{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
986 visninger | Oprettet:

"Husk den skal være med ..... " {{forumTopicSubject}}

Man hører så tit når man kigger efter en familiehund "Husk nu der skal være papirer på ellers ved du ikke, hvad du køber" og så er det lige jeg tænker ... bliver hunden ringere af der ikke er stamtavle på den? Er hunden fra starten udstyret med alverdens dårligdomme og skavanker FORDI den ikke har stamtavle?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  "Husk den skal være med ..... "
  • #2   1. jan 2007 Jeg kan godt se fornuften i at hundene er tjekket i hovede og hale, men jeg kan ikke se fornuften i at der bliver set skævt til mig fordi begge vores hunde er uden stamtavle. Er jeg virkelig SÅ dårlig en hundeejer fordi jeg kan se fornuften i at jeg købte f.eks Tyson så var jeg da sikker på han ikke blev sendt til Polen og brugt som kamphund.

• #3   1. jan 2007 Det havde jeg heller ikke tænkt mig, Mark Blom . :o)

• #4   1. jan 2007 når du købe en hund med stamtavle, så er du sikker på at vide, hvad der ligger bag hunden, derfor synes jeg det er så vigtigt med den tavle:-), den fortæller dig hvilke aner din hund har, og når det gælder store hunde, så er du også sikret at hundens forfædre og mødre er tjekket for div sygdomme ala HD

• #5   1. jan 2007 Kan give Linda ret. Man bliver fandme kigget skævt til herinde hvis ens hund er uden tavle eller det føles i hvert fald sådan. Begge vores hunde er uden tavle. Men vi har da set foældrene til begge to. Hvorfor er det så vigtigt at have en hund der er racetypisk som i kalder det. Det har da kun betydning hvis man vil på udstillingen med dem (det har jeg så aldrig fattet at man gider men det er så nok bare mig *G*).

Thomas

• #6   1. jan 2007 Mark Blom .

Man skal selvfølgelig være på mærkerne, hvis man ... som vi har ... både har en tæve og en handhund, men ... man har da et vist ansvar når man anskaffer sig en eller flere hunde og derfor har man da også taget stilling til de "problemer" det kan give INDEN man får dem hjem OG så har man også ... undskyld formuleringen ... nosser nok til at stå ved det. Tyson skal kastreres. Dét blev bestemt inden vi fik ham.

• #7   1. jan 2007 Birthe. - der er ingen, der siger en hvalp er perfekt fordi den har stamtavle, men der er garanti for at hvalpen ikke burde ende til salg i den Blå Avis med dertilhørende problemer 14 dage efter den er købt !!! med en stambog er også en købskontrakt, der næppe følger en blandingshund eller hund uden stamtavle .......... Køber får tilbud om at henvende sig til opdrætteren hvis hvalpen skal skifte hjem - ja, nu gentog jeg mig selv, men bliver lidt irriteret over, at man ikke kan se fordelen ved en hvalp med stamtavle, købskontrakt og indbygget garanti som nævnt .............

• #8   1. jan 2007 nu er jeg en af de der tavlesnobber, og jeg synes som jeg før har skrevet, at tavlen er et godt redskab til et kendskab af din hund...

men jeg synes tit jeg ser, at folk efter at havde anskaffet sig hund uden stamtavle, spørger hvordan de får tavle på hunden, da der nu alligevel gerne vil udstille hunden...

• #9   1. jan 2007 der= de

• #10   1. jan 2007 Thomas.

Har præcis den samme fornemmelse fordi vi ikke har stamtavle på nogle af vores og har da også set forældrene til begge vores. Stiff´s forældre havde begge stamtavler og blev brugt til udstillinger ... var et kiks de fik hvalpe sammen ... en tæve der løb flere kilometer fordi den skulle besøge ejerens datter og det var mere end hende hanhund kunne stå for.

