{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.028 visninger | Oprettet:

mette b
mette b
Tilmeldt:
8. feb 2010
Følger: 3 Emner: 36 Svar: 137

Vådfoder dosering {{forumTopicSubject}}

Jeg har været igang med at kigge på vådfoder, men undrer mig virkelig over de doseringsvejledning der er på de forskellige varianter.

Har kun kigget på foder med rent kød, alligevel varierer anbefalet dosis til min 20 kg hund fra 400-1200 g. Hvordan kan der være en stor forskel? Og nogen der ved hvordan de kommer frem til deres anbefalede dosis?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vådfoder dosering
  • #1   15. mar 2018 Tænker fordi at vådfoder mest er tiltænkt som noget der gives "sammen" med tørfoder

  • #3   15. mar 2018 Det er grundet vand.
    Det er rigtig nok at de skal have mere vådfoder end tørfoder.


  • mette b
    mette b Tilmeldt:
    feb 2010

    Følger: 3 Emner: 36 Svar: 137
    #4   15. mar 2018 Tak, men det giver stadig ikke mening.

    Fx rinti pur (100 % kød) 900 g pr dag.

    Real nature (70 % kød, 17 % vand) 620 g pr dag smiley


  • #5   15. mar 2018 Der er jo stadig vand i, selv om det er 100% kød

  • #7   15. mar 2018 100 % kød kan vand indholdet være op til 65-75 %


  • #8   15. mar 2018 http://www.bitiba.dk/shop/hundefoder/vaadfoder/lukullus en af mine fortrukne smiley 800g til 20kg mener jeg, men er jo kun vejledende hvis den bliver fed så giv mindre og omvendt;-)

  • mette b
    mette b Tilmeldt:
    feb 2010

    Følger: 3 Emner: 36 Svar: 137
    #9   15. mar 2018 Jeg tror ikke rigtig I forstår mit spørgsmål.
    Jeg er fuldt ud klar over, at der skal gives mere vådfoder end tørfoder. Jeg er også med på at kød indeholder vand.

    Det jeg gerne vil have viden om hvordan producenterne fastsætter dagsdosis og hvorfor den kan variere så meget og faktisk være mindre på et produkt der er tilsat vand.

    Regner de i kalorier, protein, mineraler eller hvad fastsættes dosis ud fra.

    Jeg kommer fra heste verdenen og her defineres anbefalet dosis ud fra hvor meget der skal til for at hesten er dækket ind med mineraler og vitaminer, men jeg kan ikke gennemskue om det er det samme der gør sig gældende for hundefoder.


  • mette b
    mette b Tilmeldt:
    feb 2010

    Følger: 3 Emner: 36 Svar: 137
    #11   15. mar 2018 Jeg kan sagtens følge det med vand indhold.

    Men det forklarer stadig ikke forskellen i dosis på rinti og real nature. De har nærmest samme fugtighed og protein men forskel i dosis er 300 g om dagen.
    Det ville så også hjælpe hvis de oplyste kalorie indholdet, men jeg har nærstuderet de dåser jeg har og intet står der.

    Tror bare jeg må konkludere at hundefoder ikke er så gennemsigtigt som hestefoder.


  • #13   15. mar 2018 Ifølge min censor til mit bachelorforsvar omkring hundefoder skulle der findes omkring 20-30 forskellige formler, hvorpå producenter beregner anbefalet dosis. Så mit bedste bud er simpelthen at det er fordi det er forskellige producenter.
    Det er yderst sjældent at anbefalede mængder er baseret på egentlige fordøjelighedsforsøg smiley


  • mette b
    mette b Tilmeldt:
    feb 2010

    Følger: 3 Emner: 36 Svar: 137
    #14   16. mar 2018 # 12
    Jeg har en med fisk og en med kylling. Og der er 95 % kød og dosis er 620 g

    Rinti pur siger 800 g til 17 kg hund, så min 20 kilo skal jo have i hvert fald 900 g. Det syntes jeg da er noget af en forskel.

    # 13
    Tak. Det giver god mening ift det jeg ser forskellige steder. Må vist bare gå med mavefornemmelsen.


  • mette b
    mette b Tilmeldt:
    feb 2010

    Følger: 3 Emner: 36 Svar: 137
    #16   16. mar 2018 79 & 75 % fugtighed, så det er jo ikke den store forskel.

Kommentér på:
Vådfoder dosering

Annonce