{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.399 visninger | Oprettet:

Hjælp til puddel pelspleje {{forumTopicSubject}}

Jeg har en mellempuddel på 5 år, og har altid selv klippet ham med trimmer.

Nu er hans pels efterhånden blevet ret nemt filtret og grålig (det hjælper ikke at vaske ham).

Jeg er på jagt efter en god saks så jeg kan klippe ham i hånden. Men da jeg aldrig har håndklippet før er jeg meget i tvivl om hvilken type saks jeg skal vælge? Kan i anbefale nogle mærker, og gerne butikker, også online butikker med kvalitets produkter uden det er til overpris?

Er der nogen der har gode råd til en generelt mindre filtret og mere sort blank pels, vil jeg også være glad for at høre dem ?? (andet end foder, for har prøvet mange forskellige slags dyrt foder der er godt for pelsen, men lige lidt hjælper det).


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til puddel pelspleje
  • #2   3. maj 2018 rigtigt mange af de sorte pudler ender grålige, må være fordi de bærer noget faded gen? Hvis han er sådan en, så tror jeg ikke man kan gøre noget ved det via foder eller pelspleje

  • #3   3. maj 2018 Hvis han er kastreret kan det gøre pelsen mærkelig, har ikke hørt om farveændring dog.

    Thordal.dk har alt inde for den slags, men jeg tænker ikke en saks hjælper hvis pelsen er filtret? Måske en god frisør ville kunne hjælpe.


  • #4   3. maj 2018 Jeg kan desværre ikke umiddelbart finde en dygtig frisør der har plads til at tage ham ind. Så tænker i første omgang at klippe ham kortere, for derefter at gøre det nemmere at rede ham til bunds igen smiley

  • #5   3. maj 2018 Hvis han er filtret til i bunden, så hjælper det ikke noget, at klippe med saks. Der skal du bruge en maskine, og så kort et skær der skal til for, at kunne klippe filtrene af.
    Det er meget normalt, at de sorte pudler bliver lidt grå med alderen.


  • #6   4. maj 2018 Jeanette hvor bor du?
    Jeg køber meget af mit udstyr hos Østrand eller Loppetjansen. Lad være med at købe for billigt


  • #7   4. maj 2018 Louise C - jeg bor på Midtsjælland. Vil heller ikke købe for billigt, vil gerne have god kvalitet, netop derfor jeg spørger her, i håb om at nogle af jer har forstand på hvor man får kvalitet produkter til pelspleje henne smiley Har en Oster trimmer der har fungeret fint, men den har svært ved at komme igennem efterhånden. Ved ikke om jeg blot skal have fat i et nyt skær, eller måske en anden type skær ??

  • #8   4. maj 2018 Det kan godt være den skal have nyt skær. Men hundens pels skal være helt børstet igennem, jeg bruger en karte og når jeg synes at jeg er færdig tager jeg lige og køre en kam igennem med metal tænder, den skal nok afsløre om jeg har været grundig nok;) så kommer hunden i bad, og bliver føntørret og børstet forfra så pelsen er helt fin og klar til klip, min maskine virker dårligt i en kun gennemredt pels, og maskinen kan heller ikke lide grus og møg..:)

  • #10   4. maj 2018 Hvilket nr skær har du?

  • #11   4. maj 2018 Michelle har helt ret smiley Og hvis hunden plejer at blive klippet helt kort, er det stadig vigtigt at frisere i bund mens pelsen vokser ud!
    Ellers kan det give netop det problem du har nu smiley
    Jeg har selv for mange år siden oplevet en kort sommerklip der "løb" fra mig og filtede i bunden - pga. at jeg ikke var omhyggelig nok. Men så fik jeg da lært det smiley
    Jeg vil faktisk mene, at en lidt længere pels er nemmere at holde, hvis bare du er opmærksom og friserer dagligt eller i hver fald hveranden dag. Det er hurtigt og hyggeligt smiley


  • #12   4. maj 2018 Jeg ville ikke gå i gang med at børste i sådan en pels...

    Få fat i et skær, der klipper helt kort, og få klippet i bund...