• #11   1. jan 2007 Har sgu ikke plads til 1000 hunde smiley

Undskyld men til tider virker det med stamtavler som snobberi, ved godt at det ikke forholder sig sådan. Ok jeg forstod på racetypisk som være udseendet smiley

Thomas

• #12   1. jan 2007 Mark..Jeg er så fucking træt af at høre på dine "argumenter" om tavle eller ej!!!

Min første rottweiler købte jeg hos en af de dengang førende kenneler i dk!!!

Den var skingrende skør og måtte aflives pga en hjerte fejl som 5 årig!!!

Min mening bygger på erfaring med hunde,har haft 12 voksne og lavet 9 kuld hvalpe som jeg har fulgt..

De har både været med og uden papirer,og jeg kan ikke gi folk en eneste grund til at det er bedre at købe en med tavle fremfor uden!

Jeg brækker mig sq snart over snævertsynede personer som rakker ned på hunde uden tavle!!

At de selv kun vil ha hund med tavle er helt fint med mig!!!

Hvad bygger din utroligt store viden om hunde på?

Hvor mange hunde har du haft?

Hvor mange kuld har du lavet?

• #13   1. jan 2007 Mark Blom .

Det kan jeg sagtens følge dig i ... der er visse racer der bliver avlet mere end andre mere eller mindre med vilje. Kan bare ikke se, hvorfor jeg bliver hængt ud som en narnosse fordi jeg har hunde uden papir.

Som sagt ... Tyson er renracet Dogo har bare ikke papir på ham.

• #14   1. jan 2007 Mark...Du får aldrig nogensinde den mindste indflydelse på hvor jeg er!!!

SVAR PÅ MINE SPØRGSMÅL KLOGE ÅGE!

• #15   1. jan 2007 Ja du må hellere afslutte samtalen Mark!

Det ville jo være pinligt for dig at folk fandt ud af at du ikke ved en skid om hunde:-) smiley smiley

• #16   1. jan 2007 Emma er min første hund med tavle. Og min første hund der har fejlet så meget. Tror ikke at tavlen siger så meget.. Tror mere at det er den forening tavlen er i. F.eks emma har ikke tavle i Dkk hvilket jeg fortryder MEGET. da deres standard er meget større end andre. Og tjaa måske pga det, er hundene der bliver avlet også bedre...

• #17   1. jan 2007 *ehem*

Et er I ikke er enige, men .... Georg Geil. derfor behøver man vel ikke tale nedsættende .... jeg stillede et spørgsmål og er da sådan set glad for at få svar uanset hvad ....

• #18   1. jan 2007 mark>> helt enig...

• #19   1. jan 2007 Min sidste hund var en Grand Danois med en kilometer lang meget fin stamtavle og har aldrig haft en hund der kostede mig så meget i dyrlægeregninger som han gjorde og det inden han var fyldt 1 år.

• #20   1. jan 2007 Georg Geil .- hvad var det for en opdrætter du købte din første hund fra ? at du så efterfølgende opdrætter en masse kuld uden stamtavler er måske godt for dig - men har nogle af dine hvalpekøbere også opdrættet hvalpekuld? hvor meget følger du egentlig med i dit opdræt ?

Jeg vil gentage at en købskontrakt følger en DKK stambog - meget ville være undgået hvis køber kunne henvende sig til opdrætter ............ hvorfor skulle det stå i stamtavlen ?

af erfaring med opdræt mm har jeg 35 år på bagen og med ligeså mange kuld hvalpe hvor jeg stadig følger mit afkoms afkom mm .............. både inden for racen basenji og pharaoh hound - bare til orientering

• #21   1. jan 2007 Jeg kan ikke se at papirer skulle være så vigtige, har selv 6 hunde (UDEN PAPIRER) de 5 er ægte og fejler intet.
    Inden vi købte hvalpene har vi set forældrerne (et krav), og derudover kan man jo ikke være sikker på sygdom uanset om der er papirer eller ikke (alle hunde også med papirer kan blive syge). For os er de lige gode osse selvom der ikke er papirer på dem.
    Jeg tror nu ikke at der er så mange mennesker der ville avle på sin hund hvis man ved at der er en arvelig sygdom.

