{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lydighed år 1985
  • #1   7. jan 2018 Hvis man er i tvivl om nogen træningsmetoder, så er denne video godt nok et glimrende eksempel. Av for en usikker schæfer smiley

  • #2   7. jan 2018 Ja, det er ikke rigtig rart at kigge på. Heldigvis er der sket en del på mange punkter siden da.

  • #3   7. jan 2018 Det er da i hvertfald ikke kiks og kæl den er trænet med... smiley

    Selv når føren roser den, krymper den sammen... smiley


  • #5   7. jan 2018 Sikken en trist hund at se på smiley

  • #8   8. jan 2018 Om ikke andet, så får den da ikke nakkeskader...

  • #10   8. jan 2018 Ja det var ikke en god video. Trist hund at se på, ingen glæde at se.

    Eneste positive, så går den i det mindste ikke på den forskruede måde med hovedet, så den bliver helt skæv.



  • #11   8. jan 2018 Nu kan jeg ikke se videoen, da jeg ikke er på facebook smiley Men jo, der er sket meget siden jeg startede på mit første DKK LP hold i 1987. Nu kom jeg med en foxterrier, så de metoder man brugte dengang der bl.a. ofte indebar afstraffelse når Fido ikke makkede ret prellede temmelig meget af på min hund. Jeg var nødt til at være lidt mere kreativ og måtte li'som af mig selv opdage at jeg kom meget længere med belønning for at gøre det jeg bad om og ignorering af det jeg ikke havde bedt om smiley Der var godt nok mange der rystede på hovedet af mig
    .......indtil min 'håbløst uopdragne' Foxterrier begyndte at få 1.præmier smiley
    Dengang mødte jeg rigtig ofte folk der mente at det var 'snyd' at træne med godbidder og belønne hunden for at udfører en øvelse. Nææææ arbejdet i sig selv var dælme belønning nok smiley Hunden skulle arbejde for sin fører fordi føreren sagde at den skulle ikke fordi den evt. havde lyst til det.
    Til en Lydighedsprøve med min foxterrier mødte jeg en dommer, der sagde direkte 'hvad er det dog for en hund at komme med'. Hunden gjorde det heldigvis ganske fint og han slap ikke udenom at give os et rødt bånd smiley


  • #12   8. jan 2018 den forskruede måde med hovedet, så den bliver helt skæv.

    Det var da en mening smiley smiley


  • #13   8. jan 2018 Jamen, bøvs, Salla smiley smiley

    Og det er jo helt almindeligt kendt at hunde får dårlig nakke af at gå og kigge op smiley

    Videoen.... Avs!


  • #14   8. jan 2018 Det eneste positiv jeg ser er at hunden har en sund ryglinje og ikke avlet skrå

  • #16   8. jan 2018 Jeg træner lidt IPO - og jeg ser ikke at det "stadig sker", så mon det foregår ??

    En hund som den på filmen, ville jo også blive stoppet af dommeren - så hvad ville formålet være med, at træne den i den retning ?

    At der er nogle, der ikke evner at træne hund ordenligt og måske afreagerer i deres hunde er en anden ting - man kan ikke gardere sig 100% imod uretfærdig behandling, men det er jo i alle sportsgrene man kan finde den slags.


  • #17   8. jan 2018 Sikke en sørgelig omgang..
    Heldigvis kommer man ikke længere igennem prøven, hvis hunden ser sådan ud...

    Hvordan er det positivt at den ikke kigger på sin fører, det forstår jeg ikke?
    Forskruet, at den kigger??



  • #20   8. jan 2018 Trine

    Jeg går ud fra at du er aktiv IPO-udøver, for at komme med den udtalelse ? Og så må jeg blot erkende, at det sted du træner IPO, træner noget anderledes end det, jeg ser smiley


  • #22   8. jan 2018 Beklager, men alle de "tilskuer" som mener at de har styr på hvordan man træner IPO i diverse kredse, kan jeg ikke tage seriøst.

    Lad være med at det personligt - jeg har bare mine grunde til at sige på den måde smiley


  • #24   8. jan 2018 Jeg har et par gange oplevet at gamle mænd ankom på træningspladsen med deres nye hvalp.. "ja jeg vandt jo kredsmesterskabet i kreds x i 1987"...
    Så vidste jeg godt, hvordan de tænkte den skulle skæres...
    Det lykkedes mig aldrig at rykke på disse mænd. Og de holdt hurtigt oo med at træne hund igen.

