1.239 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 26 Svar

Sygdomsfrie racer Sygdomsfrie racer

Ja, hvilke racer findes der, hvor der absolut ikke er risiko for nogen form for arvelige sygdomme?
Hvor selv den mest forsigtige opdrætter ikke behøver svinge forbi dyrlægen i anledning af avl?
Jeg var i en diskussion for et par dage siden, hvor modparten mente, at det var dyrplageri at købe racer, som kunne komme til at fejle noget arveligt. Og så kom jeg bare til at tænke på, hvad der så egentlig er tilbage?

Jeg ved godt, at der også er miljø osv indblandet i eventuelle diagnoser.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Punkteret cykel dæk 300 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.500 kr.
  • Tilstoppet afløb 720 kr.
  • Vejledning til valg af matrialer og løsning af træterrasse ovenpå eksisterende fliser 1.000 kr.
  • Installing fence gate 950 kr.
  • Hylde mursten 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sygdomsfrie racer
  • #1   23. jan 2018 Der findes INGEN levende individer der ikke er bærer af gener der koder for forskellige defekter/sygdomme=alle - også hunde - slæber rundt på arvelige sygdomme smiley
    MEN der findes racer hvor frekvensen af arvelige sygdomme er meget lav. Den ene af mine racer er sådan en. Man behøves ikke tusind diverse attester på at kræet er raskt før man avler og som køber behøves man ikke trævle diverse sundhedsoplysninger igennem når man skal vælge opdrætter/forældredyr/kuld. Man kan istedet fokusere på mentalitet, eksteriør o.l.
    Der er kun 2 kendte arvelige lidelser i racen. Den ene lidelse er helt almindelig autosomal recessivt nedarvet og den forekommer kun yderst sjældent (som i ikke set i skandinavien i over 20 år). Den anden har desværre ukendt arvegang, den viser sig først når hunden er 4-5 år gammel og der er ingen tests der kan påvise lidelsen før den er i udbrud - trælst. Lidelsen er heldigvis sjælden. Jeg har været uheldig at få en hund med den lidelse. Han nåede at lave 4 kuld og der kom et enkelt kuld børnebørn. Al avl på ham blev stoppet og hans linie stopper med hans hvalpe og hans ene kuld børnebørn. Hans kuldsøster blev droppet som avlshund. Racen er ikke større end at alle nærmest kender alle og der er ikke noget hemmelighedskræmmeri i avlen. Så ingen har lyst til at avle videre på hunde fra den linie.

• #2   23. jan 2018 Mette: nej, jeg ved godt, at det ikke er til at stille sådan op. Men der kunne jo findes racer, hvor frekvensen ikke bare er lav, men ikke eksisterende. At der så dukker en gang kræft eller allergi op en gang imellem, er jo noget andet end at racer er disponeret for det.

• #3   23. jan 2018 Husker fra min tid på KVL en bog over hunderacers arvelige sygdomme; der var INGEN racer, hvor der ikke var mindst 1 sygdom listet smiley
    Med til billedet hører så også at der også er forskel på alvorligheden af arvelige sygdomme. Det er ikke dem alle der er dødelige eller invaliderende. Der findes sygdomme/defekter hvor dyret lever et normalt liv og er ikke mærket af sygdommen eller kan nøjes med fx en lille pille 1 gang i døgnet.
    Vedkommende, der påstod at det var dyreplageri at købe en hund, der kunne komme til at lide af en arvelig sygdom giver ganske enkelt ikke mening smiley Hvis det vedkommende mente at det er dyrplageri at anskaffe en hund fra en race, der er SÅ plaget at arvelige defekter/sygdomme, at man med overvejende sansynlighed kommer tit forbi dyrlægen og dyrets livskvalitet er forringet. Ja, så er det en anden sag smiley
    Jeg har selv to arvelige sygdomme: Jeg mærker dem ikke rigtig i min dagligdag - og den slags forekommer også hos hunde smiley

• #4   23. jan 2018 Da jeg kiggede på racer, der læste jeg flere gange at border terrieren var “dyrelægens skræk” fordi de eftersigende meget sjældent var syge.

• #5   23. jan 2018 Ja, det er en af dem man sjældent skal til dyrlæge med smiley Irsk Terrier er som regel heller ikke en man render dyrlægen på dørene med. Jeg har som sagt kun været uhelig med en og haft en der var ekspert i at komme til skade (men det er jo altså ikke ligefrem en sygdom smiley ). Resten har ikke ligefrem belastet budgettet med dyrlægeregninger. Clinton er snart 2 år gammel. Han har været til dyrlægen til vaccinationer og en enkelt gang udtrækning af knækket hvalpetand - that's it. En af mine gamle tæver blev 13 år og så kun dyrlægen til vaccinationer og et par gange hot-spots som ung og et kattebid i en skulder som voksen. Hun havde aldrig en eneste sygedag, aldrig dårlig mave eller noget. Og sådan er der mange Irske Terriers der lever smiley
    Hvis man skal komme med et forsigtigt bud på hvilke racer man skal kigge efter hvis lav frekvens af arvelige sygdomme er kriteriet for racevalg så skal man kigge stik modsat de populære racer/racer der har været populære, forbi dem der er populære i en udstillingsring og måske også i retning af dem, hvor der stadig lægges vægt på brugsegenskaber.
    Og så er det jo heller ikke helt umuligt at finde en sund hund i en race, der ellers er bærer af mange sygdomme. Jeg har fx en Dobermann på snart 6 år der indtil videre ikke viser tegn på at lide af nogen racens svøber. Hun er så af brugslinier smiley

• #8   23. jan 2018 Jeg har hørt at Whippet skulle være ret sund .... mynder generelt måske ?