• #22   1. jan 2007 Mark - jeg synes du gør dig rigtig meget umage for at efterleve de regler der er for din race - den ros skal du have - hvad angår erfaring, så kommer det - Rom blev jo ikke bygget på een dag .............

• #23   1. jan 2007 Birthe - ja, det kan jo så blive dit problem, at du ikke har fået en købskontrakt med -

Helle S - du er heldig dine hunde er ok - men havde du været uheldig og ikke kunne have en hund hos dig - hvor ville du så henvende dig udover den blå avis eller et internat ......... opdrætteren har et stort ansvar som de ikke bør løbe fra ved opdræt af hvalpe uden stamtavler - jeg synes det er her problematikken ligger -

• #24   1. jan 2007 Mark - jeg synes DKK købsaftalen er udmærket for min race - men ved nogle ændrer den og det er helt i orden sålænge det gavner begge parter ....

• #25   1. jan 2007 Altså ...

En race der er avlet på i generationer bliver helt sikket fri for mange sygdomme, MEN jeg mener nu at mange småskavanker kan man ikke tag højde for. Dogo´en er tit født helt eller delvis døv og det er den hvad enten der er papir på den eller ej ... formoder jeg da. Og når vi nu er ude i tovene ..... den opdrætter i Odder (som alle der har Dogo herinde har så høvlans meget til overs for), hvor jeg havde det første møde med en Dogo havde en lille pige .. fra det sidste kuld hvalpe hun havde avlet .. som jeg måtte FÅ bare for at tag hende med hjem for hun kunne jo ikke bruge hende. Så var hun jo af med hende. Flot indstilling hos en opdrætter.

• #26   1. jan 2007 MGP - ja det ved jeg godt - jeg tænker blot på alle de, der opdrætter blandingshunde ........ hvor er garantien fra opdrætter til køber ? ingen steder og det er det, der er så galt med opdræt uden stamtavler ............ men folk vil narres åbenbart ............ eller ?

• #27   1. jan 2007 Linda T - og .....?

• #28   1. jan 2007 Derudover køber jeg DKK hunde, fordi jeg da ikke vil betale i dyre domme for en tavleløs, garanteret raceren hund........jeg er nemlig ikke så naiv at jeg tror på en avler, der stiller sådan en påstand. Og jeg betaler ikke for en blandingshund, som de garanterede racerene hunde uden tavle jo ofte er.

Er det noget du har noget dokumentation for MGP?

Kan man være sikker på at få en raceren hund fordi den har tavle?

Er folk der opdrætter hunde uden papirer røvere og banditter?

• #29   1. jan 2007 MGP - nej - det har folk ikke - og det bliver i den sidste ende deres eget problem for ikke at tale om hvalpens .......

nu vil jeg stoppe her, skal fodre hvalpe ......... yeahhhhh

• #30   1. jan 2007 Er folk der opdrætter hunde uden papirer røvere og banditter? spørger Georg Geil (er det dit rigtige navn?) uanset .................. tør ikke svare på det spørgsmål her - lader sætningen stå og tale for sig selv ! :-)) god aften ..........

• #31   1. jan 2007 George: nu blander eg mig lige i dine spørgsmål. Ikke alle der avler hunde uden papir, men vi ser og hører jo gentagende gange om hvalpefabrikker og hundhandler og der er det altså mest hunde unden tavler som hører under der.

Om man kan være sikker på at hunden er raceren fordi den har tavle, det er jo der du har muligheden for selv at tjekke op på om hunden er det, fordi man via en stamtavle kan se, hvilke forfædre og mødre som ligger bag....

