det. Som skrevet, det er også med i overvejelserne.

Og ang. hvilke overvejelser, der er gået forud for kattens indflytning:
    Vi havde tre katte i forvejen, hende her kom til, da hende og hendes tre killinger skulle have været aflivet, hvilket havde været synd og skam, da det er nogle skønne, skønne katte. Killingerne er videreformidlet, det er dog svært at finde hjem til en ganske almindelig, voksen kat, og hun er simpelthen sådan en god kat, at hun fik lov at blive. Normalt når der er kommet katte til, har de fint respekteret vores tæves personlige rum (det har de meget hurtigt lært efter et enkelt vuf) og lader bare hende komme til dem, når hun har lyst. Denne kat fatter bare ikke hendes signaler, og ser heller ikke ud til at lære det, som det ser ud nu, selvom den har fået meget klar besked - Desværre.

• #6   3. nov 2017 Hov, så blev der lige tilføjet lidt i dit indlæg smiley
    Jeg vil prøve at tage fat i hende!
    Det skal lige tilføjes, at INGEN bliver betragtet som "forkerte" eller som problemer, de er som de er, og skal trives som sådan.

• #8   3. nov 2017 Jeg er ikke så pedagoisk men i mit hjem er det mig der bestemmer, mine dyr får ikke lov at opføre sig sådan, det betyder at hvis en af mine hunde ville vogte døren så ville den få besked om at fjerne sig straks! Hvis en af mine dyr ikke kunne finde ud af at fjerne sig fra en af de andre hvis der blev bedt om det, så ville jeg fjerne dyret;)
    Her i huset må man gerne være uvenner, det må bare ikke kunne høres eller ses;)

• #9   3. nov 2017 Da jeg læste dit indlæg, tænkte jeg som det første, at det var en meget egoistisk beslutning at bringe flere dyr ind i huset, når du er bevidst omkring hundens adfærd.
    Nu har du en stresset hund. Ingen bør leve sådan.
    Jeg kan kun se to måder at løse problemet:
    Sælg katten eller opdelt huset, så hunden har ro hvor den er.

• #15   3. nov 2017 Jeg er ked af at sige det. Men som jeg ser problemet, så er jeres hund bare ikke blevet trænet godt nok.
    Positivt eller ej, det har ikke virket.
    Hvis en af mine hunde begyndte at forsvare sin mad eller territorie eller hvad som helst. Så ville jeg bestemt ikke finde mig i det.
    Godt nok skal vi tage hensyn til hundene, men de SKAL bare ikke bestemme.

• #17   3. nov 2017 Jeg er enig med flertallet.
    Prisen for at have den kat og hunden sammen kan blive meget dyr.

Jeg ville ikke selv springe ud i at forsøge med træning - de to er velfungerende hver for sig, men når tingene eskalerer kan det gå meget stærkt.
    Jeg ville ikke vove det.

Så - enten adskillelse i huset eller et nyt hjem til katten.

• #19   3. nov 2017 Jeg er såmænd ikke uenig i at hund og kat skal adskilles.
    Men måske man fremadrettet skal træne hunden anderledes, og måske ikke tillade at den kræver en masse mad, plads og genstande som sit eget.

Hunden kom først, derfor skal den naturligvis blive. Men problemet er jo ikke katten, den er jo bare glad, kælen og tillidsfuld. Det er jo egentlig ønskeadfærd for de fleste katte.

• #20   3. nov 2017 Det var jo netop trænet og stabilt.

• #21   3. nov 2017 Tak for svar til alle - Jeg har kontaktet Ayoe, og hun vender tilbage til mig efter weekenden smiley

Ang. min hund, så vil jeg gerne understrege, at hun bestemt ikke er overladt til at klare situationer selv. SELVFØLGELIG bliver katten lukket i løbegården, når der er fodres hunde, hunden bliver lukket ud, når jeg går og gør klar til at gå (der vil hun gerne sidde foran døren), osv. - Jeg har ansvaret for, at alle er tilpasse og trives, hvorfor jeg også tager hånd om dette problem. Jeg kan bare ikke være til stede til at holde styr på tropperne 24/7. Jeg har en supervelfungerende hund, der på ingen måde har nogen problemadfærd, der er intet i hendes adfærd, der ikke er fuldstændig normalt og fair, men hun reagerer negativt på lige præcis denne kat. Jeg er desværre ikke synsk, og har derfor ikke kunne forudse dette.
    Katten gør absolut heller ikke noget forkert, og jeg kunne aldrig drømme om at straffe nogen for naturlig adfærd, det fjerner ikke problemet.

Jeg glæder mig til at høre fra Ayoe, og siger endnu engang tak for input - Det gav stof til eftertanke, og en mulighed for løsning hos en professionel, jeg ikke selv kendte til smiley

• #24   3. nov 2017 Vi har overtaget en hund med ressource forsvar som din ´´Bad wolf´´, ud over den har vi 2 andre hunde og 2 katte, på ½ år er det lykkes at træne det forsvar væk (ligesom hos dig) for et par dage siden oplevede vi så noget rigtig træls under vores aftens gåtur, hjemme igen surfer jeg på nettet et par timer med vovserne hvilene i samme rum, da vi skal i seng bemærker jeg en svag ændring i hendes kropsholdning i sengen ser jeg så hendes ressource forsvar er tilbage for fuld skrue, handler selvfølgelig på det ved at fjerne alt hun vil vogte og skærme kattene efter yderligere en time hun faldt til ro i mine arme, Min vovse opsøgte selv en træls situation som varede under 3 minutter på den gåtur ( knur og snær/ fremmed hund) men selve påvirkningen af den oplevelse udløste forsvar og stress i 3 timer efter, derfor synes jeg i skal finde andet hjem til den ny kat. smiley

Kommentér på:
Ressourceforsvar

Annonce