{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.402 visninger | Oprettet:

Synligt IPO spor? {{forumTopicSubject}}


Jeg har lige læst en kommentar på facebook:

"når du deltager til ipo spor , er det meget "cirkus præget" det vil sige , bare hoved på hunden er 20 cm ude af spor kan dommer finde på at trække point (måske ikke særligt fair, men sådan er den sport) og det lyder på mange, at det ved de ikke noget om !! til flere store IPO konkurrencer kan man se sporet hele vejen, imodsætning til mange andre spor sportsgrene ! så derfor er det bestemt ikke lige meget hvad forskellen er !!! hvis min hund kan se hele sporet til DM så vil jeg skide på om den går spor, bare den lader som om ...og laver 100point....."


Er det virkelig korrekt, at sporene til IPO ofte er helt synlige for hunden? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Synligt IPO spor?
  • #2   20. dec 2017 Ja, det må da bestemt være rigtigt - vedkommende lyder rigtigt klog smiley

  • #3   20. dec 2017 Okay Martine smiley

    Jeg opfatter dit svar som ironisk smiley

    Det undrede mig altså også RET meget smiley


  • #4   20. dec 2017 Mja .. jeg har da stillet til konkurrencer hvor sporet var synligt hele vejen rundt. Men jeg har aldrig oplevet en hund få 100, hvis den bare "lod som om" smiley
    Så ligetil er det heller ikke smiley


  • #5   20. dec 2017 Hvis der ligger dug eller bevoksningen er høj kan man altid se, når der har gået noget...
    Det er ikke særligt for IPO spor... selv vildtets spor kan ses under de betingelser.

    Det er naturligvis en gigantisk røver den der...


  • #6   20. dec 2017 Ja.. Jeg går selv DCH-spor og der opleveler vi da også at kunne se morgensporene osv.

    Men det der lød som en helt vildt generel udmelding.


  • #7   20. dec 2017 Jeg synes mest det lyder til at vedkommende har ondt i enden smiley

  • #8   20. dec 2017 Snyd kan forekomme alle steder - sikkert også i IPO, men mon ikke hovedparten af udøverne forsøger at lave deres resultater uden snyd smiley Det er trods alt den mest langtidsholdbare løsning.
    Og om sporet er synligt eller ej er ret ligegyldigt, hvis hunden har lært at gå spor med næsen smiley
    Jeg har dælme også været ude til DcH konkurrencer, hvor sporet var synligt for mig og givetvis også for hunden. Min hund præsterede alligevel fx at gå over knæk og flakke. Såååeeee jeg tænker ikke at hunden brugte sine øjne til at gå spor smiley Selvfølgelig har hundefører bedre mulighed for at hjælpe hunden igennem sporet, hvis hundefører kan se sporet. Meeeen man skal da så passe på at det ikke bliver så tydeligt at det bliver noget der bliver trukket for og der er trods alt grænser for hvilken og hvor tydelig hjælp man kan give for enden af 5, 10 eller 15 m line smiley I foråret var jeg sporlægger til en A-konkurrence. Den mark vi havde fået var en temmelig høj bygmark (så højt at man gik lidt og havde det skidt med at gå der, så vi lige spurgte en ekstra gang og sagde at vi jo synes kornet måske var lige højt nok. Men jo, det var helt OK). Sporene var meget tydelige. Alligevel var det faktisk en af de konkurrencer hvor jeg som sporlægger oplevede at hundene havde de sværeste forhold. Der var ingen hunde der ramte et 10-tal og forholdsvis mange blev stoppet fordi de mistede andet knæk. Sååååeeee synlige spor er ikke nødvendigvis nogen fordel. Formegentlig fordi vi oftest træner på kort græs, stubmarker, pløjemarker o.l. Jeg har i sommers haft muligheden for at træne mine hunde på en ret langhåret græsmark. De første spor vi gik her var virkede virkeligt svært for dem.
    Den der med at kalde IPO for cirkuspræget har jeg hørt før. Jeg dyrker ikke selv IPO men jeg synes det ser så fedt ud det de dygtige IPO folk laver. Så hvis det er cirkus så er cirkus fedt smiley Jeg kan ikke se hvad der er galt i at man lærer hunden at gå et spor med stor præcision. Hvorfor er det bedre at den går og flagre rundt langt væk fra sporet ? Hvorfor er det bedre at den rundere knækkene inden den siger 'vi skal den vej - måske... ' ?
    Mit bud er at sådan en udtalelse nok kommer fra en der ikke helt forstår hvad han/hun ser og måske også er lidt misundelig smiley


