{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.356 visninger | Oprettet:

Aflive påkørte dyr {{forumTopicSubject}}

I dag fandt vi ved skovkanten en fasan, der kunne røre sig - men hverken gå eller flyve og var tydeligt i store smerter. Jeg var slet ikke i tvivl om den havde været påkørt.

BØVS! Hvis du påkører et dyr, så ring til 1812. De behøver ikke dit navn, og du behøver ikke vente på dem. Bare ring og giv besked!

Jeg aftalte med 1812 at vi blev stående, så vi kunne vise vejen frem, og de kunne komme og aflive den. Jeg er ikke så god til tanken om at aflive dyr - slet ikke hvis jeg har et alternativ.
1812-damen var super sød og kom og tog sig af fasenen, med et spændende gevær der skød med luft? Jeg forstod det ikke helt, men skydevåben har aldrig været en interesse.

Hun var helt lettet over, at hun ikke skulle pakke fasanen ned for at tage den med, for at aflive den senere - men at jeg var helt indforstået med at den skulle aflives. Hun sagde at 9/10 forventede at alle dyr reddes efter påkørsel? Hun oplevede tit, at selv efter enormt blodtab, knuste kropsdele - forventede folk stadig, at den bare skulle fordi dyrehospitalet - og så ville den overleve.

Hun forklarede, at tidligere havde de faktisk taget praktisk talt alt ind til vildtstationerne og plejet det og sluppet dyrene løs igen. Ved hjælp af chip system, kunne de se at dyrene ofte kun kom sig 98% - og det er bare ikke nok i naturen. Langt de fleste dyr de satte ud, døede relativt hurtigt af sult eller ræven når de var på egen hånd.

Hun spurgte om Ziva kunne aflive, for så mente hun at det ville være mindre stressende for fasanen, end at hun skød den. Havde Ziva kunne, havde hun fået lov med det samme - så havde den sluppet for at vente. Bliver hunde trænet i at brække nakken? Hvordan? Hvor? Hvem kan? Hvad er ulemperne? Jeg kan se mange praktisk formål - og flere gange jeg ville ønske hun kunne brække deres nakke for mig - jeg kan dog også se flere scenarier, hvor jeg er glad for hun ikke kan.

Hvornår afliver i fx påkørt fasan?
Hvornår forventer i at dyret stadig skal helbredes og slippes ud igen?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Aflive påkørte dyr
  • #1   3. nov 2017 Hvis fasanen/and eller lign. ikke kan bevæge sig, eller bliver liggende passivt, der er hul i den, den bløder lign. Så afliver jeg den selv ved at brække nakken på den. Min personlige grænse går ved pattedyr. DET kan jeg simpelthen ikke. Så der drøner jeg selv til nærmeste dyrlæge med mindre det er råvildt/ræv eller andet "stort". (har dog kørt en rævehvalp til vildtplejestation selv da en bil foran mig kørte den ned.)
    Funky går med som driver og apportør på jagt og afliver ikke selv. Den klare jeg eller en af skytterne. (Bryder mig ikke om det og kan jeg få en af dem til det gør jeg det. Tilgengæld skal dyret ikke lide unødigt så jeg gør det selvom jeg ikke bryder mig om det.)


    profilbillede
  • #5   3. nov 2017 Vi har altid nummeret på vores lokale schweisshundefører klar.
    Det hænder desværre at vi rammer rå- og dåvildt. De er ikke bange for biler og i perioder som lige nu -brunsten - tænker de ikke.

    Stort fuglevildt og pattedyr kan jeg simpelthen ikke aflive med hænderne.
    Der bliver enten dyrlægen eller 1812 involveret, hvis det ikke kan gøres med bilen.
    Min mand måtte aflive en måge pr. håndkraft for nogle år siden, han var helt ødelagt.

    Man bør kunne få et kursus, når man bor på landet..
    Det er så grimt at se et dyr der lider.



  • #6   3. nov 2017 1) ja for Ziva skal også bare være driver og apportør - så jeg har aldrig overvejet, at hun egentlig kan trænes til at brække nakken på dem

    2) Åh er det med kantstenen at jeg er så bange for jeg ikke kan. Tror jeg kunne finde på i sidste sekund, at skåne slagets kraft så den måske ikke døde af det - men bare fik endnu et slag - der ikke kunne slå ihjel.

