{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.427 visninger | Oprettet:

Hils på Elmer! ;) {{forumTopicSubject}}

Vi har rodet os ud i lidt af et projekt smiley
Vi bor lige i nærheden af et hundeinternat, så de skrev pludselig til os, om vi ikke havde mulighed for at have en hund i pleje i et par uger, da de akut havde brug for hjælp.

Tjoooeeh - det kunne vi da såmænd godt!
Det hele skulle dog gå meget stærkt, så vi nåede ikke rigtig at få mere beskrivelse end "en frisk lille labrador blanding, der søger nyt hjem fordi familiens søn er blevet meget allergisk."

Det lød jo ganske fint. Efter at have modtaget ham tænker jeg dog, at allergien ikke er eneste årsag til, at vi har fået ham i pleje.

Han hedder Elmer, er 8 måneder, en kastreret han og blanding af labrador og engelsk bulldog.
Vi er åbenbart hans 4. hjem - dem der afleverede ham, har kun haft ham i én måned.
Ejerne indrømmede med det samme, at de ikke er særlig erfarne med hunde, og al håndtering af ham var hektisk, det var tydeligt at både dem og hunden var stresset.

Vi slipper ham løs i haven, hvor han får lov til at løbe rundt og undersøge det hele. Jeg spørger ind til hverdagen med ham, og her påpeger de, at han er meget frisk - de bliver nødt til at gå op til 4 timer (!!) med ham hver dag! smiley
Hvis de nøjes med 2 timer, farer han rastløs rundt i huset siger de, og det er ikke så smart, når nu de også har 3 børn.

Allerførste ting han skal lære er derfor helt sikkert RO!
Herhjemme fiser man altså ikke rundt som en skoldet skid indendørs. Og så skal han helt sikkert køres træt mentalt i stedet for fysisk - 3-4 timers motion om dagen lyder helt vanvittigt, specielt for en hund på 8 måneder!!

Hvilket - efter denne lange indledning - fører til et par spørgsmål, til det alt vidende HG! Kan nemlig godt mærke at jeg er blevet alt for vant til søde artige voksne hund, og lykkelig har glemt alt om hvordan det var at have unghund smiley smiley

Så!
- Hvor langt er det lige sådan en 8 måneders sag egentlig må gå?

- Er der noget mht. til bulldogens sind, som jeg bør være obs på?
Blandinger kan jo være lidt svære at gennemskue, umiddelbart virker han mest "lab-agtig", og det kender vi jo.
Men må indrømme at jeg ikke kender meget til bulldog, det er slet ikke min type hund normalt smiley


Kommentarer på:  Hils på Elmer! ;)
  • #1   30. dec 2017 Han må højst gå 40 min. af gangen 3 gange om dagen Reglen er 5 min. pr. måned smiley

  • #4   30. dec 2017 Jeg forstår det heller ikke. En ting er at man ikke har forstand på hvilken hund man anskaffer sig. Men hvorfor fanden sætter man sig ikke ind i det og er sit ansvar bevidst. Elmer ser lækker ud, tænker det måske er oplagt med Schweiss spor. Så får han da brugt hjernen.

  • #5   30. dec 2017 Det er jo klassisk misforstået godhed. Folk tror fysisk motion er det eneste der findes.
    Jeg ville straks indlære ro på det fysiske og gå i gang med mental stimulering i stedet.


  • #6   30. dec 2017 Ja, jeg tænkte da også mit, da de nævnte det.. Men det har helt sikkert som Malene skriver, været en klassisk misforstået godhed, både det at anskaffe sig ham, og den måde de har prøvet at aktivere ham på.

    Synes bare det er endnu mere ærgerligt, at de ikke har haft mulighed for at rent faktisk at finde et blivende hjem til ham, når nu de ikke selv kan have ham - vi er jo bare "et pitstop" som han kan være hos, indtil han finder et godt og blivende hjem smiley

    Næsearbejde og klikkertræning har vi påbegyndt allerede, og vi har heldigvis stor indhegnet have, som han kan krudte af i.

    Lige nu er jeg dog mest bekymret for at han er så provokerende overfor Dumle og Saga.
    Vi er blevet blevet nødt til at adskille dem, for han respekterer på ingen måder når de beder ham om at skride eller slappe af, så de har set sig godt sure på ham nu..


  • #7   30. dec 2017 Hov, og som svar til dig Rotterne - nej, umiddelbart tror jeg ikke at jeg kommer til nytårsturen, vi får gæster allerede om formiddagen smiley

  • #9   30. dec 2017 Det ved jeg heller ikke om der er, kender intet til hans fortid, men det siger den gamle ejer at der er.

    Når man ser ham i virkeligheden, har han dog også et betydelig bredere og mere rynket ansigt end på billedet, det er taget i en heldig vinkel smiley


  • #12   30. dec 2017 Ziva er 8 måneder og vi går mellem 2 og 4 km pr tur og de varer mellem 40 og 60 min. Vi leger og undersøger og går meget langsomt. Ziva går længere da hun ofte bliver sluppet. Hun er ikke fysisk træt når vi kommer hjem men der er meget mere ro på hende og ligger oftest bare på mine fødder og driver den af.

    Jeg har meget stor glæde af Lillemor råd med leverpostej pose. Måltid med i en pose og så lede efter det i slutningen af turen giver garanti for "død" hund når vi kommer hjem. (blender tørfoder leverpostej kartoffel vand dåsemakrel - eller hvad du lige har) små dutter højt og lavt og lade hunden arbejde for at finde maden. Ziva finder øvelsen meget hårdere end at lede efter maden på græs.

    Vi bruger aldrig madskål for at hun selv skal bruge de små grå på at finde mad og så sparer vi risiko for opkastning ved at sluge maden.