  • #11   20. dec 2017 Inden I kaster jer ud at at dømme ham for en "FB-gak" tåbe, så kan jeg fortælle at det er Lars Lentz der har skrevet kommentaren, og at den er taget en smule ud af kontekst.

    Debatten startede med en bruger der spurgte, om det giver mening at gå spor i sne, og om hvorvidt hunden bruger næsen eller øjnene. LL mener, at hvis hunden kan SE sporet, bruger den OGSÅ øjnene. Jeg havde i øvrigt en lang diskussion med ham, og jeg holder (mest) på, at hunden bruger den sans der nemmest løser opgaven, og det må alt andet lige være næsen.

    Reelt VED vi jo ikke hvordan hundene går et synligt spor. Men at dømme ham gak, er måske lige til den friske side smiley

    Man må i øvrigt synes om ham hvad man vil, men jeg vil ikke være den der påstår at have mere viden eller erfaring end ham på det her område. Måske Martine kan have mere erfaring end ham på IPO-spor, men resten af os når ham ikke til sokkeholderne smiley


  • #12   20. dec 2017 Det var da i den grad ude af kontekst må man sige...

  • #14   20. dec 2017 Jeg er i øvrigt ikke enig med ham i, at hunden vælger at bruge øjne, hvis det er muligt.
    Det afhænger 100% af hvad, den har lært.

    Men man kan hurtigt lave lort i den ved at træne snespor igen og igen, eksempelvis.


  • #15   20. dec 2017 Selvfølgelig er det ude af kontekst. Jeg kan ikke kopiere hele tråden, og vil (eller må) ikke nævne personens navn. smiley

    Jeg forholdt mig KUN til at der blev nævnt at man kunne SE et IPO-spor, og som om at det var mere reglen end undtagelsen, og det var den del jeg studsede over, fordi det ikke var min opfattelse at IPO-spor skulle være anderledes end DCH-spor... Lige på dén front vil jeg skynde mig at sige.

    Altså at det er spor efter en person.

    Jeg har indtryk af at sporene bliver vurderet noget anderledes ved IPO end ved DCH.


  • #16   20. dec 2017 Man kan se IPO spor og DcH spor lige godt..

  • #18   20. dec 2017 CH

    Det var præcis min opfattelse.

    Mere var der ikke i det fra min side smiley


  • #20   20. dec 2017 Lens

    Ja jeg sad og tænkte hvordan man gjorde IPO spor synlige smiley

    Altså om man trampede ekstra hårdt for at kunne se fodspor eller om der var pinde hele vejen (synes jeg jo bare ikke at have set) smiley

    Det var kun den del jeg lige lignede et spørgsmålstegn over smiley


  • #21   20. dec 2017 Der er en startpind og det er det.
    Man må ikke med vilje gøre sporet mere synligt.
    Ofte er det da også noget, der bider sig i halen.
    Der gås fremmedspor i 2'eren og 3'eren, så det er tåbeligt at lære hunden.


  • #22   20. dec 2017 Tak CH for mere uddybning smiley

    I DCH har vi en startmarkering (startport i A- og E-klassen) og en slutmarkering
    Der gåes fremmedspor i alle klasserne


  • #23   20. dec 2017 Det er altså sjovt, hele citatet får en anden betydning, når jeg kan høre Lars Lentz sige det smiley smiley

  • #24   20. dec 2017 Måske Martine kan have mere erfaring end ham på IPO-spor, men resten af os når ham ikke til sokkeholderne

    Øh NEJ !!!!