    Der er (heldigvis) så stor uligevægt mellem kravene der stilles helt ned til de mindste prøver og en hund, der ikke kan lide at være der.
    En trykket hund består ikke, så de der gamle mænd kommer til kort, hvis de ikke vil ændre deres måde at træne på...



  • #27   8. jan 2018 Og ja, naturligvis er der idioter rundt omkring. Og naturligvis er der uduelige trænere...
    Dem kan ingen klub vist sige sig fri for...


  • #28   8. jan 2018 eg konstaterer bare at hårde metoder desværre ikke blev efterladt i 80'erne...

    Og jeg konstaterer også bare, at du temmeligt sikkert ikke ved, hvad det er du står og kigger på - men du bestemmer naturligvis selv, om du mener at du har mere erfaring i sporten end jeg har det smiley


  • #32   8. jan 2018 Det kan da ikke være rart at skulle gå med hovedet så meget til den ene side? Imo burde det give skævhed i muskulaturen

    Martine, giver det skæve muskler hvis den kun går sådan med hovedet? Bruger man massage eller lignende for at rette det? Eller de bliver måske ikke skæve af det, som jeg tænker de gør?
    Ipo er ikke lige noget for mig, men vil da gerne blive klogere på det smiley smiley


  • #35   8. jan 2018 Salla, det er fuldkommen uproblematisk at de kigger på deres fører.
    De skader, de får kommer af helt andre ting.

    Alle sportshunde har godt af massage/fysioterapi, men IPO-hundenes nakke har ikke nogen specielle problemer.


  • #37   8. jan 2018 Som sagt Jeanette, så er der idioter allevegne...
    Brug af strøm på hunde hører jeg alt for ofte om i forbindelse med at hr. og fru DK ikke kan holde hunden på matriklen...


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #38   8. jan 2018 Er der noget der har udviklet sig positivt så er det da IPO. At det så ikke alle der har fulgt den udvikling er en skam. Men at se bort fra den udvikling, og holde alle op på dem der ikke har fulgt med, er ikke rimeligt.

  • #41   8. jan 2018 Martine, vil du evt forklare om brugen af snor i det sidste klip? smiley ja forsøger stadig at suge viden til mig.
    Selv ville jeg synes det var federe at han kunne gøre det samme uden snor. Kan man helt undgå at give et signal med snoren tænker jeg. Hunden kommer lidt bagud et par gange, der strammes snores jo lidt.


  • #42   8. jan 2018 Jeg tænker at ligemeget om man kender til den sport man ser på, så kan man da stadig se hvis en hund behandles hårdhændet.
    Behøver jo ikke at være direkte tæsk eller stødhalsbånd, for at være straf baseret.
    F.eks. hårde ryk i linen ved fejl, eller løft i nakkeskindet mm. Og selvfølgelig er der idioter over alt, men det siger jo ikke noget generelt om sporten.


  • #43   8. jan 2018 Salla, det er DcH-program. I IPO må linen ikke være stram på noget tidspunkt. Den er i øvrigt kun på i to prøver, begynder B og færdselsprøve.
    Alle brugsprøver er uden line.


  • #44   8. jan 2018 Martine, giver det skæve muskler hvis den kun går sådan med hovedet? Bruger man massage eller lignende for at rette det? Eller de bliver måske ikke skæve af det, som jeg tænker de gør?

    Den går jo ikke "kun" med hovedet på den måde. Når jeg går spor med min hund, går den ikke på den måde - når jeg laver gr C med min hund, går den ikke på den måde, når jeg cykler eller løber med den, går den ikke på den måde - når den løber på vores treadmill, er det ikke på den måde .....

    Så tiden, hvor den går med hovedet i den position er ikke ret stor - og jeg har heller aldrig hørt om hunde, der er blevet skæve grundet fvf.

    Jeg er så denne her overhysteriske type, der kører min Fido til kiropraktor 3 x årligt (og naturligvis ved mistanke om skader), og laver gymnastik og udstrækningsøvelser med ham 3-4 gange om ugen - plus at jeg varmer ham op inden, og skridter ham af efter, samt smider et dækken på ham når han er "mellem B og C" i en kold bil ... passer i det hele taget vældigt godt på ham.

    Men det der i sidste ende tager livet af ham, kommer ikke til at blive stivhed i nakken efter fvf smiley


  • #45   8. jan 2018 maya

    Måske er det dog en fordel, at vide OM det nu også ER den sport man mener det er, man står og kigger på.

    Jeg har da mødt folk, der træner IPO og lydighed .. jo da ...


  • #46   8. jan 2018 Tak for svar ch smiley

    Hov også til dig Martine, fedt at få en forklaring


  • #47   8. jan 2018 Martine, men det gør da ikke en forskel på om føren går og rykker hunden hårdt i snoren eller dasker til den, eller hvad det nu kan være, om de går et lydigheds program, agility eeller ipo.