• #32   1. jan 2007 Pia P

Og?
    Det vil sige det er i orden at være hundehandler så længe ens hunde er med stamtavle??
    For det er det hun pratisere.
    En hundehandler avler hunde i et væk for pengens skyld ... og det er forkert, ja ... men er det ikke ligeså forkert at give en hund væk fordi den ikke lige passer ind i "damens" kram fordi en hund med en skavank kan der ikke tjenes de store penge på ergo ryger den ud til den første den bedste der kigger fordi. Fik tilbudet om at tag hunden med mig hjem efter at ha´ været der i cirka 15 minutter og ingen ... heller ikke hende selvom hun bliver sat på et podie højt hævet over alle andre ... er så god en menneskekender at hun kunne se om jeg havde reelle hensigter eller ej.

• #33   1. jan 2007 "MGP"

Ikke det jeg har læst mig til andre steder herinde, men bøjer mig da .......

• #34   1. jan 2007 "MGP" ..

der er også delte meninger om dét .... :o)

• #35   1. jan 2007 Mischell V .

""Vi ønsker vel alle at vores hunde lever længst muligt?
    Og derfor synes jeg bare det falder naturligt, at man så vælger at betale det "ekstra" for at få en "garanti" med i købet af en hund.
    -Så er man trods alt lidt bedre stillet"".

Vil det sige at stamtavlen forlænge hundes levetid??

Nok er jeg dum og naiv, men .... aij.

• #36   1. jan 2007 Det eneste jeg indtil nu kan få ud af de fleste af argumenterne der taler for stamtavle er at så er I sikker på at I kan få jeres penge tilbage, hvis den hund I køber ikke lever op til jeres krav.
    Gad vide om I lever op til de krav hundene har haft til jer??

• #37   1. jan 2007 Mischell V

Det vil sige at den blandinghund min kæreste havde som blev over 20 år kunne ha´ blevet 30, hvis at den havde haft stamntavle og så ellers ikke var faldet ned af trappen og brækkede ryggen???

• #38   1. jan 2007 Birthe. Ikke B

Jamen dog! Der er en der er enig med mig ..... eller en som jeg kan være enig med. :o)

• #39   1. jan 2007 "MGP"

Har man også, hvis man selv stiller det krav at man vil se begge forældre INDEN man køber hvalp.

• #40   1. jan 2007 *"MGP"

Der er røvhuller alle steder og hun har så været så uheldig at møde en af dem.

Man har ingen garatier for noget som helst ..... med eller uden stamtavler

Kan vi blive enig om så meget?

• #41   1. jan 2007 Kan jo så spørge dumt igen. Kan du være 100 % sikker på der ikke er fusket med stamtavlen så at den han der står som far også virkelig ER far til kuldet????

• #42   1. jan 2007 Den med hundehandlere er jeg ved at være godt træt af at høre.. Man køber da ikke en hund som et impuls køb, men sætter sig først og fremmest ind i racen og hvad det kræver at have hund og DERMED OGSÅ hvor den kommer fra, hvordan stedet er, forældrene - med eller uden stamtavle... At folk er naive og tror de kan købe en hund uden at vide det mindste om hvad hunden kræver og hvor den kommer fra kan jeg kun ryste på hovedet af...

Og hvad angår stamtavle... Jeg vælger hunde UDEN....

• #43   1. jan 2007 Lige et spørgsmål til debatten:

-Står der på en stamtavle, hvilke eventuelle sygdomme der ligger i generne på hvalpen? eller
    - skal man bare stole på opdrætter? eller
    - skal man selv opsøge oplysningerne via nettet/brev/tlf og til sidst........
    - står opdrætternes navne på tavlen eller kun hundenes kennelnavne?

• #44   1. jan 2007 "MGP"
    ....øøøh ..... har aldrig ejet en bil med garanti.

• #45   1. jan 2007 Mamma Anna E.

Helt enig.

Men vælger hund efter hjertet ... ikke efter pengepung eller papir.