  • #25   20. dec 2017 Ja, tingene giver lige pludselig noget mere mening smiley

  • #26   20. dec 2017 smiley smiley smiley
    Det er et par store støvler at fylde ud i den disciplin smiley


  • #27   20. dec 2017 Bestemt smiley

  • #29   20. dec 2017 Når det har en betydning hvem der har sagt ordene er det fordi man skal kende hans kompromiløshed og fremtoning.
    For mig handler det ikke om at han er en af landets bedste i denne disciplin, men mere om hans måde at udtrykke sig på.
    Og så det, at han er et heeelt andet sted i denne disciplin end os almindelige dødelige og kan ryste fortrinlige hunde ud af ærmet så let som ingenting. Han kan tillade sig at fastholde sine dogmer for de virker for ham.
    Det privilegium nyder kun få smiley

    Hans dogmer kan være lige så rigtige eller lige så forkerte som alle andres.... men få kan træne spor som han kan.


  • #30   20. dec 2017 Tinna, nej, du kan ikke lægge tråden herinde, for tråden handler egentlig om at LL beder folk skrive hvilken type spor de går, når de beder om hjælp til et problem. Men tråden fortsætter lissom den anden debat. Men som du også har skrevet senere, så var spørgsmålet ikke hvad manden ved, men om et IPO spor er mere synligt end andre spor.

    Men det er fedt når folk begynder at belære ham om spor. Det giver nogle sjove tråde indimellem smiley Det svarer til at man har læst et Anders And hæfte om et racerløb, og så begynder at belære Tom Kristensen om hvordan man bedst bremser ind i en kurve.

    Manden er ikke paven, som man enten tror på eller ikke tror på. Han er en ualmindelig erfaren mand, som bygger alt han kan på erfaring og resultater. Der er ikke så meget pis med ham. Nogle gange må man bare erkende at man tog fejl, og så ellers grine af at man gjorde det. Men at holde i at han er "gak gak", fordi man ikke selv ved bedre, dét er tåbeligt.


  • #31   20. dec 2017 Ligegyldigt hvad, så er et IPO-spor hverken mere eller mindre synligt end så mange andre typer spor..
    Hvis han påstår det, så tager han fejl uanset hvor djævelsk god han er...


  • #37   20. dec 2017 Lens, et IPO-spor er lige så tit lige så synligt som et DcH-spor. Så det er synligt når det lægges på sort jord, sne, i fugtigt græs eller andet. Han skriver om IPO, fordi det er det han kender. Og nej, i fx schweiss eller PH kan man ofte ikke se sporet fra ende til anden, allerede fordi man går i vekslende terræn. I IPO (og DcH) går man på ét jævnt stykke.

    Men hvad er det HELT konkret du mener er så gak gak ved hans indlæg? At han skriver at man ofte kan se sporet fra ende til anden i IPO? At hunden - ud fra egen erfaring - bruger øjnene, når den kan? At IPO-spor er et "cirkus"? Andre ville nok bruge ordet "show", og jeg kan kun være enig med ham i dén betragtning. En PH-hund kommer lige så effektivt fra A til B, som en IPO-hund gør, men PH-hunden må have et frit søg, hvorimod IPO-hunden skal gå i et jævnt tempo med næsen i HVERT fodspor. Det er ikke et naturligt søg, men et søg der kræver kæmpe disciplin. Men hvis vi tager udgangspunkt i øvelsens oprindelse, at opsøge en bandit der er stukket af, så løser PH-hunden opgaven ligeså godt som IPO-hunden (måske bedre, for den gør det typisk hurtigere).

    Så når man nu ikke skal rakke ned, men det samtidig er ok for dig at kalde nogen "gak gak", hvad er det så helt konkret ved indlægget, der får dig til at skrive det?



  • #38   20. dec 2017 Jeg har gået en del spor efterhånden - og ja, det sker da bestemt at det er synligt i konkurrencer, endda hele vejen rundt.

    Det kan være pga underlaget er (imo ihvertfald, men den holdning deler jeg ikke med alle smiley ) uegnet til konkurrencebrug.
    Et areal, hvor græsset er ½ meter højt og blot bliver trampet ned hele vejen rundt, så der er en "motorvej" dur ikke, som jeg ser det.
    Men det er da bestemt set.