    Jeg ved ikke hvad et nakketræk er?

    3) tror alle større hunde kan, det er vel bare om de bliver trænet til det?

    Findes der aflivningskurser? Måske burde jeg bare have en lille økse og gummihandsker i bilen. Falder det under våben loven, hvis man kun vil bruge til at aflive de dyr Ziva finder når vi går tur, så ikke de skal lide til 1812 har en ledig bil?


  • #8   3. nov 2017 Jeg tror kun det er i forbindelse med jagt, der undervises i det.

    Det ville være fint om det var med i førstehjælp til dyr.



  • #9   3. nov 2017 Jeg har ikke noget problem med at aflive påkørte dyr. Men er det fx katte der tydeligt er tamkatte så ville jeg bringe dyret til nærmest dyrlæge. Og jo, jeg har bragt en stor flot langhåret hvid kat til dyrlæge (som jo selvfølgelig ikke var på vagt, men indviljede i at tage katten ind): Kl var 21 på en lille landevej. Bilen foran mig påkørte katten og stoppede ikke engang op (det må altså have givet en gevaldigt bumb smiley ), så den med at vedkommende nok ikke hørte det tror jeg ikke på....
    Katten røg ud i vejsiden og lå og vred sig. Jeg stoppede op og kunne konstatere at den ikke var død, men altså ikke heller ikke ligefrem frisk på at løbe hjem selv. Jeg pakkede den ind i en jakke og lagde den ind i et hundebur. Dyrlægen aflivede den, da den var for smadret til at kunne reddes. Jeg havde det helt dårligt over at have håndteret den for det må have gjort ondt smiley


  • #10   3. nov 2017 Alle mine hunde har kunnet aflive, det er ikke noget jeg har skulle lære dem.
    Hunde er jo rovdyr og instinktet burde sidde i dem.

    Kører jeg noget over, så afliver jeg det på stedet uanset, hvad det er.
    Jeg kan ikke se en grund til at de skal ligge og lide længere end højest nødvendig, for der kan da gå lang tid inden der kommer hjælp, hvis ikke man gør det selv.
    Jeg har en kniv til at ligge i handskerummet så jeg kan afbløde evt. et rådyr eller hare.
    Ved godt, at jeg overtræder knivloven, men kniven bliver liggende i bilen.


  • #11   3. nov 2017 Når kniv er forbudt, er økse nok også, medmindre jeg også smider min gamle spejderuniform i bilen.. Det var selvfølgelig en teori, men godt nok en gråzone.

    Jernstangen er en ret god ide - det er jo teknisk set ikke et våben. Bare gammelt affald på vej på lossepladsen. Jeg vil overveje det lidt, om jeg tror jeg så ville kunne.

    9) flot arbejde alligevel så ikke bare den skulle dø i forfærdelige smerter alene i vejkanten. Så får ejer også besked, hvis katten er mærket.

    10) Hvis det burde sidde der, hvornår ville det træde i kraft?


  • #12   3. nov 2017 En hårdt såret fasan, vil jeg uden tvivl sætte på ene tæve på, for hun knækker nakken på den hurtigere end jeg kan. Men jeg ville kun sætte hund på, hvis jeg vidste 100% at den ville gøre arbejdet hurtigt og effektivt - og det ved jeg, at min ene tæve gør.
    Her er hun med en Agerhøne, som desværre var fløjet ind over hegnet i haven og helt ind i mit drivhus. Det tog 2 sek. så havde hun knækket nakken på den. Jeg nåede overhovedet ikke at reagere.

    Hun er som sådan ikke trænet til at dræbe, men racens instinkt fra gammel tid hænger virkelig fast i hende. Hun tager også mus og rotter.


    profilbillede
  • #13   3. nov 2017 Vores tæve knækker også nakken på fuglevildt lynhurtigt.
    Jeg har aldrig overvejet at bruge hende i den situation.
    Det ville nok være det mest humane.