  • #52   8. jan 2018 #51 Jeg kan godt se videoen uden at være logget på FB (?)

  • #54   8. jan 2018 John, nu er du altså bare en gammel sur mand. Du behøver ikke være på facebook for at se videoen smiley Du må finde noget andet at brokke over i denne tråd smiley

  • #56   8. jan 2018 John, du skal ikke have konto på fb for at deltage i denne tråd.
    Hvad er problemet?


  • #59   8. jan 2018 Ingen forventer at nogen er medlem, når man kan se den video, der er linket til uden at være det...




  • #60   8. jan 2018 Hvad så hvis der er youtube-videoer? Er det også fy-fy? Dér skal man jo være logget ind på the allmighty google for at kunne kommentere videoer smiley

    Men ærligt, hvis du ikke vil kigge på links fra fb, så lad være. Der er masser af tråde UDEN henvisninger til fb, så det burde kunne lade sig gøre.


  • #62   8. jan 2018 Man kan ikke engang embedde HG's egne videoer...

  • #64   8. jan 2018 Man må vist leve med at det indimellem er nødvendigt at følge eksterne links smiley

  • #65   8. jan 2018 #47

    Det gør da forskel at en person siger "jeg ser når jeg er tilskuer til IPO træning ......" hvis det er LP de har stået og set på ..


  • #66   8. jan 2018 @31; hvis pågældende hund virkelig får 10 i alle øvelser så er dommeren godt nok blind; der var da en del skævsidninger. Ja, hunden gør det den skal, men ja det ser bare 'tamt' ud. Det man lige skal huske på er at hunden stiller i en C-klasse. Dvs. føreren er også begynder ud i det at gå i konkurrencer. Godt nok er de kommet til DM, men det kan man jo være heldig at komme med kun 3 konkurrencer i bagagen smiley Derudover så er bedømmelserne i C-klassen ikke særlig hårde (dog skal skævsidninger trækker ned). Heldigvis kan man finde andre klip fra diverse DcH DM, hvor hundene ser noget gladere ud smiley
    Mht at der skulle opstå nakkeskader fordi lydighedshunde, IPO-hunde, DcH-hunde, PH-hunde osv går og kigger op/skråt tilhøjre så er det vist en eller anden tanke der er opstået i hovedet på en der ikke helt ved hvad vedkommende snakker om. Jeg har i alle mine mange år i LP og DcH verdenen aldrig oplevet en hund med sådan en skade. For ca 2 år siden var jeg til et foredrag med en dyrlæge/kiropraktor og der var en der spurgte bekymret til det. Dyrlægen sagde at hun aldrig nogensinde havde set sådan en skade og at hun slet ikke kunne forestille sig at det skulle kunne give en skade. Så jeg træner ubekymret videre med at mine hunde skal kigge op når vi går FVF og laver opmarcher i alle mulige øvelser smiley
    Instruktører og hundefører der ikke kan finde ud af/ikke har lært at træne hund på en hensigtsmæssigt måde kan man finde i alle programmer. Det er en hobby - ikke en eksakt videnskab smiley Min oplevelse er at, der hvor hundene får den hårdste behandling, er ude i hjemmene hos hr og fru DK. Det er ikke blandt sportshundene at man finder den størtste procentdel af misforståede hunde, der bliver behandlet hårdt.


  • #67   8. jan 2018 Mht at se videoen på facebook; så kan jeg altså ikke se den. Jeg kan klikke på linket, så starter videoen og vupti så popper der en 'vil du oprette en kontoboks' op - henover videoen, som man ikke kan klikke væk på nogen anden måde end at oprette en facebook konto smiley

  • #68   8. jan 2018 John skal bare lige have sin Ostemad, så har han det meget bedre, og synes facebook er OK smiley

  • #69   8. jan 2018 #66, hunden fik ikke 10 i alle øvelser, men vist nok i alle øvelser på 2. dommerhold. Den endte med 147 point og en 3. plads. Jeg bemærkede også nogle skævsidninger, en stram line og noget tyg i apporten.

    Og som du skriver, er der heldigvis federe hunde at se på. Jeg er jo vild med Simone og Flec. Ikke mindst fordi jeg kender Flec, og ved hvad Simone havde at arbejde med. De gjorde det altså godt!

