{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.841 visninger | Oprettet:

Glycerin og sorbitol i godbidder {{forumTopicSubject}}

Hej med jer

Jeg er med i en hundegruppe på Facebook, hvor der over julen er skrevet om en lille hund, der er død af nyresvigt. Dette skulle ifølge dyrlægen sandsynligvis skyldes nogle godbidder med sorbitol og glycerin. Jeg har derfor været alle mine igennem, og er overrasket over, at de eneste jeg havde der indeholdte disse stoffer er nogle fra en hvalpepakke samt nogle jeg har købt ved dyrlægen efter anbefaling fra denne.

Kan I bidrage med noget til denne, for mig, nye viden og oplyse om der evt. er andre stoffer man absolut skal undgå. Jeg køber selvfølgelig ting der består primært af KØD (ikke biprodukter osv.), grøntsager osv, men man skal åbenbart være på vagt alligevel. Mon man bare skal nøjes med pølsestykker og lignende? Men hvad må der så ikke være i dem.. Åeh jungle!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Glycerin og sorbitol i godbidder
  • #3   3. jan 2018 Fandt det her på en hjemmeside, der bliver skrevet at Aldi's hundegodbidder indeholder stoffet:
    http://www.dogforums.com/dog-food-forum/91599-sorbitol-dog-treats.html


  • #4   3. jan 2018 Der er sorbitol i de to nederste og den øverste til højre. Der er glycerin i de to øverste og den nederste til venstre.

    Hvad gør glycerinen ved hundene?


    profilbillede
  • #5   3. jan 2018 jeg fandt noget i Rema 1000 kyllingekødssnack,jeg kunne bruge,i stedet for alt det jeg har smidt ud,tilsyneladende uden sorbitol og glycerin..tilgengæld er det produceret i Kina..og kan man så stole på det ??

  • #6   3. jan 2018 What? Sorbitol i bouncy bone, dét er skuffende! For dem til stor hund er ikke billige

  • #7   3. jan 2018 Kan man stole på dette?

    Sorbitol isn't toxic like Xylitol is, but a ton of sweetener in treats can cause diarrhea even if it's nontoxic.


  • #8   3. jan 2018 #5 jeg har fundet dette da jeg søgte på emnet. Jeg kender ikke hjemmesiden eller troværdigheden, men synes det lyder voldsomt - kan det passe?!

    Alt, der produceres uden for Europa, skal gennem gammastråling eller kemiske bade, for at opnå status som hundesnacks i butikkerne. Dette for at undgå en invasion af skadedyr og bakterier, som kan være i posen med hundegodbidderne.
    Det bedste alternativ er at vælge hundesnacks af råvarer, som har oprindelse i Europa
    .

    Er klippet fra: http://dogcoach.dk/hundegodbidder/

    #6 Jeg havde fået det anbefalet og har lige købt den i går. Er glad for at den ikke er åbnet, for den ryger lige retur igen..


    profilbillede
  • #9   3. jan 2018 #7 det læste jeg også, men jeg har en lille fis af en hund, så tør ikke tage chancen.

  • #10   3. jan 2018 Ah rolig nu.
    hvis det er den lille hund der har været så meget om på facebook. så er den altså ikke død.


  • #12   3. jan 2018 https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10155694516714892&set=pcb.10155694516884892&type=3&theater

    her er opslaget om hunden.
    "Nu sidder vi her, med en hund som har fået nyreskader, indopereret sonde og som har tabt sig 1/3 del af sin kropsvægt på 3 uger. Alt det her fordi nogle idioter propper deres hundegodbidder med stivelse! Jeg er for nylig igennem oplagene blevet gjort opmærksom på, at det er denne alt for høje koncentration i produkterne, der gør at vores hundes nyrer og bugspytkirtlen kommer på overarbejde."

    altså ingen dyrlæge udtalelse eller nogen direkte beviser, andet end hvad hun har fået afvide af andre folk.

    jeg tror altså næppe en hund får akut nyresvigt af en godbid der indeholder lidt stivelse.


  • #13   3. jan 2018 en høne bliver hurtigt til en ko på facebook.

  • #14   3. jan 2018 Malene K: Det er ikke den hund du henviser til. Det er en cavalier king charles spaniel der hedder Karla og den ER død. Jeg prøver på ingen måde at piste en stemning op, jeg er ny hundeejer og prøver blot at gøre det rigtige. De ved ikke med sikkerhed at det er godbidderne, men det er dyrlægens formodning. Jeg er ikke dyrlæge og aner det ikke. Hvis der er en risiko vil jeg jo selvfølgelig gerne skåne min egen fra det (:

  • #15   3. jan 2018 Trine G: ja, jeg forsøger også at undgå ting der kan være skadelige, selvfølgelig uden at være fanatisk. Spiser sukker, ikke alt er øko osv, men jeg vil da helst fyldes med gode ting ligesom hunden (:

  • #16   3. jan 2018 Der er da ikke sorbitol i Premier andeles???!!! Ikke så vidt jeg har set!!

