1.047 visninger
|
Oprettet:
Mere syge end andre?? (fransk bulldog) {{forumTopicSubject}}
Vi overvejer at få en fransk bulldog, skal lige høre om der er nogen der ved om de generelt tit er syge? Og mere end andre??
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.326
dec 2006
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 42 Svar: 95
Vi har en amstaff på 4år som aldrig har været syg, udover lidt forkølelse..
jun 2005
Følger: 166 Følgere: 164 Hunde: 7 Emner: 636 Svar: 5.370
Men elelres er det en lækker lille hund , med massere af personlighed og charme
jun 2005
Følger: 166 Følgere: 164 Hunde: 7 Emner: 636 Svar: 5.370
jan 2006
Følger: 15 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 207 Svar: 4.271
jan 2006
Følger: 15 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 207 Svar: 4.271
mar 2006
Også grundet næsen, kan de have svært ved at regulere temperatur, hvilket kan gøre det lidt farligere
for dem at være ude i varme.
Jeg har også læst at der kan opstå problemer med rygsøjlen, som følge af hundens størrelse, men jeg har ikke rigtig hørt om det irl.
Jeg har dog en fornemmelse af at problemerne langt hen ad vejen kan undgås ved at tjekke hvor den købes henne.
mar 2006
Det er da ikke en fordom at franske KAN have vejrtrækningsproblemer hvis de findes?
mar 2006
Undrede mig bare, for det er der ikke én der har sagt herinde (at alle har). Så virker dit ps. lidt malplaceret
feb 2006
Følger: 11 Følgere: 21 Hunde: 2 Emner: 18 Svar: 213
kommer jo helt an på hvad man har oplevet af gode og dårlig oplevelse med racen.
mar 2006
Jæs, den er i vinkel.
jan 2006
Følger: 40 Følgere: 37 Hunde: 6 Emner: 35 Svar: 546
DRU kræver HD fotografering af racen, og hunde med HD over B får avlsforbud !!!
dec 2006
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 42 Svar: 95
jul 2006
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 56 Svar: 329
(her skal ikke forstås at andre hunde ikke er specielle)
mvh karina
ps. det er en fantastisk hund
jul 2006
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 56 Svar: 329
jan 2006
Følger: 11 Følgere: 11 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 50
Før vi fik fransk bulldog havde vi en amerikansk coccer, og hun var altid syg. Bla. gav hendes slaskeører hende hele tiden øreproblemer, fordi der kom for lidt luft til ørerne.
Vores franske kan løbe i timevis uden vejrtrækningsproblemer. Bare man køber hos en seriøs opdrætter behøver man ikke være nervøs, for de gør et kæmpe arbejde for at højne sundheden.
dec 2005
Følger: 38 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 82 Svar: 6.144
jan 2006
Jeg er ikke i tvivl om, at en buller med næse sikkert er sundere end en med flad næse, det hører bare ikke til standarden.
jan 2006
Nu er det altså ikke sådan, at man fordi man tvivler på sundheden hos de franske, kan avle dem som man nu synes, at de bør være, for at du mener at det er bedre for hunden, og så stadig kalde dem for franske bulldogs.
De seriøse opdrættere gør et kæmpe stort arbejde for højne sundheden, og matche forældredyrene så de er sunde og racetypiske.
Min franske bulldog Gordon er racetypisk og med flad snude, men han har fine næsebor og absolut ingen vejrtrækningsproblemer. Han kan som Mias løbe i timevis uden at have vejrtrækningsproblemer. Man kan ikke løbe ham træt.
Fint nok at du vil lave sunde hunde, du må bare ikke kalde dem franske bulldogs. Du kan da ikke lave hunde med næser, uden at der er andre racer ude i anerne. Det kan umuligt være en ren fransk bulldog.
jan 2006
Du stiller også spørgsmålet om bulldoggen er lavet for mennets skyld? Og ja det er den. Den er 100% menneskeskabt. Den er avlet nedad fra oprindelig engelsk bulldog. Det kan man så lide eller lade være, men sådan er det.
Denne race er så unik både i udseende og sind, og det må du ikke ændre på ved at lave en hund som er en tillempet fransk bulldog med hensyntagen til sundheden.
Du kan lave alle de blandinger du vil, men kald det ikke en fransk bulldog. Og lad så de seriøse opdrættere om at højne sundheden, for det er de rigtig gode til.
jan 2006
Er helt enig med dig.
Jeg oplever heller ikke sygdomme hos racen, som ikke alle andre racer også kunne have.
Jeg har gennem årene haft i alt 4 franske bulldogs, og har bestemt ikke haft megen sygdom. Gordon på snart 4 år har aldrig været syg. Dafne har allergi, men det er jo ikke specifikt for bulldoggerne.
Vores første bulldog fik en diskusprolaps da han var 5 år. Det var 1. gang han var syg.
Inden vi fik bulldog havde vi en coccer, og hun var altid syg. Hun blev 9 år, men hvad hun kostede i dyrlægeregninger, tør jeg slet ikke tænke på.
Min erfaring er, at den franske bulldog er en robust og sund hund, men det er da takket være dygtige og seriøse opdrættere.
Min bekymring går på alle de franske uden stamtavle, som uerfarne ejere avler på i flæng uden at matche forældredyrene. Nogen tænker mere på hurtige penge og udnytter, at det er en modehund.
Var det kun de seriøse opdrættere, som kender racen og alle faldgruperne, som tog sig af avlen tror jeg, at man inden for en overskuelig tid, kunne være helt ude over de problemer, som er spicifikke for bulldogs.
Mere syge end andre?? (fransk bulldog)