  • #14   3. nov 2017 Fugle kan ret effektivt aflives ved at man tager fat i hovedet på dem og så svinger dem rundt. Man afbryder ret effektivt forbindelsen mellem hoved og krop og de dør omgående. Mindre pattedyr tager man i bagbenene, svinger dem rundt så deres hoved rammer jorden. Men man skal altså huske at svinge til så man er sikker på at de får et ordentlig gok i nøden og har man mulighed for at afbløde så man 100% sikker på at de er døde. Til aflivning er en økse langt bedre end end kniv og den er ikke forbudt: Det er betydeligt lettere med et enkelt hug at hugge hovedet af fx en hare eller en kat end det er at forsøge at skære det af. En kortskaftet økse er bedst.

  • #15   3. nov 2017 12) ja for hvis man er sikker, kan en hund virkelig gøre det hurtigt og skånsomt. Hvis den vil!

    Hmm Ziva har det ikke, men måske er det meget godt, når hun egentlig bliver trænet i at hente det der allerede er dødt - men sådan set også at hente, hvis de bliver skamskudt, men hvis en fasan en dag blev skamskudt, var det i min verden mere hensynsfuldt at hun knækkede nakken med det samme - end at den skal lide hvert sekund ekstra.

    pyt, hun har det ikke. Hun samler dem op og kommer stolt og fremviser sit arbejde - uden antræk til at ville slå det ihjel.

    14) Så tag fasanens hoved, og slyng den rundt over hovedet - men hvad slår den ihjel? Der er jo intet knæk i nakken, da centrifugalkraften burde rette dens krop ud?

    Er øksen ikke forbudt? Jeg ved vi må have den med på spejderlejr og heik når vi er i uniform, men kender ikke de nærmere regler omkring evt at have en lille med i bilen uden uniform? For er ikke tvivl om, at jeg godt kunne have hukket hovedet af fasanen i dag - og ramme rigtigt i første forsøg.


  • #16   3. nov 2017 Jeg afliver ikke selv, men ringer efter hjælp.
    Enten 1812 eller min far.
    Det kommer lidt an på hvilket dyr det er, hvorhenne og tidspunkt på dagen.
    Da en due blev ramt af en bil, ringede jeg til min far, men han var ikke i nærheden, så ringede videre til 1812.
    Duen sad i græsset ved vejen.
    Skæbnen ville dog at en traktor og en bil mødtes på vejen lige der, og derfor blev duen kørt over igen imens vi ventede på 1812 .. Lidt komisk, men så gik det stærkt og manden der var på vej kunne vende om.

    Da en rovfugl mishandlede en due i min have, for så at stikke af fordi den blev forskrækket, der fik jeg Zenta til at aflive.

    Da jeg på vej hjem fra nattevagt kørte forbi et rådyr da lå i kanten af vejen, og som rejste hovedet lige som jeg kørte forbi, der ringede jeg 1812.
    Jeg blev hos den til skytten kom.
    Den var meget ved bevidsthed og den kæmpede en brav kamp i ventetiden, men heldigvis, hvis man må sige det, så kunne den ikke rejse sig.
    Skytten kom og gjorde kort proces og så kørte jeg.

    Senest var jeg ude og handle og på vej hjem til mine forældre, får jeg øje på et rådyr i en indkørsel til mine forældres nabo.
    Jeg kører videre, hjem til mine forældre som er igang med maden og siger bare at jeg får brug for hjælp til en aflivning, for der ligger et rådyr ved naboen.. Min far siger så at så skulle han have tjekket op på det.
    Det viser sig at han hørte påkørslen en halv time før, men uden at vide hvad det var.
    Min far og bror kører med, men inden de gør noget, bliver de i tvivl om egne evner omkring aflivning af så stort et dyr og vi ringer derfor til mine forældres nabo. Sønnen der har jagttegn er ikke hjemme, men hans far kommer og sammen får de aflivet den.
    Det var fint de var 3, for den kæmpede imod og sparkede bla. min bror over benet.
    Det værste er at den led i over en halv time fordi idioten der ramte den, ikke stoppede op.
    Den kunne ikke rejse sig og jeg glemmer ikke dens rallende og sukkenende vejrtrækning.