• #46   1. jan 2007 Reese:

spørgsmål 1: rent faktisk ja........har ikke sar mig ind i betydningen, fordi jeg ikke tænkte at avle......(maxie er kastereret) og Silche skal ikke ha hvalpe da hun er en blanding a 2 racer.......

spørgsmål 2: KU IKKE betale hvad en stamført hund kostede.....private omstændigheder.

• #47   1. jan 2007 reese

Jeg kender godt stamtavlens betydning .. vil vide, hvorfor jeg bliver nedværdiget af nogle folk med hund med stamtavle og den Grand Danois jeg havde var med papir og kostede kassen dengang så betaler skam gerne, hvad det koster, hvis det skal være. Får heller ikke den ene eller den anden af vores hunde aflivet, hvis de kommer til at koste mere end 14,95 i dyrlægeregninger. Så er det slået fast.

• #48   1. jan 2007 Ja, den opdrætter jeg køber hvalpen hos.........men hvad med oldefarhunds opdrætter??
    For ellers - hvem ved hvilke gener oldefarhund bidrager med?

(jeg spørg da jeg aldrig har set en tavle) så hvis det lyder dumt, så bare ignorer.........smil

• #49   1. jan 2007 "MGP"

Nævner ingen navne er ikke interesseret i at hænge nogle ud, men kan sige så meget at de ikke har været tilstede i denne tråd.

• #50   1. jan 2007 Må lige indskyde at nogle folk køber hund som et impulskøb....
    Jeg vælger selv med tavle idet, jeg gerne vil være med til at bidrage det bedste til racen, dermed ikke sagt at man kan slippe for alverdens sygdomme, tror mig det ved jeg har selv en hund med tavle som fik HD som 3mdr. Så det er ingen garanti, men det giver mig en sikkerhed for at det jeg har købt er racerent. Og at jeg har gjort alt mit forarbejde godt nok, nu har jeg også et godt forhold til min opdrætter og ser eller snakker med hende jævnligt dette er det største plus for mig. Ikke sagt at man ikke kan have et godt forhold til sin opdrætter uden tavle, men jeg føler mig mest sikker med tavle.

• #51   1. jan 2007 "MGP"

Mener jeg også den har været :o)

• #52   1. jan 2007 Tak Reese, for svaret...........smil. Det er jo ganske smart så!! Der gik lige et lys op for mig...

• #53   1. jan 2007 Lykke N

Har ikke købs vores hunde uden at vide, hvad vi gik ind til ergo ikke et impulskøb.

reese

Jamen jeg er så dum at jeg vil ha´ det ind med skeer efter det er skåret ud i pap. Jeg har intet at bruge en stamtavle til da ingen af vores hunde skal bruges til avl og har set flere eksempler herinde på at du ikke kan være sikker på at få en hund der ikke har mulighed for at få en arvelig sygdom bare fordi der er papir på den. Altså jeg har ikke noget at bruge de papir til, men kan ikke fatte at jeg skal hænges ud af dén årsag. Dét kan du skære ud i pap for mig.

• #54   1. jan 2007 Mark Blom .

Gid jeg kunne huske det ... det er længe siden jeg mistede hunden og har ikke stamtavlen i hovedet, men den lå her i Jylland :o)

• #55   1. jan 2007 Okay......lige et spørgsmål til.......Silches forældre havde begge tavler........(Har ikke numrene) men vil der stå opført at far Simba har fået 2 hvalpe med mor Ditte......hvis i forstår....eller blir upsere ikke registreret........?

tak: MGP.........smil

• #56   1. jan 2007 Mark Blom .

Aner ikke, hvor mange DG kenneler der er i Jylland hverken dengang eller nu og endnu engang har ikke stamtavlen i hovedet ... har mere eller mindre slettet alt vedrørende den hund pga af personlige årsager som jeg absolut ikke vil ind på her.