    Sporene vi ser i Malinoisklubben til vores udtagelser / DM er da også ret anderledes end dem, man ser i schæferhundeklubben - som en sidebemærkning.

    Jeg har en forventning om, at min hund er skrap nok til at bruge den sans, der bedst kan betale sig for ham, i alle livet forhold.
    Da jeg ikke ønsker at han benytter synet på sporene, sørger jeg for at træne ham, så dette ikke er en mulighed hver gang jeg går spor.

    Jeg vil med min bedste overbevisning postulere at sporet skal være ret nemt, hvis man kan have en hund der laver 100, udelukkende ved at benytte sig af synet, men det er jo en anden historie smiley


  • #40   20. dec 2017 Det er en interessant observation med de forskellige spormarker i de to klubber.
    Er det både nationalt og internationalt der er sådan en forskel?


  • #41   20. dec 2017 Nej, det tror jeg ikke, CH

  • #42   20. dec 2017 Jamen Lens, jeg er sikker på at man kan finde et af dine indlæg, taget ud af kontekst, og få folk til at sige at du er gak gak. Men det gør det sgu ikke rigtigt at dømme folk ud fra ét indlæg taget ud af kontekst.

    Og du holder så efterfølgende fast i det.

    Jeg synes der er en træls tendens til at man må sige alt muligt om alle, bare fordi man kan sidde og putte sig bag en skærm. Èn ting er at synes at folks holdning er gal, men at udtale sig om folks personlighed, er ikke i orden.

    Man kan så med rette kalde dig for en internet-mobber ud fra det indlæg. Men er det i virkeligheden retvisende? Og vil du bryde dig om at folk skriver sådan om dig?

    Igen, jeg synes du skulle tage den på din kappe, og bare erkende at du tog fejl (jeg ved godt at du aldrig erkender fejl, så det kommer ikke til at ske). Men jeg synes det er dårlig opførsel!


  • #44   21. dec 2017 "Mit bud er at sådan en udtalelse nok kommer fra en der ikke helt forstår hvad han/hun ser og måske også er lidt misundelig" . OK det havde jeg så nok ikke heeelt ret i smiley smiley smiley
    Cirkus udtalelsen har jeg som sagt hørt før et par gange og hver gang har jeg tænkt at vedkommende da simpelthen ikke kan ane hvad han/hun snakker om. Men det er måske helt galt smiley


  • #45   21. dec 2017 Denne tråd illustere jo ganske fint hvad der sker når man tager nogle lidt 'bemærkelsesværdige' sætninger ud af kontekst og ikke giver en fyldestgørende forklaring på hvad kontekst er smiley

  • #46   21. dec 2017 IPO er et show / cirkus program, hvis du vil det smiley

    Der er jo ikke noget "naturligt" (som folk altid ynder at kalde de andre programmer) ved det.
    Man ved at der er tre genstande på sporet, at der er 4 knæk.
    Man ved hvad man skal i lydighed.
    Man ved hvad man skal i gr C.

    Jeg tror bare, at når visse folk læser cirkus / show program, at de lægger noget forkert i det.
    Og så tænker jeg - mja .. den gang jeg blev overfaldet for en hulens masse år siden i Fælledparken .. der havde ham der gjorde det, squtte hverken fulddragt eller noget der mindede om, på.

    Så det der der med det "naturlige" skal man måske tage med et lille gran salt smiley


  • #47   21. dec 2017 Hahaha, Mette, jeg må erkende at jeg også grinede lidt af den bemærkning om misundelse smiley

    Lens, det er ikke mig der skal dømme hvad der er rigtigt og forkert, og du skal bestemt ikke undskylde til mig. Men jeg synes det er god skik at afstå fra at dømme folk for tossede, ud fra en sætning, der er taget ud af det blå. Og jeg er glad for at du tager det til dig. Det er nemt at blive revet med, særligt på nettet, men det er jo ikke ensbetydende med at vi ikke af og til kan have godt af at stoppe op og kigge på vores opførsel.