    Men ja, det er altså en skam at hunde der går så pisse kedeligt, kan slippe afsted med gode point. Jeg synes jo at der burde indføres en helhedskarakter i DcH-programmet, hvor dommerne giver point ud fra alt det andet: hund og føres samarbejde, hundes glæde i øvelsen og så gevaldigt fratræk for røvhuller (som desværre findes i alle konkurrencer).



  • #72   8. jan 2018 @69: Simone og Flec er også en af dem jeg er faldet over DM videoen med. Dejlig glad hund at se og de gør det altså godt sammen smiley

  • #74   8. jan 2018 Martine, tak for at du har brugt tid på at fortælle om ipo til mig. Det er en øjenåbner, er blevet meget mere positivt stemt over det. Fedt at få et bedre indblik i en sport jeg ikke har vidst så meget om.

    Den eneste del jeg har det anstrengt med, er den med bideærme og hvor figuranten slår hunden, men på den anden side.

    Hvor hårdt slår man egentligt? Tænker Ikke at man tæsker igennem med fuld kraft, men at det er en mellemting. For blidt får man jo ikke testet hunden ordentligt. Og for hårdt er vel heller ikke ønskværdigt.

    (Vælger bevidst at ignorere #71) smiley


  • #75   8. jan 2018 Salla, overvej hvad det program bliver brugt til.

    Det er en væsentlig del af schæferhundes avlsprogram.
    For at man til stadighed kan trække brugbare hunde ud af danske schæferhundekenneler, så bliver avlen nødt til at være målrettet nogle helt specifikke brugsegenskaber.
    En af dem er, at de skal kunne tåle at blive overfaldet. Hvis en schæferhund viger fra et overfald selvom den er blevet trænet og langsomt vænnet til det, så må den IKKE komme i avl.
    Hvis en hund slipper ærmet ved stokkeslag og løber fra figuranten, så lukkes bogen og hunden kan ikke bestå.

    Denne del bortfalder næste gang, der laves et brugsprøveprogram. Personligt er jeg ærgerlig over det. Ikke fordi jeg synes det er fedt at en hund får et par på kassen, men fordi man piller ved noget af de fundamentale ved racen - dens brugsegnethed.
    Tilbage bliver en trussel om stokkeslag - og ofte er det faktisk den, hundene bliver mest belastet af.
    Stille og roligt tilpasser man vores prøveprogram sådan at det bliver politisk korrekt eller så udenforstående ikke bliver fortørnede over det. Racen betaler prisen for det, desværre...
    Og det gør fremtidens tjenestehundeførere så også - og dermed os alle...

    Selve stokkelslaget kan mærkes. Figuranten er uddannet i at lægge slaget på kroppen så det ikke kan lave skader.
    Stokken er bøjelig, beklædt med noget vatteret værk og skind, men jeg synes ikke selv den er skidesjov at få et vap med... (Den fornøjelse er de fleste forundt, når man opholder sig på træningspladsen...)
    Det er ikke fri for ubehag, men det er heller ikke vold. Det er fuldstændig kontrolleret.


  • #76   8. jan 2018 Tak ch, det kan jeg godt se, en politihund der viger eller giver slip er ikke 5 sure sild værd.

    Det lyder i øvrigt godt med stokken, at den er bøjelig og beklædt. Også at det er så kontrolleret.


  • #77   8. jan 2018 Hvorfor fjerner man det? Det er da tåbeligt.

  • #78   8. jan 2018 Det er ganske enkelt for at tilpasse sig så andre ikke tager afstand fra sporten.
    De piller den fra hinanden stille og roligt.


  • #79   8. jan 2018 Euff...... smiley

    Jeg ved ikke noget om hvor hårdt der bliver slået, og jeg går ikke in for hårde metoder. Men det støder mig virkelig ikke. Jeg synes på ingen måde det er synd for hunden. Jeg forestiler mig at det bare er ekstra benzin til adrenalinen, drivet og "legen". Lidt som når jeg kapper Sally under træk lege smiley

    Hvor tit oplever man egentlig en hund der slipper/undviger/piber. Under de rigtige tilpasning og trænings process?
    Jeg har set én video med en der fik en ordentligt rap over snuden som slap.


  • #80   8. jan 2018 Stokken bliver smiley

    Salla - det gør mig glad, at du gider læse hvad jeg skriver om IPO, og tager det til dig smiley


  • #81   8. jan 2018 DET er jeg glad for at læse, Martine.

    Johnny, det sker ikke i træningen. Ingen har nytte af at de bliver presset til at gå for stok og trussel.
    Det er en langsom tilvænning.

    Sker det har man enten lavet fejl eller også er hunden uegnet og så skal man stoppe.


Kommentér på:
Lydighed år 1985

Annonce