  • #17   3. jan 2018 Sabrina B: Der står der er 2,2% i den jeg har

    profilbillede
  • #18   3. jan 2018 Hmm, underlig.

  • #19   3. jan 2018 Jeg har 250 g posen af de der andesnacks fra Premiere, og der er ikke sorbitol i. Mystisk.

  • #20   3. jan 2018 Ja det er det jeg synes er mærkelig. For viste det ikke var sorbitol i den på 250g. Jeg undersøger det lige i morgen.

  • #21   3. jan 2018 17# til gengæld er den uden kustige farvestoffer smiley smiley

  • #22   3. jan 2018 Sorbitol kan så vidt jeg ved kun give diarre i for store mængder, og er ud over det ikke farligt, men forstår ikke helt hvad det laver i noget til hunde.
    Glycerin bruges som emulgator eller stabilisator (E422) og er så vidt jeg er orienteret ufarlig.


  • #23   3. jan 2018 Hvem har dokumentation på at sorbitol er giftigt i de små mængder?
    Jeg nægter at tro på en hund er død af det.


  • #24   3. jan 2018 #23

    Det lyder ikke umiddelbart som om det er det:
    https://www.petmd.com/askpetmd/74/18345


  • #25   3. jan 2018 Men derimod xylitol, ser ud til at være ret giftigt..

  • #26   14. jan 2018 Hej igen smiley

    Vil blot fortælle at en fra facebookgruppen har kontaktet en dyrlæge omkring nogle specifikke godbidder med stofferne og har fået dette svar:

    Så er der kommet svar vedr. diskussionen om sorbitol og glycerins virkning på vores små hunde. Svaret kan også læses på excellentpet.dk

    Information fra Dyrlægen:

    Excellentpet er, af en hundeejer, blevet kontaktet vedrørende indholdet af konserveringsmidlerne sorbitol og glycerin i hundesnacks, købt i Rema1000, idet der har været usikkerhed om evt. skadelige effekter, ved indtagelse af disse to forbindelser. Til beroligelse af alle hundeejere , der køber hundesnacks fra Excellentpet, kan det umiddelbart slås fast , at begge stoffer er naturligt forekommende og ugiftige for hunde.
    Sorbitol har fået sin betegnelse fra det latinske navn for Røn ( sorbus ), fordi stoffet kan udvindes af rønnebær, og selvom ræven, om rønnebærene siger, at “ de er sure” , så er sorbitol faktisk et sødestof. Dertil kommer en række andre egenskaber, der kan forbedre konsistensen og holdbarheden af forskellige fødevarer, tandpasta, slik og diætkost. I varedeklarationer kan det anføres at produktet indeholder: Sorbitol, eller der kan stå , at produktet indeholder konserveringsmidlet E420.
    Når sorbitol optages i kroppen , hos både mennesker og hunde, omsættes det ad de samme kanaler ,som var det frugtsukker ( fruktose) ,og har en sødme grad ,der er ca. 60 % af almindelig sukker ( sakkarose).
    Som med alle sukkerarter, der kan ernære bakterier, kan optagelse af store mængder sorbitol, give anledning til diarre, men hos mennesker drejer det sig om mere end 20 gram. En hund på 20 kg , som i løbet af en dag spiser 4 tyggepinde fra Excellentpet, indtager under 1 gram sorbitol,og den mængde giver absolut ingen( mave)problemer.
    Glycerin eller glycerol ( E422) som det også benævnes, er grundskelettet i fedtstofferne, kaldet triglycerider. Uanset om man giver hunden svinefedt, oksefedt eller vegetabilske fedtstoffer ( olier ) tilfører man store mængder glycerin, som således er en del af den sædvanlige ( og uundværlige) kost, som typisk indeholder 10-20% fedt.
    Glycerin er , på samme måde som sorbitol, et sødt stof og anvendes for sine konserverings- og konsistens forbedrende egenskaber i bl.a. cremer , fødevarer og hundesnacks.
    Den mængde ekstra glycerin en hund får ved at indtage hundesnacks, tilsat glycerin, er mikroskopisk i forhold til indtagelsen via fedtstoffer.
    Samenfattende kan det konkluderes, at tilsætning af sorbitol og glycerin til hundesnacks er sikkert ,og ved normal forbrug ,ikke vil kunne give nogen helbredsmæssige problemer for hundene.

    Dyrlæge
    Flemming Obling
    _________________________


Kommentér på:
Glycerin og sorbitol i godbidder

Annonce