    (Jeg overvejer i øvrigt jævnligt min opførsel. Og opfører mig tit rigtig dårligt. Så jeg er absolut ikke en engel!)


  • #48   21. dec 2017 Men ja, når mine kollegaer - som jeg aldrig taler hundetræning med - spørger mig om "altså lille Oliver har tabt sin xxx et eller andet sted på marken - kan din hund ikke finde den?" - er svaret da ... " ...joooo .. hvis den skvatter i den" smiley

    Det har min hund jo ikke lært smiley


  • #49   21. dec 2017 (Jeg overvejer i øvrigt jævnligt min opførsel. Og opfører mig tit rigtig dårligt. Så jeg er absolut ikke en engel!)

    De problemer har jeg på ingen måde - spørg alle smiley


  • #50   21. dec 2017 De problemer har jeg på ingen måde - spørg alle smiley

    smiley smiley smiley


  • #51   21. dec 2017 Alle hundesportsprogrammer er vel i bund og grund et show eller cirkusprogram.

  • #52   21. dec 2017 Host host smiley

  • #53   21. dec 2017 #51

    Bingo smiley


  • #54   21. dec 2017 Mette

    Jo det vil jeg også mene det er når vi snakker programmer.

    Når jeg fx fortæller folk at min hund skal finde folk ude i skoven, så er det jo ikke fordi hun kan eftersøge en hel svensk skov.
    Nej, vi laver eftersøgning, som er en øvelse der er en hel del lydighedspræget.

    Det er bare svært at forklare for "ikke-hundefolk" hvad det er man laver med sin hund smiley "Eftersøgning" siger dem ikke så meget smiley


  • #55   21. dec 2017 Præcis. Er det rally, agility, lydighed, dogdancing mv. jamen så er det stadig nogle øvelser vi har lært vores hund, som vi så viser frem for en dommer og af og til et publikum.

    Jeg tror mange hundefolk føler show/cirkus er negativt ladet og forklejner det hårde arbejde som rigtig mange ligger i deres træning. Det gør det på ingen måde i min verden. Jeg ved hundefolket træner rigtig mange timer, det gør jeg også selv, men det er altså stadig et show hvor min hund og jeg viser frem hvad vi kan med nogle øvelser vi har trænet hjemmefra.


  • #56   21. dec 2017 Den der med cirkys falder mig ikke det mindste for brystet, det kalder jeg det selv. Har gjort det et utal af gange herinde tidligere.
    Det synes jeg ikke reflekterer noget negativt smiley


  • #57   21. dec 2017 De andre gange jeg har hørt ordet 'cirkus' brugt om fx LP eller IPO var det faktisk ret nedladende ment fra dem der udtalte det - måske derfor jeg opfattede det som sådant i startindlæget smiley Fx var der en til en DCH-konkurrence (E-klasse) der stod og udbredte sig om, at det var meget bedre hundearbejde han så på pH sporene, hvor hundene ikke blev trukket for at rondere i knækkene (om det så er rigtigt ved jeg ikke for jeg kender ikke pH). Han brugte ordet cirkus-program om DcH programmet - og også det blev sagt i en meget nedladende tone. Hvem han var og hvad han lavede til konkurrencen aner jeg ikke.
    Og nej, grundlæggende er der ikke forskel på at lære hunden øvelserne i et konkurrencerprogram og en masse trick man kan optræde med i cirkus smiley Det er jeg helt enig i. Begge dele bygger på at lærer hunden at udfører en ganske bestemt adfærd på et bestemt signal smiley


  • #58   21. dec 2017 Jeg har hørt masser af PH-folk bruge det nedsættende om IPO.
    Det betyder ingenting, for det ER jo cirkus. Det er PH-programmet også, der er man generelt bare lidt mindre glad for at erkende det smiley


  • #59   21. dec 2017 Der er jo helt sikkert også nogle der mener det enormt nedladende og negativt.
    Jeg har det sådan lidt, at jamen værsgo at gøre mig kunsten efter, og ellers gider jeg simpelthen ikke bruge tid på det.


Kommentér på:
Synligt IPO spor?

Annonce