• #57   1. jan 2007 Linda T: den var heller ikke til dig men til:
    Mamma Anna E og Marcus ønsker godt nytår. som skrev længere oppe at man købte da ikke hund som impulskøb... Men det er der altså nogen som gør...
    Ikke ment til dig smiley

• #58   1. jan 2007 Lykke N

Undskylder misforståelsen. :o)

• #59   1. jan 2007 Mark Blom .

Det var det også, men nej den blev ikke aflivet og den var ikke syg. Jeg måtte rejse fra ham.

• #60   1. jan 2007 reese

Har du ganske ret i, men papirer kan jo let blive væk?

Det virker så grumt at aflive en hvalp fordi den er døv ... jaa jaa ... mig der er blød det ved jeg godt.*GG*

• #61   1. jan 2007 reese

Er ikke så vigtigt ........ *s*

• #62   1. jan 2007 Og efter 4 timer i denne tråd så vil jeg forlade den og kigge mig lidt omkring herinde på HG. Jeg takker alle der har deltaget for en hyggelig aften. :o)

• #63   1. jan 2007 <b> MGP: <b>
    "Jeg valgte da også med hjertet, whippet og sheltie, dernæst med fornuften ( stamtavle).
    Prisen for en racehund betaler jeg bare, jeg spørger ikke, jeg ved, hvad kvalitet koster"

Vil du mene at vi andres hunde ikke er kvalitet?? At din hund er på højde med et B&O, mens vi der ikke har stamtavle må nøjes med et Lumatron?? eller hvordan skal jeg forstå det? For synes ærlig talt det lyder lidt "Fise fornemt" den udtalelse...

• #64   1. jan 2007 Hmm!
    For mig er en stamtavle pinedød nødvendig hvis jeg bare skal have en chance for at få det jeg søger. Det er stadigvæk et lotteri at få den perfekte hund.
    Men køber jeg en uden tavle er jeg da sikker på at tabe.

Jeg hyrder, og går efter bestemte linier, hvor jeg ved at instinktet er stort.
    Køber jeg en bc på dba, uden stamtavle, så kan jeg da være sikker på ikke at ane hvad pokker jeg får, og det er helt sikkert ikke det gode instinkt jeg får!

• #65   2. jan 2007 Når man køber en hund med stamtavle køber man en tryghed sammen med hunden fordi man ved hvordan den mentalt vil blive, der er købskontrakt som sikre dig hvis hunden får arvelige sygdomme og man ved hvordan den kommer til at se ud.

I bund og gund er det et spørgsmål om Tryghed.

Jeg har mødt mange blandingshunde som er dejlige og mange gange har de også et rigtig godt temperment og helbred. Men det kræver noget mere viden for en kommende ejer når man køber blandingshund da man skal gætte sig til hvordan hunden bliver mentalt. det er ikke alle hunde der er gode at mixe og jeg forstår udemærket Mark Blom, du er nemlig ejer af en krævende race!

Jeg vil personligt altid købe en raceren hund, men det er også fordi jeg ønsker den trykhed der følger med. også kunne jeg heller ikke finde på at købe en hund før jeg havde besøgt kennelen nogle gange.

Det er i mine øjne synd når hunde bliver avlet og et helt kuld bliver syge og skal aflives, eller hvis en blandingshund er blanding af to racer som mentalt bare ikke fungerer sammen, for det giver uligevægtige hunde og det er synd for både hund og ejer.

• #66   2. jan 2007 summa sumarum i mine øjne er en købskontrakt garanti for kvalitet.

• #67   2. jan 2007 Lars: Så vil jeg da lukke min LUMATRON hund ud i haven..

• #68   2. jan 2007 Kan ikke forstå, at I ikke ved at købelovens bestemmelser gælder hvad enten hunden er med eller uden tavle.

• #69   2. jan 2007 Snow: Nemlig.. Det er nok det mest rigetige der er blevet sagti denne tråd smiley

Birthe: Kan du tro jeg også er smiley min egen lille billige udgave smiley

Kommentér på:
"Husk den skal være med ..... "

Annonce