    Når han er klippet i bund, så få købt en god shampoo og balsam (B&B, Plush Puppy osv) og vask den hver 14 dag.
    Sørg for at få noget struktur i børstningen så du ved hvor meget du har børstet, og børst i bund!!

    Det kan være skide svært, jeg ved det selv. Min puddel har lige været samme tur igennem til trods for, at hans pels bliver plejet til UG.
    Hvis din er kastreret, kan det være derfor du har problemer. Det er nemlig det der er mit problem smiley

    Held og lykke med ham.


  • #13   4. maj 2018 Du tror ikke det er fordi skæret trænger til at blive slebet ?
    Mht til de at pelsen bliver grå så har mange pudler 'greying factor' = de bliver lige så stille grå med alderen uanset hvordan man passer pelsen smiley Vores nabos storpudel var helt kulsort for 7 år siden, da hun var hvalp. Nu er hun snart helt stålgrå smiley


  • #14   4. maj 2018 Hvilket skær bruger du?

    Og ja, det er helt rigtigt, at sorte pudler ofte bliver grå med alderen. Dette kan også være med til at gøre pelsen mere "strid" smiley


  • #15   4. maj 2018 Hvis du er i tvivl om, hvordan du bedst muligt får struktur i din børstning, vil jeg meget gerne lave en video til dig, så du kan se hvordan jeg gør smiley
    Det bliver dog, af gode grunde, ikke en video med min puddel, da han er helt kort lige nu smiley


  • #16   4. maj 2018 Jeg bruger oster, har et skær til kroppen der hedder 5 Classic, og til poterne skær 40.

    Tror i har ret i jeg desværre ikke har været omhyggelig nok med at pleje hans pels denne omgang. Er bare sådan i tvivl om hvordan jeg nemmest får ham klippet i bund og starte forfra, når nu maskinen ikke vil tage det.
    Derfor tænkte jeg måske at kunne klippe ham kort med en god saks, og så børste godt igennem inden jeg bruger maskinen igen. Men det lyder desværre ikke til at være løsningen...


  • #17   4. maj 2018 Jeg ville personligt være rædselsslagen for at få klippet i huden:o Nu ved vi jo ikke hvor slemt det egentlig er, men er det virkelig virkelig slemt og helt udelukket at børste, så kan det jo måske være nødvendigt at få hunden i narkose og få det gjort hos dyrlægen. Men man kan med mega god tid og tålmodighed god få redt ret filtret pels ud, det man så kan bruge saksen til er at klippe på langs af filttotterne, nede fra og ud det kan hjælpe meget, hvis det giver mening.;)

  • #18   5. maj 2018 Du kan købe et skær 7. Det er 3,2 mm. Kan se at han er sort, så han bliver ikke så gennemsigtig. De fleste pudler jeg har i salonen, klipper jeg med skær 4 eller 7, hvis ikke de håndklippes. Det er svært at klippe med saks SÅ kort, hvis ikke man er vant til at bruge en saks. Skær 7 kan nå ynder langt det meste. Start med at klippe et lille stykke fra hoved til hale og få arbejdet dig ned. Derefter klipper du mod groretningen. Altså arbejder dig ud fra det hul du har lavet. Hvilket skær bruger du til snude, kinder og foran på halsen?

  • #19   5. maj 2018 Jeg bruger også skær 40 til ansigt og hals.

    Alternativt, kender i en dygtig hundefrisør der er god ved hundene og har plads til en enkelt ny kunde? Gerne Midtsjælland, jeg bor mellem Ringsted og Roskilde.

    Det er som sagt første gang i de 5 år jeg har haft ham at han er blevet så filtret. Vil bare gerne have hjælp til at komme i bund denne gang, og så klarer jeg nok fint at holde hans pels igen fremover smiley


  • #20   5. maj 2018 Skær 40 er kort.
    Ærgerligt du bor så langt væk. Jeg bor på Nordfalster, men har.dog 1,5 md ventetid.


Kommentér på:
Hjælp til puddel pelspleje

Annonce