    Jeg har også ringet efter hjælp til en træt ugleunge der fik hjælp, den blev ikke aflivet da den bare var ung og træt, men som udgangspunkt forventer jeg en aflivning når jeg ringer efter hjælp. Uanset om det er 1812 eller min far.

    Kun en gang fik jeg ikke hjælp af 1812, det var til en påkørt kat med smadret bagpart.


  • #17   3. nov 2017 I de fleste biler ligger der et koben og med et gok i hovedet, så dør de et dyr med det samme.

    Fulge knækker jeg nakken på.

    Vil tro at jeg afliver 3-4 fugle om året, da hunde har det jo med at høre dem, og da min egen ikke ligefrem gør noget dyr fortræd, så ville han aldrig bide i en fugl. Det er jo et dyr, og dyr skal beskyttes i hans univers.

    Så her i huset er det mig der står for den slags.

    Det største dyr jeg har aflivet, var en hare der løb ud foran min bil en nat på vej hjem på en landevej. Jeg fik knust bagkroppen på den.

    Så jeg løb efter den dumme hare, som immervæk snildt kunne løbe fra mig alligevel. Heldigvis var den så skadet, at kræfterne slap op efter 50 meter, og den vendte sig mod og skreg en høj lyd.

    Det var ubehageligt, men heldigvis ramte jeg den helt rent i hovedet og den var død med det samme.

    Katte og hunde, kan jeg ikke få mig selv til. Jeg tror det er fordi jeg ser dem som kæledyr. Et Rådyr ville sjovt nok ikke genere mig, hvis det lå skadet efter en påkørsel, men jeg kan godt forstå dem der ringer efter hjælp.

    Det der med at ringe efter hjælp til fasaner og andre almindelige fugle i DKK er i mine øjne helt ud i hampen. Få dem nu bare aflivet (altså hvis man kan), alternativt find en der kan.

    Inden dyreambulancen kommer frem, kan der snildt gå flere timer, og det ikke fair overfor dyret i mine øjne.

    PS: Omkring store rovfugle og Storke vil jeg også ringe, også fordi mange af dem (hvis ikke alle?) er fredede. Der tror jeg ikke at man bare må aflive dem.


  • #18   3. nov 2017 @15: Jo, der kommer både et knæk og et træk i nakken på fasanen, når du griber godt fat med din hånd om dens hoved og slynger den rundt. Rygmaven bliver revet over og desuden "rodet godt rundt".
    Det er sådan jeg har lært at aflive høns og det er virkeligt hurtigt og effektive. Mindre fugle fx duer trækker man bare hovedet af.
    Perle har desuden vist sig at være ganske effektiv til at aflive fasaner (ja, OK det er så ikke helt tilsigtet, men haven på vores nye landejendom vrimler med fasaner fra naboerne og det er lidt svært at afholde hende fra at nappe dem).
    Fasan uden hagl i er en fortrinelig spise. Og man ser ikke hullerne fra hjørnetænderne, når den er tilberedt smiley


  • #19   3. nov 2017 Vi fandt en musvåge, udmattet og afkræftet.
    Vi kørte den til dyrlægen og den blev aflivet med blåt væske.

    Jeg idiot efterlod den der....

    Den skulle have været sendt til en konservator.


  • #20   3. nov 2017 Konserverer man dem ikke for at fremvise omverdenen at man er en dygtig skytte og kunne ramme et stort dyr?

    Jeg misser pointen i hvorfor du fortrød?


  • #21   3. nov 2017 Overhovedet ikke!
    Man udstopper rovfugle der netop IKKE er blevet skudt, men påkørte og lignende.
    De er fredede...

    Det er ikke trofæer overhovedet.


  • #22   3. nov 2017 min veninde der kørte lige foran mig påkørte et rådyr.
    vi holder begge ind og dyret var voldsomt skadet, både på ben og andet.
    jeg var inde ved et hus og låne en mure hammer,med spids i enden. Den gamle dame lod mig gå i værkstedet,
    Jeg fik temmelig hurtigt aflivet råén med et hårdt slag midt i panden med spidsen, som en penetrende bolt pistol.
    Det skal siges at jeg har været med til aflive dyr med bolt pistol før og ved hvor jeg skal slå.
    jeg har nu lagt en mure hammer i bilen til en anden gang, jeg ville ikke tøve


  • #24   3. nov 2017 Jo for Søren da, de efterspørger dem.