• #10   23. jan 2018 Bodil: det var netop min tanke. Om det overhovedet findes.

Jeg tænkte selv på whippet. Jeg har i hvert fald aldrig hørt om noget om dem smiley

• #19   23. jan 2018 Pharaohen er ret sund, men der kan forekomme ting som pll, og så kan de være ret sarte i huden.

Salukien er også en sund race, men der kan forekomme f.eks. hjerteproblemer.

Jeg kan ikke komme på nogen race, der ikke har et eller andet, man skal være opmærksom på.

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

Følgere: 5 Emner: 49 Svar: 961
    #20   23. jan 2018 blandinger, racerelateret sygdom + racerelateret sygdom = ingen sygdom smiley

Jeg tænker at din modpart aldrig vil få hund, hvis racen ikke må være disponeret for nogle sygdomme.

Men egentligt er det et godt udgangspunkt at have, for jo flere der er så kritiske, jo mere ville avlere måske tage sig sammen.

• #22   23. jan 2018 #21

Det er ikke engang løgn smiley

• #26   23. jan 2018 Tjek lige Schæferhund og Boxer smiley smiley smiley

Interessant at mallen iflg det link der, lider af færre sygdomme end terv og groenen .. som jo er avlet efter .. ta daaaa .. udseende.

I rest my case ...

• #27   23. jan 2018 Og når ens race slet ikke findes i listen så betyder det...?

• #28   23. jan 2018 At den ikke er syg nok til at deltage smiley

• #31   23. jan 2018 Eller at den ikke er mellem de 182 'commonly known' racer som listen omhandler. I min Irske Terrier nævnte de faktisk 3 yderligere sygdomme. Heraf en hvor racen blev nævnt specific som en af dem hvor sygdommen var kønsbunden. Spøjst; jeg har simpelthen aldrig hørt om et individ med en af tre sygdomme de åbenbart kan have ud over cystinuria og hyperkeratose. Men 5 lidelser er så stadig i den ret lave ende smiley - fx. sammenlignet med min Dobermann, hvor der var 3 linier og en sjat af diverse lidelser: Utroligt at min er sund og rask og i live efter snart 6 år smiley

• #33   23. jan 2018 Denne her :

256. Progressive retinal atrophy: a disease where the retina slowly deteriorates, producing night blindness.

- den har jeg heller aldrig hørt om hos mallen ?? Eller nogen anden race / blanding for den sags skyld smiley

• #34   23. jan 2018 Min race(Australsk Kelpie) har ingen udbredte arvelige sygdomme, MEN der anbefales at man tjekker for nogle få forskellige sygdomme, dette gøres på et forbyggende grundlag, så risikoen for at der kommer nogle i fremtiden mindskes.

• #35   23. jan 2018 Hos min race (Malinois) tjekker man HD AD og ryg .. det, der bare er så pragtfuldt ved DKK er, at man ikke kan registrere rygstatus nogle steder, men blot må stole på dyrlægens ord.

Jeg valgte Ken Lindeblad, så der ikke er tvivl, men det ville nu være en fordel, at man registrerede resultatet - og holdt statistik med det.
    Spondylose og cauda equina er enormt invaliderende, når man taler brugshund.

• #39   23. jan 2018 Mynderne er, ifølge de folk jeg har snakket med, meget sunde.

Pudlen er også ret sund, men den døjer alligevel med lidt hist og her.

• #40   23. jan 2018 Tøjhunde smiley

• #41   24. jan 2018 @33: Ja, den skulle Irsk Terrier også have iflg. listen. Men har godt nok aldrig hørt om det i racen.
    Nogen af forskellene kan måske - måske - skyldes at der i nogen racer er temmelig meget forskel på amerikanske og europæiske udgaver af samme race og listerne ser ud til primært at være amerikanske. Fx er der stor foirskel på en Dobermann Pincher og Dobermann. Der er sygdomme i Dobermann Pincher som ikke forekommer i Dobermann (ikke at Dobermann ligefrem er en supersund race heller smiley ).

• #42   24. jan 2018 @35: Heller ikke under 'andre sundhedsoplysninger' ?

• #43   24. jan 2018 #42

Nope ...

• #44   24. jan 2018 Lamt!

• #45   24. jan 2018 Da Victor var mindre, og Chili var en teenagehund, udbrød han ofte 'Årh hvad, Chili er bare megasyg'. Det var især, når hun fik et decideret bullerflip, hvor alt i nærheden skulle ruskes. Så hvis lidt for få brikker, der ofte er kilet fast, er tegn på sygdom, ja så er hun nok ikke helt rask.
    I øvrigt er ikke kun antallet af racerelaterede sygdomme et issue. Alvorligheden af disse er faktisk vigtigere at have for øje.

• #46   24. jan 2018 Søren: Det prøvede jeg vist også at sige allerede i #3 smiley

• #47   24. jan 2018 Mette
    Så må du læse som, at vi er enige smiley

Kommentér på:
Sygdomsfrie racer

Annonce