    Vi har rigtig mange fyldte ting i fryseren. De dukker magisk op hvis man frivilligt slapper af i sin kurv eller bur.

    Pas på bolde hvis han jager. Ziva kan godt vise tegn på at stresse på dem og derfor er de fjernet her da jeg ikke helt kunne tyde hvor sundt det var og besluttede at når jeg var i tvivl var alt det andet legetøj et bedre valg.


  • #16   30. dec 2017 Tak for tips smiley det skal afprøves!
    Dumle spiser også så hurtigt at hun kaster op, hvis man serverer i en skål, så vi har heldigvis ret mange forskellige serverings metoder herhjemme smiley
    Men den med posen var ny!

    Han er kommet i snor for at tvinge ham lidt i ro, ellers fiser han rundt som en skoldet skid, og putter alt hvad han kan nå i munden!
    Han var derfor stærkt utilfreds over at blive hæmmet med snor, men ser ud til at have accepteret det nu smiley


    profilbillede
  • #17   30. dec 2017 Alt i munden kommer i ikke uden om. Jeg anbefaler at have legetøj i alle vindueskarm til bytteri når han tager noget forbudt. En alle tiders byttehandel er wc rør.

  • #19   30. dec 2017 Så længe kommer han ikke til at være her. Jeg er ved at være godt højgravid, hvilket jeg også gjorde dem opmærksom på, for vi vil ikke have plejehund når jeg har født. De mente dog at de kunne finde et nyt hjem til ham i løbet af få uger.

    Men de beskrev ham som:
    " lille skønne Elmer lab blandet med engelsk bulldog han er kastereret.. han kan med alle hunde.. Han er aktiv så hvis du gider at træne ham ville det være fedt.. sønnen har fået allergi og de vil af med ham i dag.."

    Og så kan det godt være at jeg er naiv, men med den beskrivelse havde jeg ikke lige forventet at få en urenlig 8 måneder hyperaktiv unghund ind af døren, der er super understimuleret mentalt, og som konstant er efter begge vores hunde smiley

    Vi passer ofte både venner og families hunde, og hundene plejer altid at finde sig til rette med hinanden relativt hurtigt - selv da vi havde 6 hunde herhjemme samtidigt!
    Men nu er vi blevet nødt til at lukke vores egne hunde inde på et værelse for at give dem fred... Det giver sku en lidt dårlig samvittighed overfor dem..


  • #21   30. dec 2017 Haha ja, Andreas mener også at Elmer er sendt for lige at teste om vi er mentalt klar på at blive drevet til vanvid smiley :D
    Men i det mindste er det ikke nødvendigt at skulle holde ungen i snor hele tiden - i hvert fald ikke det første års tid smiley


  • #25   30. dec 2017 Vi prøvede at lukke ham af med gitter, så han stadig kunne se os, men han begyndte at gø og hyle helt vildt. Så indtil han falder mere til ro, og er blevet tryg ved at være her, må det nok desværre være vores egne, som bliver afskærmet. Helst så han ikke kan se dem, da han har svært ved at falde til ro så.

    Det ville heller ikke undre mig hvis de gamle ejere løj om hunden - men vi har jo modtaget ham igennem internatet, fordi de pt. ikke har mere plads hos dem selv.
    Det er dem, der beskrev ham som overstående, så det følte jeg mig nu tryg nok ved, for hvad skulle de få ud af at "skjule" hans fejl?
    Medmindre de ikke selv kender ham, og bare har videresendt hvad de gamle ejere har sendt, det synes jeg nu også bare er ret dårlig stil. De kunne da lige forberede os på, at det muligvis ikke var sandt.


  • #26   30. dec 2017 Vi har et bur som Dumle brugte i vores gamle bil, det tror jeg godt at han kan være i smiley
    Har dog på fornemmelsen at han helt sikkert ikke vil være tilfreds med at være i sådan et, men det kan være at vi skal tage det ind, så vi har det som nødplan hvis det går helt galt med at holde ham i ro i nat.


  • #28   30. dec 2017 Hvis han ikke kan se eller høre vores hunde, går det heldigvis relativt godt med at holde ham rolig smiley

    Han er jo højst sandsynligvis slet ikke vant til at møde andre hunde, så han bliver ekstrem begejstret så snart han ser vores. Han vil SÅÅÅ gerne lege, hvilket jo er helt naturligt når han er så ung!
    Men han gør det alt for voldsomt, og forstår ikke, når de beder ham om at stoppe.
    Så hellere adskille dem, end at risikere at Dumle bliver så irriteret, at hun farer i flæsket på ham, eller at Saga bliver skadet..

    Nu er han blevet underholdt med endnu en god omgang søg ude i haven, forhåbentlig giver det ham lyst til en dejlig lang nattesøvn smiley


  • #30   31. dec 2017 Jeg synes da, det lyder meget sandsynligt, at Internatet har videregivet de oplysninger, de har fået fra ejer. Det lød i startindlægget som om, det er tidligere ejer, der har afleveret ham hos jer, så med mindre Elmer har været hos internatet i forbindelse med sine tidligere omplaceringer, så kender de ham vel ikke.

    Du har fået gode råd af andre, så jeg vil egentlig bare sige, at jeg synes, det er flot af jer at tage ham ind både med nytår lige op over og dig højgravid. Held og lykke med at der hurtigt findes et nyt godt hjem til ham. Med den baggrund han har kan det ikke undre, hvis han er voldsomt stresset.


  • #32   31. dec 2017 Respekt for at tage sådan en bandit ind smiley
    En understimuleret, voldsom, stresset unghund er noget af en udfordring. Håber at han snart falder til ro, og at internatet hurtigt finder ham et egnet hjem.


Kommentér på:
Hils på Elmer! ;)

Annonce