  • #25   3. nov 2017 Jeg kan ikke aflive så meget som en regnorm, men hundene tager alle mindre dyr og vup så er nakken brækket. Det tager under et sekund. Det er rent instinkt og absolut ikke noget jeg hverken træner eller opfordrer dem til.

  • #26   3. nov 2017 Jeg har altid en hobbykniv i bilen. Indtil videre er jeg sluppet for at bruge den, men jeg har også indbygget en slags radar smiley Til trods for at jeg har en farlig listehund, så vil hun ikke bide i noget eller nogen, der ikke truer hende eller os (mennesker).

  • #27   3. nov 2017 Det eneste jeg kan huske at have aflivet, det var en mus.
    Så modig er jeg nemlig smiley


  • #29   3. nov 2017 Altså, en hund skal ikke "lære" at aflive et dyr. Enten har den et helt naturligt dræberinstinkt, hvor den knækker nakken på dyret, og ellers lærer man den at hetze. Men en brun delle har næppe modet til hetz smiley

    Jeg forsøgte engang at få schæferen til at dræbe en lille fugl, noget spurv af en art, som lå med brækket vinge. Selvom hun hellere end gerne vil sætte afsted i røven på alt der løber eller flyver, langede hun sig bare ned ved siden af fuglen og duttede den smiley Jeg måtte selv aflive den med en bjælke.

    Jeg har aflivet temmelig mange fasaner, som jeg har påkørt i bilen. Det bliver aldrig fedt, men desværre nødvendigt. Jeg har enten brugt en kæp, eller knaldet dens hoved ned i jorden.

    Man må GERNE køre med våben, også mindre knive, hvis man ellers har en god grund til det. Det er ret normalt at køre rundt med mindre værktøj, som også kan bruges til slagvåben ved aflivning. En svensknøgle er ganske glimrende! Og ja, ellers en lille økse - den er dog nok sværere at tale sig ud af, hvis politiet synes man ligner et bandemedlem smiley


  • #32   3. nov 2017 #17

    Undskyld Martin, men den lå lige til højrebenet.:-)

    "I de fleste biler ligger der et koben og med et gok i hovedet, så dør de et dyr med det samme."

    Hvis der ligger et koben i de fleste af dem du kenders bil, er det vidst en forkert omgangskreds du har.

    Du mener jo nok donkraft, den er efterhånden også udfaset i mange biler, da reservehjul og donkraft vejer lidt.


  • #33   3. nov 2017 jeg har kun på kørt små dyr der var pænt flade bagefter (okay og pløjet en måge ned, den kom ikke op igen)

  • #35   3. nov 2017 Jeg har endnu tilgode at se en hund aflive vildt ved at brække nakken på dem. Bortset fra terrierer, der rusker dem til døde. Sædvanligvis gnaver de tilfældigt i kræet til den dør! Og jagthunde, der skal bruges som apportører må IKKE bide vildt ihjel. Ingen gider æde fasanmos, og en hårdmundet apportør bliver kun inviteret én gang! Schweisshunde kan og må affange såret vildt, men de bruges så heller ikke til andet.

  • #36   3. nov 2017 Det kan godt være, du ikke har set det, Marietta, men det er præcis hvad Bellen gør.
    De har ikke en skramme og de dør på et par sekunder.

    Derefter vil hun gerne spise dem og hun starter med hovedet.


  • #37   3. nov 2017 Ville ønske at jeg selv kunne aflive et påkørt dyr, men det kan jeg ikke smiley
    Hvis jeg påkørte et rådyr, som ikke døde på stedet, ville jeg ringe 1812, og forhåbentligt have tid til at vente på at de nåede frem.
    Jeg ville forvente at dyret skulle aflives.
    Ved mindre dyr, som er kommet til skade, f.eks en kat. Kunne jeg sagtens selv finde på at kontakte en dyrlæge, og selv transportere dyret.

    PS. Min chi-blanding nakker rotter ved at ruske dem til døde, som om hun var en vaskeægte rottehund smiley


  • #39   4. nov 2017 Jeg kan heller ikke aflive selv, selvom det nok er en god ting at kunne smiley

    Jeg påkørte engang et rådyr og ringede til 1812 - og den løb desværre videre inden schweisshundeføreren kom. Hunden kunne ikke finde den.
    Jeg ventede i over en time på hundeføreren, og kunne desværre ikke holde rådyret, så den gik videre ind i et buskads, og blev ikke fundet igen. Stakkels dyr, den var ramt med 70 km/t - og trillede inde under bilen.


  • søren D
    søren D Tilmeldt:
    nov 2017

    Følger: 1 Svar: 4
    #40   4. nov 2017 Godt at se folk gør noget, om man selv kan eller andre gør det for en er et eller andet sted underordnet. Dyret bliver aflivet.
    Vil godt lige sige at det er ikke uden risiko at tage et vildt dyr med i bilen, dyret kan blive voldsomt angst, de er typisk i chok. vågner de af chokket kan de blive paniske og udsætte føren og andre billister for fare. En skræmt ræv fx kan skabe nogle meget farlige situationer. Ved godt de formodenligt bliver lagt i hundebur. Men for alt i verden pas på jer selv først og fremmest. et hård såret dyr kæmper ofte for livet.


    PS. Pas på om dyret har skab! Det kan både ramme hunde og mennesker.


  • #41   4. nov 2017 Jeg har næsten lige fået kørekort og dermed også førstehjælpsbevis. Noget der undrer mig gang på gang er, hvorfor man ikke også undervises i at aflive de mest gængse dyr - som fx rådyr, fugle, hare, katte og lign. Hvis jeg påkøre et dyr, har jeg absolut ingen idé om hvordan jeg skal aflive det, lide det skal det ikke. Jeg har faktisk overvejet at høre om der er en jæger der kan vise mig det, for jeg er hunderæd for at skulle køre noget ned og ikke vide hvad jeg skal gøre. Det med at lade hunden aflive, det ville jeg ikke gøre, medmindre hunden bruges til jagt. Når først de har fået smag for det, så er der chance for at de selv tager initiativ næste gang, hvilket jo ikke er meningen.

  • #42   4. nov 2017 Jeg afliver selv. Jeg vil hellere gøre en ende på dyrets lidelser frem for at skulle vente på 1812/falck/sweisshund. Men jeg er også jæger og er ikke bekymret for om min dømmekraft er rigtig, eller om jeg kan gøre det ordentligt. Det ved jeg at jeg kan. Primært har det drejet sig om fuglevildt, men har også hjulpet til i et færdselsuheld hvis en bil havde slået et par kolbøtter efter påkørsel af grævling. Efter at have afklaret om der var sket personskader blev grævlingen aflivet. Den kunne ikke bevæge sig, dele af den var totalt knust. Men den var selvfølgelig godt gal i skralden.

    Det værste jeg har været med til var dog da en ældre mand havde påkørt et rådyr. Han fik den selv aflivet (med en cykelholder) inden vi kom til. Hvor hurtigt det gik kan jeg ikke svare på - den var aflivet da vi kom til. Det tragiske var bare at yveret var fuld af mælk. Stakkels lam. Der var ingen der kunne/ville gøre et forsøg på at finde dem - udover mig selv. Men den/de er sandsynligvis blevet til ræveføde.


  • #43   4. nov 2017 En gang var jeg og en ven ude at køre, jeg ser det jeg tror er en hare der er ramt, den ligger og spjætter voldsomt og jeg beder ham om at holde ind til siden.

    Det viste sig at være et påkørt råkid, ingen havde haft lysten til at stoppe og tilkalde Falck..

    Da jeg nu en gang kommer fra landet, havde min mor en økse bag i bilen. Så jeg tager fat i det stakkels rådyrkid og afliver det med et kraftigt slag..

    Det næste der sker er at familien Danmark kommer kørende forbi og ser at jeg har slået ''bambi'' ihjel.. Havde helt hvidt tøj på, så i kan forestille jer at det så ret voldsomt ud..


    Men jeg bander og svovler den idiot der ikke stoppede, langt væk..


Kommentér på:
Aflive påkørte dyr

Annonce